[MTB i media] Insändare mot MTB i Änggårdsbergen i GP

Lågflyga

Aktiv medlem
Hej alla,

Signaturen 'Änggårdsbo' har i en insändare i dagens GP (11/4) skrivit att vi cyklat upp breda stigar som inte funnits tidigare. Vidare skrivs att vi dyker upp i hög fart, och att 'vår hund har dessutom varit nära att bli påkörd ett flertal gånger'.

Läs igenom, och svara gärna genomtänkt och bra till GPs insändarsida, det är viktigt! Här har vi början till en debatt som kan sluta med nya cykelförbudsskyltar.

Lågflyga skrev:
-------------------------------------------------------
> att vi cyklat upp breda stigar

Vet ni inte att man ska cykla genom vattenpölarna, inte runt dem? ;)

Genomtänkta svar vore riktigt bra faktiskt. Fast det är svårt att bemöta spekulationer, bäst vore att träffa personen bakom insändaren i skogen och förklara läget. Men även om man får reda på vem det är kommer de knappast att vilja vara med.

dax att ta sig en funderare. Jag har cyklat i Ängårdsbergen sedan 2001 och det har slitits en hel del på de stigar som är populäraste cykelstigarna. Tänk till när ni cyklar där så att vi inte skapar en massa extraspår så att det blir som ett stig-delta som det är på en del ställen.

Det är sant mats,man skall tänka sig hur man ställer till.Jag kan också tillägga att vi får mkt pisk i onödan också,det finns tex hund ägare som inte kopplar hundar.Dessa hundar blir ju nästan köttfärs,då det dyker upp en svettig cyklist då o då.Det är aldrig kul att ha en doggy som styr prydnad tro mej jag vet. ;0)

Lågflyga skrev:
> Hej alla,
>
> Signaturen 'Änggårdsbo' har i en insändare i
> dagens GP (11/4) skrivit att vi cyklat upp breda
> stigar som inte funnits tidigare. Vidare skrivs
> att vi dyker upp i hög fart, och att 'vår hund
> har dessutom varit nära att bli påkörd ett
> flertal gånger'.
>
> Läs igenom, och svara gärna genomtänkt och bra
> till GPs insändarsida, det är viktigt! Här har
> vi början till en debatt som kan sluta med nya
> cykelförbudsskyltar.

En nyanserad debatt är bra. Bemöt hans påståenden öppet i tidningen.

mats412 skrev:
> Tänk till när ni cyklar där så
> att vi inte skapar en massa extraspår så att det
> blir som ett stig-delta som det är på en del
> ställen.

Ja, sådant skapar en oerhört irritation hos somliga. I USA där man haft en massa bråk mellan cyklister och andra användare håller man numer stenhårt på att man aldrig ska cykla utanför stigen. Cyklar man i grupp och genar utanför stigen riskerar man en rejäl utskällning från de andra.

För övrigt tycker jag ni göteborgare ska svara tungt och sakligt. Kommer det inget svar får ju insändaren stå oemotsagd.

Jag var f ö den ende som reagerade i denna tråd http://happymtb.org/forum/read.php/1/598644/599210#msg-599210 i vilken några kids "byggde" en egen bana i Bergsjön i Göteborg. Som tack fick jag, inte oväntat, ett personangrepp.

Per, om du hade kollat lite på kartan så hade du sett att det ligger mer eller mindre inne i ett bostadsområde. Området är mest känt för annat än cykling, vilket också stod i tråden. Jag har själv bott i närheten och cyklat där. Inga tendenser till sura miner från någon. Snarare uppmuntran att nån gör nåt annat än att boffa lim i skogen. Skogen är till för alla, även cyklister.

Kan inte nån skriva att det är är teoretiskt möjligt att förbjuda cykling i naturreservat om alldeles speciella skäl finnes, t.ex skyddsvärd natur av sällsynt art, men att det i dagsläget är fullt tillåtet med cykling i Änggården. Jag kan givetvis göra det själv senare ikväll om mitt inlogg till GP's insändarfunktion online funkar, men först skall jag upp i Änggården och cykla =)
Om nån hinner före med insändaren så kan jag i godan ro försöka fixa i ordning en egen insändare lite senare. Det var trots allt en välformulerad och artig insändare och förtjänar att bemötas på samma vis, artigt och sakligt.

backpack skrev:
> Det är sant mats,man skall tänka sig hur man
> ställer till.Jag kan också tillägga att vi får
> mkt pisk i onödan också,det finns tex hund
> ägare som inte kopplar hundar.Dessa hundar blir
> ju nästan köttfärs,då det dyker upp en svettig
> cyklist då o då.Det är aldrig kul att ha en
> doggy som styr prydnad tro mej jag vet. ;0)

Jag är både cyklist och hundägare, en aning schitzo i sällsynta fall som det här. (japp, onödigt piskad i egenskap av båda, jag lovar att jag ALLTID plockar upp efter henne!)
Man får ha hunden lös, och man får cykla. I samma änggårdsberg. Sunt förnuft från båda sidor gäller. Man får inte lämna hunden utan uppsikt, man får inte ha den lös när fåglarna häckar, men inte ens där kräver lagen ett koppel, det räcker med "koppelliknande förhållanden". Har man en hund som inte drar repor, en hund som kommer på inkallning, som håller ägaren under uppsikt, kräver lagen inte koppel. En cyklist förväntas få stopp på sitt ekipage om det dyker upp något oväntat, varken köra på folk eller fä.

(Eller så gör man som den långtradarchaufför som gick ut i lokalpressen i min hemmabygdhåla med bild på både sig och sin tradare där den stod rakt över rondellen. "Jag har kört här i 15 år och det har aldrig varit en rondell här förut!" Jag tror inte han var med i mensa.)

-Klipp från naturvårdsverket om allemansrätten-
Under tiden 1 mars – 20 augusti får inga hundar springa lösa i naturen. ”Hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt” är Jaktlagens formulering. Många tolkar det som fritt fram att ha hunden lös med argumentet ”Det står inte kopplad i lagen!” Men om en hund ska hindras från att löpa lös måste den hållas i koppel. Det är Naturvårdsverkets tolkning. Lagens syfte är att skydda viltet under den mest känsliga tiden när djuren har sina ungar. Då är till och med snälla hundar farliga. De marker som lagen syftar på är praktiskt taget all naturmark, även större parker och liknande.
-Slutklipp-

Som småbarnsförälder blir jag riktigt upprörd när en fetestor hundjävel kommer lösspringande utan någon herre inom synhåll i full fart mot min lilla två-åring när vi är ute och promenerar. Det har hänt mer än en gång i änggårdsbergen. Och när hundägarna väl dyker upp jagandes och blir glada när dom hittar hunden blir dom sura för att man med barnet i famnen säger till dom att koppla hunden som bara är sååå nyfiken. Jävla idioter som har lösa hundar utan att ha pli på hunden. Vår familj har varit fodervärd åt en hund en gång, när den var lös fick den inte gå en meter ifrån oss annars var det koppel som gällde.
Dom flesta jag brukar möta när jag cyklar i ängårdsbergen brukar vara glada när man dyker upp, särskilt om det är på något knixigt ställe. -"Det ser kul ut!"

ratatosk skrev:
> ... men inte ens där kräver lagen ett
> koppel, det räcker med "koppelliknande
> förhållanden". ...

"Koppelliknande förhållande" kan jag enbart tolka som att hunden aldrig får avvika från ägaren mer än ett normallångt koppel, alltså typ 1 meter. Av de okopplade hundar man möter så uppfyller ungefär 2% detta krav.

De där tråkiga människorna som anser sig ha vetorätt på vilken fritidsaktivitet som skall vara laglig för stunden är samma typ av människor som gnäller när man själv gnäller på att de själva gjort nåt fel... De är kort och gott missnöjda med ALLT! Tyvärr hörs dessa idioter alltför ofta och alltför tydligt =(

Ok. En insändare är verkligen på sin plats. Vad sägs om en som vi är många som skriver under? Tyvärr har jag inte tid att skriva något förslag just nu, men någon kan väl knåpa ihop något kort och välformulerat som vi andra sedan kan skriva under på?

f

Jag tycker allt borde förbjudas; gå ut med hunden, cykla och gå i skogen, jaga, fiska, orientera, plocka svamp, bygga hyddor, kasta lasso, ha kor, ha får ha getter, ha höns, fågelskådning, anlägga vägar m.m. Jag tycker alla kan sitta hemma och kolla på tv.

Jag promenerar i Änggårdsbergen flera gånger i veckan. Nu när det blivit vår stöter man på fler och fler mountainbikecyklister i skogen. Det är i och för sig trevligt att många upptäcker hur fint det är i Änggårdsbergen.
Mountainbikecyklisterna har sedan några år dock börjat om inte ta över, så påverka denna idyll. Cyklisterna har cyklat upp breda stigar/vägar i naturen som inte funnits tidigare.
Ofta hoppar man till när dessa cyklister plötsligt dyker upp i hög fart från småstigar och gärna ser att fotgängare anpassar sig och flyttar sig för dem i stället för tvärtom.
Vår hund har dessutom varit nära att bli påkörd ett flertal gånger av cyklister i otroligt hög fart.
Jag ställer mig mycket tveksam till mountainbikecyklande i denna fridfulla miljö och huruvida dylika aktiviteter verkligen är tillåtna i ett naturreservat,

f

Mitt bidrag till insändarsidan: (hoppas det publiceras)

Hej Änggårdsbo,
Du undrade om det är tillåtet att cykla i Änggården. Ja det är det, trots att det är ett naturreservat. Allemansrätten är grundlagsskyddad och i den begränsas tillgången till skog och mark enbart för motorfordon och inga förordningar kan sätta sig över grundlagen. Enda undantaget då detta är teoretiskt möjligt att förbjuda cykling (och ridning) är i naturreservat men då måste särskilda skäl anges, t.ex att området hyser sällsynt och skyddsvärd fauna som hotas av dessa aktiviteter. Några sådana särskilda skäl föreligger ej i Änggården då all cykling och ridning sker på redan väl etablerade stigar så min förhoppning är att vi alla som njuter av att vara i skogen kan samsas om samma utrymme, även om vi förflyttar oss på lite olika vis.
Det finns ett fåtal cyklister som visar dålig hänsyn och jag hoppas verkligen inte att vi andra som saktar ner, ger signal och hälsar glatt dras över samma kam som de mer hänsynslösa cyklisterna. Vi är alla individer som uppför oss på olika vis och precis som i alla andra sammanhang är de flesta av oss väluppfostrade och artiga men så finns det en liten liten klick som inte riktigt kan sköta sig som man bör.

Med vänlig hälsning
Plumse (www.happymtb.org)

Visst vi borde skriva något som vi alla kan skriva under. Jag blir bara lite trött på gnäll-insändare dom kommer hela tiden om allt möjligt. Läser man sådant tappar man tron på mänskligheten...

Jag tycker det är mysigt att möta en hund i skogen, eller en häst, cyklist eller bärplockare. Trotts att jag inte har hund, häst eller gillar att plocka bär. Grejen är bara att ingen gillar att möta en ouppfostrad hund, en cykel som inte väjar eller en häst som skenar! "Hänsyn" är nyckelbegreppet här, tror jag.

Mer kramar i skogen är något vi borde satsa på:
Krama ett träd, eller en vän!

Bra Plumse!

"Det finns ett fåtal cyklister som visar dålig hänsyn..."
Precis som det finns ett fåtal hundägare som inte visar hänsyn!

> Några sådana särskilda skäl
> föreligger ej i Änggården då all cykling och
> ridning sker på redan väl etablerade stigar

Om jag inte missminner mig är ridning reglerat i lokala ordningsföreskrifter. Så är åtminstone fallet i Delsjöområdet, jag tror detsamma gäller i Änggården. Du skriver inte uttryckligen att så inte är fallet, men det låter så när jag läser din text.

f

De där lokala föreskrifterna är underordnade allemansrätten i normalfallet och kan enbart överordnas i naturreservat och om jag fattat det hela rätt gäller detta även ridning?

Bra skrivet Plumse !
Det räcker så !

Jag tror inte att det är så lyckat med en insändare med 75 underskrifter från happyfolk... Då får vi ögonen på oss.. "Oj, är det så många som cyklar där !"

plumse skrev:
> De där lokala föreskrifterna är underordnade
> allemansrätten i normalfallet och kan enbart
> överordnas i naturreservat och om jag fattat det
> hela rätt gäller detta även ridning?

Precis, och det är fallet:

anggarden.jpg ht=613

f

Det här skickade jag till GP:

Hej Änggårdsbo.
Vi som cyklar i skogen hatar alla er gnälliga jävla promenadnissar. Vi suklar snabbt och fett. Försök inte stoppa oss, då kängar vi ner dig där du står. Jag vet många som har nonchakos med i skogen. Ett enda jävla pip från dig och dina stövelpolare så är ni historia. Ta din fula skithund och plocka svamp i nån annan skog, typ fiskekyrkan. Blev så fett jävla lack när jag läste din insändare så jag spikade kopparspik i vartenda träd i hela skogen. Passa på att njut i skogen kottnisse, nästa sommar har vi byggt north shore av varenda liten träbit i hela Ängbergsskogen.
Skit ner dig.
/Big.

(100% på skoj)

Transistorradioförbudet verkar lite småaktigt. Hur man har byggt en radiomottagare, kan väl inte vara relevant för störningen?
Med den inställningen skulle man nog ha förbjudit MTBer, om de hade existerat 1975.

/Robert

citat: att vi cyklat upp breda stigar som inte funnits tidigare.

Har ni inte sett vad vägverket gör då... bygger stora trafikleder, säkert 20 METER breda, mitt ute i naturen där det inte fanns trafikleder tidigare... ;)

/J

plumse skrev:
> De där lokala föreskrifterna är underordnade
> allemansrätten i normalfallet och kan enbart
> överordnas i naturreservat

Nej, där blev det fel. Lokala föreskrifter är starkare än allemansrätten.

oxr skrev:
> plumse skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De där lokala föreskrifterna är underordnade
> > allemansrätten i normalfallet och kan enbart
> > överordnas i naturreservat
>
> Nej, där blev det fel. Lokala föreskrifter är
> starkare än allemansrätten.

Ja, men endast i naturreservat.

plumse skrev:
> oxr skrev:
> -----
> > plumse skrev:
> >
>
> > -----
> > > De där lokala föreskrifterna är
> underordnade
> > > allemansrätten i normalfallet och kan enbart
> > > överordnas i naturreservat
> >
> > Nej, där blev det fel. Lokala föreskrifter
> är
> > starkare än allemansrätten.
>
>
> Ja, men endast i naturreservat.

Nej, så är det inte. Oxr har rätt, så det så :-)

Robert skrev:
> Transistorradioförbudet verkar lite småaktigt.
> Hur man har byggt en radiomottagare, kan väl inte
> vara relevant för störningen?

"Transistorradio eller andra ur störningssynpunkt jämförbara anordningar" står det, så svaret är nej, hur du byggt din radiomottagare är inte relevant.

f

iMats skrev:
> plumse skrev:
> -----
> > oxr skrev:
> >
>
> > -----
> > > plumse skrev:
> > >
> >
>
> >
> > > -----
> > > > De där lokala föreskrifterna är
> > underordnade
> > > > allemansrätten i normalfallet och kan
> enbart
> > > > överordnas i naturreservat
> > >
> > > Nej, där blev det fel. Lokala föreskrifter
> > är
> > > starkare än allemansrätten.
> >
> >
> > Ja, men endast i naturreservat.
>
> Nej, så är det inte. Oxr har rätt, så det så
> :-)

Det låter väldigt märkligt eftersom allemansrätten är grundlagsskyddad.

Fråga angående hundar.
Nu står det i reglerna koppeltvång mellan 1:a mars och 20 augusti. Inget att feltolka på längre. Ska nog varit sedan års-skiftet

> Det låter väldigt märkligt eftersom allemansrätten är grundlagsskyddad.

Vilken grundlag innehåller något om allemansrätten?

"Sedan 1994 finns följande inskrivet i Sveriges grundlag: "Alla ska ha tillgång till naturen enligt allemansrätten". Själva lagarna som styr allemansrätten behandlas dock i huvudsak i 2 och 7 kap. miljöbalken. Allemansrätten kan i viss mån inskränkas även genom lokal ordningsstadga."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Allemansrätten

Jo men frågan var vilken grundlag. Jag hittade det i Regeringsformens 18:e paragraf: "Alla skall ha tillgång till naturen enligt allemansrätten oberoende av vad som föreskrivits ovan. Lag (1994:1468)." Men det säger ju inte så mycket om inte allemansrätten är väldefinerad. Hinner inte leta reda på några förarbeten eller rättsfall nu ...

oxr har rätt
lokala föreskrifter för naturreservat kan innehålla regler som åsidosätter allemansrätten, tex att förbjuda cykling. Det är helt i sin ordning
/o

Ja, lokala föreskrifter kan åsidosätta allemansrätten, vilket är något jag hela tiden hävdat, så även i insändaren. Men då måste särskilda skäl uppges så jag har rätt jag också, så det så

Hundar skall hållas kopplade på områden där allmänheten vistas, speciellt noga brukar det vara i naturreservat där resten av naturens djur lever och överlag gäller det överallt där en löspringande hund kan skada/skrämma andra djur och människor.

Senast redigerad av en moderator:
Jo, som sagt, oxr har rätt men han skriver även lokala föreskrifter och jag tolkar det som han menar kommunala föreskrifter. Kommunen kan alltså göra lokala föreskrifter där man förbjuder till exempel ridning och cykling i motionsspår och det har inte med naturreservat och göra. Det man kan hoppas på är att föreskrifterna är väl motiverade.
Föreskrifter för naturreservat eller nationalparker är en annan sak, gemensamt är att båda överordnar allemansrätten.

Tillbaka
Topp