MTB i Rörbäcksnäs (tips för cykelvasan)

Dubmaster

Medlem
Körde röd slinga i dag. Lätt den bästa XC rundan jag kört. Mycket stig att tugga i sig! Snabba stigar, jag var mindre snabb då jag nästan bara trampat landsväg i år. Ett par ställen fick jag kapitulera för (värsta biten efter flowpartiet på åsen med sjön nere på vä sida) men jag njöt i fulla drag även om pulsen var galet hög bitvis.

Åker nog dit någon gång i helgen också om vädret är ok.

Knä-Ola

Medlem
Blev en tur på näset i går, 20 grader, sol och torra stigar :) Inte van vid det den här sommaren...
Så det blev full gas runt röda slingan med tallboyen.
Kul att se att nya partier kommit till under sommaren och skyltningen är ännu bättre nu!

Foxen

Ny medlem
Var uppe och cyklade Mån-Tis den här veckan. Riktigt rolig cykling måste jag säga, det lär bli ett återbesök den saken är klar. Körde alla stigarna men den röda och den längre blå var den stora behållningen, kanonspår :-)

tullstedt

Ny medlem
När på året börjar det bli bart där uppe? Flickvännens familj har en stuga vid Närsjön, är fantastiskt sugen på att ta mig upp i vår!

biketech

Medlem
Det är ett tag kvar än till det är cykeldax i skogen,dröjer nog till mitten av maj i iallafall. Lägger ut här på Rörbäcksnäs update tråden när det närmar sig.

andematt

Ny medlem
Har kört lite i trakterna denna vecka med min familj. Den gröna och blå slingan vid lindvallen var inga höjdare och dit kommer vi inte tillbaka för att cykla xc. Jag och lillgrabben körde den blå igår på förmiddagen.

På kvällen åkte vi till rörbäcksnäs och tog oss ann den gröna byrundan på 10km. För en nioåring med få mil i benen var den inga problem även om det tog sin tid med många pauser.

Jag tog en tur på egen hand på kvällen och körde runt östfjället. Asfalterad handikappvänlig vandringsled halva sträckan och 3 km stenkista andra halvan av leden. Cykelbar men stökig, jäkligt kul med andra ord!

Idag körde vi i rörbäcksnäs igen, den blå slingan "kalugapasset" på 15km och det var en utmatning för grabben men helt klart det bästa jag sett av singeltrack. Grymt kul!

Senast ändrad:
Hej.
Vad kul att dessa leder är så välbesökta och uppskattade.
För de som inte vet så var det min lillebror Svante Halvarsson, född och uppvuxen i Rörbäcksnäs, som anlade dessa slingor. Han kontaktade alla markägare för tillstånd, sponsrade med skyltning via sin firma Northparkwelding, röjde och fixade. Detta var ca 7-8 år sedan.
Sedan dess har många andra eldsjälar anslutit och gör ett fantastiskt jobb, mestadels ideellt i Rörbäcksnäs IS. Freddy Persson som bor precis vid start/mål området, har upplåtit sin mark byggt cykeltvätt, ordnat med toa och mycket mer.
En levande och energirik liten by som gör stor skillnad för alla så hjärtligt välkomna cykel entusiaster.
Även om inte alla vet så finns en hel del stugor att hyra för de som behöver övernattning.
Igen jättekul att så många väljer att komma till Rörbäcksnäs.

lindengbg

Aktiv medlem
katrin.halvarsson@gmail.com sa:
Hej.
Vad kul att dessa leder är så välbesökta och uppskattade.
För de som inte vet så var det min lillebror Svante Halvarsson, född och uppvuxen i Rörbäcksnäs, som anlade dessa slingor. Han kontaktade alla markägare för tillstånd, sponsrade med skyltning via sin firma Northparkwelding, röjde och fixade. Detta var ca 7-8 år sedan.
Sedan dess har många andra eldsjälar anslutit och gör ett fantastiskt jobb, mestadels ideellt i Rörbäcksnäs IS. Freddy Persson som bor precis vid start/mål området, har upplåtit sin mark byggt cykeltvätt, ordnat med toa och mycket mer.
En levande och energirik liten by som gör stor skillnad för alla så hjärtligt välkomna cykel entusiaster.
Även om inte alla vet så finns en hel del stugor att hyra för de som behöver övernattning.
Igen jättekul att så många väljer att komma till Rörbäcksnäs.

Tips på länk; http://happyride.se/forum/read.php/1/2737405/2740953

Sam

Aktiv medlem
Jag ska dit om en stund med familjen! Längtar om möjligt ännu mer efter att ha skummat igenom denna (gamla!) tråd.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer