Mtb ifrågasätts på allvar - dags för alla att kamma sig!

freddag

Aktiv medlem
Vad trist att så många attackerar författaren till krönikan och nagelfar alla hans argument. Poängen (enligt mig...) är att det förs en diskussion om olyckliga möten med cyklister som inte visar hänsyn i stadsnära skog, stadsavlägsen skog, fjäll osv. Det vi kan göra är att föregå med gott exempel och sprida budskapet bland dem som cyklar.
vi borde väl kunna göra mer än en sak?

Steffeman

Aktiv medlem
Något jag reagerar på att MTBcyklist benämns som invasiva, kan kanske vara rätt på vissa utvalda platser och i storstadsområdena. Här mitt i Bergslagen upplevs defensivt inte det bekymret. Det som stör mig radikalt mycket är den skogsavverkning som får ske i samma område som diskussion råder hur fritidslivet sliter på naturen. Där stora maskiner förstör allt i sin väg, som därefter plöjer djupa fåror i marken så det ser ut som hela havets vågor. Då minsann glider Länsstyrelsen runt i sina bilar och ler förväntansfullt mot det stora skogsbolaget, antagligen i väntan på fredagstårtan.

ooms

Aktiv medlem
Vad trist att så många attackerar författaren till krönikan och nagelfar alla hans argument. Poängen (enligt mig...) är att det förs en diskussion om olyckliga möten med cyklister som inte visar hänsyn i stadsnära skog, stadsavlägsen skog, fjäll osv. Det vi kan göra är att föregå med gott exempel och sprida budskapet bland dem som cyklar.
Jag tror det är som Westman säger ovan, många förstår inte ens att deras beteende är ett problem. Man tycker/tror helt enkelt att det är ok att använda skogen som racerbana eller lekplats.

skier

Aktiv medlem
Jag tror det är som Westman säger ovan, många förstår inte ens att deras beteende är ett problem. Man tycker/tror helt enkelt att det är ok att använda skogen som racerbana eller lekplats.

Jag är kritisk till författaren pga hans ton och språkval. Att kalla cyklister invasiva är att förutsätta att vandrare har en större rätt än cyklister att befinna sig i skogen. Som jag ser det gäller allemansrätten likadant för vandrare och cyklister.

Sen är som sagt cyklisters beteende ett problem i vissa områden och det behöver helt klart nån sorts åtgärd, men att åtgärden skulle vara att bara förbjuda cykling som krönikören föreslår har jag svårt för.

ooms

Aktiv medlem
Något jag reagerar på att MTBcyklist benämns som invasiva, kan kanske vara rätt på vissa utvalda platser och i storstadsområdena. Här mitt i Bergslagen upplevs defensivt inte det bekymret. Det som stör mig radikalt mycket är den skogsavverkning som får ske i samma område som diskussion råder hur fritidslivet sliter på naturen. Där stora maskiner förstör allt i sin väg, som därefter plöjer djupa fåror i marken så det ser ut som hela havets vågor. Då minsann glider Länsstyrelsen runt i sina bilar och ler förväntansfullt mot det stora skogsbolaget, antagligen i väntan på fredagstårtan.
Så kommer det tröttsamma icke-argumentet igen...
Det är (som tur är) viss skillnad på vad en skogsägare får göra med sin mark med stöd av äganderätten, och vad man som gäst på nämnda mark har rätt att göra med stöd av allemansrätten. Det går liksom inte att ställa de aspekterna mot varandra, det är två helt skilda frågor.

Skogling

Aktiv medlem
Bra med elcyklar också. Så kan folk ta sig ut i naturen med enkelhet. Och cykla längre och snabbare. Och nå dom orörda platserna.

Det är som det är i dagens samhälle. Jag. Jag. Jag. :(

Det är dags att ta fram JÄTTE-kammen.

Senast ändrad:

Masjevel

Aktiv medlem
Man kan ju undra vilka alla dessa vandrare är som vandrar runt i de stadsnära skogarna? Menar man egentligen vanligt folk som tar sig en söndagspromenad i skogen där de bor och försöker gå av sig bakfyllan? Är det deras talan han för eller är det "riktiga" vandrare, såna som packar ryggan med termos och fika och beger sig ut i den stadsnära skogen för en heldagsutflykt?

När blir man en vandrare?

Tror aldrig jag stött på en vandrare i min stadsnära skog men stöter däremot alltid på människor med hund, människor utan hund eller ryggsäck, joggare etc

Rassemouse

Aktiv medlem
Så kommer det tröttsamma icke-argumentet igen...
Det är (som tur är) viss skillnad på vad en skogsägare får göra med sin mark med stöd av äganderätten, och vad man som gäst på nämnda mark har rätt att göra med stöd av allemansrätten. Det går liksom inte att ställa de aspekterna mot varandra, det är två helt skilda frågor.
Nja, egentligen inte då dagens skogsbruk förstör miljön och klimatet. Ett nytt kalhygge släpet tex ut med koldioxid än det tar upp de första 30 åren efter att det avverkats, dessutom förstörs den biologiska mångfalden och miljön av maskinerna.
Så även om en person har rätt enligt lagen att avverka allt på sin mark så är det inte rätt då det drabbar så många fler personer negativt i längden.

mkallstrom

Aktiv medlem
Man kan ju undra vilka alla dessa vandrare är som vandrar runt i de stadsnära skogarna? Menar man egentligen vanligt folk som tar sig en söndagspromenad i skogen där de bor och försöker gå av sig bakfyllan? Är det deras talan han för eller är det "riktiga" vandrare, såna som packar ryggan med termos och fika och beger sig ut i den stadsnära skogen för en heldagsutflykt?

När blir man en vandrare?

Tror aldrig jag stött på en vandrare i min stadsnära skog men stöter däremot alltid på människor med hund, människor utan hund eller ryggsäck, joggare etc
Vår man på Sörmlandsleden är jofahjalm, det är honom artikeln handlar om: https://happyride.se/forum/threads/...3-dagars-bikepacking-tur.3683312/post-3784776

Senast ändrad:

Skogling

Aktiv medlem
Sluta märk ord. Ni är så lättkränkta. Inse att bara vi, tillsammans, kan bättra oss.
Visa hänsyn och ha förståelse.

Jag både vandrar och cyklar i fjällen. Och det är bara som vandrare som t.o.m. jag kan störa mig på mtb-cyklister som kör som galningar.

fiskarn

Aktiv medlem
Nä. Inte alla. Men de som är egoistiska puckon. Som många här verkar vara.

Jag kan väl tycka det är lite egoistiskt att anse sig ha ensamrätt till skogen bara för att man "vandrar".

Men som jag brukar skriva, jag tycker det är en total ickefråga på de allra flesta ställen så fattar knappt grejen.

Skogling

Aktiv medlem
Jo det må vara en ickefråga oftast. Vilkert gör det mycket enklare för oss stigcylklister att steppa upp och anpassa oss. Eller hur?

#stigsmart

Så. Nu har jag myntat ett till uttryck. :)

freddag

Aktiv medlem
steppa upp och anpassa oss
men om de allra flesta som cyklar redan är hänsynsfulla, hur ska de anpassa sig?

jag tycker trådens rubrik är problematisk. det känns som att vi internaliserar cykelhatet, när vi borde vägra ställa upp på den förenklade bilden av cyklister.

ooms

Aktiv medlem
Nja, egentligen inte då dagens skogsbruk förstör miljön och klimatet. Ett nytt kalhygge släpet tex ut med koldioxid än det tar upp de första 30 åren efter att det avverkats, dessutom förstörs den biologiska mångfalden och miljön av maskinerna.
Så även om en person har rätt enligt lagen att avverka allt på sin mark så är det inte rätt då det drabbar så många fler personer negativt i längden.
Är det några fler mänskliga rättigheter du vill inskränka eller avskaffa?

Skogling

Aktiv medlem
men om de allra flesta som cyklar redan är hänsynsfulla, hur ska de anpassa sig?

jag tycker trådens rubrik är problematisk. det känns som att vi internaliserar cykelhatet, när vi borde vägra ställa upp på den förenklade bilden av cyklister.

Med alla dårar till cyklister? Lycka till. 😉

UprightCitizen

Aktiv medlem
Vad trist att så många attackerar författaren till krönikan och nagelfar alla hans argument. Poängen (enligt mig...) är att det förs en diskussion om olyckliga möten med cyklister som inte visar hänsyn i stadsnära skog, stadsavlägsen skog, fjäll
Jo det må vara en ickefråga oftast. Vilkert gör det mycket enklare för oss stigcylklister att steppa upp och anpassa oss. Eller hur?

#stigsmart

Så. Nu har jag myntat ett till uttryck. :)

Tror du att den här krönikan vänder sig till cyklister för att få dessa att ta det lugnt på stigarna, eller till andra vandrare för att piska upp opinion för förbjudande av cyklande i skogen? Självklart ska alla vara respektfulla och uppmuntra andra att vara det. Men det betyder inte att man behöver låtsas om att någon

ooms

Aktiv medlem
Jag vet iofs inte om det är en mänsklig rättighet att göra vad man vill med skogen bara för att man äger den? Eller det får man väl inte heller för den delen. Inga åsikter om skogsbruk i övrigt direkt.
Nej, det får man inte, det finns strikta regler kring hur avverkning får gå till. Så vi kan vara helt säkra på att alla avverkningar som sker i Sverige är fullt lagliga. Däremot är den privata äganderätten en mänsklig rättighet.

ooms

Aktiv medlem

havet

Aktiv medlem
”Var och en har rätt att äga egendom” innebär inte att du har rätt att göra vad du vill med den egendomen. Att kritisera dagens skogsbruk, som helt klart är problematiskt ur flera perspektiv, är inte detsamma som att vilja avskaffa eller inskränka mänskliga rättigheter.

Men det var ju en parentes i sammanhanget. Egentligen skulle jag posta den här bilden som hittades i ett ljust och särdeles glittrande hörn av internet, för att balansera ut och göra tillvaron lite mer zen i den här tråden.

291E883B-FA62-4E0B-AA0B-84388F1603F2.jpeg

Bengt-re

Aktiv medlem
Jag undrar vilka storstads nära skogar han rör sig i? Bor själv söder om storstan och har cykelavstånd till tre stora skogsområden som jag besöker regelbundet (3-4 ggr/vecka, året runt). Ungefär 2 utav 3 gånger möter jag inte än själ. När jag möter någon är det i vanlighetsordning 1: hundägare, 2: annan ensam cyklist, 3: terränglöpare 4: ryttare. Någon "vandrare" eller friluftsmänniska uns har jag nog aldrig stött på hittills... Slitaget på stigarna jag cyklar är inget som jag märkt av, snarare vissa partier växer igen.. Som så många sagt redan: sunt förnuft och trevligt bemötande, så behöver det inte bli en höna av en fjäder... Vi får alla plats i skogen, även i storstan.

Jag delar den bilden - finns mycket skog som är väldigt lite amvänd även runt stockholm. Problemet är att folk racar på fornstigen, löparbanor och gångvägar i naturreservatet Tyresta. Folk blir förbannade och dampar ur på cyklister i allmänhet - det värsta är att jag förstår dem - gick själv när kidsen var små ute i Tyresta (där det dessutom är cykelförbud) och blir nästan nerkörda av stravahetsande pucko som dessutom ropar att vi skall akta oss - så länge vi har sånna puckon kommer folk att hata cyklister...

Rassemouse

Aktiv medlem
Nej, det får man inte, det finns strikta regler kring hur avverkning får gå till. Så vi kan vara helt säkra på att alla avverkningar som sker i Sverige är fullt lagliga. Däremot är den privata äganderätten en mänsklig rättighet.
Bara för att något är lagligt behöver det inte vara rätt...

jonte987

Aktiv medlem
Det verkar gå bra att inskränka även privat ägande när staten (och staten, det är vi) bedömer det som önskvärt.
Och det kanske man bör göra med stadsnära skogar - så vi inte får löst folk springande runt på det riktiga landet

fiskarn

Aktiv medlem

Ja precis.. Därför fattar jag inte riktigt vad du menar med mänskliga rättigheter. Man får inte avverka hur som helst. Vad är då skillnaden mot att man kanske måste återställa en stig eller så eller bry sig om den biologiska mångfalden? Det inkräktar väl lika mycket på ens mänskliga rättighet som skogsägare.

Edit: Vad man nu får och inte och måste osv som skogsägare vet jag inte men någon annan lägger sig iaf i hur det ska skötas.

fiskarn

Aktiv medlem
”Var och en har rätt att äga egendom” innebär inte att du har rätt att göra vad du vill med den egendomen. Att kritisera dagens skogsbruk, som helt klart är problematiskt ur flera perspektiv, är inte detsamma som att vilja avskaffa eller inskränka mänskliga rättigheter.

Men det var ju en parentes i sammanhanget. Egentligen skulle jag posta den här bilden som hittades i ett ljust och särdeles glittrande hörn av internet, för att balansera ut och göra tillvaron lite mer zen i den här tråden.

Visa bilaga 437067

Underbart.

Blir ingen diskussion om mänskliga rättigheter, skogsbruk, stravahetsande puckon osv osv bara.

josofin

Aktiv medlem
Jag delar den bilden - finns mycket skog som är väldigt lite amvänd även runt stockholm. Problemet är att folk racar på fornstigen, löparbanor och gångvägar i naturreservatet Tyresta. Folk blir förbannade och dampar ur på cyklister i allmänhet - det värsta är att jag förstår dem - gick själv när kidsen var små ute i Tyresta (där det dessutom är cykelförbud) och blir nästan nerkörda av stravahetsande pucko som dessutom ropar att vi skall akta oss - så länge vi har sånna puckon kommer folk att hata cyklister...
Sad but true...

sadropol

Medlem
Och den är inte oinskränkt:
Artikel 1 sa:
[...] Every natural or legal person is entitled to the peaceful enjoyment of his possessions. No one shall be deprived of his possessions except in the public interest and subject to the conditions provided for by law and by the general principles of international law. (2) The preceding provisions shall not, however, in any way impair the right of a State to enforce such laws as it deems necessary to control the use of property in accordance with the general interest or to secure the payment of taxes or other contributions or penalties. [...]

Och rent generellt över jordklotet så är personligt ägande ansett som en rättighet, men inte nödvändigtvis privat ägande och nästan aldrig utan tydliga avgränsningar.

Spindelbenen

Aktiv medlem
Jag kör jättesakta och stannar alltid för geånde. Inte ett KOM så långt ögat kan nå för den här gubben.

bokaj

Aktiv medlem
Vilken bajsstorm det blev! Det bådar ju gott för beteendet på stigarna :D

Tur att jag gillar att vandra i fjällen och promenera i mitt närområde också, men det kommer svida att gå på alla fantastiska stigar och veta att det är förbjudet att cykla där :,(

ooms

Aktiv medlem
Ja, visst om du helt vill urholka vad en mänsklig rättighet är så visst... sen är det tom där med med förbehåll. Men om det är viktigt för dig, så kör på det.
Ja, jag ser ju hellre att alla respekteras, än att man väljer och vrakar lite som ett smörgåsbord vilka som passar en.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer