MTB Kedjelängd

yonsson

Aktiv medlem
MTB Kedjelängd
Har haft lite bekymmer med att få växlarna att fungera som de ska. Enbart kedjan byttes för 15mil sedan och det blev sämre och sämre. En av växlarna vägrade gå i och växlingen var sådäääär i vissa växlar. Detta blev sämre och sämre. Allt inkl kedja är flyttat från min hardtail med kortare kedjestag.

7FE77430-6FAD-4BFE-B5AA-070EFF6439F8.jpeg

Började med att byta vajer, hölje och trigger, då blev växlingen lite mer precis men den ville ändå inte ligga i vissa växlar. Tyckte mig se vissa sneda kuggar och bytte därför till ny kassett vilket helt löste bekymret med växlar som inte ville fungera.

8595451B-330F-4C92-9996-D65788A15316.jpeg

Mitt enda issue nu är att hojen ibland ogärna växlar upp till de lättaste växlarna när jag växlar dit under tryck. Är det bara att leva med det eller kan det vara för att kedjan är för kort? Växeln kan fjädra någon centimeter på lättaste växeln med bakfjädringen i botten.

3BB2A97A-B9CB-4112-952E-25682A1E9473.jpeg

Till råga på allt har jag beställt nytt vevparti och kommer därför gå upp från T28 till T30. Så...

1: Bör jag byta min kedja som gått 15mil med de gamla delarna bara för att jag bytt kassett och drev fram eller testa med samma kedja? Är det smart eller dumt att förlänga kedja om det behövs?
2: Är det troligt att kedjan är lite för kort trots att växeln kan flexa någon cm i bottenläge på största kuggen bak?
3: Är byte från T28 till T30 anledning nog för längre kedja?
4: Om jag har allt för BOOST (bakhjul, nav, klinga fram) så bör väl kedjelinjen stämma?

Bakväxel: SRAM NX 11spd
Trigger SRAM GX.
Kassett: Sunrace 10/42 (samma som NX original).
Kedja SRAM XX1 11spd.
(Vevar snart: Truvativ T30)

Tack på förhand!

Senast ändrad:

Ustzeust

Aktiv medlem
MTB Kedjelängd
Ser onekligen ut som att kedjan ligger på tänderna på övre jockeyn, men kan vara en synvilla.
Om det fungerar bra på högsta och lägsta växeln men är lite trassligt där emellan så är min erfarenhet att antingen örat eller växeln är sned

yonsson

Aktiv medlem
MTB Kedjelängd
Ser onekligen ut som att kedjan ligger på tänderna på övre jockeyn, men kan vara en synvilla.
Om det fungerar bra på högsta och lägsta växeln men är lite trassligt där emellan så är min erfarenhet att antingen örat eller växeln är sned
Inget trasslar nu när jag bytt kassett, förutom upp till lättaste växlarna under tryck.

Kan ta bättre foton imorgon, tog det bästa gamla jag hittade.

BjornR

Aktiv medlem
MTB Kedjelängd
Ser ut som du lagt brickan upp-och-ner. Skåran som vajern ska ligga i är mot skruvhuvudet. Se bilden på mitt förra inlägg och jämför. Om det inte löser problemen:

Checklista:
Är växelörat riktat? Är bakväxeln ej skev? Är det 14mm mellanrum mellan övre trissa och kassett vid häng(sag)? Är alla bultar åtdragna i länkaget?

yonsson

Aktiv medlem
MTB Kedjelängd
Ser ut som du lagt brickan upp-och-ner. Skåran som vajern ska ligga i är mot skruvhuvudet. Se bilden på mitt förra inlägg och jämför. Om det inte löser problemen:

Checklista:
Är växelörat riktat? Är bakväxeln ej skev? Är det 14mm mellanrum mellan övre trissa och kassett vid häng(sag)? Är alla bultar åtdragna i länkaget?
Det var definitivt mer än 14mm, även utan sag och med sag ökar det ju ytterligare. Skruvade ett halvt varv på B-skruven och vände på låsbrickan. Får se vad det gör för effekt, tack!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer