MTB-lamptråd för 19/20

velman

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
Tips på bra bredstrålande lampa för styret? Jag har en mj-872 idag som visserligen lyser helt ok men ljuset är så fruktansvärt kallt. Jag skulle gärna ha en lampa med varmare ljus.

1000-1500 lumen.

Gordon

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
Någon som testat både
Busch +Muller ixon space
och
Magicshine Allty 2400
vilken av dem ger i sånna fall bäst, starkast och jämnast ljusbild?
Tänkt som komplement till en magishine monteer 3500. Antingen på hjälmen eller styret om jag upplever det för tungt på huvudet.
Ingen större skillnad i pris mellan dessa två.
Buschen anger ljus i Lux och MSen i Lumen vilket förvirrar gubben något. Tacksam för hjälp.

Miracle

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
Den första är godkänd för väg med ljusbild som ett halvljus. (Stvzo) Den andra är det inte å bländar i trafik. Båda är för styrmontage endast.
Lampan från Magicshine är den som har det största ljusflödet.

Lux är ljusstyrkan i en punkt. Lumen är ett mått på det totala ljusflödet, så enheterna går inte jämföra, tyvärr.

Frid!

Senast ändrad:

Gordon

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
Den första är godkänd för väg med ljusbild som ett halvljus. (Stvzo) Den andra är det inte å bländar i trafik. Båda är för styrmontage endast.
Lampan från Magicshine är den som har det största ljusflödet.

Lux är ljusstyrkan i en punkt. Lumen är ett mått på det totala ljusflödet, så enheterna går inte jämföra, tyvärr.

Frid!
Tusen tack för förklaring.
Då är det nog ändå ms allty som ligger bäst till. MS lampan har Garmin eller gopro fäste vilket gör det hyfsat enkelt att fästa på hjälmen med någon av olika fästen jag har liggandes.

moros

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
Tusen tack för förklaring.
Då är det nog ändå ms allty som ligger bäst till. MS lampan har Garmin eller gopro fäste vilket gör det hyfsat enkelt att fästa på hjälmen med någon av olika fästen jag har liggandes.
Den har inget GoPro fäste. Det är ett garmin-fäste. Så antingen en adapter gopro->garmin (om du har gopro på hjälmen) eller så drar man på ett Garminfäste på hjälmen. MS säljer också ett hjälmfäste med garmin-mount

"varselljuset" som de kallar det verkar fullt tillräckligt för att uppfylla kraven för att synas i trafiken utan att blända.

Gordon

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
Den har inget GoPro fäste. Det är ett garmin-fäste. Så antingen en adapter gopro->garmin (om du har gopro på hjälmen) eller så drar man på ett Garminfäste på hjälmen. MS säljer också ett hjälmfäste med garmin-mount

"varselljuset" som de kallar det verkar fullt tillräckligt för att uppfylla kraven för att synas i trafiken utan att blända.
Ok, perfekt. Har ett gäng sånna Garmin fästen från min ms monteer som jag kan fästa på hjälmen så då löser det sig.
Kommer enbart användas i skogen som komplement till ms monteer 3500 som jag har på styret.
Har kört med en ms 900 på hjälmen tidigare och då testar att ha batteripacket på hjälm och i fickan bak på bibsen och föredrar nog att ha allt på hjälmen även om det kan vara lite irriterande med extravikten där men upplevelser ändå bättre än en sladd som irriterar.

MTB-lamptråd för 19/20
Jag svarade på hur jag tycker att man kan förvara batteriet smidigt gällande lampa med sladd till batteriet eftersom det var det som var frågan.
Säkert grymt bra lampor dock. Den extravikten av att bära batteriet uppe på hjälmen kan kännas (negativt). Förvisso är en sladd hängandes till ett batteripack också lite irriterande. Pest eller kolera?
Slant nog på tangenterna när jag svara på detta då svaret var menat till scott730plus 😁

hanSSon11

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
Har storebror hyperion på styret sedan två år tillbaka och är helnöjd. Skulle själv gärna ha en Ds på hjälmen.
Planerar du att ha enbart den, eller även något annat? På hjälm eller styret?
Ja jag hade tänkt börja med den på hjälmen och när jag skaffat en till lampa (om det behövs) flytta denna till styret.
Tänker mig att en sladdlös historia på hjälmen hade varit nice...

Laan84

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
Ja jag hade tänkt börja med den på hjälmen och när jag skaffat en till lampa (om det behövs) flytta denna till styret.
Tänker mig att en sladdlös historia på hjälmen hade varit nice...
Så gjorde jag också och insåg snabbt att man behöver en på styret. Om du bara har på hjälmen blir stigen väldigt platt och kontrastlös. Inte så trevligt.

dalaride

Medlem
MTB-lamptråd för 19/20
Beställde en eftersökslampa för jakt igår, säkerligen någon Kina variant men ett hyffsat batteri på 8000mAh för 1000:-
Den utlovar 4000 (kinesiska) lumen, enl. försäljaren :D

Återkommer om den är något att ha...så troligen så hör ni nog inget mer om den! :)

Miracle

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
Linser, X6, ger ofta en bättre å jämnare ljusbild än reflektor, Iiglo. 4 lägen med strobe inkluderat är dock värdelöst, för strobe vill man inte ha. Så ingen av dem är perfekt, men båda är säkert funkis om kraven inte är så höga. Ingen av dem kommer dock lysa över 2 timmar på fullt, skulle jag tro, eftersom batterikapaciteten är för dålig enligt specifikationerna.

Frid!

velman

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
Jag letar efter en Revtronic / Nitefighter BT40s. Någon som vet var man kan köpa den? Någon som vill bli av med sin?

kais01

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
tittade runt nyligen, men nada bt40s. men det har varit lite ojämna produktionsbatcher av denna, så det kan dyka upp när man minst anar.

gustaf på ledlysen.se har direktkontakt med tillverkaren, och kan eventuellt veta mer.

kör själv två på vardera styret och hjälmen. ger ett ganska varmt ljus, med god kontrastverkan. man lägger inte märke till ljuskäglan särskilt, utan det känns som att cykla som vanligt.

velman

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
tittade runt nyligen, men nada bt40s. men det har varit lite ojämna produktionsbatcher av denna, så det kan dyka upp när man minst anar.

gustaf på ledlysen.se har direktkontakt med tillverkaren, och kan eventuellt veta mer.

kör själv två på vardera styret och hjälmen. ger ett ganska varmt ljus, med god kontrastverkan. man lägger inte märke till ljuskäglan särskilt, utan det känns som att cykla som vanligt.
Tack,

Jag har en Magicshine MJ-872 idag men den har ett förfärligt kallt ljus. jag skulle väldigt gärna ha en liknande lampa fast med varmare ljus. Typ BT40s.

Om jag inte får tag i en sådan, vad finns det för alternativ? ca 1500 lumen, bred och mjuk ljusbild samt varmt ljus.

Senast ändrad:

Oggler

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
Hur är det med varmt vs kallt ljus. Och vad avses. Högre temperatur ger väl ett vitare ljus?

Är inte den rådande uppfattningen att vitare ljus är mer likt dagsljus och återger färger bättre osv. Bättre med vitare ljus rent generellt alltså.

Miracle

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
Ledlysen.se är nog ett minne blott, som det verkar.
Sidan har varit i "underhållsläge" ett bra tag.

Frid!

Miracle

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
Hur är det med varmt vs kallt ljus. Och vad avses. Högre temperatur ger väl ett vitare ljus?

Är inte den rådande uppfattningen att vitare ljus är mer likt dagsljus och återger färger bättre osv. Bättre med vitare ljus rent generellt alltså.
Nej, inte i snö, tex., kan jag tycka. Blir nästan blått å väldigt bländande. Funkar bättre med typ 4000k, enligt min erfarenhet.

Frid!

kais01

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
Tack,

Jag har en Magicshine MJ-872 idag men den har ett förfärligt kallt ljus. jag skulle väldigt gärna ha en liknande lampa fast med varmare ljus. Typ BT40s.

Om jag inte får tag i en sådan, vad finns det för alternativ? ca 1500 lumen, bred och mjuk ljusbild samt varmt ljus.
i en annan tråd håller makten och jag på och diskuterar att använda glasögon för varmare färger med mer kontrast, eller att som jag tycker hellre använda lampor med liknande funktion, t ex bt40s. och kontrasterna med den lampan är faktiskt bättre än de med kallt ljus. har tyvärr inte riktigt koll på alternativen, men det lär säkert finnas

ett alternativ är annars att köpa lämpligt fotofilter och montera framför din existerande lampa. s k skylight har rätt färg men kan möjligen vara i tamaste laget, men man kan ju dubbla..

ett fyrkantigt plastfilter 10x10 cm som räcker till 4 st lampfronter stora som din kostar några hundringar.

velman

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
i en annan tråd håller makten och jag på och diskuterar att använda glasögon för varmare färger med mer kontrast, eller att som jag tycker hellre använda lampor med liknande funktion, t ex bt40s. och kontrasterna med den lampan är faktiskt bättre än de med kallt ljus. har tyvärr inte riktigt koll på alternativen, men det lär säkert finnas

ett alternativ är annars att köpa lämpligt fotofilter och montera framför din existerande lampa. s k skylight har rätt färg men kan möjligen vara i tamaste laget, men man kan ju dubbla..

ett fyrkantigt plastfilter 10x10 cm som räcker till 4 st lampfronter stora som din kostar några hundringar.
Om jag sätter ett filter framför blockerar jag ju vissa våglängder. Även om ljuset då upplevs varmare saknas väl vissa färger i spektrumet. Eller tänker jag fel?

...om jag skall sätta ett filter framför, vad rekommenderas i så fall?

MTB-lamptråd för 19/20

Man brukar säga dagsljus är ca 5500-6000k
Ju högre upp du går desto mer blåstick >> Tillslut lila har du i ljuset.

I regel kan du få ut med lumen på en lampa som går åt det lite högre än en som har ca 4000k, däremot så är det ju en smaksak vad man föredrar i det långa loppet.
Personligen skulle jag säga att har du en lampa med högt K värde så försvinner mycket ljus om det är blött osv än en lampa som ligger närmare 4k.

Kikar du på lite videos på YT när dom jämför så kan du bilda dig en uppfattning om vad du föredrar bäst alt se vad sällskapet cyklar med för lampor och K värde. 😁

kais01

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
Vad skiljer bt40s mot julas lampa?
det är ju tillsammans med kjells lampa liknande kloner med liknande styrka och ljusbild, men färgtemperaturen skiljer och antagligen kvaliteten på batterierna. vissa av klonerna, tex mj 872 har haft problem med kylningen så man inte kan köra med fullt blås annat än kortare stunder.

det här har förresten gällt flera andra magicshine-lampor med multipla leds.

bt40s har väldigt lite det av det problemet och har djupare kylflänsar. det är generöst med värmeledande pasta mellan led:sen och aluchassit. det följer med spridningslinser som är ett plus vid löpning och som arbetslampa.

vi får hoppas att produktionen återupptas för det är en trevlig och prisvärd lampa. min subjektiva uppfattning efter skattning gentemot uppmätta konkurrenter är att den ger ca 1400 'rikiga' lumen.

kais01

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
Om jag sätter ett filter framför blockerar jag ju vissa våglängder. Även om ljuset då upplevs varmare saknas väl vissa färger i spektrumet. Eller tänker jag fel?

...om jag skall sätta ett filter framför, vad rekommenderas i så fall?
det är ju inte helt enkelt att förutse effekten eftersom led inte ger ljus med kontinuerligt spektrum. men det är ju enkelt och förhållandevis billigt att prova. kanske gör ett test vad det lider:)

velman

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
det är ju inte helt enkelt att förutse effekten eftersom led inte ger ljus med kontinuerligt spektrum. men det är ju enkelt och förhållandevis billigt att prova. kanske gör ett test vad det lider:)
Jag kom på att jag har en hel regnbåge med färgfilter för blixtfotografering. Så det är ju enkelt att testa!

velman

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
det är ju tillsammans med kjells lampa liknande kloner med liknande styrka och ljusbild, men färgtemperaturen skiljer och antagligen kvaliteten på batterierna. vissa av klonerna, tex mj 872 har haft problem med kylningen så man inte kan köra med fullt blås annat än kortare stunder.

det här har förresten gällt flera andra magicshine-lampor med multipla leds.

bt40s har väldigt lite det av det problemet och har djupare kylflänsar. det är generöst med värmeledande pasta mellan led:sen och aluchassit. det följer med spridningslinser som är ett plus vid löpning och som arbetslampa.

vi får hoppas att produktionen återupptas för det är en trevlig och prisvärd lampa. min subjektiva uppfattning efter skattning gentemot uppmätta konkurrenter är att den ger ca 1400 'rikiga' lumen.
Är mj-872 en klon? Jag trodde den var ”originalet”. Men ödmjuk som jag är är jag beredd att tänka om. 🙂

Miracle

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
Lupine Wilma var förmodligen originalet, med fyra dioder, skulle jag tro. MJ-872 var nog bland de första som liknade å sedan kom en uppsjö med varierande kvalitet. BT40s, som kom först några år senare, om jag minns rätt, utmärkte sig genom att vara varmvit å erbjuda något bättre kvalitet å funktion än MJ-872. Det finns mer att läsa på Mtbr för den som vill förkovra sig.

MJ-872 ca 2010
BT40, kallvit ca 2013
BT40s, varmvit ca 2015
Fick jag fram när jag googlade några minuter.

Frid!

Senast ändrad:

Spacekitty

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
Nu när du nämner Lupine, dom går också att få som varmvit, lägg till som ett tillbehör i webbshoppen för en cent extra.

kais01

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
Är mj-872 en klon? Jag trodde den var ”originalet”. Men ödmjuk som jag är är jag beredd att tänka om. 🙂
ja vilken av klonerna som är original vet inte jag. det kan vara 872an för vad jag vet. men med dess termiska problem skulle jag undvika den, om den nu går att få tag i.

bt40s är iaf inte originalet har jag förstått. läst att den skall ha kommit ut 2011, men ta det med en nypa salt. miracle verkar ha kollat upp det bättre.

Balooba

Ny medlem
MTB-lamptråd för 19/20
Om man har en lampa med 1000 lumen och en med 3000 lumen, vilken skall man ha på styret vs på hjälmen för bästa resultat?

Miracle

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
Det beror på vilken ljusspridning de har. En lampa med koncentrerat ljus blir otroligt fladdrig på styret. Det är däremot bra på hjälmen så man ser bra precis där man har blicken.
Så mitt tips är bred ljusbild på styret.

Frid!

Miracle

Aktiv medlem
MTB-lamptråd för 19/20
...
bt40s är iaf inte originalet har jag förstått. läst att den skall ha kommit ut 2011, men ta det med en nypa salt. miracle verkar ha kollat upp det bättre.
Konstruktören av BT serien hängde ju ett tag på mtbr.com så därför är det ganska lätt att följa när de olika varianterna dök upp.

Frid!

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer