MTB-leder i Bohuslän (Uddevalla, Lysekil, Skaftö); Någon som har tips?

Hej!

Tillbringar somrarna i Lysekils kommun i Bohuslän och tänkte för första gången ta med min MTB. Någon som har några tips på leder i området? Hittade begränsat på Trailforks och hittills inget här i sökfunktionen förutom Bohusleden, som går mer inåt landet.

/F

Jag brukar köra Kuststigen (själv föredrar jag biten på härnäst trots att den är ganska igenvuxen bitvis) och Vita slingan i fjälla en ok 8km slinga när jag är i lysekilstrakterns, Soteleden på Sotenäs är ytterligare en ok led , vill du inte cykla själv finns det cykelgrupp på FB "Fjord Mtb & cykel"

Uddevalla har fantastisk terräng. Antingen utgår du från Sportstugan, bjursjön eller så cyklar du med uck måndagar kl 1830 från Fridhem. Utbölingar är välkomna, allaskamedtempo, dvs man väntar in oss med ping-pong lungor.

Nicander, var går ni på soteleden?

Jag har inte cyklat så många gånger på Sotelden så jag tror det finns andra bättre lämpade att svara på det, men Nordens Ark har jag startat på & malmön om man vill ha lite bohuskaraktär på sin cykling

Jacoba sa:
Uddevalla har fantastisk terräng. Antingen utgår du från Sportstugan, bjursjön eller så cyklar du med uck måndagar kl 1830 från Fridhem. Utbölingar är välkomna, allaskamedtempo, dvs man väntar in oss med ping-pong lungor.

Nicander, var går ni på soteleden?

Tyvärr så är många fina stigar runt bjursjön sönderkörda av enduro/crosshojar eller avverkningsmaskiner. Ytterligare några är nästan igenväxta av halvmeter högt gräs och sly.
Vet inte hur kasenonrådet ser ut just nu?

Fröland-unda, va e de för en sträcka? Jag är aldrig på de hållet. Enda jag känner till på fröland e den lilla minicrossbanan uppe på berget. Finns de bra backar å trails där ute?

Vägeröds dalar på skaftö kan man cykla runt i en eftermiddag. Från väldigt stökigt till grusväg. Kanske inte värt någon större omväg, men där brukar jag cykla i vart fall inte en gång varje sommar.

Solaris sa:
Vägeröds dalar på skaftö kan man cykla runt i en eftermiddag. Från väldigt stökigt till grusväg. Kanske inte värt någon större omväg, men där brukar jag cykla i vart fall inte en gång varje sommar.

+1
Jag kör där nästan varje år och det stillar cykelsuget under semestern för en eftermiddag.

Här är lite rörliga bilder därifrån(väääldigt längesen, å man får spola):

:)

D i U sa:
Fröland-unda, va e de för en sträcka? Jag är aldrig på de hållet. Enda jag känner till på fröland e den lilla minicrossbanan uppe på berget. Finns de bra backar å trails där ute?

Japp, super. Fast Uddevalla är bra åt alla håll...

Om de inte är ren xc så får jag väl ge mig iväg på de hållet nästa gång jag e i Uddevalla :).

Tjena. Ska försöka få frugan till och börja cykla mtb. Är i Uddevalla i helgen och tar tacksamt emot tips på lättcyklad episk stig i trakterna.
Hade varit grymt kul och kunna lura in henne i hobbyn.

Dynamitbacken, precis intill rimnersvallen. Där runt finns bra stigar. De finns bra parkering där också

Även vid Bjursjön finns det ett litet men rätt så trevligt nätverk av stigar. Parkering t.ex. vid den gröna sportstugan, sen finns det några uppmärkta MTB-slingor strax nordväst om stugan, bl.a. en gul led. Går även att parkera vid utegymmet "ett kraftigt stenkast" väster om Bjursjöns sportstuga. Badmöjligheter i sjön med brygga och ramp.

Senast ändrad:
Sen är även kasen fint, lätt att parkera på grusvägen som går parallellt med kurverödsleden. Finns bra stigar där också. Inte jättestort område men ganska bra stigar.

Oj tack mycket bra tips. Bjursjön har man rört sig runt rätt mycket som barn. Så det hade jag i åtanke själv.

Hur är kasen ? Får inte vara för brant och tekniskt om jag ska lyckas få med henne några fler gånger:)

Kasen e ganska snällt, varken direkt brant eller kuperat. Finns några rotiga stigar men flera är nybörjarvänliga utan att för den saken skull är slät grusväg. Bjursjön som jag skrivit om längre upp i tråden är bra men tyvärr så är flera stigar, främst mellan bjursjön och 172an sönderkörda av enduro/crossmotorcyklar. Det finns bra längdskidspår/stigar från bjursjön mot fridhem som är breda och lättkörda också. Parkering antingen som JTF nämner vid stugan eller uppför grusbacken till vänster strax innan man kommer fram till sportstugan eller vid ishallen/fridhem.

Jag hade kört stigarna runt Bjursjön. Kasen är ganska så litet om man inte ligger och pressar varv på varv på varv. Dock väldigt roliga stigar, men snabbt avverkade ;) Bjursjön har förövrigt bra skyltade stigar och bra variation på svårighetsgrad.

Ok låter kanon . Tack för alla tips nu har vi lite att välja på. Förhoppningsvis kan vi prova flera om hon tycker det är trevligt:)

Körde på kasen i Uddevalla idag, hittade ett nybyggt brett drop byggt i trä. Alltid lika trevligt att hitta byggda saker att cykla på i skogen :). Några berms hade någon/några fixat också.

Bumpar tråden ett par år...
Jag ska dit med familjen v32 (Lysekil, Bokenässidan) och undrar hur läget är nuförtiden. Ska man ta med mtb eller ska man ta med racern??? Det lär väl inte bli så många tillfällen till cykling, men det är ju alltid kul att testa lite ny terräng, och framförallt sånt som inte ser ut som hemma! Hänger gärna på nån lokal stigfinnare också, om chansen finns!

Tillbaka
Topp