MTB med pendlingsmöjlighet

RikardE

Ny medlem
Hej alla cykelentusiaster!
Jag skulle vilja ha en MTB för att dels cykla på stigar och lite off-stig men också kunna använda den till lite landsvägspendling kanske någon gång per vecka (2 mil till jobbet). Har ni tips på någon cykel som löser denna kombination. Jag gör hellre kompromisser på pendlingsdelen än MTB-funktionaliteten. Prisintervall 10-25". Jag är 175cm om någon rent av har något passande att sälja i GBG-området!

RikardE

Ny medlem
Tack för förslag. Eftersom jag inte är skruvfantast (lat) och kommer cykla 5-7km typ innan jag är vid stigarna skulle jag helst vilja kunna ha samma hjul. Men jag förstår ju att det blir halvbra på asfalt.

ponx

Aktiv medlem
Två mil på MTB är ju inte superskoj men bra träning om det bara är en dag i veckan. Jag hade samma distans och köpte en gravel.

OlofSx

Aktiv medlem
Jag köpte en Superior XP 929 carboncykel för några år sedan på fantastisk rea med Schwalbe Racing Ray + Racing Ralph däck och 2x drivlina med 36T som största i fram.

Den funkar definitivt för några mil asfaltsnötande och mycket stig också, även om jag är mer komfortabel med min trailhoj om det blir stökigt utför.

Jag säger inte att det är den cykeln du ska köpa utan tror många XC cyklar kan funka för ändamålet med lättrullade XC däck. Tänk lite på utväxling om 1x drivlina så du inte bara åker på minsta drevet bak. Även bra om det finns plats för lite större drev fram, minst 32T, gärna 34T.

Senast ändrad:

RikardE

Ny medlem
Jag köpte en Superior XP 929 carboncykel för några år sedan på fantastisk rea med Schwalbe Racing Ray + Racing Ralph däck och 2x drivlina med 36T som största i fram.

Den funkar definitivt för några mil asfaltsnötande och mycket stig också, även om jag är mer komfortabel med min trailhoj om det blir stökigt utför.

Jag säger inte att det är den cykeln du ska köpa utan tror många XC cyklar kan funka för ändamålet med lättrullade XC däck. Tänk lite på utväxling om 1x drivlina så du inte bara åker på minsta drevet bak. Även bra om det finns plats för lite större drev fram, minst 32T, gärna 34T.
Tack jag ska kolla upp XC!

DanielS

Aktiv medlem
Om man har plats för två cyklar så är det ju bättre med en mtb anpassad för skogen och en beg stadscykel/hybrid/racer (tänk 1500kr) för pendlingen. En mtb för 25k ställer ju lite krav på förvaringsmöjligheter på jobbet också och man parkerar inte gärna utanför mataffären på väg hem.

BJS

Aktiv medlem
Om man har plats för två cyklar så är det ju bättre med en mtb anpassad för skogen och en beg stadscykel/hybrid/racer (tänk 1500kr) för pendlingen. En mtb för 25k ställer ju lite krav på förvaringsmöjligheter på jobbet också och man parkerar inte gärna utanför mataffären på väg hem.
Surt att lägga timmar på gaffeln dessutom

Ilves

Aktiv medlem
+ 1 på den. Ska du ha en mtb som är rolig att cykla på i skogen så är det tveksamt om den blir särskilt rolig att pendla på, och tvärtom. För din budget kan du säkert hitta en bra mtb, som passar din "stil" och få litet pengar över. De pengarna kan du lägga på en beg hybrid/citybike med passande däck. Jag har 12 km till jobbet och skulle inte vilja pendla på en mtb, och då cyklar jag ändå genom Skatås.

OlofSx

Aktiv medlem
Äh, tycker ni överdriver lite om att det inte går att kombinera pendling och skogsåka. (Håller dock med om stöldbegärligheten till viss del.)

Visst 2.6” aggressiva trail-däck med 12 psi däcktryck är inte kul på asfalt, men en hyfsat lätt (sub 13 kg) och välpassande mtb med XC-däck på gör pendlingen så mycket mer skoj för mig än en hybrid. Jag har fina bromsar och kan stanna säkert supersnabbt, jag kan sprinta iväg från stopp och få lite intervallträning om jag vill, jag kan ta omvägar via grusvägar och stigar på vägen hem för skojs skull och köra rätt hårt och få den där sköna adrenalinkicken, och kan cykla ner för mindre trappor och höga kanter utan problem. Visst jag har lite mer rullmotstånd på asfalt men det ger mig större lårmuskler och mer träning på köpet. ;)

(Vill tillägga att all min pendling görs med stor dos trafikvett. Ligger ofta sist i kön av pendlare tills en fin öppen raka, kör långsamt i närheten av gående så att de inte blir skrämda och därmed får en mer negativ inställning till cyklister, alltid översikt och stor respekt för övrig trafik / barn / hästar etc som kan vara oberäkneliga.)

Ett exempel på cykel vi diskuterat lite här på forumet som jag tror kan uppfylla TS önskemål är Decathlon’s prisvärda XC 100.

ponx

Aktiv medlem
En gång i veckan är ju inga problem. Det är ju bara att pumpa däcken hårt och trampa på. Bra träning och ett fint tillfälle att vänja sig vid cykeln.

RikardE

Ny medlem
Tack du har förstås rätt I det men min utmaning är att jag har ca en mil enkel väg till området där mtb kommer i sitt rätta element. Därav söker jag kompromiss. Kanske landar i en vanlig mtb och får stå ut på landsvägsdelen helt enkelt.

jonte987

Aktiv medlem
Tack du har förstås rätt I det men min utmaning är att jag har ca en mil enkel väg till området där mtb kommer i sitt rätta element. Därav söker jag kompromiss. Kanske landar i en vanlig mtb och får stå ut på landsvägsdelen helt enkelt.
Är det torrt kan man cykla på väldigt lätta hjul på stig så länge det inte är åt enduro hållet.

RikardE

Ny medlem
Äh, tycker ni överdriver lite om att det inte går att kombinera pendling och skogsåka. (Håller dock med om stöldbegärligheten till viss del.)

Visst 2.6” aggressiva trail-däck med 12 psi däcktryck är inte kul på asfalt, men en hyfsat lätt (sub 13 kg) och välpassande mtb med XC-däck på gör pendlingen så mycket mer skoj för mig än en hybrid. Jag har fina bromsar och kan stanna säkert supersnabbt, jag kan sprinta iväg från stopp och få lite intervallträning om jag vill, jag kan ta omvägar via grusvägar och stigar på vägen hem för skojs skull och köra rätt hårt och få den där sköna adrenalinkicken, och kan cykla ner för mindre trappor och höga kanter utan problem. Visst jag har lite mer rullmotstånd på asfalt men det ger mig större lårmuskler och mer träning på köpet. ;)

(Vill tillägga att all min pendling görs med stor dos trafikvett. Ligger ofta sist i kön av pendlare tills en fin öppen raka, kör långsamt i närheten av gående så att de inte blir skrämda och därmed får en mer negativ inställning till cyklister, alltid översikt och stor respekt för övrig trafik / barn / hästar etc som kan vara oberäkneliga.)

Ett exempel på cykel vi diskuterat lite här på forumet som jag tror kan uppfylla TS önskemål är Decathlon’s prisvärda XC 100.

Toppen tack!

Mikcarls

Ny medlem
Jag kör så som du tänkt, till jobbet ibland (28km enkel), träningspass på grus/asfalt/+ del skog.
Till det har jag en Specialized Epic HT med en 34t klinga fram och kör oftast på samma däck till allt Specialized/ S-Works Renegade. Det funkar mig perfekt.

RikardE

Ny medlem
Tack för era tips, tankar och idéer. Nu är beställningen av en Trek Procaliber 9.6 gjord. Krävdes lite ytterligare funderingar om hur jag vill använda cykeln men detta tror jag blir bra. Annars hittar ni den snart på köp och sälj 😉

Larsifer

Aktiv medlem
Slår ett slag för oval klinga. Typ 32 eller 34 tänder. Blir som två extra i storlek jämfört med en rund. Går fortfarande att klättra med den på stig, och man kommer ifrån det ständiga nötandet på minsta drevet. Sen "måste" man ha spd för att komma ifrån gungandet. Men jag är iofs ingen erfaren flats-användare.

Topp