MTB Nybörjare Scott Scale 970 2019

Staplerz

Medlem
Go' kväll!

Jag har tänkt börja cykla MTB, främst skog, gärna tekniskt men även grusväg och letar efter en cykel som passar mina behov i 10tkr prisklassen.
Jag har varit inne i min lokala Team sportia butik i Visby och fick ett "bra" pris på Scott Scale 970 från 2019, 10.500kr.
Frågan är om det är en cykel som kommer passa den cyklingen som jag har tänkt mig? Det fanns självklart en uppsjö av andra cyklar från Scott i butiken :)
Vad har ni för tips/råd att ge en nybörjare?

Jag ser gärna att jag har möjligheten till att prova cykeln innan köp. Annars har jag även sneglat lite på Trek x-caliber 8/9 från 2019 som jag kan beställa från en annan återförsäljare i Visby men då har jag inte samma möjlighet att testa cykeln.

Jag har sökt runt en del, både på sidan men även runtom på nätet utan att hitta speciellt mycket information om Scott Scale 970.

Länkar:
Team sportia: https://www.teamsportia.se/produkt/scott-sco-bike-scale-970-eu/
Cykloteket (mer spec. info): https://www.cykloteket.se/artikel/scott-scale-970/

jonte987

Aktiv medlem
Det blir säkert bra. Det man ska veta är att det är en enklare modell utan boost. Kan du passa på när XXL rear scale 900 elite så kan det vara lite roligare.
Sen beror det på vart du menar med tekniskt, det är en xc och det kan vara väl så tekniskt.

Staplerz

Medlem
Säljaren i butiken nämnde att ramen var lite lättare, dvs inte så "tjock". Det fick mig att tänka på om den håller bra om man gör några drops eller hopp, utan att man kröker ramen?

Får man fråga vad boost är? :)

Smärtgränsen går just nu runt 10tkr då jag först måste känna efter om MTB är något för mig.

jonte987

Aktiv medlem
Det är inte så mycket att välja på för 10000 i butik så det är bara att köra.

Jag tror inte den är så lätt men den är som sagt en xc. Den kan väl hoppa nåt lite. Vill du ha nåt tuffare för 10 så får du handla på nätet.

jonte987

Aktiv medlem
Boost är hjulstandard. Spelar ingen roll förrän du vill uppgradera, bygga om och greja. (Troligen om 2-3 månader ?)

Staplerz

Medlem
Känns tryggt att handla i butik nu i början så att man vet vart man ska vända sig, service mm. Men det kanske är en falsk trygghet?

Finns det någon cykel som du kan rekommendera i 10tkr-klassen om jag skulle öppna upp för att handla på nätet?

Ustzeust

Medlem
Vitus sentier brukar rekommenderas.

Jag har en sonder transmitter som jag är nöjd med. Klarar brötig endurocykling och drops.
Den svaga kronan gör dock att den billigaste kostar lite över 11 kakor nu.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Var inte rädd för att beställa på nätet! Finns nog ingen på detta forum som inte köpt en cykel på nätet någon gång (oftast flera gånger :P).

Staplerz

Medlem
Är väl mest rädd för att det ska bli fel med storlek, inte kännas rätt (möjlighet att prova innan).
Samt att det ska komma i 1000 delar som man aldrig får ihop haha :D

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Staplerz sa:
Är väl mest rädd för att det ska bli fel med storlek, inte kännas rätt (möjlighet att prova innan).
Samt att det ska komma i 1000 delar som man aldrig får ihop haha :D
Ja det där med storlek är ju såklart en liten chansning, så förstår att du är lite nojig där! Men utöver det så är det inget att oroa sig för. Du får researcha lite angående storlekar, geometrier osv.

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Och angående delar så kommer inte cykeln i 100 delar, snarare 4! Du behöver generellt sätta dit ett hjul, skruva dit styret och sadelröret samt skruva dit pedaler! Resten är kirrat. :D

-Andy-

Aktiv medlem
Det känns mycket tveksamt att köpa sin första cykel på nätet. Åk till en butik, testa och köp där istället så får du all den hjälp du behöver med storlek, inställningar/justeringar, hjälp efter köp med småmek, justeringar, osv. Att kunna testa olika cyklar innan köp är guld värt.

Staplerz

Medlem
ska ge resten av helgen till att fundera lite, är väl i så fall Vitus Sentier som jag funderar på som ett alternativ. Dock verkar den inte finnas i lager just nu, kanske för att det är en ny modell som är på G in.
https://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-mountainbike-deore-1x10-2020/

Det enda som jag ser skillnad på, med otränade ögon (jämfört med scott scale 970 länkad ovan) är att det är större slaglängd på framgaffeln 130mm istf 100mm och ingen remote lock. Vet inte om det är väsentligt.

Vad mer är det som skiljer och gör att en Vitus Sentier skulle vara ett bättre val?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Scott-cykeln är en XC-cykel och Sentier är en trail-cykel, om vi ska göra det enkelt för oss. En trailcykel är mer lämpad för skog och stig, lite grövre terräng, tack vare bredare däck, flackare gaffelvinkel och längre slaglängd. XC-cykeln är väl tänkt att vara lite rappare på grus, asfalt, enklare stigar, uppförsbackar och sånt där.

Remote lock är inget du behöver bry dig om! :D

Staplerz

Medlem
Å herre gud. Känner mig alldeles för dåligt påläst. Tack för den fina beskrivningen. Har bara tittat på MTB generellt i helhet och inte tänkt mer. Klart det är skillnad mellan XC och Trail haha.

Men efter ha läst lite så känns det som att en trail skulle passa mig bättre då jag ser framför mig att jag kommer cykla mest i skog.

Vill ni ösa på med fler förslag på trail mtbs för max 10tkr?

Senast ändrad:

jingleyschmidt

Aktiv medlem
MTB är rätt så brett, och man kan fördjupa sig jättemycket på alla möjliga sätt, men grunderna är rätt så enkla att förstå sig på bara man vet vart man ska börja! :D Nu vet du vart du ska börja, och kan researcha därefter.

Just nu, såhär i slutet på året, så börjar dom gamla modellerna ta slut i lagrena och 2020 års modeller börjar sakta komma ut! Så det är en lite knepig tid att köpa cykel i. Men i ditt fall så är det väl nästan bra för då hinner du läsa på lite mer och ta ett vettigt beslut. Det är ju snart vinter dessutom och det är kanske inte den mest förlåtande årstiden för en MTB-nybörjare. ;D

Det finns inte jättemånga vettiga cyklar för 10.000:-. Vitus Sentier är en av de vettigare. Nukeproof Scout har också en modell för runt 10 lakan. Ragley är ett annat märke som kommer släppa sina 2020-modeller tidigt 2020, dom borde ha en bra trailcykel inom den prisramen också.

Så, som sagt, ha lite is i magen nu ett par månader så lär det dyka upp mer alternativ.

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
-Andy- sa:
Det känns mycket tveksamt att köpa sin första cykel på nätet. Åk till en butik, testa och köp där istället så får du all den hjälp du behöver med storlek, inställningar/justeringar, hjälp efter köp med småmek, justeringar, osv. Att kunna testa olika cyklar innan köp är guld värt.
Jag håller med om det sista, men det finns inga vettiga trail HT i butik i Sverige vad jag vet.
Beroende på vad man menar med trail. Höjer man en scale till 120mm så duger kanske det.
Det som är bra med en riktig Internet aggro HT är att du får en vettig ram för 10000. På scale måste du upp till scale 950 eller 900 elite för att få den "riktiga" ramen. Fast det är inte riktigt jämförbart då aggro HT ramen kostar runt 3000.

Staplerz

Medlem
Kanske ska vänta lite som ni säger, eller slå till på den scale då jag fick ett ganska okej pris?
Ska kolla de nya nya cyklarna ni nämner.
Men om valet faller på en vitus sentier, behöver jag då gå upp på VR modellen (14tkr) för att få en vettig cykel eller duger den billiga för 10tkr?

Magnus K

Medlem
Är det här den allra första MTBn?

Jag har kört en del på Scott Scale med 100mm slaglängd på framdämparen och den klarar det mesta av stigarna med bravur, även över små stockar och stenkistor. Upplever XC-cykeln som smidigare att navigera runt i bröte.

När det börjar luta utför rejält, då känner jag att en trail-cykel kommer till rätta. Jag kör även en heldämpad Scott Genius, tyngre att släpa runt och den har framhjulet längre fram vilket får den att bli lite lång i tajta sektioner.

Som alltid faller allt tillbaka på tre frågor:
1. Var vill man åka? (Kommer du att köra mycket utförs, gå upp på en trail-hoj, kanske. Eller köp en XC till hemomkring och hyr en cykel inkl skydd om Järvsö eller liknande lockar)

2. Hur framtidssäker (dvs skapligt andrahandsvärde) vill du ha? (Trail kommer mer och mer, de bredare hjulstandarderna Boost med 110mm breda nav fram och 148mm bak kommer på fler och fler cyklar)

3. Hur stor budget har du för hela paketet, dvs cykel, hjälm... (Trevligt att ha är även handskar, kanske knäskydd. Senare kanske cykelanpassade skor m hårdare sula. Listan kan göras lång men cykel + hjälm + ev handskar är minimum för start)

En lokalt köpt cykel är en bra början, hoppas lokala butiken är duktiga, kan skruva och tipsa dig om saker att sköta om.

Mina små åsikter, du får klura och fundera på vad som passar dig. =)

Mvh
Magnus

CW

Medlem
jonte987 sa:
Boost är hjulstandard. Spelar ingen roll förrän du vill uppgradera, bygga om och greja. (Troligen om 2-3 månader ?)
Aaah happyride... Rätt in i hetsen om att uppgradera saker och säga åt andra vad för "standard" som är rätt.

Låt snubben få vara nybörjare och testa saker och känna efter.

jonte987

Aktiv medlem
CW sa:
jonte987 sa:
Aaah happyride... Rätt in i hetsen om att uppgradera saker och säga åt andra vad för "standard" som är rätt.

Låt snubben få vara nybörjare och testa saker och känna efter.
Jag skriver för fan att han ska köra på det men jag förklarar vad skillnaden är. Du tycker det är ett problem?

Staplerz

Medlem
Jag uppskattar all information som ni förser mig med. Jag tycker att det är viktigt att jag får rätt typ av hoj från början så att jag inte ångrar mig efter några månader, vill gärna hitta en som jag kan hålla kvar i och bygga vidare på innan jag känner att det blir dags för något dyrare.
Vill inte stressa mig in och köpa en cykel vilket så fallet nästan höll på att bli med scale 970.

Efter en bra tråd så lutar det just nu mot att hitta en bra HT trail som passar min budget på/runt 10tkr. Hjälm och handskar får komma utöver det.

Jag bor på Gotland så det kommer inte bli så mycket utför. Men vi har massa skog och sten som jag gärna plöjer runt i.

Vad tror ni om den billigare Vitus Sentier för 10tkr? Eller "måste" jag upp på den dyrare VR modellen för att få en klok cykel med bra växlar, broms mm?

Loftberg

Aktiv medlem
Köp Scalen du kollat på i butik. Ut och cykla. Ha kul. Skit i andrahandsvärdet. Jag startade på en Scale 60, fin hoj, jag har fortfarande kvar den, om än i lite mindre cyklingsbart skick.

jonte987

Aktiv medlem
Den billiga sentiern är säkert bra att börja med. 10växlad men har ett vagt minne av att den har 11-46 där bak? Jag har klena ben och behöver minst 46.

Med tiden vill man säkert ha en bättre gaffel men det vill man kanske med en för 14000 också.
Jag är 176 och hade tagit large. (Men det beror på proportioner och preferenser)

jonte987

Aktiv medlem
Loftberg sa:
Köp Scalen du kollat på i butik. Ut och cykla. Ha kul. Skit i andrahandsvärdet. Jag startade på en Scale 60, fin hoj, jag har fortfarande kvar den, om än i lite mindre cyklingsbart skick.
Om det är utalat att man vill kunna bygga vidare så ska man absolut köpa en hoj med samma standards som de finare. Så en aggro HT från Internet eller en Scott scale 900 elite är givna alternativ- in my opinion.

Staplerz

Medlem
jonte987 sa:
Loftberg sa:
Om det är utalat att man vill kunna bygga vidare så ska man absolut köpa en hoj med samma standards som de finare. Så en aggro HT från Internet eller en Scott scale 900 elite är givna alternativ- in my opinion.
Sitter och tittar på lite komponenter på den billigare sentiern och det är inte många märken jag känner igen om jag jämför med tex Nukeproof Scout 290 race eller Vitus Sentier 29 VR (Shimano, RockShox)

Nukeproof tycker jag också ser rätt så trevlig ut. Skulle den funka bra som första MTB?
https://www.wiggle.se/nukeproof-scout-290-race-mountainbike-deore-2020/

Senast ändrad:

Staplerz

Medlem
jonte987 sa:
Den billiga sentiern är säkert bra att börja med. 10växlad men har ett vagt minne av att den har 11-46 där bak? Jag har klena ben och behöver minst 46.

Med tiden vill man säkert ha en bättre gaffel men det vill man kanske med en för 14000 också.
Jag är 176 och hade tagit large. (Men det beror på proportioner och preferenser)
Kikar som sagt på Nukeproof för ca 12tkr just nu, funderar på en M eftersom det var vad jag blev rekommenderad i scale 970 men kanske behöver men L just för denna modell? Känns som att jag behöver dyka lite i några tabeller..

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Sixten Fors är väldigt duktig när det kommer till geometri och storleksrekommendationer. Vänta och se om han har möjlighet att ge dig lite tips. :)

Sixten Fors

Ny medlem
Staplerz sa:
Sixten Fors sa:
Staplerz sa:
Är väl mest rädd för att det ska bli fel med storlek
Välja rätt storlek är svinenkelt. Hur lång är du?
Jag är 177 cm och runt 70kg :) Lär ligga på gränsen mellan M-L på en del hojar
Jag är också rädd för att att du kommer att köpa en för liten cykel, rookiemisstag #1.
Du behöver Large på de allra flesta cyklar, några enstaka cyklar skulle du kanske klara dig med Medium även om jag just nu inte kan komma på någon sådan. Scale 900 Large (reach 438 mm) passar ca 169-181 cm cyklist, Medium (reach 422 mm) passar ca 159-171 cm.

Staplerz

Medlem
Sixten Fors sa:
Toppen! Då har jag lite cyklar att läsa mig in på :) Som sagt så ligger min budget på 10tkr men funderar ändå op Scout 290 Race för 12tkr.

Sixten: hörde att du var bra på att rekommendera storlek på cykel? Vilken storlek M/L tror du att jag borde satsa på?
177cm med något längre överkropp.

jonte987

Aktiv medlem
Staplerz sa:
jonte987 sa:
Loftberg sa:
Sitter och tittar på lite komponenter på den billigare sentiern och det är inte många märken jag känner igen om jag jämför med tex Nukeproof Scout 290 race eller Vitus Sentier 29 VR (Shimano, RockShox)

Nukeproof tycker jag också ser rätt så trevlig ut. Skulle den funka bra som första MTB?
https://www.wiggle.se/nukeproof-scout-290-race-mountainbike-deore-2020/

Ja, det blir bra.
Fast de billiga sentier och rapid verkar ha 17% rabatt. Sjukt mycket cykel för pengarna. Kanske framför allt rapide, men då är vi på xc igen.

Nukeproof är väl dock lite coolare och har en känd gaffel.

Med risk för att ge dig för mycket info så är även recon en billig ingångsgaffel som mest duger lättare - normal stig. Den billigare sentiern ger utrymme att köpa en finare gaffel om du känner behovet.

Men som sagt, scout blir bra.

jonte987

Aktiv medlem
Sixten kommet att säga L. På en xc kanske du kommer undan med en M och en lång stam. På en aggro vill du nog inte ha så mycket mer än 50mm, annars skrattar ungarna på gatan.

Sixten Fors

Ny medlem
Staplerz sa:
Toppen! Då har jag lite cyklar att läsa mig in på :) Som sagt så ligger min budget på 10tkr men funderar ändå op Scout 290 Race för 12tkr.
Vilken storlek M/L tror du att jag borde satsa på?
177cm med något längre överkropp.
Storlek i Scout 290? Large. Cykeln levereras med 45 mm stam.
Small 145-157,5 cm
Medium 157,5-170 cm
Large 170-182,5 cm
XL 182,5-195

Staplerz

Medlem
Dum fråga kanske, men finns det några generella sätt att se om en cykel är en trail eller xc? Är det ramen?

Tack Sixten och Jonte, känns som att L är ett givet val då :)

Jag tänkte gå igenom Sixtens lista ikväll och jämföra lite efter min förmåga. Jag återkommer säkert med någon ny fråga eller fundering efter det.

Supersnällt att ni står ut med alla mina frågor. Det är verkligen guld värt!

En annan fråga som jag kom på: är gaffeln låsbar på dessa cyklar eller är den alltid aktiverad? Tycker inte att jag kunde läsa mig till det på tex scouten.

Senast ändrad:

Sixten Fors

Ny medlem
Staplerz sa:
En annan fråga som jag kom på: är gaffeln låsbar på dessa cyklar eller är den alltid aktiverad? Tycker inte att jag kunde läsa mig till det på tex scouten.
Alla gafflar är låsbara. På vissa cyklar, specifikt XC tävlingscyklar, vill många ha fjärrkontroll/reglage på styret. På stigcyklar vill ingen ha reglage på styret, man vrider på reglaget ovanpå höger gaffelben om/när man vill låsa gaffeln. Jag vill inte ha remote ens på XC cyklar, reglaget på gaffeln äger. Mindre krångel, mindre skit på styret, en wire och och ett reglage färre att smörja/underhålla etc. Alla rookies frågar efter remote, alla som kan cykla ogillar remote ;)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Om du kollar geometritabeller för cyklarna så kan du t.ex kolla head tube angle, där ser du om gaffelvinkeln är brant eller flack. Trail-cyklar (eller stigcykel) har väl kanske 65-66.5 graders vinkel, XC-cyklar 67-69? Men typ så. Slaglängden är typiskt också längre på trail-cyklar, 130-140, medan XC verkar ha 100. Trail-cyklar brukar oftast komma med bredare däck, 2.35 som minimum nästan, medan XC rullar på 2.20-2.25.

Det är väl dom sakerna du kan kolla efter antar jag. :)

Och angående remote lockout, oftast vill folk ha så lite tjafs som möjligt på styret. Jag låser nästan aldrig min gaffel, jag glömmer typ bort att jag kan göra det. Så mycket bryr jag mig. ;) Vill jag ändå göra det så kan jag ju sträcka mig ner lite och vrida på reglaget så är det fixat. Är glad att jag inte behöver ha något extra trams på styret för en så simpel funktion! :D

jonte987

Aktiv medlem
Sen är det rätt många nyanser mellan en grusvägsraket och en dödsenduro. Du kan som jag skrev höja slaget och sätta lite krafigare däck på en scale eller rapide så blir den mer trail (och HA blir då automatiskt mer flack). Men vill du köra mer utförsorienterat och hoppa lite mer så är kanske en scout eller sentier roligare.

Kolla gärna ett XCO lopp på redbull TV så ser du att det är en del hopp där också. Dock så är det nog några av oss som hellre hade kört en scout på de banorna....

Staplerz

Medlem
Haha det måste verkligen lysa nybörjare om mig :D mitt köpbeteende är mer featurestyrt än funktionellt/praktiskt.

Men jag rättar in mig i ledet och hållet med er angående remote lock. Era argument låter helt klart vettiga!

Tack jingleyschmidt för den beskrivningen! Ska försöka använda det när jag kollar på cyklarna ikväll :)

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Jag är också nybörjare. Köpte min Vitus Sentier 29 VR i juli i år. Du kommer lära dig en del basic grejer snabbt! Och när du väl har en cykel så kommer du lära dig ännu mer, framför allt hur och vad du gillar att göra på cykeln. :D Det är kunskap man inte kan läsa sig till utan det märker man först när man cyklat ett tag.

Staplerz

Medlem
jingleyschmidt sa:
Jag är också nybörjare. Köpte min Vitus Sentier 29 VR i juli i år. Du kommer lära dig en del basic grejer snabbt! Och när du väl har en cykel så kommer du lära dig ännu mer, framför allt hur och vad du gillar att göra på cykeln. :D Det är kunskap man inte kan läsa sig till utan det märker man först när man cyklat ett tag.
Nä visst är det så! Olika cyckelstilar passar olika. Det är väl därför det finns alldeles för många cyklar att välja mellan :D
Är du nöjd med din Sentier då? Var det från Wiggle du beställde?

jingleyschmidt

Aktiv medlem
Ja alltså, jag har ju inget att jämföra med men för en nybörjare som aldrig cyklat små skogsstigar förut så är den grym! Den känns väldigt stabil och trygg och än så länge är det snarare mina personliga begränsningar som sätter stopp och inte cykeln. :D Så med andra ord finns det utvecklingspotential också.

Jag beställde från Wiggle. Eftersom vissa märken enbart säljs hos Wiggle / Chainreaction så är dom inte omöjliga om något går fel. T.ex i mitt fall så behövde jag rikta ett hjul. Jag mailade Wiggle och berättade om problemet, dom sa åt mig att gå till en cykelverkstad, få det fixat och visa kvittot så skulle dom ersätta mig. Sagt och gjort. Inga problem. Dom vet ju om att dom inte kan skicka cyklar fram och tillbaka för småskit. Därför behövde du inte heller vara orolig om det nu är något som är knas när du får cykeln, eller när du kört med den ett tag.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer