MTB-Nybörjare TIPS

Zhalip

Medlem
MTB-Nybörjare TIPS
Go'afton damer och herrar

Min första tråd, bära eller brista!

Har cyklat en hel del landsväg men har nu börjat snegla på de små stigarna och grusvägarna istället. Ambitionen är att motionscykla någon gång i veckan och eventuellt nästa år bränna av Cykelvasan 90.

Vad har ni för tips att ge gällande cykel, kläder, hjälm och för den delen service. Mer service på en MTB än landsvägscykel?

Alla tips och råd mottages!

(Budget på cykeln bör ligga kring 10k +-3)

LWB

Aktiv medlem
MTB-Nybörjare TIPS
Lite beroende på hur händig du är (eller för den delen vill bli), men mitt standardtips är dels att kolla R J the Bike Guy på youtube, dels Park Tools filmer med den fantastiske Calvin Jones. R J pillar mycket med äldre cyklar, men en hel del av hans grejer borde gå att använda även på nyare MTB:s. Park Tool har ex. klipp om hur du justerar växlarna mm.

Även GCN och GMBN har en hel del mek-tips ("GMBN tech" nånting), och då på mer moderna cyklar.

Lycka till!

ttfh

Aktiv medlem
MTB-Nybörjare TIPS
Min erfarenhet är att det slits mer på MTB. T.ex har jag bara behövt rikta ett växelöra en gång på landsvägscykeln, och det var efter en crash. På MTB blir det betydligt oftare. Drivlina byter jag oftare på MTB. (Detta är då jämfört med "fin-racer", jämför man med en pendlingscykel är det en annan femma)

Sen har förmodligen en MTB saker som inte landsvägscykeln har, tex dämpargaffel, som behöver mekas med.

Joppe_k

Medlem
MTB-Nybörjare TIPS

Egentligen så behövs nog inte så många specialverktyg om man inte bygger sin cykel själv. En komplett uppsättning insexnycklar och blocknycklar kommer man långt med. Kedjepiska, avdragare för kassett, avbitare för vajer/hölje, luftningskit för hydraliska skivbromsar. Känns som mycket av detta borde vara samma för landsvägshojar.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer