Mtb och lvg i Torrevieja (Nu med mera bilder)(Ny redigering: Glöm Rio Seco)

Jag och sambon ska ner några veckor till trakterna runt Torrevieja i Spanien i februari. Intresserad av tips till stigar och vägar för skön cykling. Har hittat lite kartor och länkar men alltid roligt med rapporter från folk som varit där och happyiter brukar vara välinformerade. Även andra tips till löprundor, caféer, affärer, andra aktiviteter mm är varmt välkomna.

/Klas

170502 Redigering till inlägg om Rio Seco nedan: Rio Secos övre del är förstörd av antingen en rejäl vårflod eller ett störtregn sen jag var här sist. Den nedre delen är skövlad på vass och i samma veva sönderkörd av grävmaskinen. Mittensektionen är hittills orörd, men det har tappat sin charm.

Senast ändrad:

fredrick

Aktiv medlem
Glöm inte att besöka bergen & dom kalla källorna/vattenfallen utanför Benidorm.
Har dock aldrig cyklat i trakten.

trek4ever

Ny medlem
Måste rekommendera El Castell de Guadalest. Ligger någon mil in i landet från benidorm. Jag har bara åkt bil dit när jag var i Torrevieja i våras. Fina vägar upp i bergen o byn själv är värd ett besök. En annan kul sak är att bada i saltsjöarna vid Torrevieja. Det gäller bara att hitta hålen i staketen. Fast det brukar vara en del folk där ändå. OBS. Bada ej där med skavsår! ?

fredrick

Aktiv medlem
La Mata stranden är fin i Torrevieja
Marknaden i centrum, tror att den är varje dag mer eller mindre.

calleking

Medlem
Nice! Torrevieja är rätt bra ändå för att köra landsväg bara man kommer ut på byggden. MTB har jag ingen uppfattning av men vad jag hört så ska det finns riktigt bra åkning upp mot Guardamar.

Här är en vända jag körde när jag var nere i höstas:
http://goo.gl/maps/avU1a
Vägar som är extra fina:
San Miguel de Salinas - Torremendo - Punkt F på kartan - Runt Embalse de la Pedrera
Resten av rutten är lite rakare transportvägar. Går säkert att hitta finare om man letar.

Upp mot Benidorm och speciellt upp mot Calp/Calpe och Altea så är det ännu bättre. Argos-Shimano hade förra året sin försäsong där (bland många andra lag). Tobias Ludvigsson la ut några bilder från hans blogg från Calpe i december 2011: http://tobiasludvigsson.blogspot.se/2011_12_01_archive.html

Fint var det borta runt Murcia. Jag tog bilen 2 timmar bort till Sierra Espuña och körde klättringen på den avslutande klättring av Vuelta Ciclistica Murcia. Den kallas för Morron de Espuña och brukar gå upp till Collado Bermejo, men jag körde ända upp till militärbasen EVA 13. Kanonfin klättring med riktig fina vyer. Efter det blev det lite lammkotletter!
Info om klättringen: http://www.altimetrias.net/aspbk/verPuerto.asp?id=252
Bilder jag tog: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.10151580284416910.1073741826.659881909&type=1&l=77653fce1b

Här är länken till killen som hyr ut hojar: http://www.cicloturismotorrevieja.com/
€20 euro per dag tog han för en Orbea Orca Bronze. Finns även MTB att hyra.

Är halvspansk så jag snackade lite med Manolo som håller i cykeluthyrningen där nere och lyckades snacka mig in i deras lördagsrace (landsväg) som dom kör i området mot några lokala cykelklubbar. Är man sugen på det så kan man säkert haka på dom. Dom kör året om tydligen och det är ganska tävlingsinriktat får man säga. Bra tempo, många sura miner och "du ska inte tro att du är något din jävla turist"-fasoner, men det är med glimten i ögat och efter racet brukar dom hänga på nån pub och ta nån öl och ljuga för varandra ;) Mycket trevligt!
Här är rundan med sportstracker: http://www.sports-tracker.com/#/workout/calleking/2i6qd1k4t8do2p6c
Racet gick från km 27 till 94 km!

Hoppas detta var till någon hjälp. Buena suerte!

Mr Bottecchia

Aktiv medlem
Har cyklat landsväg en del kring Torrevieja. Minst 5 dar i veckan samlas en gäng norrmän, britter och spaniorer vid baren Studs utanför Benijofar vid nio på morgonen. Brukar vara alltifrån 5-60 pers som dyker upp. rundor alltifrån 6-12 mil med olika fartgrupper. Vill man köra riktigt fort möts spanska halvproffs upp på lördagsmornarna (tror 9.00) utanför bensinmacken nära Pilar. Hoppas du är vän med google maps då jag är inte orkar skriva utförligare.

En fin klättring går mellan Albatera och Hondon. Även den snällare stigningen till Torremendo är som ovan skrivits fin. Åker man bara inåt land finns en massa fina vägar dock mest platta. söker de riktiga stigningarna tar du med cykeln i bilen 45 minuter norrut till Altea, Benidorm eller Calpe.

Har sett en massa mtb-åkare här och var, t.ex. kring sjön Embalse de la padrera. Finns en bra cykelaffär centralt i Torrevieja där du kan fråga om stigar.

Ska du hyra räcercykel rekommenderar jag borderbike.com Orbea onix med 105 komponenter 13 dagar 140 euro tyckte åtminståne jag var rätt hyfsat. Hemkörning och hämtning av cykeln ingår. Kring Bedidorm kan man hyra finare cyklar men det kostar därefter.

Edit. Någon nolla hit och dit.

Senast ändrad:

GoranS

Aktiv medlem
Hm, hoppas du menar 1400 kronor eller 140 euro. Om så, så är det tusan mig direkt billigt! Om inte så hoppas jag du får behålla cykeln efter de 13 dagarna. ;-)

GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Hm, hoppas du menar 1400 kronor eller 140 euro. Om
> så, så är det tusan mig direkt billigt! Om inte
> så hoppas jag du får behålla cykeln efter de 13
> dagarna. ;-)

Oj ja det hoppas jag med:-)

Annars kanontips! Visste att jag kunde lita på Happy och ja, google maps är min bäste vän här i världen.

Tyvärr så är vi hemma igen sen ett par veckor, hade svår ångest inför hemresan då Spanien överträffade alla förväntningar. Perfekt väder (mellan 16-23 grader och varma vindar), god mat (levt på korv, skinka och sangria), avslappnade människor och finfina cykelvägar/-stigar. Blev mest mtb för mig och här bjuder jag på en sammanfattande RR för alla tre veckor.

20140130_081721.jpg

Bodde i Milpalmeras där den gamla uttorkade floden Rio Seco mynnade ut. Den var nu vandringsled men bjöd på 1,5 mil (enkel resa) fin mix av stig och väldigt teknisk cykling. Det blev hemmastigen som cyklades flera gånger och det bästa var att den svaga lutningen inte märktes på uppvägen men gjorde enorm skillnad på hemvägen som var en riktig fartfest.

Skön sandsten med härligt grepp
20140202_124040.jpg

Inga vyer direkt men men...
20140131_160730.jpg

Ducka!!!
20140202_125024.jpg

Jättevassrugge
20140211_143927.jpg

Fin klippflodbotten (geologiskt riktigt uttryck?)
20140208_103153.jpg

20140211_134441.jpg

Den jobbiga färden från stigen till lägenheten
20140131_170925.jpg

Forts följer...

Ett annat favoritställe var Guardamar som det tipsades om tidigare. Kul klättring på blandat löst och fast underlag med havsutsikt från toppen som belöning och smilgropsbildande nedförsåka bland snårskog och småtallar.

Hit fick man ta bilen. Citroen Berlingo, mkt bra cykeltransport.
20140206_124427.jpg

Dit upp ska jag
20140206_123119.jpg

Kul både uppförs och nedförs
20140206_113126.jpg

Jaa...vad säger man?
20140206_115745.jpg

Fula men sköna reklamglajor från BigBag
20140206_115849.jpg

Hur vänder man bilder?
20140213_161638.jpg

Motor? Är inte det fusk?
20140213_161121.jpg

F*ck tapas. En burgare på irländska Gogartys...m-m-m.
20140209_190725.jpg

Schreddan skrev:
-------------------------------------------------------
> Fint!
> Hyrde du mtb:n?

Nej den flög med från Sverige. Väldigt smidigt, 700 kr t o r med Norwegian.

20140128_122215.jpg

Tack Sportson för lådorna
20140128_051607.jpg

dnleriksson

Aktiv medlem
Det här var ju de tre veckor som det vinterregnade utan uppehåll här hemma och eftersom snickarklas är min snälla bror blev man hänsynslöst bildbombad med soliga cykelbilder :-)
Jag vill också åka dit!

RobK

Medlem
Jag var i Torrevieja i september och hade med mig hojen. Jag hittade fin cykling med hjälp av Strava och Snickarklas, länkar till lite film om nån är intresserad.

Kul! Rio Seco och Guardamar har som sagt riktigt bra cykling! Nu längtar jag tillbaka.

Edit: Glöm Rio Seco. Se första inlägget.

Senast ändrad:

1888

Aktiv medlem
Varför tittar man i sådana här trådar? Suck.
Sol, torrt, kortärmat.....

GustafH

Medlem
Oj, det här såg trevligt ut! Har spenderat en massa veckor i Torrevieja under min uppväxt men aldrig funderat på cyklingskvalitén där. Kanske dags att boka upp det där huset till hösten...

JockeS

Aktiv medlem
Vi planerar att åka till Torrevieja till sommaren och hyr en lägenhet av en kollega ganska mitt i smeten.
Funderar på om man ska ta med mtbn eller finns det någon uthyrare som har kvalitécyklar?

Har haft den lyxen att kunna tillbringa snart fem veckor i Torrevieja nu och tänkte dela med mig av lite bilder och tips igen om någon är intresserad. Har hört att våren äntligen kommit till Sverige också nu så hoppas det är torrt och fint när jag kommer hem.

Rio Seco är som jag redigerat tidigare inlägg med ett glömt kapitel. Guardarmar har däremot växt och växt och hyrbilen har gått dit ett antal gånger nu. Upptäcker mer och mer varje gång jag är där. Strava är till stor hjälp att upptäcka och motivera till extra pulsökning.

Utgångspunkten för Guardamar-cyklingen.
IMG_20170328_093304.jpg

Skitkul litet dh-segment.
IMG_20170331_120654.jpg

Samma cykel som sist, dags att uppgradera?
IMG_20170404_100546.jpg

Ett nytt ställe jag upptäckt är kullarna söder om Murcia. Ta väg RM-F13 genom Valle del Sol och passera en restaurang på toppen av ett krön och parkera sedan i svackan. Jättemycket fina stigar med perfekt lutning. Kan även parkera på andra sidan dalgången men då missar man premiumstigen ner till bilen.

IMG_20170426_130240.jpg

Del av premiumstigen ner till bilen.
IMG_20170426_135310.jpg

Finns även stigar på cykelavstånd. Området Cabezo de los Claveles nordväst om Villa Martìn och Las Majadas norr om densamma gömmer mycket cykelbara stigar.
Önskas en dagsutflykt utan cykel, åk till nationalparken söder om Los Belones och La Manga. Följ vandringslederna och avsluta på stranden. Fantastiska vyer när man vandrar ner mot havet.

Peugeot Partner - bra cykelkompis.
IMG_20170426_140917.jpg

Takterrass med cykeltvätt. Funderar på att starta cykeltvättfirma här.
IMG_20170331_151115.jpg

Trött jävel med klen kondis.
IMG_20170426_140600.jpg

Öskar1

Ny medlem
Härliga bilder!
ser att du använder samma sorts skor som jag har när det är -20grader. Fryssen om tårna? ;-)

Haha förstod att någon skulle reagera på dem! Sanningen är att jag gillar skyddet de ger som mina sommarskor inte alls kan ge, mycket sten att slå tårna i här. Plus att de är så sköna och värmen stör mig inte. Den andra sanningen är att jag nog är fryssen om tårna för jag skulle aldrig ta mig ut och cykla i -20. Kalla mig vekling...

Ronny57

Ny medlem
Hej där! Har bott här nere ett drygt år nu. Jag cyklar en del mtb, bland annat ofta i Guardamar. Härligt ställe med mycket variation. Jag cyklar varje söndag med några belgare som kan terrängen runt här. Vill du hänga på så hör av dig, vi träffas 9:30 varje söndag hos en kille i Torreviejjas utkant. Vi kör några timmar o slutar med några öl efteråt, det finns alkoholfria alternativ!! Jag finns på messenger Ronny Olsson eller 633 212 476.

Dabib

Ny medlem
Hola
Var nere i påskas och cyklade bla via Verde (nedlagt järnvägsspår) i Agost som ligger utanför Alicante. Kanske inte så mycket mtb men rätt häftigt med många viadukter och tunnlar. Ta med ficklampa för det är riktigt mörkt i några tunnlar. Brukar annars snurra mest runt Torrevieja.
Är för övrigt nere från slutet v26 tom v30 om någon är sugen att köra lite.

Dabib

Ny medlem
Nu åker jag snart ner. Reser på torsdag 29/6 och stannar till 31/7.
Nån annan som är nere den perioden och är sugen på att cykla lite?

Härligt! Fint område de där :) DH segmentet såg ju riktigt kul ut!
Var där mycket för typ 17 18 år sedan, men då fuska jag med en sådan där med motor på som var på ena bilden :)

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer