Mtb på bjärehalvön?

valle

Medlem
Mtb på bjärehalvön?
Jag kommer vara i båstad en hel del i sommar och undrar om nån vet några fina stigar? Jag har varit nere och letat lite men mest hittat grusvägar och liknande. Om nån vill vara guide så är det väldigt välkommet!
Mvh

Kratt

Medlem
Mtb på bjärehalvön?
Har en gpx fil från den klassiska Bjäre runt, PM:a om du vill kika på den.
Annars är det fint på Skåneleden öster om E6:an, där finns även en MTB-bana, det är dock inte tillåtet att cykla på Skåneleden. På andra sidan åsen har du Sibirien (Ängelholm) som är värt ett besök. Inte allt för avlägset ligger även Söderåsen som också har fin cykling.
I augusti öppnar Vallåsen om du vill vara liftburen.

tarkovskij

Aktiv medlem
Mtb på bjärehalvön?
Längs kusten finns otaliga mil av helt otroligt vackra hedar, stigar, grusvägar och klippor som sträcker sig hela bjärehalvön och hela kullen just vid havet. Jag tog min första tur där igår och det var helt fantastiskt. Bild finns längst ned här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/491823/page=129

Jag läste någonstans att det är Sveriges finaste mtb-stigar - och det kan mycket väl stämma baserat på gårdagens empiriska utforskning.

Inget hardcore singletrack där - då får man nog leta sig inåt landet. Vi har sommarstuga där i krokarna så jag kommer utforska området i sommar och komma med RR's.

jag är även intresserad av att utforska Hallandsåsen och om det finns några lite tyngre, knixigare spår.

PM:a gärna mig med så jag får ta del av gpx-filen.

Är också nyfiken på mer tips.

tarkovskij

Aktiv medlem
Mtb på bjärehalvön?
Jo, jag är införstådd med att det ska finnas många fina slingor där. Det var som sagt min debuttur där igår, men jag kommer vara [på glimminge plantering - vid rammsjö/torekov] under midsommar och nästan hela nästa vecka. Sedan stora delar av andra halva av juli samt augusti (samt efter det etc., etc).

Cykel ska med. Och jag planerar minst en tur om dagen, och gärna på lite snabbare, smalare och svårare terräng.

Är helt klart med på att dra ihop ett gäng.

Kratt skrev:
-------------------------------------------------------
> knixiga stigar finns det gott om österut.
> vi får helt enkelt ta en tur tillsammans

Bölle

Medlem
Mtb på bjärehalvön?
Hepp!

Är stationerad i Torekovsområdet och har trampat runt väster om E6:an under ett par veckor nu i jakt på snabba, knixiga singletracks med mycket höjdskillnad men har mestadels funnit fantastiskt vackra asfaltvägar och någon enstaka grusväg... Rena paradiset för en landsvägscyklist alltså (om man bortser från den förbannade vinden) men inte vad jag letat efter.

Hänger gärna med på upptäcktsfärd i området öster om E6:an, har hört det ska vara fint bort mot Hasslarp men har inte hunnit utforska det själv ännu.

//B

Mag

Medlem
Mtb på bjärehalvön?
Ovanför hasslöv är det fina stigar. Inte hardcore men roliga kuperade spår. Markerade spår, akta dem som vandrar. Sen finns ju lite uppmärkt stigar vid Vallåsen.
Magnus

MTBiker

Aktiv medlem
Mtb på bjärehalvön?
Får kanske slänga med skogshojen med. Men föredrar racer i de trakterna då väggarna är helt underbara. Väljer dock lågprofilhjulen för det blåser allt som oftast.

tarkovskij

Aktiv medlem
Mtb på bjärehalvön?
Lasta på mtb:n också. Det här håller ju på att utvecklas till något riktigt trevligt :)

MTBiker skrev:
> Får kanske slänga med skogshojen med. Men
> föredrar racer i de trakterna då väggarna är
> helt underbara. Väljer dock lågprofilhjulen för
> det blåser allt som oftast.

Jon

Aktiv medlem
Mtb på bjärehalvön?
Jag bor uppe på åsen ovanför Båstad. Pm:a gärna mig när ni är här så kanske jag kan guida någon runda. Är inte jättetränad så det blir lite lagom tempo. Ska iväg på semester 13-25/7 annars är jag hemma för det mesta. Funkar med lvg-cykling också.

/Jon

tarkovskij

Aktiv medlem
Mtb på bjärehalvön?
Kommer vara i Glimminge plantering (Rammsjö/Torekov) i en vecka nu (med ev. undantag mån-tis då jag måste tillbaks till Lund och jobba lite).

PM:a, mejla thomas.strandberg@lucs.lu.se, eller ring 0705977419 om det blir tal om tur. Jag kommer försöka köra varje dag - med undantag för ev. idag :)

MTBiker

Aktiv medlem
Mtb på bjärehalvön?
Jon skrev:
> Jag bor uppe på åsen ovanför Båstad. Pm:a
> gärna mig när ni är här så kanske jag kan
> guida någon runda. Är inte jättetränad så det
> blir lite lagom tempo. Ska iväg på semester
> 13-25/7 annars är jag hemma för det mesta.
> Funkar med lvg-cykling också.
>
> /Jon

Lvg cykeln ska definitivt med. Håll koll här på forumet efter happysprättaiallabrantabackar-ride!

MTBiker

Aktiv medlem
Mtb på bjärehalvön?
På lördag åker vi till Båstad för två veckors semester. Jag kommer bara att ha med mig racern.

Vill du cykla så skicka ett pm eller lägg upp en tråd om en happyride. Jag kommer fokusera på de underbara backarna som finns på hallandsåsen och Bjärehalvön.

valle

Medlem
Mtb på bjärehalvön?
Nu är jag på plats i båstad! jag tänkte ge mig ut på en stigletartur imorgon men om nån som kan lite vägar här vill dra ihop en happyride så är jag inte sen att följa med.

Mtb på bjärehalvön?
Åker ner idag och tänker cykla på torsdag på Hallandsåsen/Bjäre/Båstad/Laholms-trakten. Startar egen tråd för att försöka få med mig folk på rundan (MTB). Valle - du är på hoppas jag? :)

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer