MTB-sko till breda fötter

Kinng

Medlem
Jag har rätt breda och platta fötter.
Specialized funkar på både landsväg och Mtb. Har även ett par Diadora på Mtb som funkar bra, inte lika sköna som Specialized, men absolut helt ok.

bson87

Ny medlem
Jag har korta, breda och höga fötter och trivs riktigt bra i scott premium skon. Är ju ganska dyra ordinarie pris men hittat på rea lite överallt så köpt på mig några extra par för gillar dom skarpt

Annors

Aktiv medlem
Northwave alla gånger! Jag testade runt och det var alltid en kompromiss där det slutade med massor med luft framför tårna när skon i övrigt passade. Har 44 i vanliga skor o har uppe på 46-47 i Shimano utan lycka.
Testade ett par Northwave o fann att de gick på i storlek 44! men i de styvare/dyrare modellerna behövs en storlek större för bekvämlighet i mitt fall. Breda fötter med långa tår som kräver lite plats för att inte knycklas ihop i skon.

discomike

Medlem
Håller också med om Northwave, jag kör på de för MTB. På landväg kör jag Shimanos E-storlekar (extra breda), dock känns shimano-skorna extra breda överallt (och inte bara i tåboxen där jag behöver de), men det funkar.

roskai

Aktiv medlem
Med mina hallux valgus fötter så är kombinationen av 5ten och specializedsulor riktigt bra. Man står på nån platta som man utifrån informationen man får av den kan välja mellan 3 sulor som kan anpassas med shims.

Finns det något märke som har skor som liknar ex vivobarefoot fast för cykel.
Gick in på hemsidan för Lake och följde deras storleksguide. Med mina mått (fotbredd) rekommenderade de stl 45. Problemet är att jag normalt har 41-42.

Jensen

Aktiv medlem
Gustav Svenson sa:
Finns det något märke som har skor som liknar ex vivobarefoot fast för cykel.
Gick in på hemsidan för Lake och följde deras storleksguide. Med mina mått (fotbredd) rekommenderade de stl 45. Problemet är att jag normalt har 41-42.
Även på wide modellen?

Jensen

Aktiv medlem
Gustav Svenson sa:
Det var i kolumnen wide jag kollade och fick stl 45. ?
Vad har du för bredd på fötterna egentligen? Jag som tyckte jag hade breda. Jag brukar ju få ta 1,5-2 Storlekar större av wide modellerna för att få det att funka och på lake kunde jag ta min riktiga storlek, alltså 41.

pwrdesign

Ny medlem
Bont är grymma!
Kör både deras Vaypor för landsväg och MTB. Formas efter bakning i ugn och det finns även wide-modeller även där!

Jensen sa:
Gustav Svenson sa:
Det var i kolumnen wide jag kollade och fick stl 45. ?
Vad har du för bredd på fötterna egentligen? Jag som tyckte jag hade breda. Jag brukar ju få ta 1,5-2 Storlekar större av wide modellerna för att få det att funka och på lake kunde jag ta min riktiga storlek, alltså 41.
120 mm breda vid tårna och 260mm långa.
Typ som en anka.

Jensen

Aktiv medlem
pwrdesign sa:
Bont är grymma!
Kör både deras Vaypor för landsväg och MTB. Formas efter bakning i ugn och det finns även wide-modeller även där!
Tror till o med de har eller har haft double wide på vissa modeller. Tyvärr har ju deras mtb skor stått still i utvecklingen (jämfört me alla lvg modeller de släppt) tills i år. Nu verkar de kommit med uppdaterade mtb skor. Har dem på lvg o de ä grymma.

Vad har du för bredd på fötterna egentligen? Jag som tyckte jag hade breda. Jag brukar ju få ta 1,5-2 Storlekar större av wide modellerna för att få det att funka och på lake kunde jag ta min riktiga storlek, alltså 41.[/quote]

120 mm breda vid tårna och 260mm långa.
Typ som en anka.[/quote]

Aha typ lika långa fötter men 110 breda bakom tårna. Jag har deras mx237 som är i Kängruskin, eftersom de är i riktigt skin kunde jag dels lästa ut dem hos skomakaren plus att de efter några turer blev ännu skönare när de formade sig. Baksidan ä att riktigt skin ska man inte snabbtorka när de blivit blöta. Tog först hem 42,5 eftersom jag brukar behöva det för att få plats men då kunde jag vifta på tårna (modellen har bred tåbox) lite väl mycket. Så kunde kliva ner på 41. Ska jag köra på något så ä det att de kunde fått ha lite mer hälgrepp

Senast ändrad:

Annors

Aktiv medlem
NW scorpius är mjuka på ovansidan o ger lite extra plats. De är lite väl flexiga.
Hammer var super men de finns inte längre.
Scream eller Evolution är nog de som är mest lika Hammer idag. De går att dra runt och få riktigt bra fast o inte fel passform för mig.
3s betyder 3 kardborre
Srs betyder kardborre plus straps som på slalompjäxa.
Plus är den runda spännaren.
Alla funkar men är lite olika när det gäller smidighet

Väcker liv i denna tråd. Var in på cykloteket och testade Bontrager Foray MTB sko men då de bara hade 42 och 44 så var de antingen för kort eller lång. 44n kändes dock rätt okey på bredden fram. Då chansade jag och klickade hem ett par 43 på en rea. Längden är bra men på tok för smala. Blir att returnera och leta vidare.
Ingen lust att beställa och returnera för att hitta rätt. Vad jag förstår så har Lake och Bont breda versioner. Finns de i någon butik i Stockholm/Mälardalen?

Blev en beställning via nätat på ett par MX176 W. Hoppas de funkar
Fick hem ett par 44 vilket enligt storleksguiden skulle passa, upp till 280mm inkl 5mm extra spel. Min större högra fot är ~275-276mm lång, men nu när jag prova den då är de gränsfall på små. Har aldrig kört med Klick-i skor tidigare men förstått att foten glider bakåt när man kör. Skulle det vara värt att chansa? Finns inte att köpa 44,5 någonstans vad jag hittar.
skon känns rätt bra på bredden.

Jensen

Aktiv medlem
Jag personligen brukar ha svårt för när tårna tar i på längden. Är det så tight brukar de sällan bli mycket bättre. Speciellt inte när foten kan svälla lite om man kör länge.

Morgatt

Ny medlem
Finns det någon butik i landet som säljer sidi? De har ju en bred modell som heter mega som jag är nyfiken på

Skickade tillbaka dem. Gick att få tag på halvstorlek av den dyrare modellen. Men är inte beredd att betala 2500kr för ett par skor. Ska kolla om jag hittar några sköna flata mtb skor. Alternativt ett par i storleken större som inte blir alltför stora i hälen.

radarminnet

Aktiv medlem
Jag har lyckats få plats med mina breda och knöliga fötter i ett par Northwave Outcross Plus. Brukade finnas billigt på XXL, men det tycks ha gått över...

Var förbi cykloteket idag och fick lite hjälp. Enligt säljaren så behöver jag en iläggssulor med hålfotsstöd vilket även göra att foten blir lika bred.

Provade ett par Shimano XC701 i 45 som var aningen stor samt en annan Shimano sko i 44 vilket var aningen liten. Som tur var finns Xc701n i halvstorlek, så beställde en sådan. Skulle den fortfarande vara för smal så finns den i bred modell men säljaren trodde mer på att jag behöver rätt sula.

Jensen

Aktiv medlem
Jo som jag fattar det.
ok. Visst kan det ligga en del i det. Samtidigt, en fot trycks ju ut när man trampar ner. Även med stöd. I alla fall gör ju min fot det då vid första belastning så är det ju framfoten som tar första trycket. Eller tänker jag fel?
Har oxå hög hålfot. Men visst, ligger säkert lite i det. Men vetefan om jag tror det är hela sanningen.
Kör för övrigt Shimanos wide och de funkar för mig. Även om den inte är lika bred som lake eller Bont och att själva sulan isig inte är bredare.

ok. Visst kan det ligga en del i det. Samtidigt, en fot trycks ju ut när man trampar ner. Även med stöd. I alla fall gör ju min fot det då vid första belastning så är det ju framfoten som tar första trycket. Eller tänker jag fel?
Har oxå hög hålfot. Men visst, ligger säkert lite i det. Men vetefan om jag tror det är hela sanningen.
Kör för övrigt Shimanos wide och de funkar för mig. Även om den inte är lika bred som lake eller Bont och att själva sulan isig inte är bredare.
Ska såklart testa med sula hur det känns inomhus föst. Är de för smala får jag kolla på breda modellen istället. Men jag håller tummarna att 44,5 kommer passa.

Ska ringa och kolla om jag kan få byta till Bred modell direkt. Enligt Shimanos hemsida så är den 6% bredare i främre delen av skon.

glitch

Aktiv medlem
Varje gång jag varit på Cykloteket på sistone har jag överhört de sälja på kunder iläggssulor. De försökte göra likadant för mig trots att jag var väldigt tydlig med att jag sökte en bred sko.
Jag säger inte att det är fel i ditt fall, men iläggssulans jobb är att stödja och så att säga dra isär metatarselerna (eller hur det nu skrivs). Är skon för trång trycks foten fortfarande ihop från sidorna och du behöver även luft uppåt i skon för att sulan ska funka.

Hoppas breda Shimanoskon funkar! Bra att kunna prova

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer