MTB-sko till breda fötter

radarminnet

Aktiv medlem
Har 43 i vanliga skor med på Shimano och Lake måste jag upp till 44,5.
Finns i wide ex här:
Det där är inte samma modell som jag pratar om. Den jag har heter Outcross Plus. Den här, fast i en annan färg:

radarminnet

Aktiv medlem
Aha sorry. Tack.
är det en extra bred modell eller bara normal modell som är lite bredare?
Jag vet inte om det är en uttalat bred modell, men den passade mina fötter, och många andra cykelskor är alldeles för smala för mig. Framförallt upplever jag det som att den har en rymlig ”toe box” (vad heter det på svenska tro?) jämfört med andra skor.

känns hopplöst, modellåret hos skotillverkarna är september till september. Så jag blir nog illa tvungen att vänta till nästa lager påfyllning om 1-2 månader.

Tack för bra skotips i tråden. Ska försöka dela lite av min erfarenhet.

Min större fot är 276mm lång och 115mm bred om man följer Lakes mätguide.

Jag har höga fotvalv (i mitt fotavtryck är det nästan inget i mitten av foten) och kör iläggssulor i (nästan) alla skor. För mig är det som natt och dag med iläggssulor, dels blir jag mindre trött i foten men de gör även att foten blir några mm mindre bred när den belastas. I löparskor har jag ”ortopediska” ilägg gjorda på löparskoaffärer. I slalompjäxor (där jag alltid måste pressa ut lästen mycket) har jag pendlat mellan stumma ilägg (Surefoot) och flexande (Sidas Conformable) men nu har jag fastnat för flexande då de känns bättre att köra med. I cykelskor återanvänder jag iläggssulor från löparskor och slalompjäxor, har aldrig gjort några på en cykelaffär.

Breda cykelskor jag är nöjd med nu:
  • Lake MX168 Wide strl 44 2017 (SPD) som sitter bra med ett par Conformable iläggssulor, ingen tåkänning i dom.
  • FiveTen Hellcat Pro strl 44 2018 (SPD) sitter fantastiskt bra. Använder orginalsulor då de är rejält uppbyggda.
  • FiveTen Freerider strl 44.5 2018 (Plattisar) sitter mycket bra med ett par ”ortopediska” iläggssulor.

Tyvärr har jag hört att FiveTen fått smalare läst efter att Adidas tog över. Vet inte om det gäller alla modeller.

Senast ändrad:
Tack för bra skotips i tråden. Ska försöka dela lite av min erfarenhet.

Min större fot är 276mm lång och 115mm bred om man följer Lakes mätguide.

Jag har höga fotvalv (i mitt fotavtryck är det nästan inget i mitten av foten) och kör iläggssulor i (nästan) alla skor. För mig är det som natt och dag med iläggssulor, dels blir jag mindre trött i foten men de gör även att foten blir några mm mindre bred när den belastas. I löparskor har jag ”ortopediska” ilägg gjorda på löparskoaffärer. I slalompjäxor (där jag alltid måste pressa ut lästen mycket) har jag pendlat mellan stumma ilägg (Surefoot) och flexande (Sidas Conformable) men nu har jag fastnat för flexande då de känns bättre att köra med. I cykelskor återanvänder jag iläggssulor från löparskor och slalompjäxor, har aldrig gjort några på en cykelaffär.

Breda cykelskor jag är nöjd med nu:
  • Lake MX168 Wide strl 44 2017 (SPD) som sitter bra med ett par Conformable iläggssulor, ingen tåkänning i dom.
  • FiveTen Hellcat Pro strl 44 2018 (SPD) sitter fantastiskt bra. Använder orginalsulor då de är rejält uppbyggda.
  • FiveTen Freerider strl 44.5 2018 (Plattisar) sitter mycket bra med ett par ”ortopediska” iläggssulor.

Tyvärr har jag hört att FiveTen fått smalare läst efter att Adidas tog över. Vet inte om det gäller alla modeller.
Min större fot mäter ganska exakt samma som din, samt att jag har medel till högt fotvalv.
Jag provade en Lake MX176 wide i 44 (med originalsula) men stortån snuddade längs bra. Kanske hade varit annorlunda med bra sula men spontant påverkat en sula inte fotens längd. Cykelgear kunde ta hem en MX218 W i 44,5 men den var 1000kr dyrare vilket inte känns motiverat då jag precis börjat med MTB.
Kan hända att din MX168 2017 var någon extra mm på längden ???

Cykloteket i Västerås hade bara en FiveTen men i fel storlek så har inte haft möjlighet att prova det märket.
Oavsett vilken sko jag väljer så ska jag prova med bra uppbyggda sulor.

Kanske inte skrev det tidigare men jag behöver hitta Shimano i 44,5. Fanns tyvärr inte på den sidan tack ändå.

mg25

Aktiv medlem
Kan hämnds att MX218 har en ännu bättre passform samt att den finns i rätt storlek. Får bearbeta extra kostnaden ett tag till.
Har du kollat på denna så ser det ut som det är stor skillnad vilken fot som passar MX176 och MX238.
(Såg nu att du hade köpt wide varianten av 176)

Själv köpte jag nyligen MX238 W och är riktigt nöjd. Jag har normalt 42.5 och enligt Lake skulle jag kunna deras 42.5, men då var det inte många mm kvar mellan tå och sko. Sen fick jag tag på ett par i 43 hos Cycling i Stockholm så det fick bli en roadtrip dit då.

mg25

Aktiv medlem
Värt att notera att lake har flera olika tåboxar. Så även värt att kolla om vilken av dem som har bredast om man är som bredast över tårna. https://lakecycling.com/pages/shoe-lasts
Om man kollar här så skiljer det lite mer än 4mm i bredd på lästen mellan 176 och 218 i storlek 44.5.

glitch

Aktiv medlem
Min större fot mäter ganska exakt samma som din, samt att jag har medel till högt fotvalv.
Jag provade en Lake MX176 wide i 44 (med originalsula) men stortån snuddade längs bra. Kanske hade varit annorlunda med bra sula men spontant påverkat en sula inte fotens längd. Cykelgear kunde ta hem en MX218 W i 44,5 men den var 1000kr dyrare vilket inte känns motiverat då jag precis börjat med MTB.
Kan hända att din MX168 2017 var någon extra mm på längden ???

Cykloteket i Västerås hade bara en FiveTen men i fel storlek så har inte haft möjlighet att prova det märket.
Oavsett vilken sko jag väljer så ska jag prova med bra uppbyggda sulor.

Kanske inte skrev det tidigare men jag behöver hitta Shimano i 44,5. Fanns tyvärr inte på den sidan tack ändå.

176 modellerna är smalare än t.ex. 237 / 238.
Jag hade samma problem att stortån slog i 176 men 237orna jag köpte var perfekta i samma storlek så tyvärr får man gå upp i pris för att få bredaste.

Om man kollar här så skiljer det lite mer än 4mm i bredd på lästen mellan 176 och 218 i storlek 44.5.
Stortån låg mot på yttersidan så någon mm extra skullle vara bra. Kanske berodde på att 176Wvar för smal som jag upplevde den för kort. Dvs att en 218W skulle passa bra i 44.

Med tumstock mäter längden ca 277mm medan vi avbildande på papper 280mm. Bredden ca 117mm.

176 modellerna är smalare än t.ex. 237 / 238.
Jag hade samma problem att stortån slog i 176 men 237orna jag köpte var perfekta i samma storlek så tyvärr får man gå upp i pris för att få bredaste.

Bilagor

mg25

Aktiv medlem
Stortån låg mot på yttersidan så någon mm extra skullle vara bra. Kanske berodde på att 176Wvar för smal som jag upplevde den för kort. Dvs att en 218W skulle passa bra i 44.

Med tumstock mäter längden ca 277mm medan vi avbildande på papper 280mm. Bredden ca 117mm.
Om man tar ditt mått på 277mm sen plussar på 5mm enligt Lake så ska du fortfarande ha 44.5 i storlek. Om du har möjlighet att åka till Stockholm så kolla med Cycling om dom har någon modell med samma läst i rätt storlek. Det spelar ju ingen roll om du testar en lvg sko för att känna på lästen.

Om man tar ditt mått på 277mm sen plussar på 5mm enligt Lake så ska du fortfarande ha 44.5 i storlek. Om du har möjlighet att åka till Stockholm så kolla med Cycling om dom har någon modell med samma läst i rätt storlek. Det spelar ju ingen roll om du testar en lvg sko för att känna på lästen.
Bra tips. Men får ringa och kolla först, har 10 mil att åka.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer