MTB skor för plattisar i värme!?

wahla21

Medlem
Har ett par Ride Concepts skor till mina plattformspedaler men de är så sjukt varma att jag inte kan använda dem nu när vädret är ok.

Någon som har något tips på ett par skor med bra ventilation men samtidigt stabila?

Har försökt söka men hittar inget på just detta...

Tack på förhand!

ambientzz

Aktiv medlem
De är lite smalare i formen och något sladdrigare än Five Ten Freerider men mycket svalare, torkar snabbare och skönare att gå i.

Denna review summerar allt rätt bra:

Senast ändrad:

sanfar

Aktiv medlem
För oss som kör med spd/motsvarande så har Shimano lösningen för varma dagar: https://bike.shimano.com/en-US/info...n--shimano-s-25th-anniversary-spd-sandal.html
1593535480333.jpg

Som bonus blir man singel på köpet och får massor med tid över till att cykla på.

yonsson

Aktiv medlem
De är lite smalare i formen och något sladdrigare än Five Ten Freerider men mycket svalare, torkar snabbare och skönare att gå i.

Denna review summerar allt rätt bra:
Märkbart sämre grepp enligt en kompis till mig som har dessa samt Freerider Pro. Synd, för de är jäkligt snygga i den höga modellen. Jag hade gärna haft dem fast med hårt botten, fixar inte så mycket flex i botten.

Jag kör Freerider Pro hela somrarna, aldrig blivit svettig om fötterna.

nadderf

Aktiv medlem
Märkbart sämre grepp enligt en kompis till mig som har dessa samt Freerider Pro. Synd, för de är jäkligt snygga i den höga modellen. Jag hade gärna haft dem fast med hårt botten, fixar inte så mycket flex i botten.

Skulle precis säga att jag tycker det är grymt bra fäste. Men beror kanske på antalet och höjd på skruvarna i pedalen.

ambientzz

Aktiv medlem

Nu ska det tilläggas att jag inte har Freerider Pro utan bara Freerider och där skiljer det inte mycket i sulas styvhet. Men fästet är något sämre. Eller rättare sagt det känns som att de är känsligare för placering av fot på pedal. Kanske är att de är smalare och har något mindre kontaktyta? Men det är ju fortfarande stealthsula så greppet är bra. den största vinsten är att de inte sörplar vatten och vägrar att bli torra.

yonsson

Aktiv medlem
Five-Ten-Freerider-EPS-Mid-3_1080x.jpg

Beror väl på hur känslig man är kanske. Jag har EPS Mid vid väta och när det är kallt. Tycker de är kanon på alla sätt i och med att foten hålls varm och torr, men de har mjukare sula än Freerider Pro och har lite sämre grepp. När det är varmt väljer jag därför Freerider Pro.

Freerider Pro är ganska tjocka, men jag upplever dem inte som varma. Sulan är hård också, så stödet är bra, men gummit är mjukt.

Makten

Aktiv medlem
Five-Ten-Freerider-EPS-Mid-3_1080x.jpg

Beror väl på hur känslig man är kanske. Jag har EPS Mid vid väta och när det är kallt. Tycker de är kanon på alla sätt i och med att foten hålls varm och torr, men de har mjukare sula än Freerider Pro och har lite sämre grepp. När det är varmt väljer jag därför Freerider Pro.

Freerider Pro är ganska tjocka, men jag upplever dem inte som varma. Sulan är hård också, så stödet är bra, men gummit är mjukt.
Alltså, jag tror vi avhandlat detta förut, men... EPS har helt komplett värdelöst grepp. Mycket, mycket sämre än Trail Cross. Dessutom är de mindre styva, åtminstone när de blivit fuktiga ett par-tre gånger.

Edit: Kalla som fan är de också. Skitskor! :poop:

yonsson

Aktiv medlem
Alltså, jag tror vi avhandlat detta förut, men... EPS har helt komplett värdelöst grepp. Mycket, mycket sämre än Trail Cross. Dessutom är de mindre styva, åtminstone när de blivit fuktiga ett par-tre gånger.

Edit: Kalla som fan är de också. Skitskor! :poop:
Ja, det där är avhandlat. 😂

Vad säger du om Trailcross vs Freerider Pro?

Kevin

Medlem
Jag har också Trailcross LT och körde på samma storlek som jag köpt innan på Adidas vanliga skor och det passade perfekt, så om du köpt Adidas innan kör på samma. Beställer du på deras hemsida är det annars bara att beställa flera storlekar och skicka tillbaka det som inte passar.

Läste innan att man skulle ta en storlek mindre än vanliga skor för att de ska sitta ordentligt men dom var för trånga. 43 1/3 har jag på alla Adidasskor, 42 2/3 är storleken under som då var för liten.

Makten

Aktiv medlem
Ja, det där är avhandlat. 😂

Vad säger du om Trailcross vs Freerider Pro?
Har inte provat Freerider Pro, så det kan jag inte uttala mig om. De skor jag haft är Freerider VXi, Freerider (utan modellnamn, många år sen), Freerider Elements, Freerider DPS High och nu Trail Cross.
Alla nämnda Freerider-modeller utom DPS hade något styvare sula än Trail Cross men mycket marginellt. De hade också något bredare läst. Trail Cross är lite speciella eftersom de är rätt mjuka längst fram men rätt styva mitt under, vilket passar mig bra eftersom jag står med pedalaxeln långt bak under foten. Alltså kan nån annan uppleva dem helt annorlunda. Det är förmodligen det som gör dem bekväma att gå i också.

Jag skulle säga att det som gör att Trail Cross har liiiite sämre grepp än Freerider-modellerna är mönstret på sulan. Vilket även förekommer på vissa andra Freerider. Helt slät sula är överlägset så länge gummit är tillräckligt mjukt. DPS har nåt stenhårt gummi som dessutom blir värre ju kallare det är.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer