MTB skottland

Loka

Ny medlem
MTB skottland
Hej!
Planerar att ge pojkvännen en mtb resa till Skottland i födelsedagspresent.
Tänker resa i vår. Han är cykelfantast (all cykling) men framför allt mtb och dh. Jag cyklar själv dh, har varit i alperna några gånger. Tycker det är jätte kul men är inte jätte duktig med tanke på hur länge jag cyklat men tror att jag gillar mtb. Därför får terrängen inte vara allt för svår men inte heller tråkig :)

Behöver hjälp med hur jag ska gå till vägar med en mtb resa i Skottland.
Vart ska vi flyga? Bra område med boende (stuga,b&b,hostel). Transfer från flyget med cykel. Och uthyrning av cykel till mig. Ja hjälp med allt helt enkelt.
Har kilat på några sajter men det är snuskigt dyrt. Tänker därför att man kan komma billigare undan genom att boka allt själv och utan guide.

Tusen tack! Uppskattar verkligen all hjälp!

MTB skottland
Fort William är mysigt och har grym naturlig terräng. Och wc-bana med lift om man vill tuta utförs. Kinlochleven där de kört massa endurorejs ligger på cykelavstånd, finns massa filmer och grejs därifrån om du vill få en känsla för hur det ser ut.

MTB skottland
Har varit i glentress/innerleithen ett par gånger. Man trampar mellan de båda. De är delar av seven stanes. Det finns en massa goa flowiga leder, dock ingen lift så det blir många höjdmeter att trampa.
Möjligt att de öppnat lift i innerleithen i år.

Åk inte dit för DH utan trevlig flowcykling, trampandet uppför är helt ok och tackvare avsaknad av lift så blir det inte så sönderkört utför.

Funkar fint att hyra cyklar där, vi har hyrt inne i innerleithen mitt emot mataffären, de har haft senaste santacruz till helt ok pris.

Har hyrt en lägenhet som ä kanon för cyklister, cykelförvaring, slang, tvättmaskin och rymligt boende. Dock har vi varit 6-8 pers där så kanske stort o dyrt om ni ä 2. Gissar att det finns fler boende i närheten. Vi fick halva priset på hyrcyklar när vi bor där.

Har varit där o cyklat tors-sön, då hinner man med att köra de märkta lederna vilket man klarar utan guide. Sen finns en massa mer att köra, endurokuppen va där förra året iaf.

Vi har flugit till Edinburgh, sen flygbuss, pubbesök o sen vanliga landsortsbussen till Innerleithen inklusive cyklar.

MTB skottland
+1 Karsten! =)

Man klarar sig t.o.r. Skavsta - Peebles/Innerleithen för i runda slängar 5000:- inkl. boende, flyg och cykelhyra. Det är inte värt besväret att ta med sig cykel på flyg/buss. Som Karsten skriver får man ofta rejäl rabatt på cykelhyra om man bokar boende på rätt ställe. Speciellt om du ändå ska hyra cykel åt dig.

När vi var där sist bokade vi en resa över dagen från Innerleithen till Kirroughtree i södra Skottland med Andy McKenna (se Karstens länk), vilket var riktigt riktigt fint.

Dessutom - när svenskar åker till Tweed Valley (som området heter) så skiner alltid solen!

MTB skottland
niglas skrev:
-------------------------------------------------------
> Dessutom - när svenskar åker till Tweed Valley
> (som området heter) så skiner alltid solen!

När vi var där sa de lokala cyklisterna att det var de enda tre dagarna med sol på hela hösten :)

Vart man ska åka beror väl lite på vad man är ute efter också. Glentress och Innerleithen är ju lite som att åka lift/skidsystem. Allt är väldigt bra byggt och sjuuuukt kul, men är man mer ute efter en naturupplevelse kanske man ska ta sig annorstädes.

Om jag tar mig över flera gånger kommer det nog att bli till Fort William eller dylikt.

MTB skottland
Våga vägra trail center! ;)

Och om man nu tvunget vill ha tillrättalagda stigar komplett med färggraderingar, små skyltar och hela faderullan är det inte så fasligt långt till Laggan Wolftrax.
Men man har även hundratals år gamla stigar som West highland way och enduroklassiker som spökhotellet Marmore Lodge och alla Dudes of the Hazzard:s semihemliga spår på Aonach Mor och däromkring. Yea baey!

MTB skottland
Hej
Juni 2015 av tidnignen Mountian biking UK har en skottland special så halva numret handlar om det. Jag hittade tidningen på Readly via något prova 3 månader gratis från Telia (prova Readly)

Kan vara värt att kolla upp artiklarna i den tidningen förutom allt matnyttigt ovan.

Fredrik

Tillbaka
Topp