MTB stigar kring vasa/närpes Finland?

cakenyo

Medlem
Finns det något?

Vargberget i närheten av närpes har en 5km vandrings led och en led som kallas Goljatleden på 18km, oklart om man får cykla dom..

Trailforks är ganska tomt.

Någon som har nå tips?

castrello

Aktiv medlem
Vad gäller Vasa skulle jag ta kontakt med Trailridersvaasa via Instagram.

Närpes har jag dålig koll på.

Jakobstadsområdet känner jag till.

Oooh

Aktiv medlem
Inga bra förslag men kommer följa tråden. Har oftast med mig landsvägscykling när jag är där.

Däremot har jag cyklat mest MTB i kommuerna norr om Vasa och lite "in i landet" men prova söka på Öjberget/Stundom, Böle(?). Där finns lite spår.

Edit : Inte koll på Bötomberget men de är ju inte så långt från Närpes och där kanske de finns nåt?

Senast ändrad:

Yeti

Aktiv medlem
Finns nog inget cykelförbud i Närpes. Goljatleden cyklade jag senast för några år sedan och då var den ganska igenväxt, kan vara svår att hitta ställvis. Stigarna runt Vargberget är mestadels cykelbara, men hemskt mycket att cykla finns där inte.

I Vasa finns det mera att cykla, lönar sig att ta kontakt med infödingarna. De egentliga stigarna tenderar vara mycket tekniska i Vasa.

castrello

Aktiv medlem
+1 på att det är tekniskt i Vasa. Studerade där 1999-2003 dvs på de korta,branta 26ornas tid och det var jobbiga stigar på den tiden.

På Öjberget har det tävlats både xco och enduro genom åren så.där finns en del bra stigar.

castrello

Aktiv medlem
Cannondale jekyl 1000 sa:
Har väl inte direkt med ämnet att göra men i Vörå norr om Vasa går det ett trevligt lopp som heter Botnia MTB.

Det har jag också cyklat i några olika versioner. Senast för 2 eller 3 år sedan då jag cyklade fel minst 3 gånger...

cakenyo

Medlem
Väntar på svar från Trailridersvaasa. Men öjberget ser helt ok ut efter ett ha kollat lite videos.

Såg att dom hade kört en liten enduro tävling i juni just där.

cakenyo

Medlem
Trailridersvaasa vägrar ju svara. Samt tog bort min kommentar på en Instagram post om att jag skickat ett meddelande till dom..

Hur ska man tolka det?

castrello

Aktiv medlem
Hmm...verkar konstigt. Jag vet inte men det kan hända att de är finskapråkiga så om du skrev på svenska är det fullt möjligt att de inte ens kan svenska. Men jag vet inte.

hm

Aktiv medlem
Kan fråga farsan men tror det är risk att stigarna han sprang på i Närpes har växt igen sen 40-talet :)

Oooh

Aktiv medlem
Om inte annat kontakta Närpes cykelkkubb. Nås på kraftcykel.fi
De talar iaf svenska och även om de kör landsväg måste ju nån där kunna hjälpa dig. Finns ju ett antal där som cyklar MTB.

Oooh

Aktiv medlem
En annan sida du kan kika på är ckt.fi
De ligger straxt norr om Vasa (typ 3mil) ordnar botniamtb som Cannondale Jekyl 1000 nämnde om ovan.
De talar oxå svenska.

danky_xv

Medlem
cakenyo sa:
Trailridersvaasa vägrar ju svara. Samt tog bort min kommentar på en Instagram post om att jag skickat ett meddelande till dom..

Hur ska man tolka det?

De flesta är finskspråkiga men vi är nog endel svenskspråkiga i föreningen med.

Finns nog en hel del stigar runt Vasa, många är tekniska och steniga. Kolla i Strava så hittar du en hel del.
Stigar längre söder om Vasa har jag dålig koll på. Cyklar mest mellan Vasa och Jakobstad själv.

Senast ändrad:

Lövis

Aktiv medlem
danky_xv sa:
cakenyo sa:

Hur ska man tolka det?

De flesta är finskspråkiga men vi är nog endel svenskspråkiga i föreningen med.

Finns nog en hel del stigar runt Vasa, många är tekniska och steniga. Kolla i Strava så hittar du en hel del.
Stigar längre söder om Vasa har jag dålig koll på. Cyklar mest mellan Vasa och Jakobstad själv.

Jag har varit en del i Närpes och känner en del cyklister där. Ganska magert utbud med stigar, främst några kortare vandringsleder.
Till skillnad från jakobstadsområdet är lvg cyklingen vara med populär där nere.

cakenyo

Medlem
Mailat Trailridersvaasa, inget svar.
Så jag överger det.. Ser att dom är aktiva och bygger massa saker via deras Instagram...så att dom läst något av mina meddelanden är jag 100% säker på. Känns inte som dom vill ge nå tips helt enkelt.

Kommer nog dra till öjberget och kolla oavsett.

Som backup tar jag med lvghoj samt ska kontakta närpes cykelklubb

Tack för alla tips!

cakenyo

Medlem
Fick svar via mail igår.

På frågan om stig/enduro ish grejer så vart svaret öjberget

Fick med en karta över dom stigarna som fanns, börjar ifrån toppen på öjberget.
Alla stigarna ska även finnas på strava. Om dom tyckte inte jag behövde en guide, då det va lätt att hitta.

Tydligen så är bilderna från byggen och annat som nyligen postats på Instagram från Gerbyn.

Bilagor

• kuva.png
    kuva.png
    221.6 KB · Besök: 146

cakenyo

Medlem
Nu har jag cyklat lite här i trakten. Och kan återkomma med lite info

Övermark - har en vandringsled kallad fållbäckstigen. Va 7km lång cyklingsbar med mtb den funkar, men inte mer än så.. 1,5/5

Sundom/vasa - öjberget. Liten kulle där man byggt en del nedförslöpor i skogen. Hunnit köra 4st, skyltar för var nedfarterna börjar finns på toppen. Ingen lift, man trampar upp.

Finns riktigt grymma delar i öjberget med sten och rollers, finns massa linjeval.
Drog en lite OTB på kalliobanan.. ?

Tanken är att jag ska dit imorgon igen

Bifogade bilder är från öjberget.

Bilagor

• IMG_20190801_114147.jpg
    IMG_20190801_114147.jpg
    344 KB · Besök: 158
  • IMG_20190801_123431.jpg
    IMG_20190801_123431.jpg
    700.5 KB · Besök: 161
  • IMG_20190801_121508.jpg
    IMG_20190801_121508.jpg
    814.6 KB · Besök: 162

StefanBe

Medlem
Oj, helt missat denna tråd!
Har flyttat till Närpes i sommar, och vill också gärna veta vad det finns för stigar här omkring. Ska ge mig ut o leta så fort jag hinner.

Kan tipsa om Kvevlax-skogarna också, mina gamla jaktmarker. Inga långa stigar och ganska tekniskt ställvis, men här o där kan det bli lite flow i åkningen. Flera stigar finns uppmärkta på openstreetmap, men vet inte hur bra de stämmer längre, börjar va ett tag sen jag ritade ut dem.
Molnträsket lär också ha trevliga stigar, har bara varit där en gång för många år sen.
Öjberget och Gerby-backen/skogen är båda trevliga ställen att cykla på.

Lövis

Aktiv medlem
StefanBe sa:
Oj, helt missat denna tråd!
Har flyttat till Närpes i sommar, och vill också gärna veta vad det finns för stigar här omkring. Ska ge mig ut o leta så fort jag hinner.

Kan tipsa om Kvevlax-skogarna också, mina gamla jaktmarker. Inga långa stigar och ganska tekniskt ställvis, men här o där kan det bli lite flow i åkningen. Flera stigar finns uppmärkta på openstreetmap, men vet inte hur bra de stämmer längre, börjar va ett tag sen jag ritade ut dem.
Molnträsket lär också ha trevliga stigar, har bara varit där en gång för många år sen.
Öjberget och Gerby-backen/skogen är båda trevliga ställen att cykla på.

Vi brukar bo några nätter per sommar i yttermark vid ett torp som sambons föräldrar har. Nu brukar jag främst cykla lvg när vi är där, men jag har kollat lite på grundkartorna, och det verkar finnas en hel del småstig i skogen öster om e8 vid yttermark.
Ska ta fatbiken nästa gång och utforska lite..

StefanBe

Medlem
Lövis sa:
Vi brukar bo några nätter per sommar i yttermark vid ett torp som sambons föräldrar har. Nu brukar jag främst cykla lvg när vi är där, men jag har kollat lite på grundkartorna, och det verkar finnas en hel del småstig i skogen öster om e8 vid yttermark.
Ska ta fatbiken nästa gång och utforska lite..

Ok! Bor ca 4 km från Yttermark. Ska ta och bege mig ut nån dag och leta stigar på andra sidan e8. Finns åtminstone grusvägar i mängd o massor där har jag sett, så gäller att ha gps med så man hittar ut därifrån igen...

cakenyo

Medlem
Återupplivar min egna tråd , ska till Finland i sommar igen om det nu löser sig med inresetillstånd

Kommer köra Öjberget igen är tanken , bra sträckor .

Har @StefanBe och @Lövis Hittat något mer i närpes trakterna ?
Eller någon annan som har nå tips ?

StefanBe

Medlem
Återupplivar min egna tråd , ska till Finland i sommar igen om det nu löser sig med inresetillstånd

Kommer köra Öjberget igen är tanken , bra sträckor .

Har @StefanBe och @Lövis Hittat något mer i närpes trakterna ?
Eller någon annan som har nå tips ?

Jag har bara cyklat landsväg än så länge, men jag har vandrat på några stigar iaf.
På Vargberget finns det en del stigar i olika längd, en del är säkert cykelbara.
Tjärlaxleden har jag också vandrat i vinter, och den är bitvis cyklingsbar.
Vandringsleder i Närpes

StefanBe

Medlem
Nu har jag äntligen kommit mig ut i skogarna här i Närpes! Eller ja, iaf en...
Bifogar en rutt som startar från Ivars rondellen. Väl i skogen fanns det en del stigar som gick åt olika håll, men vi höll oss till en den här gången.
Inte just några backar, en lite backe innan vi kom ut till Stentågen igen. Småtekniskt på några ställen men annars lätt terräng. Hala rötter och stenar men cyklingsbart.

Stigen på OSM

Bilagor

• Kåtnässkogen.gpx
    504.5 KB · Besök: 42
Topp