MTB till jätteliten dam - alltså jätteliten

Sam00

Aktiv medlem
Alltså böjdt överrör är väl ett icke problem? Traditionen med böjda överrör på damcyklar kommer från att damer förr hade kjol och därför inte kunde svinga benet över sadeln som män kan. Det är alltså ingenting som hör hemma på en damcykel år 2020. Många tillverkare slänger på ett böjt överrör på sina instegsmodeller som riktas mot kvinnor. eftersom kvinnor sedan barnsben har haft böjda överrör utan att veta varför så känner de sig mer hemma och trygga med det. Går man upp i prisklass så försvinner de böjda överrören fort för rent tekniskt är det en sämre konstruktion som väger mer och har sämre hållfasthet.
Det jag var rädd för att om sadelröret är 5cm högre, så blir överröret för högt för att hon ska kunna stå över cykeln, speciellt eftersom det inte är böjt. Jag trodde det var därför dam cyklar har det böjt på det sättet. Jag har ingen aning faktiskt. Om det är som du säger, så har jag tänkt hel fel då.

Tror du den skulle passa henne då? Jag kan ta reda på hennes innermått också.

Vad tycker ni om Focusen gentemot Vitus Sentier och Nucleus?

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Alltså böjdt överrör är väl ett icke problem? Traditionen med böjda överrör på damcyklar kommer från att damer förr hade kjol och därför inte kunde svinga benet över sadeln som män kan. Det är alltså ingenting som hör hemma på en damcykel år 2020. Många tillverkare slänger på ett böjt överrör på sina instegsmodeller som riktas mot kvinnor. eftersom kvinnor sedan barnsben har haft böjda överrör utan att veta varför så känner de sig mer hemma och trygga med det. Går man upp i prisklass så försvinner de böjda överrören fort för rent tekniskt är det en sämre konstruktion som väger mer och har sämre hållfasthet.
Håller med för större storlekar eller cyklar utan dämpning. Men en fulldämpad stigcykel bygger så högt fram att man behöver ett böjd överrör att nå till marken när man är 155 cm.

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag tror man får leta mycket och verkligen välja med omsorg för att hitta något som passar bra. Det är betydligt bättre att utgå från stack och reach, sedan verkligen kolla så att sadelrör och instegshöjden (varierar otroligt mycket mellan olika modeller) fungerar. Det är väldigt vanligt att XS-cyklar fortfarande är för höga för korta personer.

kais01

Aktiv medlem

det är inte ett icke-problem att korta vuxna människor företrädesvis är korta i armar och ben snarare än i ryggen. då blir låg standover intressant.

t ex scott spark har böjt överrör, och det tycks duga åt nino. håller dock med om att konstruktionen ger onödig stress på materialet, och jag skulle endast överväga just den cykeln om jag var kort i benen. som sagt blev det en sådan till en 152 cm kvinnlig vän, och den har gett stort nöje.

Sam00

Aktiv medlem
Jag köpte Focusen till slut, till min fru. Vi får se om den passar. Jag kan tipsa om den cykeln jag köpte eftersom den finns kvar i en annan färg, också bara i XS. Så jag länkar om nån kanske behöver en instegscykel till sitt barn eller nån som är väldigt kort. Man får mycket för pengarna, Recon RL gaffel och Slx/Xt drivlina för 6000kr.

clnr

Aktiv medlem
Har kommit en del barnalternativ som kanske är av intresse:

Maakus

Aktiv medlem
Har kommit en del barnalternativ som kanske är av intresse:
Dom ser så balla ut!
Önskar att man vore liten igen.
Får köpa en till ena brorsdottern om hon tycker det verkar roligt att cykla 😁

Berk

Aktiv medlem
Dom ser så balla ut!
Önskar att man vore liten igen.
Får köpa en till ena brorsdottern om hon tycker det verkar roligt att cykla 😁
Dom ser jättebra ut, men är tyvärr tung som en vuxen cykel. Om dom var lättare skulle jag köpa en när min son växer ut sin Vpace.

Berk

Aktiv medlem
Det verkar som de har samma maxvikt på åkaren som vuxenhojar därav vikten.
Jag tror att det är tvärtom. Dom har tagit en vuxencykel och gjort en mindre storlek till. Därför har man samma maxvikt. Om man designar riktiga barncyklar gör man det till hälften av maxvikten av vuxnar, så blir dom mycket lättare.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer