MTB till nybörjare

Heddann

Ny medlem
MTB till nybörjare
Hej!

Jag har nu bestämt mig för att köpa min första mtb och känner att det är en djungel i att hitta bland alla cyklar så jag skulle behöva lite hjälp för att hitta rätt modell.

Jag har kikat på Scott Contessa Active och tycker det verkar som en helt ok cykel i bra prisklass för en nybörjare som mig. Vad är största skillnaderna mellan Active 10,20,30 osv. Har förstått att 10 är bättre än 60 men klarar jag som är nybörjare mig med en 60 eller är de värt att lägga någon tusenlapp extra för en bättre cykel eller kommer jag inte märka någon större skillnad?

För att ni lättare ska kunna hjälpa mig så tänker jag att ni behöver lite info om mig.

Jag har framförallt tänkt använda cykeln till bikejoring med hund på grusvägar och i lättare terräng men vill även kunna cykla efter stigar i skogen. Jag har en budget på 6000-8000, kan ev. sträcka mig lite längre om det innebär en stor skillnad. Vill även tillägga att jag bor i en mindre stad så har tyvärr inte möjlighet att testa en cykel på plats.

Uppskattar alla tips jag kan få 😄

andersson.n

Aktiv medlem
MTB till nybörjare
Jag har absolut noll koll, men efter mycket letande har jag kommit fram till att jag tycker denna känns prisvärd, en bit över din budget dock:

Det finns även en version utan dropper post (sadelstolpe man sänker från styret) som är lite bättre för enklare terräng (grusvägar osv) på bekostnad av att vara lite sämre för stökig terräng (stig med mycket rötter osv):

PS. Speccen på Biketown är lite fel, du kan hitta rätt specifikationer här:

Senast ändrad:
Topp