MTB's till mig och 10åring

SubspaceBob

Ny medlem
Tja, tänkte införskaffa en mtb till mig och en till min 10 åring till våren, så vi kan ge oss ut på lite gemensamma äventyr, ffa Hisingen med omnejd. Vi har varit ute en del i hisingsparken med våra nuvarande hojjar (en 28" city-hybrid och en 24" islabike beinn). Skulle behöva tips på lämpliga cyklar i prisklassen ~10k. Känns inte nödvändigt att dra iväg med prislappen för min cykel om grabben ska kunna hänga med. Tänker mig 29" HT och 27,5" HT och gärna enbart bakväxel för mindre meck och underhåll.

Tar gärna tips på lämpliga spår i trailfork ;) ju mer terräng/skog desto roligare, men lite osäker kring vilka leder som är för tuffa för instegs-HT's.

rågmalt

Medlem
Om du tänker ny cykel i den prisklassen är det kanske enklast att gå på någon av de stora drakarna: Trek, Specialized, Cannondale. Sånt man kan hitta i en cykelaffär.

Jag är i liknande sits och har upptäckt att utbudet i segmentet 10-15 tusen är ganska tunnt just nu, pga försenade leveranser. Det gäller både på nätet och i butik.

Eftersom du vill ha 1x så tänker jag på Trek X-caliber och Specialized Rockhopper. X-caliber 7 ligger på strax över 10 och har både 27.5 hjul och 1x. Annars är det inte så lätt att hitta just 1x, 27.5 och kring 10k. Rockhopper finns med 1x i Elite-serien och kostar då ca 12000. Elite verkar inte finnas med 27.5 tum.

Octagon

Aktiv medlem
Det verkar som att många cyklar kommer i vår. Dessa två kommer i lager vecka 3 och vecka 17.

rågmalt

Medlem
Till sonen kan även Trek Marlin 7 vara ett bra alternativ. Under 9k och 1x drivlina. Kanske t o m till dig? Dock inte lätt att hitta i butik/nät just nu.

SubspaceBob

Ny medlem
Eftersom du vill ha 1x så tänker jag på Trek X-caliber och Specialized Rockhopper.
Ja, det är dem jag tänker på också.

Allebike MB31? Royal Deore finns både för junior och vuxen.

Över budget men fina:)
Över budget kan vara okej, om det känns befogat. Men det verkar som att 27,5" bara finns för junior(130-150 cm) och sedan är Small (150-170) på 29". Grabben är inte riktigt 150 ännu, men inte så långt kvar, så jag letar nog efter en small på 27,5".

Den ska jag kolla vidare på, tackar för tipset! Funkar det bra med att beställa på nätet från utlandet?

Till sonen kan även Trek Marlin 7 vara ett bra alternativ.
Ja, kanske det, enda skillnaden mellan Marlin 7 och X-caliber 7 jag kan se verkar vara i 28T mot 30T(lägre är nog inte sämre i detta fall) och oklart om det är andra dämpare, Judy mot Judy SL(??).

Octagon

Aktiv medlem
Ja, det funkar bra att beställa från utlandet. Men man kan ju inte prova och man får ingen service.

Dom stora jag handlat från är
bike-discount.de
canyon.com
Bike24.de
De brittiska firmorna verkar ha det lite trögt nu efter Brexit.

Jag skulle se till att cykeln har 1 delat fram och växlar från Shimano eller Sram. Och framgaffel från Rockshox eller möjligen Fox. (Inte Suntour i alla fall).

Här är en från bike24 https://www.bike24.com/p2393379.html

Bonicon

Aktiv medlem
Jag köpte en Specialized Rockhopper 2021 till min son (10 år, 135 cm lång), XXS-modellen med 26-tummare. Under 500 euro, sen med ca. 300 euro uppgraderingar för att komma upp på en acceptabel och lättanvänd nivå med bra hydraliska bromsar, 1-delat, osv, mitt "recept" här:

Jag handlar regelmässigt från de tyska nätbutikerna (bike-components, bike24, cnc-bike, fahrrad.de, fahrrad-xxl, r2-bike) och det har alltid funkat bra med snabb leverans och service (tillgodo-kod vid mindre repor på en ny cykel, ny leverans gratis av ett verktyg som skadats i leveransen)...jag bor i Tyskland så det största problemet för dig är väl när paketet kommer i händerna på Postnord...

Bobslob22

Aktiv medlem
Jag skulle se till att cykeln har 1 delat fram och växlar från Shimano eller Sram. Och framgaffel från Rockshox eller möjligen Fox. (Inte Suntour i alla fall).
Varför är det viktigt gaffeln är från Rockshox och bara möjligen Fox? Och framförallt inte från Suntour?
Om man nu ska varna för något i sammanhanget så är det trots allt så att SRAM 's enklare Eagle växlar är bra mycket sämre än Suntours vettiga gafflar.
Mvh

Senast ändrad:

Emil777

Aktiv medlem
-Öj, här opponerar jag mig också.
Glöm inte Manitous sortiment på framgafflar. De har lätta och fina gafflar. Pojken 8år har en manitou Markhor. Mycket nöjd.

OlofSx

Aktiv medlem
Din son har haft en fin och lätt cykel innan, så håll koll på vikten på en ny cykel för att inte allt ska kännas segt för honom på den nya.

Woom Off 6 eller Woom Off 6 Air tycker jag ser fina ut! (Har vanliga Woom 4 och 5 till mina döttrar nu, och hade en Woom 3 innan, fina lätta cyklar med bra hjul och däck.)

Snåla på din egen cykel och köp sonen en riktigt fin Vpace annars, den kommer ha riktigt bra andrahandsvärde här också! Dessutom har du då fördelen att du kan skylla på din cykel när sonen är snabbare och bättre än dig ;-)

Senast ändrad:

SubspaceBob

Ny medlem
Hallå igen, var inne i cykelaffären idag och grabben testade en rockhopper comp 29 2x i storlek small. Grabben gillade den men de hade ingen 27,5" att jämföra med. Blev väldigt förvånad, trodde inte att det fanns 29" för ramar i small. Vilka nackdelar kommer med så stora hjul för en cykel i storlek small? Är det för stort steg att ta direkt?

NicoG

Medlem
Jäkligt synd att Laufey 27 H20 troligen inte kommer in förrän förhoppningsvis mitt i sommaren (hört juni). Om den ens kommer till Sverige i nån utsträckning..Sundstorp var tveksamma om de skulle få några fler leveranser ö h t av Orbea :(

Den ser ut att ha alla rätt om nu inte vikten skenar av nån anledning (hjulen?).

1x10 Deore,
hydrauliska bromsar,
bra utväxling med 32T och 11-42t,
luftgaffel,
modern geo,
tapered HT,
sjukt snygg imho i svart (kanske viktigaste parametern här),
boost både fram o bak (!) med TA bak,
helt ok märkesdäck och
t o m dropper
för 10k!

Alla andra modeller jag tittat på (dock, Radon, Canyon och säkert fler har jag inte kollat än) verkar ha kanske hälften av dessa rätt, och har de fler kostar de oftast mer. Lär hålla andrahandsvärdet de två-tre åren som den passar också.

H10 versionen känns lite overkill o dyr för de flesta 10åringar som inte tränar o tävlar i skogen?

Bilagor

Berk

Aktiv medlem
Hallå igen, var inne i cykelaffären idag och grabben testade en rockhopper comp 29 2x i storlek small. Grabben gillade den men de hade ingen 27,5" att jämföra med. Blev väldigt förvånad, trodde inte att det fanns 29" för ramar i small. Vilka nackdelar kommer med så stora hjul för en cykel i storlek small? Är det för stort steg att ta direkt?
Steg mellan 27.5" och 29" är 38 mm. Mycket mindre absolut och framförallt relativt än mellan 16" och 20" och mellan 20" och 24". Större hjul rullar bättre över stök, det är alltid att föredra om man inte är ute efter mycket hopp och pump. Min son bytte till 26" vid 127 cm och gick ännu bättre genom stök.

Bobslob22

Aktiv medlem
Ramar i Small är inte den optimala lösningen för 29” hjul. Det blir ibland en lite lustig geometri och därav rekommenderar många tillverkare 27,5” vid Small ram och går du till XS så finns knapert med 29” hjul och XS ram cyklar att finna.
Mvh

yonsson

Aktiv medlem
Kommer ni primärt att köra i Hisingsparken? Av de rundor jag kört där så kan jag konstatera att terrängen ser ut: /VVVVVV\.
Funkar absolut på en hardtail men där vill man ju ha riktigt aggressiv geometri på hojen. Om det finns XC-spår där så har jag missat dem.

Berk

Aktiv medlem
Kommer ni primärt att köra i Hisingsparken? Av de rundor jag kört där så kan jag konstatera att terrängen ser ut: /VVVVVV\.
Funkar absolut på en hardtail men där vill man ju ha riktigt aggressiv geometri på hojen. Om det finns XC-spår där så har jag missat dem.
Undrade samma. Rockhoppern haren riktigt brant gaffelvinkel (som är ännu brantare med sag). Canyon Stoic skulle vara bra, men den kommer nu i hösten.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Jäkligt synd att Laufey 27 H20 troligen inte kommer in förrän förhoppningsvis mitt i sommaren (hört juni). Om den ens kommer till Sverige i nån utsträckning..Sundstorp var tveksamma om de skulle få några fler leveranser ö h t av Orbea :(

Den ser ut att ha alla rätt om nu inte vikten skenar av nån anledning (hjulen?).

1x10 Deore,
hydrauliska bromsar...
...t o m dropper
för 10k!

Jag såg en viktuppgift på den hos Bikester som var mindre munter.

UprightCitizen

Aktiv medlem
Jag är iaf av åsikten att det är tryggt med en cykel varpå du har en hyffsad marginal till både ram och bakhjul när man står gränslad över. Utgår från att det inte behöver någon utförlig motivering.

SubspaceBob

Ny medlem
Alltså jag bekänner mig helt till nybörjarskaran, skillnaden mellan XC och trail är inte helt uppenbar för mig :) Alla cyklar i prisklassen verkar vara XC, men jag tänker att vi tar oss an mer tekniskt utmanande spår efterhand som vi lär oss. Hisingsparken är en populär utflyktsplats av fler anledningar än cykling så där är vi ganska ofta och blandar grusvägar med små stigar men som jag skrev i första inlägget så tar gärna tips på lämpliga spår i trailfork men är lite osäker kring vilka som är för tuffa för instegs-HT's. Allt mellan fina långa naturleder till bikeparks är av intresse...

Undrade samma. Rockhoppern haren riktigt brant gaffelvinkel (som är ännu brantare med sag). Canyon Stoic skulle vara bra, men den kommer nu i hösten.
Ja, stoic'en ser kul ut! Men vill inte vänta så länge, några andra märken som har liknande geometri?

Är nog ganska bestämd för 27,5", bara ett par år innan syskonen ska ärva den och då blir det en större med annan spec.
Frågan är fortfarande vilken modell, sneglar nog mest på Grand Canyon 5 just nu, men hade gärna låtit grabben provcykla 27,5 innan...

Berk

Aktiv medlem
Ser nu att Allebike MB31 är på lager! En riktigt snygg cykel med modern geometri och bra komponenter:

EDIT: glömde att lägga till "lätt": 3.5 kg lättare än en Stoic 3.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer