Mullet 26/27,5 + angle headset. Bra eller dåligt?

Vindsurfaren

Ny medlem
Går i tankarna att hålla liv i min YT Wicked 150 26” från 2011 genom att byta gaffel, framhjul och sätta på ett angle headset för att göra gaffelvinkeln 2 grader flackare. Cykeln funkar ju bra för övrigt men just större framhjul och flackare vinkel är det jag saknar på brantare och knöligare stigar.

Någon som gjort liknande operation och finns det något man borde tänka på? Förutom att delarna såklart ska passa såklart :-)

Berk

Aktiv medlem
Större framhjul ger också flackare gaffelvinkel vid samma slaglängd, 1,2 grad från 26 till 27,5. Om du använder samma gafflen är det hälften av det.

Reach blir lite kortare och sadelvinkel flackare, som är ofta problematiskt på cyklar med gammeldags geometri. Men du kan ser om du har marginal att flytta sadeln fram lite och om du kan tar bort distanser under stammen för att hålla styret på samma position.

Berk

Aktiv medlem
Svaret på frågan i rubriken: största förbättringar man kan göra på en gammal MTB är större hjul och flackare gaffelvinkel.

Jag röster för 29" fram, då kan man också slippa angleset. 27,5" är bara 25 mm större än 26". Och anglset höjer ofta stack och gör reach lite kortare om man inte redan har en EC styrlager.

Vindsurfaren

Ny medlem
Svaret på frågan i rubriken: största förbättringar man kan göra på en gammal MTB är större hjul och flackare gaffelvinkel.

Jag röster för 29" fram, då kan man också slippa angleset. 27,5" är bara 25 mm större än 26". Och anglset höjer ofta stack och gör reach lite kortare om man inte redan har en EC styrlager.
Aldrig sett kombo med 26/29”. Vågar man sig på den skillnaden? Annars är jag helt klart med på 29” är överlägset.

Berk

Aktiv medlem
Aldrig sett kombo med 26/29”. Vågar man sig på den skillnaden? Annars är jag helt klart med på 29” är överlägset.

Frågan är om reach inte blir för kort och stack för hög. Hur mycket distanser har du under stammen? Om svaret är noll är 29" säkert för mycket.

Atakua

Aktiv medlem
Aldrig sett kombo med 26/29”

Trek 69er från 2007:

69er_rootbeer.jpg

Några moderna 29/26 fulcyklar i Ti: https://www.ticycles.com/faq-69er

Varning för ögonblödning!

2018-NAHBS-Gates-Fastback-DJ-MTB+%281%29.JPG

Berk

Aktiv medlem

Atakua

Aktiv medlem
Går i tankarna att hålla liv i min YT Wicked 150 26” från 2011 genom att byta gaffel,

Är du säker att din ram kan ta modern gaffel utan problem? Det är sannolikt att 2011:s cykel har rakt 1⅛"-styrrör. Samtliga nya gafflar för 27.5"- och 29"-hjul är utformade med koniska 1⅛–1½" styrrör. Om cykelramens huvudrör har inre diameter på 44 mm går det att trycka i passande styrlager, inklusive angleset. Annars blir det ännu krångligare med eventuell adapter som bidrar till geometriändring.

Karl-Luis

Aktiv medlem
Kan bara tillägga att superstarconponents inte skickar ordrar för under 1500kr! OCH dom är värdelösa på att betala tillbaka trots dom annulerat min order väntat i 2 månader på att få tillbaka mina pengar efter dom annulerat min order

Vindsurfaren

Ny medlem

Aldrig sett kombo med 26/29”. Vågar man sig på den skillnaden? Annars är jag helt klart med på 29” är överlägset
Är du säker att din ram kan ta modern gaffel utan problem? Det är sannolikt att 2011:s cykel har rakt 1⅛"-styrrör. Samtliga nya gafflar för 27.5"- och 29"-hjul är utformade med koniska 1⅛–1½" styrrör. Om cykelramens huvudrör har inre diameter på 44 mm går det att trycka i passande styrlager, inklusive angleset. Annars blir det ännu krångligare med eventuell adapter som bidrar till geometriändring.
Ja den har en koniskt headtube och och koniskt styrrör idag så den biten ska fungera.

Men kanske att man skulle börja med att bara ändra gaffelvinkeln och se hur det känns.

Tack för tipsen!

Atakua

Aktiv medlem
Aldrig sett kombo med 26/29”. Vågar man sig på den skillnaden? Annars är jag helt klart med på 29” är överlägset
Det finns ett par hardtail-exempel for 69er ovan. Om du följer länken i förra tråden kan du även se heldämpad 69er.

Ja den har en koniskt headtube och och koniskt styrrör idag så den biten ska fungera.
Det ger hopp! Det är inte längre möjligt att hitta en ny gaffel med rakt styrrör och med 140-160 mm slag.

Men kanske att man skulle börja med att bara ändra gaffelvinkeln och se hur det känns.
Om det var jag med en sådan cykel, skulle jag följa ungefär sådan algorithm:

1. Om den nuvarande gaffeln fortfarande håller, installera angleset och behåll gaffeln. YT Wicked redan har huvudvinkel på 66.6°, så jag skulle gå med -1° eller -1.5° men inte med -2° i ändringen. Konstigt nog, att minska huvudvinkel ger förbättringar på sadelrörsvinkel (av min upplevelse). Detta är främsta anledningen att prova angleset.

2. Om den befintliga gaffeln är dålig, sliten eller trasig och om det inte längre går att hitta reservdelar till den, skaffa en ny gaffel för 27.5" och med ungefär samma axel-kronavstånd. Installera angleset. Som tidigare sagt jaga inte efter för stor ändring för huvudvinkel. I detta fall ändrar man fler variabler samtidigt (huvudvinkel, gaffel, hjul) och man behöver vara mer konservativ annars riskerar man hamna med en ocykelbar anordning.

3. Oroa dig inte för mycket om ändringar i reach. För det första, är det inte mycket man kan göra med detta. För det andra, finns det kompenserande faktorer vilka minskar effekten om man går med angleset. Som tidigare är det att föredra -1° över -2°, vilket skulle också mildra effekten.

3. Med vissa framgafflar kan man justera deras slag hemma, därmed påverka huvudrörsvinkel. T.ex. man kan justera Manitou Mezzer mellan 180 och 140 mm. Något att tänka på om man vill leka med vinklar.

jonte987

Aktiv medlem
Angle set minskar stack och därmet blir STA brantare.
Att går från ZS => EC lower cup ökar stack mer än angle set minskar. Beroende på vinkel och EC mått så klart

kais01

Aktiv medlem
iden i tråden känns attraktiv men att stanna vid 27,5 kanske är lite fattigt. utseendemässigt dock mindre störande än att gå upp till 29:)

vill sedan bara flagga för ett annat möjlighet, nämligen att gå upp på fetare däck på bredare fälg. gjorde så på min gamla 26a, och rollover förbättrades drastiskt.

den har också finessen att steglöst kunna ställa slaget från 80-115 mm. kör förstås med den fullt utsträckt, och gärna med aningen lågt tryck i bakdämparen. hojen har liksom många äldre cyklar ganska hög vevhushöjd så det finns möjligheter att laborera geometrin en del.

min goto-cykel för utflyktsaktiga turer.

81CF7460-925F-4B5F-A75B-4FFC960C7F1D.jpeg

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer