Mullet

André_12

Ny medlem
Mullet
Hej, äger en Specialized Enduro 29/6 fattie. På den kan jag alltså köra både 27,5 och 29 tums hjul. Min fråga är tror ni jag kan köra 29 fram och 27,5 bak och den blir en så kallat Mullet eller pajar jag geometrin. Så är det någon som vet om Mullet cyklar är 27,5 som man har bytat gaffeln på och kör med 29 istället eller är det helt enkelt byggd från scratch som en Mullet?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Mullet
Det är väl 27,5+ och 29.
Blir nog lågt med 27,5 bak.

Lämpligast är nog att utgå från en 27,5 och ha 29 fram. Om man vill ha "högt" BB,
flackt sadelrör och väldigt flack HA.

André_12

Ny medlem
Mullet
Jag vill se hur det känns. Först tänkte jag testa och köra 29 eftersom jag har haft den som 27,5 sen jag köpte den. Men sen kanske man missar något om man inte testar 29 fram och 27,5 bak. Verkar som där är en del som tycker det är den bästa cykeln. Men min fråga är väl om det är så lätt att jag bara byter framhjulet och testar eller geometrin blir helt fel då?

Bsk

Medlem
Mullet
Har kört min stumpjumper så nån gång gång.

Om ram och gaffel är anpassad för det, vilket de borde vara med det modellnamnet, så låna ett framhjul och prova?

Sixten Fors

Aktiv medlem
Mullet
Mullet kom väl till för att 1) alla vet att 29" äger och 2) de cykeltillverkare som missade tåget och inte hade någon 29" cykel (rymlig bakram/sving) satte dit 29" gaffel/framhjul för att iaf få till en cykel som är 50% modern.

27,5" kommer dock att leva kvar, på barncyklar och för vuxna i barnstorlek. Samt på omoderna bockstyre/gravelcyklar med för trånga ramar/gafflar som inte heller klarar 29" hjul med lämplig/användbar däckbredd.

glitch

Aktiv medlem
Mullet
MatsN sa:
Sixten Fors sa:
bockstyre/gravelcyklar med för trånga ramar/gafflar som inte heller klarar 29" hjul med lämplig/användbar däckbredd.
Finns det bockstyrecyklar som tar 29”?
Ja. Bockstyrecyklar har default motsvarande 29" fälgstorlek men tar ju i regel inte lika breda / höga däck som mtb så därför kallas det 29" på mtb.
Sen finns det krokstyrecyklar med generöst med däcksutrymme även idag men visst rymmer de sällan över 2" breda däck.

LDG

Aktiv medlem
Mullet
glitch sa:
MatsN sa:
Sixten Fors sa:
bockstyre/gravelcyklar med för trånga ramar/gafflar som inte heller klarar 29" hjul med lämplig/användbar däckbredd.
Finns det bockstyrecyklar som tar 29”?
Ja. Bockstyrecyklar har default motsvarande 29" fälgstorlek men tar ju i regel inte lika breda / höga däck som mtb så därför kallas det 29" på mtb.
Sen finns det krokstyrecyklar med generöst med däcksutrymme även idag men visst rymmer de sällan över 2" breda däck.
För att förtydliga, 28" och 29" är samma fälgdiameter.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Mullet
622 mm fälgdiameter till: 29"+ mtb, 29" mtb, 28" trekking, 700c etc. Samma fälgdiameter, olika bredd på fälg/däck. Vilket ger olika diameter på hjul inkl. däck.

584 mm fälg = 27.5"+ mtb, 27.5 mtb, 650b etc.

AtEase

Medlem
Mullet
Antar att den underbara logiken kom till för att "underlätta" för konsumenten. Ungefär som Porsches nya elbil, Taycan. Finns i versionerna turbo och turbo s. Sen att turbo är en avgasdriven luftkompressor inte alls finns på bilarna, det hör inte hit.

Marknadsavdelningar...

Stervelo

Aktiv medlem
Mullet
Nu har mullet blivit fel här. Mullet är business in the front, party at the rear.
Reverse mullet är vad ni pratar om här, tror jag, alltså party in the front, business at the rear.

Riktningen på en mullet är viktig

Kristoffer R

Aktiv medlem
Mullet
Stervelo sa:
Nu har mullet blivit fel här. Mullet är business in the front, party at the rear.
Reverse mullet är vad ni pratar om här, tror jag, alltså party in the front, business at the rear.

+1

Äntligen tog tråden rätt riktning, om man säger säger. Vokuhila = Vorne Kurz Hinten Lang

qma

Aktiv medlem
Mullet
Stervelo sa:

Funkar ändå för att 29 är business, race, xc och mindre hjul är mer party ;)

Stervelo

Aktiv medlem
Mullet
qma sa:
Stervelo sa:

Funkar ändå för att 29 är business, race, xc och mindre hjul är mer party ;)
För slag i fjädring går mullet riktningen som jag skrev.
Tänkte större hjul, det långa i mullet alltså. :)

Martinmat

Aktiv medlem
Mullet
André_12 sa:
Hej, äger en Specialized Enduro 29/6 fattie. På den kan jag alltså köra både 27,5 och 29 tums hjul. Min fråga är tror ni jag kan köra 29 fram och 27,5 bak och den blir en så kallat Mullet eller pajar jag geometrin. Så är det någon som vet om Mullet cyklar är 27,5 som man har bytat gaffeln på och kör med 29 istället eller är det helt enkelt byggd från scratch som en Mullet?

Hur blev det provade du?

aribr

Aktiv medlem
Mullet
Jag tror att den optimala mullet setupen är att utgå från en 27.5 cykel som är overgafflad med 20mm från början och sen använda en 29er gaffel med 20mm mindre slag. Typ en Transition scout med 130mm 29er gaffel eller en Yeti SB 140 med 140mm 29er gaffel. Nukeproof 275 är ett annat alternativ. Då är geon nästan oförändrad. Det fanns en artikel på bikemag om detta.

Själv ser jag inte helt vitsen med det men jag är rätt lång, borde kanske ha 29 bak 36 fram.

Edit: förutom styvare och lättare bakhjul... Det vore trevligt.

Senast ändrad:

Martinmat

Aktiv medlem
Mullet
Har en sc tallboy 3 som jag nu byggt ett 29 framhjul till. Kör den just nu med 27,5+

Tänkte prova mullet innan jag bygger ett 29 bakhjul också. Tänkte i så fall köra 2.8 i bak å 2.6 i fram

Klavikel

Aktiv medlem
Mullet
Såååå.
Om jag förstått det hela rätt.
29" är bra, men inte så bra att man vill ha det på båda hjulen?

Senast ändrad:

jonte987

Aktiv medlem
Mullet
Teorin är också att den går bättre genom svängarna. Angående geon så är det väl inte värre än att övergaffla.
Sen är det kanske dumt att ha 27.5+ bak. Lär väl släppa fram då. 2.6 fram och bak är nog melodin.

gnilrub

Medlem
Mullet
Cross- och enduromotorcyklar har alltid haft 19" resp 18" bak och 21" fram så för mig som håller på med sånt så känns det inte ett dugg konstigt att ha en "mullet".

larsaw

Aktiv medlem
Mullet
Tja alla!

Joe McEwan som driver Starling har funderat en sväng till på detta med mullet'ifiering och kommit fram till att det faktiskt (för "man-power" MTB) fungerar bättre med omvänd mullet.

Dvs. 29" bak och 27,5" fram?!! :O

Detta då 29" bak med sin något större cetrifugalkraft bör bättre kunna hålla drivet uppe (samt bättre roll-over) och 27.5" fram med dess något mindre centrifugalkraft får mindre gytroeffekter som gör styrningen (i teorin) lättare...

Källa: https://singletrackworld.com/2020/04/the-starling-tellum-79er-a-better-bike-through-science/

Vem blir första Happy'it att testa? Själv håller jag mig till "good old wagon wheel" fram och bak, iaf än så länge...

Erik O

Aktiv medlem
Mullet
Tja alla!

Joe McEwan som driver Starling har funderat en sväng till på detta med mullet'ifiering och kommit fram till att det faktiskt (för "man-power" MTB) fungerar bättre med omvänd mullet.

Dvs. 29" bak och 27,5" fram?!! :O

Detta då 29" bak med sin något större cetrifugalkraft bör bättre kunna hålla drivet uppe (samt bättre roll-over) och 27.5" fram med dess något mindre centrifugalkraft får mindre gytroeffekter som gör styrningen (i teorin) lättare...

Källa: https://singletrackworld.com/2020/04/the-starling-tellum-79er-a-better-bike-through-science/

Vem blir första Happy'it att testa? Själv håller jag mig till "good old wagon wheel" fram och bak, iaf än så länge...
Ja, vette tusan... Men snygg hoj oavsett.

kais01

Aktiv medlem
Mullet
alltid intressant med dessa internetcyklingar;)

vil man prova olika hjuluppsättningar är det bästa sättet att just prova.

ts är ute efter att relativt sett sänka bakändan för att se vad det betyder. det kan man göra utan att byta hjul på vilken cykel som helst genom att släppa ut luft ur bakdäcket, ur bakfjädringen eller i förekommande fall vända på en bricka i länkaget. eller få liknande effekt genom att höja fram. på existerande däck och cykel.

har gjort en del prov när det gäller detta och tydlig skillnad i känsla kan uppträda med rätt små justeringar. ökad däcktjocklek liksom lägre tryck och lägre gaffelvinkel trögar alla till styrningen, och får också framhjulet att styra in extra, det som kallas självstyrning. för att behärska dessa moderna effekter monteras lämpligen bredare styre.

eventuella skillnader i gyro och centrifugalkraft uppträder kanske i 40+ kmh. typ nedför en backe på cykelvasan. inget direkt vanligt enduroscenario. och skillnaden mellan 27,5 och 29 med samma ytterdiameter lär då vara så nära nada man kan komma så länge det inte skiljer i vikt.

larsaw

Aktiv medlem
Mullet
Härligt! Precis vad jag ville med mitt inlägg ovan! April April... ;)
Nackdelen med ett stort bakdäck är ju att det är segt att dra igång, varför flera testar mindre bakdäck för att få ett accelerations-snabbare ekipage. Det omvända gäller för framdäcket, att det inte är det som ska "dras igång" och då är bättre att ha av större modell för bättre grepp (kontakt yta).

Ha det gött i April-vädret. Kör försiktigt och håll er friska!!

kais01

Aktiv medlem
Mullet
haha. synd att jag inte närmare la märke till ditt inlägg larsa:) men dagens aprilskämt kan vara morgondagens hajp. vi har sett det förr....

små hjul fram hör annars till det som testats fram och åter i cykelhistorien. mitt eget första prova på för många år sedan i tonåren var en 26tums gaffel och 17tums hjul på en cykel egentligen med 20tums hjul. det lilla hjulet stämde inte med gaffelns trail och den självstyrde svårt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer