Muskeltillväxt benen

Masjevel

Aktiv medlem
Muskeltillväxt benen
Försöker hålla mig till 3-4km på löpningen, jobba snabbhet och ofta istället för distans . Är osäker på hur mycket cykel som blir för mycket. Tänker att tränar man tung styrka minst 6 dagar i veckan vilket jag gör så kan ju inte allt rinna av. Tror det händer om man ersätter styrketräningen med konditionsträning dock, då har ju kroppen ingen större nytta av musklerna längre.

Är ju inte optimalt att träna så pass mycket kondition heller ur byggsynpunkt, men är värt för mig att vara lite "tanigare" och ha bättre flås. Snyggare än att vara ett muskelberg också enligt mina preferenser. +troligtvis hälsosammare och man mår allmänt bättre
Stor Gilla på att du som muskelbyggare använder ordet konditionsträning och inte ordet cardio som "alla" andra kroppsbyggare verkar använda. Tycker det låter töntigt. 😉
 
Muskeltillväxt benen
Stor Gilla på att du som muskelbyggare använder ordet konditionsträning och inte ordet cardio som "alla" andra kroppsbyggare verkar använda. Tycker det låter töntigt. 😉
Haha, cardio känns för mig mer som lågintensiv fettförbränningsträning, vilket i slutändan bara bränner mindre kcal . Typ sitta på sittcykel o läsa tidningen samtidigt😋 Kan ju va skönt någon gång ibland o "bättre" än soffan. Men tror cardio används av alla "lata" byggare som tror alla muskler försvinner så snabbt pulsen går över 75. Så de baserar sin fettförbränning på mycket låg intensitet, typ cardio 😋 Tkr också det är töntigt, är ju typ en skröna folk tar som sanning. Klart man kan ta i på konditionsträningen utan att bli liten! Fast vill man bygga så får man ju ha ett upplägg som håller och skippa långdistansen kanske.
 

Jacke89

Aktiv medlem
Muskeltillväxt benen
Försöker hålla mig till 3-4km på löpningen, jobba snabbhet och ofta istället för distans . Är osäker på hur mycket cykel som blir för mycket. Tänker att tränar man tung styrka minst 6 dagar i veckan vilket jag gör så kan ju inte allt rinna av. Tror det händer om man ersätter styrketräningen med konditionsträning dock, då har ju kroppen ingen större nytta av musklerna längre.

Är ju inte optimalt att träna så pass mycket kondition heller ur byggsynpunkt, men är värt för mig att vara lite "tanigare" och ha bättre flås. Snyggare än att vara ett muskelberg också enligt mina preferenser. +troligtvis hälsosammare och man mår allmänt bättre
Ja det går att kombinera i viss mån om man är ute efter byggeffekten. Men att dra iväg på någon 3 timmars cykling ibland, styrketräna 6 pass i veckan samt lite jogging på ett antal km är rätt påfrestande för kroppen, kräver otroligt med energi, sen vet du väl att vila är ett av dom viktiga momenten.

Dra av nåt pass styrkepass, cykla kör en timme per gång då med intervallpass och behåll löpningen för att hålla igång flåset och inte bli stel.

Mitt tips från en gammal byggare :)
 
Muskeltillväxt benen
Ja det går att kombinera i viss mån om man är ute efter byggeffekten. Men att dra iväg på någon 3 timmars cykling ibland, styrketräna 6 pass i veckan samt lite jogging på ett antal km är rätt påfrestande för kroppen, kräver otroligt med energi, sen vet du väl att vila är ett av dom viktiga momenten.

Dra av nåt pass styrkepass, cykla kör en timme per gång då med intervallpass och behåll löpningen för att hålla igång flåset och inte bli stel.

Mitt tips från en gammal byggare :)
Bra tips ska försöka tänka på det där. Har riktigt svårt för vilodagar faktiskt. Men ger väll mer att softa någon dag i veckan kanske. Hålla det till 3km jogg, 1h intervall cykel om dagen samt 5-6 dagar styrketräning så borde man endå lyckas öka lite i volym! 😃 Ska testa det upplägget!
 

Jacke89

Aktiv medlem
Muskeltillväxt benen
Bra tips ska försöka tänka på det där. Har riktigt svårt för vilodagar faktiskt. Men ger väll mer att softa någon dag i veckan kanske. Hålla det till 3km jogg, 1h intervall cykel om dagen samt 5-6 dagar styrketräning så borde man endå lyckas öka lite i volym! 😃 Ska testa det upplägget!
Hehe gör det, Både softa någon dag samt en bra sömn gör susen för muskeltillväxt. Kom ihåg proteinet :) många ”byggare” skakar shaker titt som tätt men en bra kost med lite extra protein kommer man långt på.

1h tuffa intervallpass på cykel varje dag är för mycket. Dina ben kommer värka :)

Ajja du kommer säkerligen hitta något som passar bra. Good luck.
 

CBrandel

Aktiv medlem
Muskeltillväxt benen
Bra tips ska försöka tänka på det där. Har riktigt svårt för vilodagar faktiskt. Men ger väll mer att softa någon dag i veckan kanske. Hålla det till 3km jogg, 1h intervall cykel om dagen samt 5-6 dagar styrketräning så borde man endå lyckas öka lite i volym! 😃 Ska testa det upplägget!
Vet du vem "King Grub" är?

Han kör 2h kondition intensiv cardio varje dag på cross-trainer. Kombinerat med styrkepass då. Håller sig runt 6-7% kroppsfett året runt :). Äter dock närmare 5000 kcal per dag.

Några bilder på hans form.

Arm: Triceps / rygg: Ben:
 
Muskeltillväxt benen
Legend på kollozeum ju! Jävlar 5k kcal asså, äter själv 2800 som tidigare nämnt. Fast behöver ju mer egentligen, men mår så mycket bättre av mindre mat.. Hmm undrar om man ska testa öka till 3500 några veckor och se vad som händer med kroppen
 

CBrandel

Aktiv medlem
Muskeltillväxt benen
Legend på kollozeum ju! Jävlar 5k kcal asså, äter själv 2800 som tidigare nämnt. Fast behöver ju mer egentligen, men mår så mycket bättre av mindre mat.. Hmm undrar om man ska testa öka till 3500 några veckor och se vad som händer med kroppen
Enligt Grubs egen teori (som säkert är backad med fakta) så för att hålla lågt kroppsfett krävs det hög kaloriåtgång.

D.v.s. Hellre röra på sig så man gör åt 5000 kcal och äta 4500-5000 än att göra åt 2500 och äta 2000-2500. Trots att det är samma antal kalorier i underskott så kommer scenario 1 ge mycket bättre form.

Är det clean gains också? Eller vet man det? Absolut inget påhopp, undrar bara för sakens skull? Är själv clean ofc
Ingen aning, rent spontant så kollar man axeln på bilden ser den naturlig ut, inte den där "runda" formen många som trycker får. Men jag känner han inte privat så jag vet inte. Han har dedikerat sitt liv till träning och vad jag vet är han inte överdrivet "stor", men har riktigt bra form.
 
Muskeltillväxt benen
Enligt Grubs egen teori (som säkert är backad med fakta) så för att hålla lågt kroppsfett krävs det hög kaloriåtgång.

D.v.s. Hellre röra på sig så man gör åt 5000 kcal och äta 4500-5000 än att göra åt 2500 och äta 2000-2500. Trots att det är samma antal kalorier i underskott så kommer scenario 1 ge mycket bättre form.



Ingen aning, rent spontant så kollar man axeln på bilden ser den naturlig ut, inte den där "runda" formen många som trycker får. Men jag känner han inte privat så jag vet inte. Han har dedikerat sitt liv till träning och vad jag vet är han inte överdrivet "stor", men har riktigt bra form.
Ja jag tror samma angående kaloriåtgången, undrar vad som händer om man då gör av med 4-5 tusen kcal och käkar 1-2 k underskott. Så jag gör just nu, måste fortsätta ett tag till för att se hur formen blir i längden , förbättras stadigt dock, går ner i vikt men inte lika snabbt längre pga lågt kroppsfett. Jag lyckas dock behålla hyfsad storlek
Enligt Grubs egen teori (som säkert är backad med fakta) så för att hålla lågt kroppsfett krävs det hög kaloriåtgång.

D.v.s. Hellre röra på sig så man gör åt 5000 kcal och äta 4500-5000 än att göra åt 2500 och äta 2000-2500. Trots att det är samma antal kalorier i underskott så kommer scenario 1 ge mycket bättre form.



Ingen aning, rent spontant så kollar man axeln på bilden ser den naturlig ut, inte den där "runda" formen många som trycker får. Men jag känner han inte privat så jag vet inte. Han har dedikerat sitt liv till träning och vad jag vet är han inte överdrivet "stor", men har riktigt bra form.
Håller med dig där, tror samma sak, framförallt så kan det ha att göra med all efterbränning som aktivitet ger, är man "konstant" igång blir det svårt att gå upp i vikt. Gentemot om man sitter på soffan och äter mindre så blir det endå lättare att kroppen lyckas lagra lite energi här och där.

Sant, finns ju typiska tecken. Sen finns det ju olika preparat för visso, vissa ökar förbränning och uthållighet osv o ger inte buff looken. Men ingen idé att spekulera, han kan mycket väl vara clean! Har själv väldigt runda stora axlar, typ som "torkskarna" får, men i mitt fall gener + hård träning. Lite kul att min bästa axelbyggarperiod var när jag övade handstående varje dag. Så behöver inte alltid va pga preparat även fast man alltid är lite misstänksam :p
 

Masjevel

Aktiv medlem
Muskeltillväxt benen
Ja jag tror samma angående kaloriåtgången, undrar vad som händer om man då gör av med 4-5 tusen kcal och käkar 1-2 k underskott. Så jag gör just nu, måste fortsätta ett tag till för att se hur formen blir i längden , förbättras stadigt dock, går ner i vikt men inte lika snabbt längre pga lågt kroppsfett. Jag lyckas dock behålla hyfsad storlek

Håller med dig där, tror samma sak, framförallt så kan det ha att göra med all efterbränning som aktivitet ger, är man "konstant" igång blir det svårt att gå upp i vikt. Gentemot om man sitter på soffan och äter mindre så blir det endå lättare att kroppen lyckas lagra lite energi här och där.

Sant, finns ju typiska tecken. Sen finns det ju olika preparat för visso, vissa ökar förbränning och uthållighet osv o ger inte buff looken. Men ingen idé att spekulera, han kan mycket väl vara clean! Har själv väldigt runda stora axlar, typ som "torkskarna" får, men i mitt fall gener + hård träning. Lite kul att min bästa axelbyggarperiod var när jag övade handstående varje dag. Så behöver inte alltid va pga preparat även fast man alltid är lite misstänksam :p
Tävlar du i bodybuilding eller i något annat som kräver att man är jättestor?
Om inte, varför tränar du för att bli så ”stor” som möjligt? Bara nyfiken.
Vad ska du ha alla muskler till? Är det användbart till nåt eller är det bara för att du tycker det är snyggt?
Nu kanske jag är fel person att uttala mig eftersom jag själv alltid varit en ”tanig” kille men jag tycker det ser mest klumpigt ut när man ser dessa stora killar som vaggar fram och som knappt orkar gå uppför en trappa.
 

CBrandel

Aktiv medlem
Muskeltillväxt benen
Tävlar du i bodybuilding eller i något annat som kräver att man är jättestor?
Om inte, varför tränar du för att bli så ”stor” som möjligt? Bara nyfiken.
Vad ska du ha alla muskler till? Är det användbart till nåt eller är det bara för att du tycker det är snyggt?
Nu kanske jag är fel person att uttala mig eftersom jag själv alltid varit en ”tanig” kille men jag tycker det ser mest klumpigt ut när man ser dessa stora killar som vaggar fram och som knappt orkar gå uppför en trappa.
Är du hellre tanig än ser ut såhär?


Dessutom är muskelmassa i ungdomen en markör för hälsa när du blir gammal. 🙂
 

Masjevel

Aktiv medlem
Muskeltillväxt benen

Jacke89

Aktiv medlem
Muskeltillväxt benen
Tävlar du i bodybuilding eller i något annat som kräver att man är jättestor?
Om inte, varför tränar du för att bli så ”stor” som möjligt? Bara nyfiken.
Vad ska du ha alla muskler till? Är det användbart till nåt eller är det bara för att du tycker det är snyggt?
Nu kanske jag är fel person att uttala mig eftersom jag själv alltid varit en ”tanig” kille men jag tycker det ser mest klumpigt ut när man ser dessa stora killar som vaggar fram och som knappt orkar gå uppför en trappa.
Håller lite med dig, åtminstone nuförtiden. Vägde själv 90-95kg som mest på mina 175 med rätt mkt muskler och man flåsa ordentligt för lite trappor. Var väl roligt när man var 20-25 lyfta tungt, få pump och spegla sig på gyme.

Idag har man sadlat om till cyklist, 70kg med bra kondition, Smidigare och inte speciellt mkt klenare på vardagliga saker. 😎
 

ooms

Aktiv medlem
Muskeltillväxt benen
Finns det jeans att ha om man har Förstemann-lår? Jag själv har ganska kraftiga ben, och vissa jeansmodeller är bara att glömma. Dessutom blir det slitage i grenen. Misstänker det måste vara ännu värre med Förstemann-lår. Det kanske är därför alla bodybuilders går runt i mysbrallor för jämnan?
 

Maakus

Aktiv medlem
Muskeltillväxt benen
Finns det jeans att ha om man har Förstemann-lår? Jag själv har ganska kraftiga ben, och vissa jeansmodeller är bara att glömma. Dessutom blir det slitage i grenen. Misstänker det måste vara ännu värre med Förstemann-lår. Det kanske är därför alla bodybuilders går runt i mysbrallor för jämnan?
Jag ser en marknad som inte har exploaterats ännu!
Korta-stretch-jeans-shorts kanske vore något för happy att sälja.
 

Rompa

Aktiv medlem
Muskeltillväxt benen
Får ta en ny i jeansshorts sen haha! Och benen blev såhär av en combo cykel/gym. Hade rätt bra genetik så börja växa snabbt, sen när jag började cykla till jobbet varje dag så växte dom bättre än bara gym
i jeansshorts så får du spana på "DangerHolm" på Instagram, han är nog det du vill åt.
 

yonsson

Aktiv medlem
Muskeltillväxt benen
Legend på kollozeum ju! Jävlar 5k kcal asså, äter själv 2800 som tidigare nämnt. Fast behöver ju mer egentligen, men mår så mycket bättre av mindre mat.. Hmm undrar om man ska testa öka till 3500 några veckor och se vad som händer med kroppen
Det låter väldigt lite i förhållande till hur mycket du tränar. Tror du skulle må bra av kontakt med en dietist som har koll på kost för träning. Kost (och återhämtning) är ju minst lika viktigt som träning när man tränar så mycket.
 
Senast ändrad:
Muskeltillväxt benen
Det låter väldigt lite i förhållande till hur mycket du tränar. Tror du skulle må bra av kontakt med en dietist som har koll på kost för träning. Kost (och återhämtning) är ju minst lika viktigt som träning när man tränar så mycket.
Har faktiskt mycket bra koll! Vet att jag borde äta mer enligt dem flesta, men med experimenterande och en del fett kvar att ta av från kroppen så har jag lagt mig där, efter nedtrappning, började högre, har även refeeds en dag varje till varannan vecka då jag ökar 500-1000 kcal. Har mått riktigt bra efter att kroppen har vant sig, och fått mer energi än då jag äter mer. Kalorirestriktion är ju ett av de bästa sätten att leva längre(åldras långsammare) på också. Så jag gör för att fylla ut är att äta mängder med grönsaker som fyller magen, så blir endå mätt! Dock tror jag att på de hårdaste träningsdagarna kan jag absolut öka en aning. Allt har ju med mål att göra, för mig så är det såhär jag känner mig som hälsosamast och mår bäst, hade defenitivt kunnat få bättre gains osv på lite mer mat, men handlar om prioriteringar
 

CBrandel

Aktiv medlem
Muskeltillväxt benen
Håller lite med dig, åtminstone nuförtiden. Vägde själv 90-95kg som mest på mina 175 med rätt mkt muskler och man flåsa ordentligt för lite trappor. Var väl roligt när man var 20-25 lyfta tungt, få pump och spegla sig på gyme.

Idag har man sadlat om till cyklist, 70kg med bra kondition, Smidigare och inte speciellt mkt klenare på vardagliga saker. 😎
Inte för att vara sån men med den vikten / längden var du ganska så fet. Inte konstigt du tyckte det var jobbigt.

Kul att höra du mår bra 🙂!
 
Senast ändrad:

Fishy

Aktiv medlem
Muskeltillväxt benen
Har faktiskt mycket bra koll! Vet att jag borde äta mer enligt dem flesta, men med experimenterande och en del fett kvar att ta av från kroppen så har jag lagt mig där, efter nedtrappning, började högre, har även refeeds en dag varje till varannan vecka då jag ökar 500-1000 kcal. Har mått riktigt bra efter att kroppen har vant sig, och fått mer energi än då jag äter mer. Kalorirestriktion är ju ett av de bästa sätten att leva längre(åldras långsammare) på också. Så jag gör för att fylla ut är att äta mängder med grönsaker som fyller magen, så blir endå mätt! Dock tror jag att på de hårdaste träningsdagarna kan jag absolut öka en aning. Allt har ju med mål att göra, för mig så är det såhär jag känner mig som hälsosamast och mår bäst, hade defenitivt kunnat få bättre gains osv på lite mer mat, men handlar om prioriteringar
Kalorirestriktion kräver än mer noggrannare val av näringsrik och näringstät kost. Till dit hör tyvärr väldigt få grönsaker. Kalorier är lätt att få i sig men det viktiga är livsmedlet.
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer