Nåååågot mer lättrullat än DHR II?

Healons

Aktiv medlem
Är hyfsat nöjd med mitt minion DHR II maxxterra
Söker tips om ett lite mer lättrullat men ändå passande för hösten. Vad kör ni på?
Cyklar 99% stig, rötter och lera och klipphällar…
Alltid en balans mellan grepp o rull men intresserad av att få lite nya tips om däck!

Psyclist

Aktiv medlem
Forekaster är väl steget ner i dubbhöjd, kan bli lite livligare än dhr över rötter och kanske något sämre fäste i lervällingen. Men det rullar definitivt bättre, annars kan du testa att köra något XC däck så får du mer rull och mer utmaning i skogen. Kan iofs tycka att alla däck rullar ungefär lika dåligt i skogen, handlar mer om hur lätt däcket rullar på grusvägen/asfalten. Det är där du kommer märka störst skillnad.

Healons

Aktiv medlem
Forekaster är väl steget ner i dubbhöjd, kan bli lite livligare än dhr över rötter och kanske något sämre fäste i lervällingen. Men det rullar definitivt bättre, annars kan du testa att köra något XC däck så får du mer rull och mer utmaning i skogen. Kan iofs tycka att alla däck rullar ungefär lika dåligt i skogen, handlar mer om hur lätt däcket rullar på grusvägen/asfalten. Det är där du kommer märka störst skillnad.
Bra tanke, aldrig reflekterat över det! Då spelar det ju mig mindre roll då jag i princip aldrig kör grusväg/asfalt... Ska kika på forekaster

Makten

Aktiv medlem
Om du faktiskt haft nån anledning att köra DHR II så skulle jag säga att Forekaster inte är ett bra val. Alltför flimsigt och greppet på hällar och rötter är ordentligt kass när det är blött. Däremot rullar det satans bra.

Nästa snäpp ner från DHR II borde vara Dissector, men det har jag inte provat själv. Än.

Laan84

Aktiv medlem
Jag har Forecaster i dual bak och DHR II maxx terra fram på en cykel. Bak tycker jag att forecaster fungerar ok än så länge på hösten, men räknar med att behöva byta senare under hösten.

Fundadores

Aktiv medlem
Om du faktiskt haft nån anledning att köra DHR II så skulle jag säga att Forekaster inte är ett bra val. Alltför flimsigt och greppet på hällar och rötter är ordentligt kass när det är blött. Däremot rullar det satans bra.

Nästa snäpp ner från DHR II borde vara Dissector, men det har jag inte provat själv. Än.

Dissector funkar bra i den terräng du beskriver. Jag kör maxxterra och du kommer inte bli besviken på greppet. Rensar också lera förvånansvärt bra för att vara ett ”torrdäck”.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Dissector har jag bara kört med ett litet tag bak, rätt bra men inget fantastiskt. HD addix soft har lika bra eller bättre grepp i gegga och rullar ungefär lika. Kan också tipsa om bontrager xr4. Rullar bra med helt klart godkänt grepp. Vissa kan nog tycka det är klent, men för mig har det hållit bra denna säsong på stig.

Berk

Aktiv medlem

Håller helt med.

Kör nu Dissector i MaxxTerra fram på sommarhalvåret på både mina mtb och är nöjd. Kör den bak i DC på min stig-HT, men vet fortfarande inte om jag är nöjd med den eller inte. Känns lite svampig då och då, men kanske kör jag fortfarande med för låg tryck. Är van med min Specialized Eliminator Grid Trail som är styv och där kan jag köra med riktigt låg tryck.

Valhalla_

Aktiv medlem
Just ja dissector är ju fint. Har bara kört det i bak, parat med shorty i fram, men det var en bra bekantskap, trots det enklare 2C gummit. Funkar förvånansvärt bra i lera pga god självrensning. Kan nog funka fint både fram och bak.

Lindtraxx

Medlem
Körde med DHRII Maxxgrip fram och Aggressor bak innan , bytte nyligen till Dissector Maxterra både fram o bak och jag tycker det funkar ypperligt när det gäller grepp / rull för det jag kör.

Magneto

Medlem
Är nyfiken på Vittoria agarro alternativ pirelli trail m.
Bytte från magic Mary o noby nic 2.35 till Agarro 2.6 fram o bak (de är snarare 2.4 än 2.6) Är attans nöjd med bytet. Rullar mycket lättare och märker ingen större skillnad i grepp. Kör ytterst sällan i klafsig lera dock o där är nog schwalbe däcken bättre.

Healons

Aktiv medlem
Har också MM fram. Blev sugen på att testa Dissector som bakdäck nästa gång! Nån som har testat Mazza som bakdäck? Känner mig nöjd med MM fram och ser ingen större anledning att byta bort det iaf

MtbIte

Aktiv medlem
Tycker wild enduro, både fram och bak, är för tunga i förhållande till hur sladdriga dom är

ja allså det är ju inga däck som man ska använda om man föredrar rull före grepp för det är inga xc-däck. Men har aldrig upplevt dom som sladdriga men det kanske beror på vilken modell av wild enduro man har, dom finns ju i olika gummiblandningar.

DJ_Datte

Medlem
Som en MTB noob, får jag fråga hur Spec. Eliminator & Butcher (Bak & Fram) står sig, cykeln försvann under mig på en extremt ren gravel väg (tunn, torr gravel), jag blev väldigt förvånad, vid en mild sväng, då jag skulle svurit min gravel hade klarat samma manöver utan att tveka.

Berk

Aktiv medlem
Som en MTB noob, får jag fråga hur Spec. Eliminator & Butcher (Bak & Fram) står sig, cykeln försvann under mig på en extremt ren gravel väg (tunn, torr gravel), jag blev väldigt förvånad, vid en mild sväng, då jag skulle svurit min gravel hade klarat samma manöver utan att tveka.

Med vilken däcktryck kör du?

Bluorange

Medlem
Har kört maxxis i olika varianter de senaste 8 åren och bytte precis till schwalbe MM och HD. Tror det dom heter Addix supergravity någonting. Poängen är att det är sån fantastisk skillnad på mot mina gamla maxterra-maxxis. både grepp och framförallt känsla.

SeBMX

Aktiv medlem
Continental Der Baron fram och bak eller Kaiser bak. Då finns det grepp.
Trampa måste man ju ändå göra!

Lycka till

manneblask

Aktiv medlem
Har kört maxxis i olika varianter de senaste 8 åren och bytte precis till schwalbe MM och HD. Tror det dom heter Addix supergravity någonting. Poängen är att det är sån fantastisk skillnad på mot mina gamla maxterra-maxxis. både grepp och framförallt känsla.
Schwalbe med Supergravity är kanske inte något att föreslå som lättrullade däck. MM väger 1340g och HD 1161g. Grepp har de däremot mycket av.

Senast ändrad:

DJ_Datte

Medlem
Det låter inte orimligt.

Kan problemet vara att breda däck flyter ovanpå gruset medan smalare graveldäck går igenom och så får bättre grepp?
Min logik var att de slätare gravel däcken har in-fact bättre grepp, ja. Medans tungt dubbat behöver lite mjukare underlag / varierat underlag för att komma till sitt rätt. men vad vet jag :) Det gjorde ont iaf :)

Eric W

Aktiv medlem
Ingen som nämt Aggressor? Mitt go-to bakdäck.
Aggressor är mer lättrullat än DHR2, men fortfarande stabilt och bra grepp.
DHR2 åker dock på i bland mitt i vintern när det är som grisigast ute.

Topp