När är blödningen klar? (Magura MT7)

Stålis

Medlem
Jag köpte nya bromsar och har luftat dom men jag vet inte om jag är för kritisk eller allmänt kass. Hjälp!

I modern tid har jag vant mig vid ett par Deore-bromsar som är otroligt fasta i ingreppet. Känns bra men lämnar att önska när det gäller modulering.
Nu har jag monterat ett par Magura MT7 och jag har luftat dom enligt konstens alla regler plus kollat officiell video och luftat igen men vet inte om jag får till det.

Spontant känns dom som att jag kan klämma bromshandtaget väldigt långt och att det svampar något men det kanske är helt normalt ...

Här har jag försökt att dela en google-video på hela bromsförfarandet: https://photos.app.goo.gl/e5ERxHvn4Px9u9YE9

Nån som kan slå ett getöga och se om det ser normalt ut? Tackar på förhand.

Bilagor

• IMG_1053.JPG
    IMG_1053.JPG
    518.8 KB · Besök: 133
  • IMG_1054.JPG
    IMG_1054.JPG
    480.7 KB · Besök: 119

Crocko

Aktiv medlem
Spontat skulle jag säga att det inte ser rätt ut, hur mycket spel du har är väl justerbart men så där mycket brukar det inte vara från fabrik. Mina har ca 2cm spel sen blir det snabbt stumt, svampigt skall det inte kännas, hade lite luft kvar efter min första luftning men sen jag kört en gång till så blev det helt stumt.

Stålis

Medlem
Tack för svar! Har samma känsla.
Spelet är väl bara justerbart i teorin vad jag har läst. Den där BAT-ratten verkar inte göra någon större skillnad.

Problemet är att jag luftat tre gånger exakt enligt instruktion och får inte ut mer luft. Blir tokig på det där..

Jensen

Aktiv medlem
Antar att du tryckt in handtaget o släppt snabbt flera gånger under luftningen och heller aldrig låtit sprutorna blivit helt tomma? Antar även att om du kört med metoden med spruta intryckt i handtaget varit försiktig när du dragit ner olja till sprutan vid oket.

Crocko

Aktiv medlem
Du skriver ju att du luftat efter konstens alla regler och kollat officiella videos, så rimligtvis borde ju inga fel gjorts.
Jag hade dock inga problem 2:a gången jag luftade och fylde generöst nerifrån och upp, drog in handtaget och släppte ut samt knackade lite på handtaget under proceduren.

Gissar att det kan gå lite troll i luftning då det finns gott om trådar i ämnet, bara att testa en gång till då det skall vara ett distinkt och stumt bett i den där modellen när allt är som det skall.

Tom__

Aktiv medlem
3niuc1.jpg

Prova att vända cykeln upp och ner en stund, då bör eventuell luft vandra till oket och då märker du om det är luft i systemet när du provbromsar.

Jag upplevde magura handtag lite svampiga.
Kör nu Shimano till mina mt7or.

Är bromsarna helt nya?

Tom__

Aktiv medlem
Ser nu att du skriver att dem är nya.
Tycker inte det ser konstigt ut på videon.

Du kan ju ställa "bite point" på handtagen...

svurr

Medlem
Magura bromsar blir aldrig ordentligt luftade. Tror konstruktionen helt enkelt gör att de alltid känns svampiga, finns alternativa luftningsmetoder för dem men jag märkte ingen större skillnad på mina (mt2) efter att ha testat den metoden.

Magura kräver lite tålamod och ingen stress.
Sätt ett gummiband runt bromshandtaget över natten så ska du se att det stiger upp lite micro bubblor när du drar i lite olja en sista gång dagen efter.
Magura är ju fantastiskt trevliga bromsar om man får till det.
Lycka till!

Jensen

Aktiv medlem
Magura bromsar blir aldrig ordentligt luftade. Tror konstruktionen helt enkelt gör att de alltid känns svampiga, finns alternativa luftningsmetoder för dem men jag märkte ingen större skillnad på mina (mt2) efter att ha testat den metoden.

kommer från 4 år med hope och efter det 3 år med sram level ultimate. Kan inte påstå att jag tycker mina mt8 Pro känns mer svampiga. Snarare tvärt om. Svårare att lufta, ja. Omöjliga att lufta bra, nej

Anders Lantz

Aktiv medlem
Det brukar inte vara något problem att pumpa ur dom sista bubblorna uppe vid handtaget innan man tar bort sprutan.
Har kört Magura Mt7och Mt trail på tre olika hojar utan problem. Dom har en helt annan känsla än Shimano eller Sram även när dom är helt urluftade.

svurr

Medlem
kommer från 4 år med hope och efter det 3 år med sram level ultimate. Kan inte påstå att jag tycker mina mt8 Pro känns mer svampiga. Snarare tvärt om. Svårare att lufta, ja. Omöjliga att lufta bra, nej

Rent prestanda mässigt fungerar det utan problem, jag har dock aldrig lyckats få till bra känsla i dem ffa har jag aldrig lyckats få dem att inte ta jättelångt in, de börjar inte ta förrän minst 50% in i slaget och detta har jag aldrig lyckats åtgärda. Att döma av allt jag läst på nätet genom åren är detta också mycket svårt eller rentav omöjligt, i alla fall med maguras rekommenderade luftningsmetod.

Stålis

Medlem
Jäklar! Kul med alla lättkränkta och alla med faktiskt insyn i problemet. Jag blev riktigt taggat att få till det.
Återkommer när jag blödat .. förlåt .. luftat en sjuttitolfte gång.

Brb!

Jensen

Aktiv medlem
Rent prestanda mässigt fungerar det utan problem, jag har dock aldrig lyckats få till bra känsla i dem ffa har jag aldrig lyckats få dem att inte ta jättelångt in, de börjar inte ta förrän minst 50% in i slaget och detta har jag aldrig lyckats åtgärda. Att döma av allt jag läst på nätet genom åren är detta också mycket svårt eller rentav omöjligt, i alla fall med maguras rekommenderade luftningsmetod.
Skulle säga att när jag är vid 50% av slaget tvärnitar jag.

sdx

Aktiv medlem
du kanske skall ta och kolla hur mycket bubblor du har i olje sprutan och har du luft bubblor i olje sprutan så låt den stå och lufta ur bubblorna .För bromsarna är stumma vid full broms verkan.

kais01

Aktiv medlem
brukar lufta endast i riktning från ok till handtag. tar loss handtaget, monterar en tom spruta där, och gör en cirkulär vridande rörelse med handtaget medan jag samtidigt fyller på nere vid oket. man får då på ett säkert sätt ut klart mer bubblor jämfört med om handtaget lämnas kvar.

när det hela är klart upphör bubblandet helt abrupt, det råder ingen tvekan om att man är färdig.

själva luftningsprocessen tar under tio sekunder.

mikipedia_

Aktiv medlem
När jag luftade mina mt7or bytte jag oljan från oket och upp till handtaget. Klart enklare än original förfarandet, iaf enligt mig😇

ipkis

Aktiv medlem
Köpte mig ett par MT7 för nån månad sedan. Kapade slangen i rätt längd och droppade bara i nån droppe olja i varje handtag. Funkar finfint och känns stumma.
Har haft Hope/SRAM guide/Shimano innan.
Vet att inställningen ”reach” går endast att justera lite grand på magura. Däremot kan man köpa lösa levers för inte så mycket pengar i olika format så de passar ens hand.

Stålis

Medlem
Jag antar att ni är grymt nyfikna på hur det har gått?
- Med vadå?
Jo - blödningarna!
Fast det var ju lite dåligt ordval. Åderlåtning, låter det bättre?

Det har gått skitbra. Redan före jag visste att det gått skitbra.

Som sagt så körde jag efter tyska Super Mario's originalvideoinstruktionerna. Han från Magura med de darriga händerna.
Sen körde jag igen efter diverse bra tips från nätet.
Samma resultat.
Postade här och testade vidare.

Insåg efter xx antal luftningar utan bubblor att jag fick till det bra från början. Skulle inte lyssnat till de första råden här alltså.

Så svaret på min originalfråga lyder som följer:
- När är blödningen klar? (Magura MT7)
Nu!

Sista frågan: De där BAT-reglagen. Nån som känner skillnad när de vrids? Åt vilket håll ska de vara när man luftar bromsarna? Alltså INTE "reach" utan "ingreppsfinjusteraren".

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer