När bakväxeln är mos - hur tar man sig hem?

Aron

Aktiv medlem
Jag cyklade en fjälltur kring Klimpfjäll för någon vecka sedan då bakväxeln totalförstördes i en spång. Det resulterade i en fem timmar lång promenad i regn tillbaks till bilen. Det han bli rätt långtråkigt till slut. Nu vill önskar jag smarta tips på hur jag kunnat hålla ekipaget rullande.

Detta hände: Jag var 26 km in på turen och hade 12 cykeldagar i rad bakom mig. Rullar upp på en spång som inledningsvis hade tillräckligt smalt avstånd mellan plankorna. Men jag är lite trött och ofokuserad och märker inte att avståndet mellan plankorna sakta breddas. Plötsligt rasar bakhjulet ned mellan plankorna och bakväxeln är totalt kaput. Det slogs till och med av tänder från nedersta trissan.

Jag skruvar bort bakväxeln och kapar kedjan så att den ska gå på lättast möjliga växel. Släpper också ut lite luft ur bakdämparen för att hålla kedjan spänd. Men moderna kassetter är FÖR bra. Kedjan vill hela tiden rulla upp på nästa (större) drev. Jag lyckas hindra detta ett antal gånger men efter ungefär en kilometer har den plötsligt hoppat upp. Nu är kedjan spänd som en bågsträng, motståndet känns i varje tramptag. Det hade typ krävts en bultsax att få av kedjan så jag bestämmer mig för att rulla vidare så länge det går. En halv kilometer längre fram släpper nitarna som fäster framklingan i spindeln. Härifrån är det ca 24 km tillbaks till bilen, varav 17 på asfalt. Jag rullar såklart i nedförsbackarna men det är många hundra höjdmeter upp, så mest går jag.

I vanliga fall brukar jag alltid cykla transportsträckan i början av turen. Denna gång kom jag körandes från andra hållet och frångick min princip. Det han jag ångra ganska många gånger.

Nu över till själva frågan: Jag är ganska säker på att jag kunnat trampa nästan hela vägen, med en massa avbrott för att rätta till kedjan såklart, om jag på något sätt kunnat plombera/blockera nästa (större) drev. Då hade kedjan inte kunnat klättra upp. Men hur gör man detta? Silvertejp och buntband har jag alltid i ryggsäcken. Sen finns det alltid en massa annat man kan improvisera med. Ös på med era tips, förslag och erfarenheter!

H.

Aktiv medlem
Hade det gått att behålla växeln och använda den som en SS-kedjespännare med övre trissan genom att trimma med B-skruven? Eller är all fjäderkraft på moderna växlar enbart i nedre armen?

Berk

Aktiv medlem
Förstår inte riktigt hur kedjan kan klättra upp. Förstar att drev är gjort för att gjora växlingen smkdigare. Men på en stor drev bak drar spänningen kedjan mot en mindre drev, inte större. Min son har motsätta problem, med Sram 10-42 kassett och för kort kedjestag, att kedjan hoppar ner till mindre drev när han trampar backåt, som man kan förstår.

EDIT: kanske förstår jag: när kedjan inte är helt spänt kan den röra sig lite och blir tagen av tänderna på nästa drevet.

Bästa lösning när det händer är att har med en reserv bakväxel. Om jag har förstått rätt har det hänt dig flera gånger, så är den kanske värt extra gram i ryggsäcken.

Senast ändrad:

xtote

Aktiv medlem
Jag har råkat ut för samma sak vid två tillfällen. Första gången på min heldämpade Yt wicked: Den gången satte jag ihop kedjan och cyklade hem en si sådär 5km utan bekymmer med låst dämpare. Andra gången med min Trek hardtail så råkade jag ut för samma bekymmer som du och fick använda den som sparkcykel hem. Jag tänker att jag satte min kedjelängd lite för kort för att passa den rakaste kedjelinjen andra gången men är absolut inte säker på den förklaringen.

jolov

Aktiv medlem
Hade kedjelinjen blivit bättre med det drev den ville ”självväxla” till? Då hade det kanske funkat med den växeln?

hm

Aktiv medlem
Remsa upp silvertejpen o lida ett gäng varv på kassettdrevet som kedjan ville klättra upp på ...??
Nä det hade nog inte funkat när jag tänkt ett varv till .

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Jag har en Paul spännare på min ss. Den är dubbeltrissad och biffigare än vanliga spännare.

Gick det inte att låsa växeln med ändlägena?

marr

Moderator
Forumvärd
Jag har en Paul spännare på min ss. Den är dubbeltrissad och biffigare än vanliga spännare.

Gick det inte att låsa växeln med ändlägena?
Inte om man böjt sönder hela cagen osv.

simson

Aktiv medlem
Jag mosade en bakväxel i nickspåret å gjorde singlespeedlösningen , men det ska oxå sägas att jag hade 1.5mil asfaltcyking hem ,funkade så länge inte bakfjädringen (vpp) rörde sig då växlade den till ett större drev å jag fick stanna peta ner kedjan manuellt.
sjukt jobbigt
Mange

AX3L

Aktiv medlem
Lite OT, men man kan lära sig att sparka sig fram på en cykel rätt bra. Jag tycker det funkar bäst om man ställer sig med cykeln bredvid sig som när man leder den tex på höger sida, sätter vänster fot på cykelns vänstra pedal och sparkar sig fram med högra. Risken att tippa över är då mindre, och man kan lätt svinga över benet och sätta sig på om det går fort. Kanske inte något för stig, men för en transportväg bör det funka.

rix

Aktiv medlem
Sluta cykla uppför eller platta spår så kan du köra utan kedja. Annars hade det kanske blivit bättre om du pumpat upp bakdämparen till maxtryck + lockout så borde du ju kunna korta kedjan så den blir hyfsat tight?

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
En billig bakväxel i ryggan kanske inte är helt fel om man cyklar långt bort?

Jag smällde min bakväxel på Södertälje BRM1000 söder om Jönköping efter 57 mil. Det blev att bryta, boka hotell och vänta in frun i bil dagen efter.

Mayhem

Aktiv medlem
Jag skruvar bort bakväxeln och kapar kedjan så att den ska gå på lättast möjliga växel. Släpper också ut lite luft ur bakdämparen för att hålla kedjan spänd. Men moderna kassetter är FÖR bra. Kedjan vill hela tiden rulla upp på nästa (större) drev.
Hur kan kedjan röra sig mot en lättare växel om du redan lagt den på lättast möjliga växel? Does not compute.

Men ja det enda alternativet är väl att göra precis det du gjorde, förutom då att inte försöka välja växel själv utan sikta på rakast möjliga kedjelinje för att minska risken att trigga kassettens växlingsramper.

kais01

Aktiv medlem
ja, det trista beskedet är förstås att man inte skall cykla långt iväg på detta vis utan reservväxel och minst två växelöron med sig. och några reservtrissor till växeln möjligen.

där och då vore det tacknämligt om inte fjädringen inte tokspände kedjan, alltså mekaniskt låsa svingen med någon träkloss eller så. och kanske oavsett egentligt behov använda ett av de mittersta dreven på kassetten, så man inte fick växlingskrafter?

kedjespännare har nämnts, och något liknande arrangemang som den här gamla mopedspännaren kanske kunde åstadkommits.
.
B41CE01A-9DB0-4EA3-99F8-32339CA0F891.jpeg

Der Kaiser

Aktiv medlem
Jag minns att jag varit på en runda där någon, tror inte det var jag, bröt en bakväxel och försökte ss-lösningen med precis lika dåligt resultat.
Jag tror Jolovs idé är den bästa sofar. I kombination med försök att minimera dämparrörelse.

xdr

Aktiv medlem
Hur kan kedjan röra sig mot en lättare växel om du redan lagt den på lättast möjliga växel? Does not compute.

Men ja det enda alternativet är väl att göra precis det du gjorde, förutom då att inte försöka välja växel själv utan sikta på rakast möjliga kedjelinje för att minska risken att trigga kassettens växlingsramper.

Nu spekulerar jag fritt, men ett sätt kanske vore att köra på största klingan, det finns ju inget att växla upp till därifrån

Aron

Aktiv medlem

Eftersom jag inte hade några halvlänkar med mig hamnade jag någonstans kring växel 6-8 innan jag hittade en växel där kedjan var så spänd som möjligt.

Ska man vara riktigt avancerad så skulle man väl kunna sätta kedjan på drevet som ger bäst kedjespänning, och sen sätta en del kedja runt det aningen större drevet för att förhindra att den kliver upp?
Intressant idé! Men får det verkligen plats två kedjor bredvid varandra på 12-delat?

ja, det trista beskedet är förstås att man inte skall cykla långt iväg på detta vis utan reservväxel och minst två växelöron med sig. och några reservtrissor till växeln möjligen.
Växelöra har jag med. Men jag är inte beredd att lasta ned den tunga fotoryggsäcken ytterligare med något som behövs en gång på 10 år.

kaj a

Aktiv medlem
Intressant!

1: FIKAPAUS! Drick kaffe, vatten, ät nått osv. Ta 5-15 minuter och sänk stressnivån & adrenalinet så blir det kanske bättre lösningar sen.

2: På filmen syns att nedre delen av växeln är mos, men är upphängningen hel? Isåfall, böj till "cagen" och lägg kedjan över den övre trissan, skruva in begränsningsskruven så blir det ss.

Om det behövs montera lös växeln och slå den rakare med en sten.

Skruva loss yttre delen av trissornas arm om den är i vägen. Ev behövs delar från nedre trissan som distans för den övre.

3: Jag testade just att sätta buntband i kassetten på pendlarhojen för att se om det begränsar kedjan, men det funkar inte när växeln sitter kvar. Eventuellt är det annars ett sätt. 3 buntband, ett vid varje växlingsramp så kan kedjan inte röra sig uppåt.

kaj a

Aktiv medlem
Makten visade i dagens fulmek-tråden att han hade med sig några kedjelänkar, kanske smart på längre turer

jolov

Aktiv medlem
Som det ser ut på filmen så är själva kroppen på bakväxeln rätt intakt. ifall du tar bort den inre delen av cagen, böjer bort läppen som sticker ner (du vet, den som nybörjare alltid stoppar på fel sida av kedjan och sen undrar varför det låter) så borde du ju kunna rigga med lite bundband och b-skruven så att den spände en del iaf.
Hade evt inte blivit nog med chainwrap för att trampa hårt, men du skulle iaf kunna transportera dig lite försiktigt hemåt.

annars, om du kör HG kassett-interface (som man ska göra, för att singlespeed är kul) så skulle du ju kunna ha ett kassettverktyg á https://www.deporvillage.net/unior-...hEgyHEb-dTFZnhhSwwwffwXcY9FQyRHsaAgQ1EALw_wcB
och sen flytta runt dreven på bodyn så att du in princip en funktionell växel och sen agerar resten kedjestyrare.

Det tredje alternativet, ifall du nu skulle dödat bakväxeln fullständigt och du behövde ordentlig kedjespänning på en gång är väl att lossa på det hela drevet från bakväxeln, monterat det med buntband runt kedjestaget så att det drog kedjan uppåt och gav spänning på det sättet.
Skulle antagligen gå att kombinera rester av cagen med den här idén för att få något lite stabilare

Annars är nog 104gram kedjespännare den stabilaste lösningen, men det är lite fusk att ha med sig reservdelar kan jag tycka

kaj a

Aktiv medlem
Kanske en lösning. Monterat lös cagen från en trasig slx-växel. Just här är cagen upp och ner. Buntband håller några km eller nån mil beroende på.
20200809_153629.jpg

Mayhem

Aktiv medlem

fredrikw

Aktiv medlem
Eftersom jag inte hade några halvlänkar med mig hamnade jag någonstans kring växel 6-8 innan jag hittade en växel där kedjan var så spänd som möjligt.
12-delat låter som endelat fram, och med en NW-klinga så funkar väl halvlänkar synnerligen dåligt, så det hade väl inte löst något alls utan snarare skapat mer problem?

Ragnvald

Aktiv medlem
:oops: Hur gör man för att applicera tillräcklig kraft på det ynkliga verktyget för att få loss en kassett?
Jag vill mena man spänner fast det på hjulet i ramen, och trampar kedjan framåt(?). Verktyget tar mothåll i ramen. Motsatt håll för att spänna. Om det funkar som andra jag sett avsett för touring.

Edit: hittade länk med instruktion.

Har man med ett par extra spacers så kan manplocka bort dreven intill Det man vill ha och lägga överbliven kedja på de nästa så borde det inte klättra.

Senast ändrad:

Aron

Aktiv medlem
Tack för kreativa konstruktioner. Hur gör man för att få lite fjädring kvar? Jag tänker att det krävs någon form av fjädring i "kedjespännaren"? Jag hade en idé om att buntbanda växelvraket till kedjestaget och på det sättet få kedjespänning. Men jag släppte iden då jag tänkte att det skulle bli omöjligt bibehålla kedjespänning. Med heldämpat i terräng är det ju ofrånkomligt att bakänden komprimeras. Men det kanske går att jobba runt på något smart sätt?

jolov

Aktiv medlem
Tack för kreativa konstruktioner. Hur gör man för att få lite fjädring kvar? Jag tänker att det krävs någon form av fjädring i "kedjespännaren"? Jag hade en idé om att buntbanda växelvraket till kedjestaget och på det sättet få kedjespänning. Men jag släppte iden då jag tänkte att det skulle bli omöjligt bibehålla kedjespänning. Med heldämpat i terräng är det ju ofrånkomligt att bakänden komprimeras. Men det kanske går att jobba runt på något smart sätt?
Gör en kedja av buntband så kan det fjädra litegrann.
Annars kan du ju slänga med ett kraftigt gummiband i packningen eller offra extraslangen

s

Aktiv medlem
Intressant idé! Men får det verkligen plats två kedjor bredvid varandra på 12-delat?
Du lägger den två drev bort. Närmaste drev funkar inte med någon delning.

Tvivlar dock starkt på att den bit som blir över räcker runt annat än något av de minsta dreven. Hur många länkar blev det över för dig?

Bobslob22

Aktiv medlem
På Hardtail brukar det gå utmärkt göra dem till singelspeed genom korta kedjan. Är kedjelinjen rak ska den inte hoppa uppåt men kan tänka mig den gör det vid sned kedjelinje.
.

Valhalla_

Aktiv medlem
Lite kantband i ryggan och tryck på det hela varvet runt på båda sidor om valfritt drev mitt på kassetten. Sen har du med 10 cm trädgårdsslang och några gummisnoddar som ordnar kedjespänning under kedjestaget. Borde lösa biffen.

Eller så har du med en enklare kedjespännare eller bakväxel i ryggan.

TT152507_1.jpg

hm

Aktiv medlem
Fylla kassetten med småpinnar o skit utom drevet du vill använda ??

AX3L

Aktiv medlem
Lite på samma spår som de ovan är inne på:

Notera en av hans prototyper med buntband. Något liknande borde kunna användas för att hålla kedjan i styr.

Aron

Aktiv medlem
Tack för alla uppslag! Händer det igen finns det några saker som känns värt att prova att Macgyvra.

kais01

Aktiv medlem
en lärorik tråd. fast det inte var kul för dig Aron.

kunde du bara utan skada på ramen mekaniskt låst bakfjädringen hade det underlättat.

Bengt-re

Aktiv medlem
På Hardtail brukar det gå utmärkt göra dem till singelspeed genom korta kedjan. Är kedjelinjen rak ska den inte hoppa uppåt men kan tänka mig den gör det vid sned kedjelinje.
.
Jag har gjort så en gång själv på en HT och det fungerade utan hopp hela vägen hem. Har hjälp till att göra det på en racer också och även det fungerade även om det hoppade ner någon gång ( och tyvärr blev lite märken i kedjestaget) så att tejpa kedjestaget innan man ger sig iväg med nödlagning kan vara en tanke.

Mini_me

Aktiv medlem
Alternativ till extra bakväxel, ifall man tänkt fara ut på långa turer? https://www.cykelgear.se/reservdela...MIofnp34CO6wIV2wJ7Ch2VrQNkEAQYASABEgK-TfD_BwE
Detta var ju ingen dum ide!
Den tar ju knappt någon plats och löser Arons (och ev andras) problem med mosade växlar.
Har själv tänkt tanken efter jag läste vad som hände Aron (för massa dagar sen via Instagram) och detta verkar vara premium modellen kontra buntband och massa bös i kassetten😊

kais01

Aktiv medlem
håller med mini. just det där att kunna hjälpa andra i gänget är värdefullare än man tror. så man kan komma vidare. eller ens hem.

har till exempel med ett självombyggt växelöra som från början är tillverkat för merida, men som nu är modifierat uttänkt att passa alla andra cyklar. man hakar upp det på trough-axeln och klämmer fast det innanför dropouten.

alltså inte tänkt för eget bruk, har specifika öron med till det.

H.

Aktiv medlem
Detta var ju ingen dum ide!
Den tar ju knappt någon plats och löser Arons (och ev andras) problem med mosade växlar.
Har själv tänkt tanken efter jag läste vad som hände Aron (för massa dagar sen via Instagram) och detta verkar vara premium modellen kontra buntband och massa bös i kassetten😊
Helst ska man ju ha en nödkedjespännare som är anpassad för att klämmas runt kedjestaget, för det kan ju även vara så att växelörat havererat.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer