När bakväxeln är mos - hur tar man sig hem?

mzi

Aktiv medlem
Allt det här känns vettigt om man ska cykla gröna bandet, eller något åt det hållet. Men som Aron sa, det lär inte hända de flesta ens under en livstid att de blir fast på fjället för att bakväxeln är totalmos. Och vid de tillfällena så kanske en femmilspromenad är lite stärkande? I UL-kretsar säger man alltid "don't pack your fears", dvs att man behöver inte packa för alla eventualiteter. Blir det för kass så kan man alltid sätta sig i en bivvybag och vänta.

calmbay

Aktiv medlem
Problemet var väll att du kapade kedjan så den skulle gå på lättast möjliga växel? kedjan ska gå så rakt som möjligt. Om inga sidokrafter finns i kedjan kan den inte klättra upp eller ner.

johfo

Medlem
Ingen respektabel cyklist åker väl runt utan extra öra :)
Det där har jag funderat på...
På min FuelEx har jag inte behövt byta växelöra (än), men som jag fattat det behöver man en stor hylsa/blocknyckel för att få bort det. Kommer inte ihåg dimension nu, men typ 24 eller 27 eller nåt sånt har jag för mig att det var.
20200810_103139.jpg

Det ser ut som en stor mutter med två plana greppytor och det extra växelöra jag köpt har en utvändigt gängad del med ett 12mm hål för TH-axeln.
Finns det någon smart bushfix för att byta det ute i spenaten utan att ha med en 6-8" skiftnyckel eller hylsa och spärrskaft?
Jag har inte kommit på någon bra idé, så jag har chansat och inte haft extraöra med hittills...

jolov

Aktiv medlem
På min FuelEx har jag inte behövt byta växelöra (än), men som jag fattat det behöver man en stor hylsa/blocknyckel för att få bort det. Kommer inte ihåg dimension nu, men typ 24 eller 27 eller nåt sånt har jag för mig att det var.

Det ser ut som en stor mutter med två plana greppytor och det extra växelöra jag köpt har en utvändigt gängad del med ett 12mm hål för TH-axeln.
Finns det någon smart bushfix för att byta det ute i spenaten utan att ha med en 6-8" skiftnyckel eller hylsa och spärrskaft?
Jag har inte kommit på någon bra idé, så jag har chansat och inte haft extraöra med hittills...

(världens bästa verktyg, du vill ha ett ändå)

eller så skulle jag bara snickra ihop ett eget verktyg av en avkapad fast hylsa. Vad ska den dras med för moment?

https://www.jula.se/catalog/verktyg...-l-UqUaav39ZEu9FD0RoCNPgQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds Typ en sån, som du kapar så kort som möjligt och borrar ett hål att trä igenom insexnyckeln för att få lite vridmoment

AX3L

Aktiv medlem
Visa bilaga 435112
Precis som Jolov skriver, tångnyckeln var min lösning på problemet och det har blivit början på en fantastisk vänskap. Däremot kan du med fördel ta 125mm varianten som är avsevärt lättare. Den har jag alltid med mig, och så sent som igår hjälpte det en av mina medcyklister utan växelöra att rikta rätt det på en växel som gått hela vägen in i hjulet tillräckligt för att kunna trampa hem. Den kan också rikta bromsskivor, skruva ventiler, dra åt buntband...

Aron

Aktiv medlem
Problemet var väll att du kapade kedjan så den skulle gå på lättast möjliga växel? kedjan ska gå så rakt som möjligt. Om inga sidokrafter finns i kedjan kan den inte klättra upp eller ner.
Jag hittade en bild i telefonen. Kedjan låg på "vxl 8". Satte den där den skulle vara så spänd som möjligt och tänkte att någonstans mitt i kassetten var good enough. Misstänker dock att växelramperna passade på att göra sig märkvärdiga när kedjan slackade och fladdrade.

Hälsingland

Aktiv medlem
Jag har det nya universalörat sram udh på min fuel ex 2020. Smällde det i somras och fick bittert erfara att det inte är någon större idé att ha med sig ett nytt öra.

Det gick inte att få loss utan att pressa ut lagret då det small av så halva satt kvar i lagerringen. Och någon lagerpress tänker jag då inte cykla runt med..
3ECF4A66-1431-4EC6-883D-24122507668F.jpeg
000E418B-80DA-48FF-8664-DAB064DC2B47.jpeg

johfo

Medlem
Precis som Jolov skriver, tångnyckeln var min lösning på problemet och det har blivit början på en fantastisk vänskap. Däremot kan du med fördel ta 125mm varianten som är avsevärt lättare. Den har jag alltid med mig, och så sent som igår hjälpte det en av mina medcyklister utan växelöra att rikta rätt det på en växel som gått hela vägen in i hjulet tillräckligt för att kunna trampa hem. Den kan också rikta bromsskivor, skruva ventiler, dra åt buntband...
23 mm var det visst, så en 125 mm tångnyckel utställd på max skulle uppenbarligen fungera. Men det börjar kännas som att man ska släpa på en mindre verkstad....undras om det går att göra något i 3mm aluminiumplåt som blir till starkt, lätt och platt (så det inte märks så mycket i vätskeryggan...)?
Dum konstruktion är ju bara riktnumret...men det tänkte jag inte på när jag köpte cykeln...

jolov

Aktiv medlem
23 mm var det visst, så en 125 mm tångnyckel utställd på max skulle uppenbarligen fungera. Men det börjar kännas som att man ska släpa på en mindre verkstad....undras om det går att göra något i 3mm aluminiumplåt som blir till starkt, lätt och platt (så det inte märks så mycket i vätskeryggan...)?
Dum konstruktion är ju bara riktnumret...men det tänkte jag inte på när jag köpte cykeln...
vissa saker får man bara leva med.
Min karate monkey har ett fast öra i stål, men då det ryker så får cykeln bara bli en singlespeed permanent

AX3L

Aktiv medlem
Jo jag håller med. Det är så otroligt onödigt och något många garanterat inte tänker på förrän efteråt. Salsa har en liknande lösning, men har då en top cap med rätt hylsa på som du trär på 6ans insexa.

Dirty_rider

Aktiv medlem
Man tar bort resterna av bakväxeln samt kassetten. Jockeyhjulen återanvänds och man (om det går) tar valfritt drev och monterar på min hållare. Kedjan kortas lite, men hålls spänd även för fs-hojjar ;)
1597094593892.png

Senast ändrad:

Bengt-re

Aktiv medlem
Allt det här känns vettigt om man ska cykla gröna bandet, eller något åt det hållet. Men som Aron sa, det lär inte hända de flesta ens under en livstid att de blir fast på fjället för att bakväxeln är totalmos. Och vid de tillfällena så kanske en femmilspromenad är lite stärkande? I UL-kretsar säger man alltid "don't pack your fears", dvs att man behöver inte packa för alla eventualiteter. Blir det för kass så kan man alltid sätta sig i en bivvybag och vänta.
Åas är en mosad bakväxel inte så ovanligt. De flesta av oss har väl dödat minst en bakväxel genom åren ute?

Mini_me

Aktiv medlem
Visa bilaga 435112
Jag har oxå haft en Trek med den "Lösningen"..galet stort mått. Själv släpa jag runt på en skiftnyckel modell tung i min ryggsäck när jag hade den hojen. Tänkte att jag fick bättre träning av det ;)

kais01

Aktiv medlem
Åas är en mosad bakväxel inte så ovanligt. De flesta av oss har väl dödat minst en bakväxel genom åren ute?
ja jag har varit nära flera gånger men räddats av växelörat och att kunna böja tillbaka den tillvridna hållaren till trisshjulen.

och det räcker att en åk-kompis drabbas av växelras för att turen man är ute på skall haverera. och det har hänt flera gånger.

faktiskt har den här tråden övertygat mig om att skaffa och bära med en drygt hundragrams kedjespännare som togs upp tidigare i tråden. men med två trisshjul.

en reservväxel förstås kunna övervägas, men dels är det bra med en robust reservlösning, dels har jag framväxel vilket gör att framfarten inte blir så farligt lidande, och dels är det mycket troligare statistiskt sett att ett liknande haveri som arons drabbar en kompis vars växel med stor sannolikhet är annorlunda än min.

kais01

Aktiv medlem
vissa saker får man bara leva med.
Min karate monkey har ett fast öra i stål, men då det ryker så får cykeln bara bli en singlespeed permanent
man kan alltid klämma fast ett öra innanför dropoutsen över hjulaxeln så som jag beskrev tidigare. behöver inte bara användas som nödlösning, jag har det till exempel permanent på min till utanpåliggande växel konverterade brompton. den saknar i original växelöra.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer