När behöver man en FF-hjälm?

Ja, som rubriken antyder: när bör man överväga att skaffa en fullface-hjälm egentligen?
Jag har börjat köra liftburen utförsåkning, iofs på en modest motionärsnivå - inga bamsehopp eller avgrundsdrop direkt. Samtidigt åker jag tillräckligt knepiga banor och hastigheter för att tanken på att krascha med ansiktet mot marken inte är så lockande.

Finns nån magisk gräns mellan att se ut som 1: en tönt med en overkill-hjälm eller 2: en vanlig kille med en befogad FF-hjälm?

Bonusfråga:
Finns ngt bra ryggskydd som även funkar för snowboard?

Hur tänker ni?

SIE

Aktiv medlem
Ja, som rubriken antyder: när bör man överväga att skaffa en fullface-hjälm egentligen?
Jag har börjat köra liftburen utförsåkning, iofs på en modest motionärsnivå - inga bamsehopp eller avgrundsdrop direkt. Samtidigt åker jag tillräckligt knepiga banor och hastigheter för att tanken på att krascha med ansiktet mot marken inte är så lockande.

Finns nån magisk gräns mellan att se ut som 1: en tönt med en overkill-hjälm eller 2: en vanlig kille med en befogad FF-hjälm?

Bonusfråga:

Hur tänker ni?
Det som hindrar mig från att t o m köra FF även på vanliga stigar är värmen vid ansträngning samt att jag är rädd att framstå som kategori 1 ovan när jag cyklar dit/hem genom bostadskvarteren (ja, dumt). Vid liftburen cykling elimineras båda de faktorerna, då tvekar jag aldrig att köra FF.

De flesta ryggskydd för cykel borde väl funka för alpin utförsåkning, kanske mindre praktisk att köra vice versa då alpina skydd eventuellt inte tar hänsyn till effektiv ventilation/kylning.

Aron

Moderator
Lift = FF

Ifall du är orolig över signalvärden är det snarare den som cyklar i öppen hjälm som riskerar att kategoriseras som nybörjare i bikeparken.

Det finns många kroppskydd som funkar till både cykling och alpint. Kollar du tex på POC hemsida ser du att samma skydd förekommer i bägge produktkategorierna.

Men kom ihåg att ingen bryr sig om vad du har på dig, alla är där för att ha kul.

Lift = FF

Ifall du är orolig över signalvärden är det snarare den som cyklar i öppen hjälm som riskerar att kategoriseras som noob i bikeparken.

Det finns många kroppskydd som funkar till både cykling och alpint. Kollar du tex på POC hemsida ser du att samma skydd förekommer i bägge produktkategorierna.

Men kom ihåg att ingen bryr sig om vad du har på dig, alla är där för att ha kul.
Ja, ser att flera av POC’s skydd verkar finnas i båda kategorierna- ska nog överväga ett från dem. Tackar för tips.

Ang. FF-hjälm är det inte signalvärdet egentligen, jag ville mest få input på när det börjar bli rimligt att ha sådan. Det låter ju som att det är rekommenderat även om man inte bombar de tuffaste branterna eller gör fem meter drop. Så jag ska nog överväga en sådan också.

Farsan

Aktiv medlem
Svaret är så självklart att frågan inte behöver ställas. Jag ser dom mest skrämmande varianter var och varannan dag här hemma i Åre.
Ställ frågan till dom som jobbar på Åre hälsocentral/dom som flyger ambulanshelikoptern.
Att inte Skistar Åre kräver FF för att åka lift med cykel är en gåta, men det är väl samtidigt upp till var och ens ansvar för sig själv.
Men ibland använder jag liften för att komma upp på fjället och stigcykla med vanlig hjälm och stighojen.
Men det kan ju inte Skistar veta. Vad dom vet kunde jag lika gärna ta mig en tur på Hällrajd (Gud hjälpe).
Park är ju så jäkla kul, men var rädd om er.

kebarb

Aktiv medlem

Bonusfråga:

Hur tänker ni?

Väldigt sällsynt med med folk som inte har FF i backen menar jag, har sett några som kört med andra hjälmar och de har inte sett så erfarna ut. Såg en pappa som cyklade med skateboardhjälm tillsammans med sin son. Honom fick de hämta på bår och han såg ut att ha gått två ronder med Tyson. Sonen var ganska skärrad.

Jag har själv haft rejält bra nytta av den där gyllene bågen framför trynet nån gång när jag ändå lyckats knäcka gogglarna mellan ansiktet och en sten, och skulle aldrig köra utan den.

Jag ser ju även folk som kör utan goggles, och det kan jag inte heller förstå. Men så har jag passerat 40 och använder ju bälte (fegsnöre) när jag kör bil och allt annat såntdär fjolligt.

(Har kört med goggles, benskydd, FF hjälm och överkroppsskydd från dag-1. Körde även många år med Shimanos DX doja för SPD som har sjukt hård sula och den har räddat tårna mer än en gång)

//K

SocialGimp

Aktiv medlem
Man behöver FF när man minst anar det, även vid vanlig stigcykling. Det var ju ngn här som missade ett dropp i Ägb nyss o satte ansiktet rakt i nå't så han tuppade av.

Själv kör jag allt mer med FF även om det kan se töntigt och obefogat ut. Finns väldigt luftiga hjälmar som inte är speciellt mkt varmare än öppna hjälmar, så det är inte ngt argument som ska hålla dig tillbaka.

Senast ändrad:

Steffeman

Aktiv medlem
Två Rörbäcksnäs leder går över vår gård, då vi var där relativt mycket i sommar så kan jag bara bekräfta att FF hjälmar från år till år blir vanligare på stigcykling, men fortfarande få i förhållandet till "vanlig" hjälm. Då gäller det inte bara kidsen, utan även vuxna. Och nej, jag tror faktiskt inte att någon vettig cyklist bryr sig nämnvärt om någon har en FF hjälm och cyklar stig.

MS72

Medlem
Vid bike park cykling så är FF en självklarhet.
Stig.. beror på hur man själv känner. Skit i vad andra skulle tycka.

SIE

Aktiv medlem
Finns ju hjälmar med avtagbart käkskydd med som t ex Bells Super Air R och 3R, ifall man inte känner för att dras med två hjälmar. Stryktålighet/certifiering varierar.

Jag som ofta slits mellan att å ena sidan vilja ha ”fina saker” och å andra sidan försöka anamma en mer minimalistiskt approach till konsumtion har satt en princip att säkerhetsutrustning alltid är 100% ok att köpa. Egentligen självklart men ”nä, jag behöver egentligen inte ännu en pryl”-tänket kan slå fel ibland..

SocialGimp

Aktiv medlem
Finns ju hjälmar med avtagbart käkskydd med som t ex Bells Super Air R och 3R, ifall man inte känner för att dras med två hjälmar. Stryktålighet/certifiering varierar.
Har faktiskt en så'n där Super Air R som i princip enda hjälm nuförtiden och den är lika lätt o luftig som en vanlig stighjälm. Flimsigt käkskydd dock som inte är "DH-certifierat", det kanske ger en falsk känsla av säkerhet?

Har lite insider från Rise (fd SP) och dom säger att man alltid kan vara säker på att Bell hamnar alltid i topp, så jag gissar att de inte hade släppt en hjälm med ett käkskydd som inte är säkert även om det finns hjälmar med kraftigare hakskydd.

mzi

Aktiv medlem
Jag har också tänkt på att det är väldigt kontextuellt med skydd. När jag körde motorcykel så var det omöjligt att köra utan hjälm, ställ och ryggskydd. Men på cykel så tänkte jag ju inte ens en gång på eventuella problem med att köra 80 utför Garpenberg.

SIE

Aktiv medlem
Har faktiskt en så'n där Super Air R som i princip enda hjälm nuförtiden och den är lika lätt o luftig som en vanlig stighjälm. Flimsigt käkskydd dock som inte är "DH-certifierat", det kanske ger en falsk känsla av säkerhet?

Har lite insider från Rise (fd SP) och dom säger att man alltid kan vara säker på att Bell hamnar alltid i topp, så jag gissar att de inte hade släppt en hjälm med ett käkskydd som inte är säkert även om det finns hjälmar med kraftigare hakskydd.
Ja det är ju en balans, vikt, luftighet, skydd, pris etc.. jag har med en Super Air R, gillar idén att kunna använda två hjälmar utan att behöva äga två hjälmar.

Fattiglapp

Aktiv medlem
Jag har kommit först till platsen efter att en person i relativt låg fart missat svängen och använt ett träd bredvid trailen för att bromsa. Lärdom: egentligen borde man alltid ha ff när man kör i skogen.

Så slutsatsen är att oavsett hur hårt eller lugnt man kör, åker man utförs och har tillgång till lift är FF en självklarhet? Det låter vettigt.

Släng gärna in köptips på en bra, smakfull hjälmar som passar för enklare utförsåkning.

När ni säger att folk ha FF även vid stigcykling, pratar ni då om stigcykling på platten? XC? Det har jag aldrig hört talas om eller sett att någon har FF då. Eller menar ni utför på stigar utanför bikeparken?

SIE

Aktiv medlem
Så slutsatsen är att oavsett hur hårt eller lugnt man kör, åker man utförs och har tillgång till lift är FF en självklarhet? Det låter vettigt.

Släng gärna in köptips på en bra, smakfull hjälmar som passar för enklare utförsåkning.

När ni säger att folk ha FF även vid stigcykling, pratar ni då om stigcykling på platten? XC? Det har jag aldrig hört talas om eller sett att någon har FF då. Eller menar ni utför på stigar utanför bikeparken?
För min del menar jag utförsstigar utanför bikeparken, visst kan man i teorin slå sönder ansiktet hemma på innergården med men nånstans drar man väl en gräns.. ser man till de stigar som jag, ej expert, cyklar utför på hemmaplan så är det egentligen ologiskt att jag väljer bort FF då, när jag aldrig skulle cykla liftburet utan.

Stigarna utanför parken är ju dessutom (oftast) inte byggda specifikt för cykling, så olycksrisken borde ju vara ännu högre där än på de cykelspecifika bikepark-stigarna.

MagerValp

Aktiv medlem
Stigarna utanför parken är ju dessutom (oftast) inte byggda specifikt för cykling, så olycksrisken borde ju vara ännu högre där än på de cykelspecifika bikepark-stigarna.
Mja. I parken släpper man ju på lite mer just pga (den falska?) trygghetskänslan. Hemma tar man det väl lite mer piano, med tanke på oväntade hinder, feldoserade kurvor och plötsliga möten med barn och hundar.

Påminner mig om att det är dags att ta ett varv på hemmaslingan igen och sopa bort lite dödskottar.

davlov

Aktiv medlem

Det viktigaste med ff är att den sitter bra. Har testat ett flertal llika och för mig funkar fox proframe toppen. Tycker den har en bra balans mellan vikt och genomstömning av luft.

DajaZ3

Aktiv medlem
FF är ju alltid bättre när man ramlar. (Möjligen bortsett från den ökade vikten). För har man otur så kan man få nytta av FF även vid extremt låga farter beroende på vad huvudet landar på.
Men dr får man så klart själv göra ett avvägande, lite samma sak som att använda knäskydd osv.
Men liftburet anser jag att det är ett krav.

SIE

Aktiv medlem
Mja. I parken släpper man ju på lite mer just pga (den falska?) trygghetskänslan. Hemma tar man det väl lite mer piano, med tanke på oväntade hinder, feldoserade kurvor och plötsliga möten med barn och hundar.

Påminner mig om att det är dags att ta ett varv på hemmaslingan igen och sopa bort lite dödskottar.
Jo klart iofs. Parkstigarna har ju fler features, och på så vis fler tillfällen att krascha.

Maakus

Aktiv medlem
Har en gammal Met Parachute och en ny Smith Mainline.
Parachutens hakparti gör så det känns som om man bara andas in sin gamla luft, känns varmt.
Mainlinen känns som om man har en hjälm utan käkskyddet. Sjukt luftig.
Samt att hålet fram är tillräckligt för att man kan äta snickers eller en banan genom det utan att ta av sig den (Den är ju ändå en endurohjälm, så man har säkert testat).

Ess85

Medlem
Jag ställde faktiskt en liknande fråga i en annan tråd.
Jag var också lite orolig att det skulle bli lite töntigt och "overkill" att komma med en ff hjälm.
Fick bland annat ett svar som var bra "Det är aldrig töntigt med skydd"
Jag köpte en ff hjälm för stigcykling och jag är den enda i en grupp på ungefär 40 pers som har en men det är skit samma. Enda nackdelen jag kan se är att det blir ju så klart mycket varmare än en vanlig öppen hjälm.

Köp det du vill ha och skit i vad andra tycker.

Jag ställde faktiskt en liknande fråga i en annan tråd.
Jag var också lite orolig att det skulle bli lite töntigt och "overkill" att komma med en ff hjälm.
Fick bland annat ett svar som var bra "Det är aldrig töntigt med skydd"
Jag köpte en ff hjälm för stigcykling och jag är den enda i en grupp på ungefär 40 pers som har en men det är skit samma. Enda nackdelen jag kan se är att det blir ju så klart mycket varmare än en vanlig öppen hjälm.

Köp det du vill ha och skit i vad andra tycker.
Ja, håller med dig helt.
För mig handlar det dock inte om så mycket om att se töntig ut eller inte (även om jag i trådstarten uttryckte mig lite skämtsamt). Men det finns ju en gräns när saker blir rimliga. Jag skulle tex inte ha på mig bröstplatta när jag cyklar till ICA, även om det vore önskvärt om jag blir påkörd av en moped, men definitivt ha det om jag skulle åka downhill i alperna. Det var lite den gränsen jag letade efter vad gäller FF-hjälmar.

Jag blev nog övertygad om att det är fullt rimligt att ha FF oavsett viken nivå jag åker på så länge det finns lift och jag inte behöver pedala så mycket.

Vilken hjälm skaffade du till slut?

Ess85

Medlem
Ja, håller med dig helt.
För mig handlar det dock inte om så mycket om att se töntig ut eller inte (även om jag i trådstarten uttryckte mig lite skämtsamt). Men det finns ju en gräns när saker blir rimliga. Jag skulle tex inte ha på mig bröstplatta när jag cyklar till ICA, även om det vore önskvärt om jag blir påkörd av en moped, men definitivt ha det om jag skulle åka downhill i alperna. Det var lite den gränsen jag letade efter vad gäller FF-hjälmar.

Jag blev nog övertygad om att det är fullt rimligt att ha FF oavsett viken nivå jag åker på så länge det finns lift och jag inte behöver pedala så mycket.

Vilken hjälm skaffade du till slut?
Köpte en hjälm från Red Cycling på Bikesters rea, nedsatt från 1100kr till 600kr. Antagligen inte den bästa men förhoppningsvis gör den sitt jobb.

Köp & Sälj

Topp