Jag brukar ställa skjutmåttet ppå 132 mm och byta senast när kedjan mäter + 0,75 mm mellan det antal länkar som får plats. Får det till 0,57 % förlängning.
Vad innebär 100 mil för er mätt i timmar?
Misstänkerdet varierar så mycket att det blir svårt att jämföra. Antar de flesta har fler växlar än en och dessutom olika utväxling.
Jag låg runt 13 km/h i medel på min senaste tur på runt 16 km. Då cyklade jag (för mig) medelsnabb stig och hälften väg. I vanliga fall brukar jag lägga till en loop på 8-9 km med lite längre backar och betydligt brötigare stig.
Nuvarande tredje GX Eagle-kedja är på + 0,56 mm efter 100-120 timmar. Kedjan mätte + 0,31 som ny (brukar vara mindre). Hela sommaren gick det bra med fabrikssmörjningen och avtorkning med classes syolja på en trasa eller papper (torra stigar). Låg på +0,40 mm i september efter 70-80 timmar. Började sedan smörja gradvis med mer syolja vid avtorkning, till slut droppade jag direkt på kedjan och torkade av.
Nu är kedjan rengjord med såpa och nybakad i paraffin och ister. Tyvärr hittade jag inte talg, vilket nog hade klistrat sig fast bättre än ister. Har inte testat nya smörjan ännu pga dyngan som Scott valt till XD-body (Formula?) har havererat efter bara 2,5 års användning.