När byter ni kedja?

xzbatt

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Hade du bytt kedja i tid hade du väl fått IAF dubbla livslängden? Gx är skräp enligt mig, men kedjorna kostar inte så mycket.

Jag vet inte om jag håller med, på min förra cykel med GX Eagle försökte jag förgäves byta kedja efter 50mil men då kuggade det över. Då var det inget mätbart slitage på kedjan men ändå så ville inte nya kedjan harmonisera med den marginellt slitna kassetten.

Nu åker iaf X01 på och tanken är att testa byta kedja efter 50-100mil och på så vis förlänga livslängden på den dyrare kassetten.

JesperA

Medlem
När byter ni kedja?
Vad har du fått för mjukost GX kasett xcbatt? Min GX kassett fungerar felfritt efter 226 mil & bytte GX kedja nu efter ca 216 mil (fast fick ett måndagsexmplar som gick av 3 ggr men fick tag i en ny som nu funkar felfritt), mellan 0.5-0.75 slitage byttes kedjan efter

Är du säker på att det är kassett slitage som gör att kedjan kuggar över? 12-växlar är väldigt kinkiga både när det gäller B-skruv & indexeringsskruvarna, räckte med att skruva 1/10-dels varv på låg-skruven för mig för att växlingarna skulle gå från skit till perfekt

Klämt till powerlocken korrekt? Har sett folk som glömt & då kuggar skiten över med en gång, mestadels på framdrevet men kanske även på kassetten?

Är du säker det är kassett / kedje kombinationen så ja, låter tråkigt :/

Men visst, GX är ju inte det bästa, ser folk regelbundet klaga på det så jag har nog haft tur att det gått så bra som det gått för mig ;)

xzbatt

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Vad har du fått för mjukost GX kasett xcbatt? Min GX kassett fungerar felfritt efter 226 mil & bytte GX kedja nu efter ca 216 mil (fast fick ett måndagsexmplar som gick av 3 ggr men fick tag i en ny som nu funkar felfritt), mellan 0.5-0.75 slitage byttes kedjan efter

Är du säker på att det är kassett slitage som gör att kedjan kuggar över? 12-växlar är väldigt kinkiga både när det gäller B-skruv & indexeringsskruvarna, räckte med att skruva 1/10-dels varv på låg-skruven för mig för att växlingarna skulle gå från skit till perfekt

Klämt till powerlocken korrekt? Har sett folk som glömt & då kuggar skiten över med en gång, mestadels på framdrevet men kanske även på kassetten?

Men visst, GX är ju inte det bästa, ser folk regelbundet klaga på det så jag har nog haft tur att det gått så bra som det gått för mig ;)

Jag vill först poängtera att jag inte alls är missnöjd över att drivlinan höll 250 mil utan jag tycker det är fullt rimligt på en mtb.

Växlingar går som smort och det är enbart på en växel som den kuggar över (antar den är mest sliten). B-skruven fick jag justera något tightare vid ca 150-200mil då den först började kugga över.

Sen var ju detta ett test att se om det för mig funkade bättre att slita kassett och kedja i ett istället för att testa kedjebyten som för mig aldrig lirade bra med min förra cykel.

Nu blir ju nästa test att se hur mycket mer jag får ur en X01 kassett och kedja.

Jag säger självfallet inte att mitt sätt är någon rekommendation utan bara min erfarenhet och hur vi sliter drivlinor är säkerligen olika likaså hur vi tolererar att våra drivlinor fungerar avseende hur dom växlar, kuggar över eller hoppar mellan växlar.

yonsson

Aktiv medlem
När byter ni kedja?

Min NX-kedja var utdömd efter 40mil. Efter ytterligare 20 mil fick jag trots kedjebytet byta ut NX-kassetten för att två växlar inte fungerade längre.

Teddan74

Ny medlem
När byter ni kedja?
Jag byter när kedjan börjar hoppa av drevet fram haha. Då vet man att den är helt slut. Det mest extrema var en 10-delad Ultegrakedja som tog slut på tre veckor på vintern. Max 120 mil. Jag vägrade tro på det och vurpade två gånger när jag ställde mig upp och kedjan hoppade. Sen mätte jag och den var helslut. Jag har även börjat byta kedja/kassett samtidigt numera. I enlighet med det gamla tråkiga standardrådet. Fast nu för tiden kör jag billigast möjliga Shimanoprylar. Utom på finracern. Sommar, sol och medvind så håller den kedjan flera år.

Senast ändrad:

konscious

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Ny kedja markerar 0.25 och jag byter när den ligger mellan 0.5 till 0.75. Håller ungefär 80-100 mil med de billigaste Sram PC 1110 kedjorna som ger mest mil per krona.

Miracle

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
100 mil är normalt intervall för MTB när kedjan badar i grusblandat vatten, kan jag också tycka. Jag har prövat diverse smörjmedel, men aldrig lyckats få nå längre livslängd. På hybriden, som har skärmar har jag fått ut mer än det dubbla.

Frid!

Miracle

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Jag har valt principen att slita minimalt på kassett och klingor och det innebär täta kedjebyten eftersom graden av slitage på övriga delar hänger ihop med hur kedjan mår.

Men det finns ju många olika vägar att gå, som sagt. 🙂

Frid!

När byter ni kedja?
Det är ju skillnad på att vara nöjd och att konstatera läget.

Jag har bytt baserat på mätning av sträckning.
MTB: 1x11 HG701 (0.5% lite drygt), inte mycket över 50mil. Inget problem med funktion och samma kassett för flera kedjor.
Gravel: 2x9 HG53, (0.75%) Lite mer men inte över 100mil. Olika hjul med olika kassetter använda mot samma kedja. Inget problem med växling.
En kedja gick från bra till skrot på 12mila tur i storm och regn. Så stel att den knappt gick runt och 1+ %.
Inne på trainer går det nog 5ggr längre iaf.

kais01

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
att inte slita för mycket på sin kedja före byte är ju mer än klokt.

men man kan ju hjälpa till med att hälla flytande slipmedel på sin kedja. eller alternativ som uppnår samma sak genom att ackumulera all skit kommer i dess väg.

här är två exempel på klibbig sörja som uppnår just det, på effektivaste sätt. ett garanterat sätt att komma ned till 100 mil eller mindre på en kedja. finns tyvärr att köpa över disk hos en rad svenska lbs. take home message finns i tabellen på sidan 5-6

Miracle

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Du borde nog läsa dokumenten du länkar till. Det står en del saker där som du uppenbarligen inte känner till. Bland annat hur sliten en kedja får vara om man vill undvika onödiga byten av kassetter å klingor. (y) 🙂
Men jag håller med dig om att MucOff inte funkar i praktiken, eftersom jag själv också har gjort den erfarenheten.

Frid!

kais01

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Du borde nog läsa dokumenten du länkar till. Det står en del saker där som du uppenbarligen inte känner till. Bland annat hur sliten en kedja får vara om man vill undvika onödiga byten av kassetter å klingor. (y) 🙂
Men jag håller med dig om att MucOff inte funkar i praktiken, eftersom jag själv också har gjort den erfarenheten.

Frid!
det finns mycket att läsa där, och säkert mycket som jag inte känner till. skulle det stå annat än att byta kedjan vid typ 0,75?

det här är ju lab-tester, men intressant att du gjort en motsvarande erfarenhet med just dessa produkter. kommer själv inte att testa dem:)

cubefritzz

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Byter kedja 1-2 ggr vid MTB cykel säsong, då sommar vädret är piss i Sverige med massor av regn och våta ytor. Hellre flera kedjor än att hela växelsystemet går sönder pga dålig kedja, som kan få hela bakväxeln att gå sönder. Kedjor är billiga, bakväxel är däremot svindyrt. =)

kais01

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Ja, att den bör bytas senast vid 0,5. Det ger 3 kedjor per kassett och mycket lång livslängd på klingorna, som det står.

Frid!
ja man kan byta även vid 0,5 förstås. men då totalt 3x100 mil på en kassett som man enligt dig då skulle uppnå är ju inte varken jätteimponerande eller i samklang med hur länge adam kör sina tester.

det är snarare riktigt dåligt. men förhoppningsvis kan man köra fler kedjor än så?

Lejon

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Alltid när såna här kedjebytartrådar kommer upp förundras jag över hur annorlunda vissa verkar göra jämfört med mig, man byter kedjor hela tiden, lägger dem i rengöringsbad och köper den ”optimala” kedjeoljan.
Jag får liksom inte ihop det eftersom jag kör standardgrejer på pendlarcyklarna och jag är verkligen inte pedantisk när det kommer till skötsel av vardagscyklar och icke-tävlingscyklar. Jag oljar lite med random olja när det behövs och inget mer. Rengör aldrig, tvättar sällan själva cykeln. Ändå verkar mina kedjor och drivpaket hålla mycket längre än de flestas. Jag fattar verkligen inte!
Men jag kan konstatera att eftersom folk som byter kedjor hela tiden ändå verkar få ut färre mil än jag per kedja så fortsätter jag och slarvar på som jag gör.

Miracle

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
ja man kan byta även vid 0,5 förstås. men då totalt 3x100 mil på en kassett som man enligt dig då skulle uppnå är ju inte varken jätteimponerande eller i samklang med hur länge adam kör sina tester.
Det är inte min åsikt. Det är din kompis som skriver så i dokumenten du länkade. Jag citerade bara rakt av.
Skärpning, Tack!

Jag brukar för övrigt få ut fler än 3 kedjor per kassett, men jag har korta ben. 😉

Sidan 36:
"Replace chains at 0.5 and your chain rings will last almost indefinitely, and you will always get 2, often 3 chains per cassette. Let run too long and it is almost always new cassette time when it’s new chain time, and can also easily lead to new chain ring time too. This is a very expensive way to run your bike vs simply replacing chain when it should be replaced."
Källa: MucOff.pdf

Frid!

Senast ändrad:

solgule

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Jag brukar ställa skjutmåttet ppå 132 mm och byta senast när kedjan mäter + 0,75 mm mellan det antal länkar som får plats. Får det till 0,57 % förlängning.

Vad innebär 100 mil för er mätt i timmar?

Misstänkerdet varierar så mycket att det blir svårt att jämföra. Antar de flesta har fler växlar än en och dessutom olika utväxling.

Jag låg runt 13 km/h i medel på min senaste tur på runt 16 km. Då cyklade jag (för mig) medelsnabb stig och hälften väg. I vanliga fall brukar jag lägga till en loop på 8-9 km med lite längre backar och betydligt brötigare stig.

Nuvarande tredje GX Eagle-kedja är på + 0,56 mm efter 100-120 timmar. Kedjan mätte + 0,31 som ny (brukar vara mindre). Hela sommaren gick det bra med fabrikssmörjningen och avtorkning med classes syolja på en trasa eller papper (torra stigar). Låg på +0,40 mm i september efter 70-80 timmar. Började sedan smörja gradvis med mer syolja vid avtorkning, till slut droppade jag direkt på kedjan och torkade av.

Nu är kedjan rengjord med såpa och nybakad i paraffin och ister. Tyvärr hittade jag inte talg, vilket nog hade klistrat sig fast bättre än ister. Har inte testat nya smörjan ännu pga dyngan som Scott valt till XD-body (Formula?) har havererat efter bara 2,5 års användning.

konscious

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Fast istället för mil borde man räkna timmar
Jag brukar ställa skjutmåttet ppå 132 mm och byta senast när kedjan mäter + 0,75 mm mellan det antal länkar som får plats. Får det till 0,57 % förlängning.

Vad innebär 100 mil för er mätt i timmar?

Misstänkerdet varierar så mycket att det blir svårt att jämföra. Antar de flesta har fler växlar än en och dessutom olika utväxling.

Jag låg runt 13 km/h i medel på min senaste tur på runt 16 km. Då cyklade jag (för mig) medelsnabb stig och hälften väg. I vanliga fall brukar jag lägga till en loop på 8-9 km med lite längre backar och betydligt brötigare stig.

Nuvarande tredje GX Eagle-kedja är på + 0,56 mm efter 100-120 timmar. Kedjan mätte + 0,31 som ny (brukar vara mindre). Hela sommaren gick det bra med fabrikssmörjningen och avtorkning med classes syolja på en trasa eller papper (torra stigar). Låg på +0,40 mm i september efter 70-80 timmar. Började sedan smörja gradvis med mer syolja vid avtorkning, till slut droppade jag direkt på kedjan och torkade av.

Nu är kedjan rengjord med såpa och nybakad i paraffin och ister. Tyvärr hittade jag inte talg, vilket nog hade klistrat sig fast bättre än ister. Har inte testat nya smörjan ännu pga dyngan som Scott valt till XD-body (Formula?) har havererat efter bara 2,5 års användning.
20 i snitt i skogen 1000km per Mtb kedja 1x12 ger 50h och på asfalten (solskenscyklist) ca 30 snitt med 3000km per Lvg kedja 2x11 ger 100h. Ungefär samma snittwatt runt 200W. Jag torkar av smörjer kedjorna med biltemaolja, köper billiga Sram Pc 1110 kedjor. Jag brukar byte när CC2 markerar sig 0.75, då är den sträckt 0.5% från ny.

På motionstävlingar och Eagle kassetten kostar skjortan så jag har motsvarande XX1 kedja på den och den är knappt sliten efter 1200km, men den vårdar jag bättre med paraffinbad och Squirt.

kais01

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
ja ursäkta miracle så hemskt mycket bristen på skärpning:) läser iaf med glädje alltid det du skriver.

alltså såvitt jag förstått kör smörjprovaren adam testblock på 1000 km med 250 watts belastning staplade efter varann, under för både kedjan och smörjet rätt stora vedermödor. och med de bästa kommer han 5 block 5000 km, innan han dömer ut kedjan, vilket om jag förstått rätt sker när hans mätsticka visar 0,5 mm. vad det betyder i procent har jag inte lyckats utröna, men du hade några rader att citera där det framgår?

med mucoffs båda produkter kommer han med rekordstort slitage igenom det osmutsiga block 1 och sedan bara delvis igenom block 2 med 5 gram torr sand strödd på kedjan. alltså totalt någonstans 1000-2000 km.

vilket han dömer ut fullständigt.

sedan hävdas det här och var på vårt happy att 100 irl-mil på en kedja till 0,5 procent är ok, eller åtminstone bara är att acceptera. en del av oss tycker inte det.

cubefritzz

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Alltid när såna här kedjebytartrådar kommer upp förundras jag över hur annorlunda vissa verkar göra jämfört med mig, man byter kedjor hela tiden, lägger dem i rengöringsbad och köper den ”optimala” kedjeoljan.
Jag får liksom inte ihop det eftersom jag kör standardgrejer på pendlarcyklarna och jag är verkligen inte pedantisk när det kommer till skötsel av vardagscyklar och icke-tävlingscyklar. Jag oljar lite med random olja när det behövs och inget mer. Rengör aldrig, tvättar sällan själva cykeln. Ändå verkar mina kedjor och drivpaket hålla mycket längre än de flestas. Jag fattar verkligen inte!
Men jag kan konstatera att eftersom folk som byter kedjor hela tiden ändå verkar få ut färre mil än jag per kedja så fortsätter jag och slarvar på som jag gör.
Du verkar inte köra i skog, lera, samt hoppa med din cykel osv mm i skogen. Allt detta tro det eller ej äter upp kedjor, växel vajers, växelsystem, kassetter, kullager osv mm. Kedjor slits mer i skogs, terrängkörning än en cykel som ni ”city slickers” använder för att köra asfalt raksträcka till och från arbetet med, samt kanske 2 meter på en liten rak grussträcka. :)

jolov

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Du verkar inte köra i skog, lera, samt hoppa med din cykel osv mm i skogen. Allt detta tro det eller ej äter upp kedjor, växel vajers, växelsystem, kassetter, kullager osv mm. Kedjor slits mer i skogs, terrängkörning än en cykel som ni ”city slickers” använder för att köra asfalt raksträcka till och från arbetet med, samt kanske 2 meter på en liten rak grussträcka. :)

+1 Just att hoppa med cykeln sliter väldigt mycket på kedjan!

zodah

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Just luftflödet genom en kedja har jag hört är förödande.

Skämt å sido, jag har kört rätt mkt gravel i höst och det åt upp min lite slitna drivlina i ett nafs. Så lera och vatten är obra kan jag konstatera.

AX3L

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Jag har säkert skrivit detta förr, men det tåls att ta igen: Eftersom rullarna på SRAM-kedjor är större än Shimano etc bör man använda sig av en bättre mätare såsom Park Tools CC-4. Annars blir avståndet mellan rullarnas innerkanter för kort, vilket gör att man får falskt negativa mätningar.

På GX-kedjor har jag generellt fått ut runt 80-100 mil, och då är nästan samtliga ren skogskörning och väldigt lite transport. Nu har jag skaffat några XX1 som jag ska testa istället, ska bli kul att se om det är så stor skillnad som görs gällande.

Honken_78

Medlem
När byter ni kedja?
Jag använder en Park Tool Chain Checker CC-3.2 och följer slaviskt Park Tools rekommendationer enl. bild. Jag kör dock bara Shimano-kedjor. För de som kör SRAM verkar det vara bättre att använda Park Tools CC-4 enl. inlägget ovan.
Parktool chain checker.PNG

Lejon

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Dagens skryt: Jag köpte min första mtb 1990. Har kört mtb sen dess. Har tävlat i alla discipliner inom cykel utom trial och har vunnit tävlingar i de flesta av dessa. Jag tränar både i skog och på väg året runt samt cykelpendlar. Jag bedömer att jag därför har tillräckligt med erfarenhet för att förstå mig på en del om cyklar och slitage i olika förhållanden. Och just utifrån dessa erfarenheter är jag förundrad över slitaget många beskriver.
Så många är det väl ändå inte som endast cyklar i gegga eller blöt sand året runt? Ett långpass på grusväg kan äta materiel men det är ju ändå inte standardcyklingen för de flesta.
Om man endast cyklar i sand och gegga så förstår jag miltalet/timmar vissa anger. Om man inte gör det så tror jag att det ofta ingår fel- eller vanskötsel av cykelns drivlina för att uppnå de extrema slitage vissa uppenbarligen utsätter sin drivlina för.

Karl-Luis

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Ni som byter kedja så fekvent ni kan sälja dom till mej hade varit nice med en okey kedje att byta till då och då jag bara kör 8 delat och kedjan som är på nu är gammal... 😁

AX3L

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Jag använder en Park Tool Chain Checker CC-3.2 och följer slaviskt Park Tools rekommendationer enl. bild. Jag kör dock bara Shimano-kedjor. För de som kör SRAM verkar det vara bättre att använda Park Tools CC-4 enl. inlägget ovan.
Visa bilaga 459052

Sant men med visst förbehåll. Den du använder (som jag också kört med i flera år) räknar med rullarnas slitage, men det är inte det som i så stor utsträckning bidrar till nackdelarna med kedjans slitage dvs att den vandrar och sliter ut kuggar. Det innebär att du får en falsk positiv mätning, dvs att kedjan förefaller mer sliten än den är. Men den extra marginalen är nog i praktiken endast av godo.

Ebbelee

Medlem
När byter ni kedja?
Jag alternerar mellan fyra kedjor. Så efter 10-15mil byter jag till kedja två, sen nr tre och när fjärde byts så tvättas de med torr trasa och kokas i parafinvax (utomhus på kokplatta från Biltema). Sen börjar jag om på kedja ett. Smörjs mellan turerna med Sqirt.

weldion

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Jag alternerar mellan fyra kedjor. Så efter 10-15mil byter jag till kedja två, sen nr tre och när fjärde byts så tvättas de med torr trasa och kokas i parafinvax (utomhus på kokplatta från Biltema). Sen börjar jag om på kedja ett. Smörjs mellan turerna med Sqirt.
Ambitiöst! Då blir det byte 1-2 ggr per vecka för min del med dina bytesintervall.
Siktar själv på 100 mil mellan varje byte. Torkar av kedjan efter varje tur och smörjer ungefär var femte pass.

weldion

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Japp men med snabblåsen tar det inte mer än en minut.
Fast skötseln tar inte slut efter det att man öppnat snabblåset. Som du skriver, rengöra, koka kedjan.
Kör själv varje kedja i ultraljudstvätt med lampolja till den är helt ren innan jag lägger den på förvaring för nästa omgång i drivlinan.

n3wton

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Har liknande erfarenheter, även om jag inte på långa vägar cyklar lika mycket som vissa andra.

Upplägget från många "rengöringsprodukttillverkare" är ju att ha ett medel för avfettning, ett för tvätt, ett för att smörja och en salig massa andra användningsområden. Vart man än vänder sig görs det reklam för supermedel kors och tvärs.

Jag lever ett problemfritt liv med lager och kedjor trots cykling i alla väder och alla underlag (dock "bara" ca 150h per år), och mina cyklar har aldrig haft avfettning eller några specialmedel på sig. Torkar av kedjan och smörjer vid behov, där "behov" innebär olika saker beroende på cykeldisciplin. Enda bekymret har egentligen varit vevlager på mtb:n, Shimanos maskinlager, som gärna ger upp ganska fort. Där kan man dock inte göra så mycket åt saken.

Det ska dock sägas att jag är väldigt noggrann med smörjningen. Först avtorkning, sen en sträng utmed varje nit (dvs tvärs kedjan), sen avtorkning igen.

n3wton

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Sjukt seriöst! Det är säkert en framgångsrik metod, men hur är det ens möjligt att upprätthålla ett normalt liv mellan cykelmeket?😄 Kedjebyte varenda vecka hade kostar på mitt tålamod för cykelhobbyn. Tar ju som du skriver inte många sekunder, men ändå..

Ebbelee

Medlem
När byter ni kedja?
Sjukt seriöst! Det är säkert en framgångsrik metod, men hur är det ens möjligt att upprätthålla ett normalt liv mellan cykelmeket?😄 Kedjebyte varenda vecka hade kostar på mitt tålamod för cykelhobbyn. Tar ju som du skriver inte många sekunder, men ändå..
Vet inte om det är så sjukt seriöst. Det är ju inte så att jag gnor kedjan med trasan länk för länk, utan mer bort med det yttre skiten sen får kokningen göra underverket. Kokar fyra eller fler kedjor samtidigt så det blir många färdiga i ett kok. Det viktiga är att kedjornas inre får en bra smörjning.

Lejon

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Vet inte om det är så sjukt seriöst. Det är ju inte så att jag gnor kedjan med trasan länk för länk, utan mer bort med det yttre skiten sen får kokningen göra underverket. Kokar fyra eller fler kedjor samtidigt så det blir många färdiga i ett kok. Det viktiga är att kedjornas inre får en bra smörjning.
Jag tycker det är uppfriskande att folk gör olika och att vissa verkligen tar just kedjevården på allvar. Andra tycker säkert jag överarbetar något annat men är sjukt slapp med mina kedjor. Det är detta som är kul med Happy och andra forum där man diskuterar saker i detalj. Man får lite andra perspektiv än bara sitt eget.

jolov

Aktiv medlem
När byter ni kedja?

Jag tror att montera lös och koka kedjorna var 10-15e mil för att att sen smörja med squirt mellan passen kan klassas som sjukt seriöst.

jag har liksom turer där jag skulle få stanna halvvägs för att montera lös kedjan och göra ditt rutinunderhåll för att hålla dina serviceintervall 😁

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer