När byter ni kedja?

__jp

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Varför kör du inte bara en kedja till 0.5 och sen byter du den?

om du nu inte vill mecka i onödan
Ett kedjebyte tar ju bara någon minut så det kan jag stå ut med om det inte behöva göras allt för ofta.

Tänkte att två kedjor kan förlänga livslängden på kassetten ytterligare. Men det kanske bara är marginellt?

dabac

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Jag har en plan att alternera två kedjor på samma kassett på respektive cykel (en mtb och en gravel) tills de uppnår 0,5 töjning sen köpa ett nytt par och hålla på så tills kassetten ger upp. Jag gillar att cykla mer än att mecka så vill minimera tiden men inte heller dumslita ner drivlinan

Finns det någon tumregel för hur ofta man ska alternera respektive byta till nya kedjor om man kör det upplägget?

Vad är X och Y i nedan påstående?

Grus 11 spd SRAM: Alternera kedja var X km tills 0,5 är uppnått sen köpa nytt par. Repetera tills kassett är utsliten.

Mtb 12 spd SRAM: Alternera kedja var Y km tills 0,5 är uppnått sen köpa nytt par. Repetera tills kassett är utsliten.

Eller är upplägget feltänk?
På vinterpendlaren så kör jag 50 mil på varje kedja mellan skiftena. Tror jag är på c:a 500 mil på samma kassett nu och allt funkar fint.

Pfaff

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
När den är sliten...
Det går att nörda ner sig i det mesta men en vanlig kedjeslitagemätare av hyggligt fabrikat funkar faktiskt rätt bra.

__jp

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Men alltså 500 mil kan man ju köra på EN kedja på en vinterpendlare UTAN att slafsa med ideliga kedjebyten eller rengöringar om man bara håller kedjan smord.

Jo, jag vet. Jag gör så på min pendlare. Men där har jag väldigt enkla komponenter och också 1x10 som inte slits lika mycket. Och på den har jag inte heller samma ambitionsnivå i hur bra växlarna och drivlinan ska kännas.

Men nu gällde frågan mtb 1x12 och gravel 1x11 där jag har dyrare komponenter som jag vill få ut så mycket som möjligt ur inom rimliga underhålls-ambitions-ramar.

Tidigt lärde jag mig att kedja och kassett slits tillsammans. Därmed fick jag rekommendationen för att få ut längre livslängd ur kassetten var att ha två kedjor som man varvade. Men det kanske inte är gängse att göra så längre? Dom flesta verkar tycka att man kör till 0,5 sen slänger man den kedjan och sätter på en ny?

sandos

Medlem
När byter ni kedja?
Men alltså 500 mil kan man ju köra på EN kedja på en vinterpendlare UTAN att slafsa med ideliga kedjebyten eller rengöringar om man bara håller kedjan smord.

Vetesjutton om man alltid kan det, min senaste kedja verkar ha blivit sliten på extremt kort tid trots att jag blivit mycket bättre på att smörja. Har dessutom inte någon gång tyckt kedjan verkar dåligt smord vilket var standard innan, jag smorde när den började låta illa. Ett normalårs pendling är max 150 mil per år (enl. strava 2020+2021 = 130mil), och denna höll mindre än ett år. Förstår ingenting. Kassett och klinga är relativt nya.

Pfaff

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Vetesjutton om man alltid kan det, min senaste kedja verkar ha blivit sliten på extremt kort tid trots att jag blivit mycket bättre på att smörja. Har dessutom inte någon gång tyckt kedjan verkar dåligt smord vilket var standard innan, jag smorde när den började låta illa. Ett normalårs pendling är max 150 mil per år (enl. strava 2020+2021 = 130mil), och denna höll mindre än ett år. Förstår ingenting. Kassett och klinga är relativt nya.

Det är ju en viss skillnad på vad en kedja utsätts för beroende på om man bor i norr eller söder, storstad eller by, typ av vägunderhåll osv osv. Jämförelse utan miljöfaktor är väl fullkomligt meningslös?

__jp

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
När den är sliten...
Det går att nörda ner sig i det mesta men en vanlig kedjeslitagemätare av hyggligt fabrikat funkar faktiskt rätt bra.

Ja, men frågan gällde om det är värt att varva 2 kedjor med tätare intervall på samma kassett och därmed få ut mer ur kassetten. Sen kasserar man två kedjor när dom når 0,5 på mätaren. Köper två nya kedjor och varvar dom på samma kassett. Etc..

Min tanke är att man får ut mer ur kassetten då. Frågan gällde alltså hur täta intervall man ska byta kedjan.

Men det kanske är overkill?

Pfaff

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Ja, men frågan gällde om det är värt att varva 2 kedjor med tätare intervall på samma kassett och därmed få ut mer ur kassetten. Sen kasserar man två kedjor när dom når 0,5 på mätaren. Köper två nya kedjor och varvar dom på samma kassett. Etc..

Min tanke är att man får ut mer ur kassetten då. Frågan gällde alltså hur täta intervall man ska byta kedjan.

Nörderi åtminstone. IMHO.

dabac

Aktiv medlem
När byter ni kedja?

Det beror väl på hur du värderar din tid. Byta kedja och sen kassett efter 2-3 kedjor är definitivt snabbare.
Första gången jag provade att rotera kedjor så missade jag ganska snabbt ett skifte. Eller så blev det en episod av accelererat slitage av ngn orsak. Hursomhelst så spårade programmet ur, jag tvingades byta tillbaka kedjan direkt och slutförbruka den och kassetten på vanligt sätt.
Den gången var det klart ovärt.
Den här gången verkar det än så länge helt OK.
Har en kollega som roterar mellan 3 kedjor.
Största fördelen han ser med det är att det blir längre tid mellan tvätt- och smörjsessionerna.

Pfaff

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Det beror väl på hur du värderar din tid. Byta kedja och sen kassett efter 2-3 kedjor är definitivt snabbare.
Första gången jag provade att rotera kedjor så missade jag ganska snabbt ett skifte. Eller så blev det en episod av accelererat slitage av ngn orsak. Hursomhelst så spårade programmet ur, jag tvingades byta tillbaka kedjan direkt och slutförbruka den och kassetten på vanligt sätt.
Den gången var det klart ovärt.
Den här gången verkar det än så länge helt OK.
Har en kollega som roterar mellan 3 kedjor.
Största fördelen han ser med det är att det blir längre tid mellan tvätt- och smörjsessionerna.

Varför inte köra tre kassetter och nio kedjor? 😎

ani

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Räcker det inte att vända på kedjan?
Jag trodde det var kassetten man skulle vända? :unsure:

mer OnTopic så har kassetten på vinterhärket (105) nu rullat 640 mil och är inne på tredje kedjan, men då är ett kedjebyte pga dåligt underhåll av ekerspänning (yep, me, myself and I) så korgen fastnade i hjulet och växelöra och kedja begick harakiri.

Finräsern byttes senast kedja efter 540 mil, kassetten har nu rullat 620 mil.

Byter kedja vid nånstans 0.5 - 0.75 slitage enligt mätverktyg. Håller den välsmord (för det mesta) och diskar av alltihop minst en gång per år, kanske två.

kais01

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Tredje året och de finkar fortfarande klanderfritt, den MTBn går ca 300mil per år nu men de föregående åren ca 450 mil per år.
haha, bra svarstid där:))

det är ju lite annorlunda än de som vill få oss att tro det är normalt med utsliten kedja på 100-200 mil. killgissar att de använder smörja som sitter kvar länge, men också har egenheten att effektivt hålla kvar slipande smuts inne i kedjan.

din squirt är ju faktisk en sådan motståndskraftig smörja, men eftersom den är vaxbaserad och därmed rengöringsbar med kokning får du ju ur smutsen i samband med omvaxningen?

har inlett liknande försök med kombon absolute black graphen wax och flytande vaxguckan banana slip all weather lube (utan wolfram). hittills inte så imponerad av ab-vaxets livslängd mellan kokningarna, men banana slip gucket gifter sig bra med den och håller det hela igång som det känns. tyst och lättdriven drivlina, förhållandevis ren. båda funkar fint i minusgrader.

glitch

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Ett argument för att rotera kedjor är att det går kortare tid mellan "djuprengöring" av kedjorna. Så rimligtvis utsätts kassetten och kedjan för något mindre smuts över tid och därmed mindre slitage. #killgissning

kais01

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
en rejäl rengöring sker ju sas automatiskt om man kör återkommande vaxbad enligt standard var 30-40 mil. särskilt om man först kokar bort det gamla vaxet i vatten.

dock har jag velat testa konceptet att köra bara flytande vaxsmörja och ändå med jämna mellanrum koka bort det gamla. kör alltså nu ett slags mellanting där vaxningsintervallen med absolute black graphen utsträcks med hjälp av flytande vax.

kokning ger iaf mindre besvär, kladd och smuts än om man återkommande försöker rengöra en oljesmord kedja med lacknafta eller motsvarande. så grisigt att ett flertal nog avstår.

kais01

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
ju mindre ritualer desto bättre. det gäller att hitta vad som är ett nödvändigt minimum.

syntetmotorolja har varit det i mitt fall och lär fortsätta med det på mtb, för där tycks det självrenande. men söker en renare lösning för landsväg och pendling,

utan att därmed få in svårlöslig slippasta i kedjans inre liv,

Lejon

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
ju mindre ritualer desto bättre. det gäller att hitta vad som är ett nödvändigt minimum.

syntetmotorolja har varit det i mitt fall och lär fortsätta med det på mtb, för där tycks det självrenande. men söker en renare lösning för landsväg och pendling,

utan att därmed få in svårlöslig slippasta i kedjans inre liv,
en rejäl rengöring sker ju sas automatiskt om man kör återkommande vaxbad enligt standard var 30-40 mil. särskilt om man först kokar bort det gamla vaxet i vatten.

dock har jag velat testa konceptet att köra bara flytande vaxsmörja och ändå med jämna mellanrum koka bort det gamla. kör alltså nu ett slags mellanting där vaxningsintervallen med absolute black graphen utsträcks med hjälp av flytande vax.

kokning ger iaf mindre besvär, kladd och smuts än om man återkommande försöker rengöra en oljesmord kedja med lacknafta eller motsvarande. så grisigt att ett flertal nog avstår.
Nödvändigt minimum = vaxbad för kedjan var 30-40e mil?

Mamel

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Hallå,
Jag blir inte riktigt klok på hur man använder det verktyg som mäter slitaget på kedjan. Det finns tydligen olika sorters verktyg som jag har förstått det, men min är en böjd metalltunga som man trycker ner i kedjan. Men hur hårt ska man trycka? Jag provade på en helt ny kedja och med med lite bestämd kraft kunde jag trycka ner den ända till runt 0,4. Ska man kanske inte trycka alls utan låta den glida ner?

Hoppas ingen svarar "tryck lagom hårt" nu.

kais01

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Nödvändigt minimum = vaxbad för kedjan var 30-40e mil?
typ. men vet inte riktigt. men det där intervallet tycks legio. är rätt ny på flytande och fast vax, prövar mig fram sedan i höstas. hoppas kunna öka intervallen med hjälp av att droppa på flytande vaxprodukt, borde vara funkis så länge inte kedjan utsätts för våt smuts i övermått.

skaffat termostatreglerad founduegryta 50-95 gr på jula, och en ultraljudsrenare med s k sweep. den senare känns lite onödig, skaka kedjan i plastflaska är rätt effektivt ändå.

kör som sagt vidare med syntetmotorolja på mtb, tror inte riktigt på en lösning där man egentligen borde koka och vaxa om kedjan efter varje smutsvåt tur. men intervallen med oljan i det fallet är korta, var 3-5 timmar och alltid direkt efter tvätt. haft acceptabel livslängd på kedjorna med den rutinen, cirka ett år eller mer med stigcykling typ 6 timmar per vecka.

hur gör du själv?

Mback72

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Hallå,
Jag blir inte riktigt klok på hur man använder det verktyg som mäter slitaget på kedjan. Det finns tydligen olika sorters verktyg som jag har förstått det, men min är en böjd metalltunga som man trycker ner i kedjan. Men hur hårt ska man trycka? Jag provade på en helt ny kedja och med med lite bestämd kraft kunde jag trycka ner den ända till runt 0,4. Ska man kanske inte trycka alls utan låta den glida ner?

Hoppas ingen svarar "tryck lagom hårt" nu.
Du ska bara låta den falla ner av sin egen vikt.

Lejon

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
typ. men vet inte riktigt. men det där intervallet tycks legio. är rätt ny på flytande och fast vax, prövar mig fram sedan i höstas. hoppas kunna öka intervallen med hjälp av att droppa på flytande vaxprodukt, borde vara funkis så länge inte kedjan utsätts för våt smuts i övermått.

skaffat termostatreglerad founduegryta 50-95 gr på jula, och en ultraljudsrenare med s k sweep. den senare känns lite onödig, skaka kedjan i plastflaska är rätt effektivt ändå.

kör som sagt vidare med syntetmotorolja på mtb, tror inte riktigt på en lösning där man egentligen borde koka och vaxa om kedjan efter varje smutsvåt tur. men intervallen med oljan i det fallet är korta, var 3-5 timmar och alltid direkt efter tvätt. haft acceptabel livslängd på kedjorna med den rutinen, cirka ett år eller mer med stigcykling typ 6 timmar per vecka.

hur gör du själv?
Jag gör också det jag kommit fram till är den för mig minimalt acceptabla insatsen: håller kedjan smord genom att applicera kedjeolja på den. Oftast har jag finish lines gröna, men ibland nåt annat. Smörjer därmed nästan varje dag på pendlaren vintertid men sommartid betydligt mindre ofta. Torkar av överflödet med trasa eller papper efter smörjning. Det är det enda.
Har inte mätt exakt men på en pendlare brukar jag bara köra tills det funkar dåligt. Byter då kedja och kassett (eller numera renovera kassetten - tack igen för det tipset). Kanske sker efter 500 mil?
På mtb samma procedur. En kedja kör jag väl ungefär ett är på. Osäker på distans och sträcka.
Racer byter jag kedja innan det börjar växla dåligt. Minst 500 mil. Renoverar kassetten eller byter där också.
Jag rengör med andra ord aldrig mina kedjor. Det skräp som säkert finns inuti kedjans delar struntar jag helt enkelt i då jag inte finner det mödan värd att försöka få bort (det är ju väldigt snart nytt skit där efter en rengöring ändå förutom den ganska stora arbetsinsatsen som krävs).

Med andra ord mekar jag minimalt men tycker jag får ut acceptabla livslängder ändå. Jag tror (obs: tror, har inga empiriska belägg) att den ytterligare sammanlagda livslängden jag skulle kunna få ut genom större insatser skulle vara marginell. Även om jag - mot förmodan - skulle dubbla livslängden på kedjan genom en procedur likt tex din så skulle det absolut inte vara värt den ganska lilla besparingen på max en krona per mil. Jag värdesätter min tid för mycket för att göra större insatser kedjevård, men där är vi alla väldigt olika uppenbarligen.

Senast ändrad:
När byter ni kedja?
Ännu en med lite åsikter...

Jag började förra våren att sluta kladda med olja/smörjmedel och istället börja med vax(9 delar parraffin från Panduro och 1 del PTFE-pulver beställt från USA). Började med två nya 11-delade Shimano-kedjor och ny kassett och framdrev. Rengöring av kedjorna till metallrent och sedan låt dem ligga i smält vaxbad. Använder snabblänk och skiftar dem med 20-25 mil intervall om det inte varit extremt regnigt då skiftar jag tidigare. Kör detta på både landsväg och MTB. Efter ca 125-150 mil per cykel ännu inget mätbart slitage på någon av cyklarnas kedjor.

Har bara goda erfarenheter i övrigt också. Kedjor och drev är alltid rena. Det fastnar ingen smuts och väldigt liten insats för rengöring av cykeln behövs därmed. Framförallt är jag imponerad när man med MTB kör på grusväg, fastnar inget grus i kedjorna vilket var lite av mardrömmen tidigare. Det går tyst och fint och bevisligen är smörjningen god då inget slitage kan mätas på min körsträcka såhär långt.

Använder snabblänkar som inte kräver verktyg vare sig för montering eller demontering, så att skifta kedjorna är hur lätt som helst. Tiden för förnyad vaxbehandling mellan varven är betydligt mindre än tiden jag tidigare la på rengöring av cykeln. Priset för produkterna jag använder är även det mycket lågt och det åtgår väldigt lite och inget spill och slafs heller.

kais01

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Jag gör också det jag kommit fram till är den för mig minimalt acceptabla insatsen: håller kedjan smord genom att applicera kedjeolja på den. Oftast har jag finish lines gröna, men ibland nåt annat. Smörjer därmed nästan varje dag på pendlaren vintertid men sommartid betydligt mindre ofta. Torkar av överflödet med trasa eller papper efter smörjning. Det är det enda.
Har inte mätt exakt men på en pendlare brukar jag bara köra tills det funkar dåligt. Byter då kedja och kassett (eller numera renovera kassetten - tack igen för det tipset). Kanske sker efter 500 mil?
På mtb samma procedur. En kedja kör jag väl ungefär ett är på. Osäker på distans och sträcka.
Racer byter jag kedja innan det börjar växla dåligt. Minst 500 mil. Renoverar kassetten eller byter där också.
Jag rengör med andra ord aldrig mina kedjor. Det skräp som säkert finns inuti kedjans delar struntar jag helt enkelt i då jag inte finner det mödan värd att försöka få bort (det är ju väldigt snart nytt skit där efter en rengöring ändå förutom den ganska stora arbetsinsatsen som krävs).

Med andra ord mekar jag minimalt men tycker jag får ut acceptabla livslängder ändå. Jag tror (obs: tror, har inga empiriska belägg) att den ytterligare sammanlagda livslängden jag skulle kunna få ut genom större insatser skulle vara marginell. Även om jag - mot förmodan - skulle dubbla livslängden på kedjan genom en procedur likt tex din så skulle det absolut inte vara värt den ganska lilla besparingen på max en krona per mil. Jag värdesätter min tid för mycket för att göra större insatser kedjevård, men där är vi alla väldigt olika uppenbarligen.
haft samma inställning och erfarenhet med helt acceptabla livslängder. pendlarcykeln klarar sig dock med en smörjning per vecka.

med dutta-på tekniken är det dock sannolikt viktigt att smörmedlet inte är alltför long-life, alltså att det blir viss 'genomsköljning'? då går undermedel som smoove, squirt eller nfs bort. har alla dokumenterad oförmåga att sas rena upp sig efter exponering av våt smuts.

och dutta-på medför en del smutsansamling. egentligen bara därför jag nu prövar vax.

kais01

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Ännu en med lite åsikter...

Jag började förra våren att sluta kladda med olja/smörjmedel och istället börja med vax(9 delar parraffin från Panduro och 1 del PTFE-pulver beställt från USA). Började med två nya 11-delade Shimano-kedjor och ny kassett och framdrev. Rengöring av kedjorna till metallrent och sedan låt dem ligga i smält vaxbad. Använder snabblänk och skiftar dem med 20-25 mil intervall om det inte varit extremt regnigt då skiftar jag tidigare. Kör detta på både landsväg och MTB. Efter ca 125-150 mil per cykel ännu inget mätbart slitage på någon av cyklarnas kedjor.

Har bara goda erfarenheter i övrigt också. Kedjor och drev är alltid rena. Det fastnar ingen smuts och väldigt liten insats för rengöring av cykeln behövs därmed. Framförallt är jag imponerad när man med MTB kör på grusväg, fastnar inget grus i kedjorna vilket var lite av mardrömmen tidigare. Det går tyst och fint och bevisligen är smörjningen god då inget slitage kan mätas på min körsträcka såhär långt.

Använder snabblänkar som inte kräver verktyg vare sig för montering eller demontering, så att skifta kedjorna är hur lätt som helst. Tiden för förnyad vaxbehandling mellan varven är betydligt mindre än tiden jag tidigare la på rengöring av cykeln. Priset för produkterna jag använder är även det mycket lågt och det åtgår väldigt lite och inget spill och slafs heller.
jo det är ju något sådant man vill uppnå med vaxet. att sprida ptfe i naturen går dock helt bort för mig.

standardmedlet molten speed wax har också haft ptfe i sig, och molybdendisulfid. dessa tillsatser lär nu vara på väg bort, och ersättas av wolframdisulfid. vet inte om det är så mycket bättre, men att sprida runt tusentals ton wolfram från våra hårdmetalldubbar har det ju funnits acceptans för:(

därför prövat absolute black graphen wax, men är hittills inte imponerad.

dbg

Medlem
När byter ni kedja?

Du får nog räkna med mer slitage direkt efter du kokat bort gamla vaxet och/eller att smörja mer och oftare med flytande vax de första rundorna på nytvättad kedja.
Jag kör med samma upplägg som du men vaxbadar två kedjor (till samma cykel) samtidigt.

När byter ni kedja?
jo det är ju något sådant man vill uppnå med vaxet. att sprida ptfe i naturen går dock helt bort för mig.
Du har en poäng där med PTFE, men efter att ha kollat hur många kemprodukter som finns på marknaden och som innehåller PTFE så kände jag inte allför dåligt samvete.

Men jag funderar på att testa enbart med paraffin och se hur det upplevs.

Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
även grafen finns att köpa i lösvikt. om du skulle vilja blanda i det istället:).
men det lär bli dyrare än ptfe. ett problem är också starkt varierande kvalitet.

det är väl bra om man undviker att steppa upp även små utsläpp av skadliga produkter. har själv köpt banana slip all weather utan wolfram (tungsten), och upplever ingen större skillnad

kais01

Aktiv medlem
När byter ni kedja?
Du får nog räkna med mer slitage direkt efter du kokat bort gamla vaxet och/eller att smörja mer och oftare med flytande vax de första rundorna på nytvättad kedja.
Jag kör med samma upplägg som du men vaxbadar två kedjor (till samma cykel) samtidigt.
jo på en av pendlarna som används mer sparsamt har jag redan från början kompletterat vaxdoppet med droppa-på, som ett försök. tog bort den lite tröga inkörningfasen med fast vax.

inte kört så länge på den hojen sedan dess så jag kunnat läsa av resultatet på längre sikt. plus eller minus; blir intressant att se.

När byter ni kedja?
Jag varvar tre kedjor på samma kassett, första omgången kör jag 0 - 0,5%, andra omgången 0,5 - 0,75%, tredje 0,75 - 1%, därefter är det dags för ny kassett, nytt framdrev, nya växeltrissor och tre nya kedjor.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer