När man har begränsat utbud av ersättningsdämpare....

AndersJB

Aktiv medlem
Som alla Scottägare förr eller senare märker finns det magert med piggybackstötdämpare som passar om man vill byta ut Fox Nude-dämparen som sitter orginal.
Har en Nude4 på min Genius,ingen dålig dämpare,men vill prova en mer "lämplig" för min lite högre vikt,och gärna få mer justeringsmöjligheter.
Och Coil finns noll plats för,så luftdämpare är enda option.
Och att vara låst till Fox Danmark för service är mot mina "kan själv" principer!

Hur göra då?
Rockshox Super Deluxe Ultimate verkar vara en prisvärd,bra dämpare,men vid fullt genomslag tar justerratten till kompjusteringen i ramen.
Ta bort ratten hjälper,men då faller justermöjligheten.
Enda sättet är att flytta piggybackbehållaren lite,ingen raketvetenskap troligtvis.

Sagt och gjort,köpte en ny Super Deluxe,(tack igen för tips om var den fanns @jonte987 ),mät lite och skruva isär dämparen!
Lyfta behållaren 10mm behövs,så bara sparka igång fräsen och tillverka en adapter.....ett par timmar så är den klar,eloxerad och fin!

Nu bara ihop med dämparen och provköra,krävs kanske omshimsning,men nu har jag en förhoppningsvis bättre och mer lättservad dämpare att leka med!!

Börjar med en 40mm alustång i delningsapparaten..
20210318_180847.jpg

Färdigfräst och klar för att kapas bort.
20210320_134548.jpg

Provmontering....verkar funka detta!
20210320_141741.jpg

En sväng i eloxeringsbadet för att få skyddande yta och bli svart.
20210321_071729.jpg

Orginal fästpunkt för Piggybackbehållaren.
20210321_075910.jpg

Ny fästpunkt 10mm upp och 6mm framåt....tror det kommer funka!!
20210321_080025.jpg

Classe75

Aktiv medlem
Som alla Scottägare förr eller senare märker finns det magert med piggybackstötdämpare som passar om man vill byta ut Fox Nude-dämparen som sitter orginal.
Har en Nude4 på min Genius,ingen dålig dämpare,men vill prova en mer "lämplig" för min lite högre vikt,och gärna få mer justeringsmöjligheter.
Och att vara låst till Fox Danmark för service är mot mina "kan själv" principer!

Hur göra då?
Rockshox Super Deluxe Ultimate verkar vara en prisvärd,bra dämpare,men vid fullt genomslag tar justerratten till kompjusteringen i ramen.
Enda sättet är att flytta piggybackbehållaren lite,ingen raketvetenskap troligtvis.

Sagt och gjort,köpte en ny Super Deluxe,(tack igen för tips om var den fanns @jonte987 ),mät lite och skruva isär dämparen!
Lyfta behållaren 10mm behövs,så bara sparka igång fräsen och tillverka en adapter.....ett par timmar så är den klar,eloxerad och fin!

Nu bara ihop med dämparen och provköra,krävs kanske omshimsning,men nu har jag en förhoppningsvis bättre och mer lättservad dämpare att leka med!!

Visa bilaga 476740

Visa bilaga 476741

Visa bilaga 476742

Visa bilaga 476743

Visa bilaga 476744

Visa bilaga 476745
Nu får du nog starta en ny tråd. Benämning "lyxmeket", till skillnad mot ful och finmek.

BJS

Aktiv medlem

Hur göra då?

Visa bilaga 476740

Visa bilaga 476741

Visa bilaga 476742

Visa bilaga 476743

Visa bilaga 476744

Visa bilaga 476745

#finmeck!

AndersJB

Aktiv medlem
Nu får du nog starta en ny tråd. Benämning "lyxmeket", till skillnad mot ful och finmek.

Tjena!

Galet imponerad!

Ja, det är lite next level.

Haha....nja,nått lyxmek ser jag det inte som kanske...
Men har ju "lyxen" att under åren köpt på mej div maskiner som står här hemma,det underlättar ju helt klart.
Men främsta orsaken till att man står med sånt här är nog att det är terapi,och ett sätt att få utlopp för någon skruvad form av skapandebehov.

För mej är det otroligt tillfredställande att "klura ut" hur f*n man ska tillverka/förbättra/modifiera någon detalj....mäta,skissa,fundera hur jag tycker det ska se ut för att det ska bli optimal funktion för just den delen...
Sen att kunna överföra den iden till färdig detalj är så kul,låter kanske udda,men att stå vid svarven eller fräsen och med hyfsat enkla medel få fram en i mina ögon komplicerad detalj är en liten kick det med.

Handlar mer om att försöka lösa ett,(inbillat?) problem hela vägen från tanke till färdig produkt....att använda hjärnan,och försöka få händerna/maskinerna att skapa den detaljen man har en bild av i huvudet.....för mej är det avkoppling och ett sätt att lära mej nya saker och metoder....är en nyfiken jävel som hela tiden vill lära mej nått nytt! 😊

Topp