När skall man byta kedja,kasset respektive framdrev ?

Aria_Aero

Ny medlem
Hej,
Har skaffat en Bianchi Aria Aero 2020.
Har varit i kontakt med flera och det är olika svar man får.
Vissa säger att man skall byta kedjan efter 50 mil,vissa 100 mil för att spara på kasseten.
Vissa säger att man skall byta när kedjan är utsträckt med 0.5 % vissa anser vid 0.
75 %.
Vet ej om det är försent nu då cykel har rullat 225 mil och kedjan är usträckt mellan 0.5 % inte långt ifrån 0.75 %

Vad anser ni är det bästa för denna typ av cykel.
Det är 11 delad kedja som sitter på.
När skall byta kedja ungefär och hur mil kan man cykla om man väljer att byta kedja + kasset,respektive kedja,kasset och framdrev ?

Kan man använda Shimano kedja trots att orginal sitter TMC?

Tacksam för svar.

jolov

Aktiv medlem

Det var dom jag såg på förstasidan av sökningen. Finns säkert lite matnyttigt där.
Generellt säger man att man ska byta mellan 0.5 och 0.75 ifall man vill maximera livslängden på kassetten.

Framdreven ser man slitage på bättre. Hajfenor och sämre växlingar (eller tappade kedjor om sliten nw)

Sen har du den här vsrianten om du känner dig pysslig

liveforthis

Aktiv medlem
0.5 gäller . Finns inga mil att gå på då mil och mil kan skilja grovt. Skulle man byta efter 80mil så får jag byta kedja 1 gång varannan månad...😕 Brukar byta kedja 1 gång om året och inte haft problem med kassetten.

Aria_Aero

Ny medlem
Hej,
Tack för era svar.

Jag pendlar till och från jobbet ,ca 5.4 mil t/r så det blir en del mil.
Min kedja är förmodligen utsträckt 0.5 % men inte 0.75.
Så med andra ord är det gränsfall.
Vågar jag byta endast kedjan eller skall jag byta även kasset nu ?
Eller köra på ännu längre innan jag byter kasset ?

aben

Aktiv medlem
Hej,
Tack för era svar.

Du provar att byta kedjan, hoppar den på kransarna bak är det lämpligt att byta även kassetten. Fram byter man efter hur mycket slitage du ser. Behöver både kassett och klingor bytas kan man istället välja att köra på den gamla kedjan tills den är totalt slut och sen byta hela rasket men behöver inte klingorna fram bytas sliter det onödigt mycket på dem att göra så.

kais01

Aktiv medlem
Hej,
Tack för era svar.

om du inte känner dig händig att renovera kassetter bör du nog försöka byta kedja strax, och som nämnts; går det så går det.

framkrans är betydligt mindre känslig.

hur kom du fram till 0,75% ?

Bikzz

Aktiv medlem
Jag har alltid kört tills det blir problem, det kan dröja 6-900 mil ? Dvs att kedjan funkar på dom drev där bak som man använder mest, men inte längre på dom man använder sällan. Då byter man både kedja och kranspaket. Om det sen börjar slinta där fram oxå (mkt mer sällan) så får man byta framdrev.

kais01

Aktiv medlem
det krävs väldigt frekvent smörjning om det inte skall kännas märkbart trögt när kedjeslitaget går över säg 1 %. men funkar utan kedjehopp gör det ju länge och väl. det kurrande oljudet får man stå ut med.

och många icke dedicerade cyklister kör den taktiken, ja nästan alla dem skulle jag säga. och kostar kassetten som en kedja är det ju rätt både ekonomiskt och bekvämt.

men kostar kassetten som tio kedjor blir läget ett annat.

Senast ändrad:

qma

Aktiv medlem
Ett tips är att köpa ett par kedjor, en kassett och ett framdrev, så har du täckt alla möjligheter. I bästa fall, om byta bara kedjan blev bra så har du resten liggande till när det är dags.

Grimpeur

Aktiv medlem
Hej,
Har skaffat en Bianchi Aria Aero 2020.
Har varit i kontakt med flera och det är olika svar man får.
Vissa säger att man skall byta kedjan efter 50 mil,vissa 100 mil för att spara på kasseten.
Vissa säger att man skall byta när kedjan är utsträckt med 0.5 % vissa anser vid 0.
75 %.
Vet ej om det är försent nu då cykel har rullat 225 mil och kedjan är usträckt mellan 0.5 % inte långt ifrån 0.75 %

Vad anser ni är det bästa för denna typ av cykel.
Det är 11 delad kedja som sitter på.
När skall byta kedja ungefär och hur mil kan man cykla om man väljer att byta kedja + kasset,respektive kedja,kasset och framdrev ?

Kan man använda Shimano kedja trots att orginal sitter TMC?

Tacksam för svar.
Lite beror det på vad du är ute efter. Cykla utan haveri? Cykla med så låg kostnad det går? Cykla med så bäst prestanda som det går. Du verkar ha valt en rättså dyr cykel så då misstänkter jag att du vill ha prestanda. Jag skulle då rekommendera 0,75 % och då byta både kedja och kasett. Själv brukade jag byta kedja vid 0,75 % och kasett om kedjebytet inte hjälper. Numera gör min LBS samma bedömning och byte.

Batavus

Aktiv medlem
Det handlar ju också om hur man tar hand om det, dvs drivlinan. Byt inte i förtid; det brukar märkas när kedjan är slut. Mellan tummen och bakväxeln räcker väl kassetten 3-5 kedjor, och framdrev 3-5 kassetter. Min erfarenhet är att framdrevet håller längre än t ex bakväxeln.
Ett tips kan vara att låta en cykelsmed gå igenom cykeln efter vintern, så är den fräsch till säsongen. Minns inte vad det kostar, 1 500 kr?

Aria_Aero

Ny medlem
Hej,
Tack för att ni tar er tid att svara på mina frågor.

Märkte imorse när jag gick genom kedjan och kasset att på en kugghjul är två kuggar snea något vilket jag antar betyder att det är försent att endast byta kedjan ?

Har även kollat skicket på kedjan genom att mäta den med skjutmått.

Ställde in den på 132 och drog så långt det gick,då hamnar jag strax under 133 vilket bör betyda att det räcker att endast byta kedjan ,om man nu kan lita på den mättning ?

När vi gjorde mättning i måndags så visade kedjeslitageindikator endast 0.75 eller 1.0 %
Den var inte utsträckt 0.75 % men var tydligen inte långt ifrån.

Eftersom jag pendlar till jobbet ca 5.4 mil t/r så köpte jag Bianchi Aria för prestandan i första hand.
Gillar den starkt ,väldigt bra prestanda,komfort mm men jag har tyvärr inte ens tänkt på att jag skall behöva byta kedjan så ofta.

Blir nog att byta både kedjan och kasset inom snar tid eller helt enkelt köra tills kedjan är helt slut och då byter man även framdrev samt trissorna.

Dock vart jag lite osäker vilken utväxling jag har.
När jag köpte min cykel så stod det i annonsen 2020/21 och tydligen så har Bianchi Aria 2021 11-30 utväxling medan Aria 2020 11-28 ?
Sen siter det en kmc kedja 11 delad kedja ,antar att det funkar alldeles utmärkt att använda Shimano ?

qma

Aktiv medlem
@Aria_Aero utväxlingen ser du ju genom att kolla märkningarna på dreven i kassetten, eller om du inte hittar det så räkna tänderna.

NON

Aktiv medlem
Märkte imorse när jag gick genom kedjan och kasset att på en kugghjul är två kuggar snea något vilket jag antar betyder att det är försent att endast byta kedjan ?

Inte nödvändigtvis, ibland så ser vissa kuggar något skeva ut, men det tror jag är till för att underlätta för kedjan att klättra under växling.

Det enklaste är väl att köpa hem kedja och kassett men att börja med att byta enbart kedjan. Funkar det så har du en ny kassett på lager inför kommande byte, om inte så byt också kassetten.

aben

Aktiv medlem
Eftersom jag pendlar till jobbet ca 5.4 mil t/r så köpte jag Bianchi Aria för prestandan i första hand.
Gillar den starkt ,väldigt bra prestanda,komfort mm men jag har tyvärr inte ens tänkt på att jag skall behöva byta kedjan så ofta.
Montera skärmar och en stänklapp fram som går ända ned till marken så ökar livslängden på drivlinan markant, minst en fördubbling skulle jag tro om du använder olja som smörjmedel.

Pfaff

Aktiv medlem
Det bästa svaret jag kan komma på är: när det är slitet.
Kedjeslitagemätare funkar ju utmärkt för vanligt dödliga och är man en riktig petimäter finns ju även mätverktyg för kassetter och klingor, tex
Ögon, öron och känsla funkar ju med lite erfarenhet riktigt bra för att fastställa om saker är slitna. Tills dess får det kanske kosta lite?

(jag har själv inte haft några som helst problem med att slita ner 11-vx kedjor till 0,75 med följande förtida byten av kassetter. Sannolikt är jag varken stark eller snabb nog att få en kedja att kugga över och hörseln är det inte heller mycket bevänt med)

Senast ändrad:

Aria_Aero

Ny medlem
Hej,
Efter mycket om så bestämde jag mig igår att byta endast kedjan.
Kollade även kedjan med kedjeslitage indikator Park tool cc 2.
Den visade efter 260 mil att kedjan var utsträckt mellan 0.5-0.75 %.

Har inte märkt något negativt efter byte utan den funkar minst lika bra som innan om inte ännu bättre vid växlingar.

Stort tack för att ni tog tid och svarade på mina frågor :)

IM

Aktiv medlem
Jag brukar byta strax efter grejerna passerat gränsen för vad som är uppenbart oförsvarligt slitage. Generellt sett.

Till viss del beror det ju dock på cykel, tänkt cykling och vilka grejer som sitter på; jag är mer rädd om Campa-prylarna på titan-hojen än shimano-prylarna i Tiagranivå på pendlar-jonnen. (Jag är rädd att jag, som fattig student, antagligen får kränga skogscykeln när det är dags att se över den drivlinan. 🙂)

Jag gillar att köra slut på saker innan de lämnas till återvinning. Jag kan dessutom leva med lite småjox som exempelvis icke 100%-ga växlingar och att det kuggar över lite vid hård belastning på "icke-kritiska" kugghjul. Med det sagt är det värdefullt och mycket vunnet att ta hand om grejerna; tvätta och smörj, och köra med skärmar (jag kör en och annan smutsig lvg-runda med en lättmonterad skärm åtminstone fram).

Den gyllene medelvägen mellan att spara kedja kontra kugghjul? Det har jag tyvärr inget svar på.

Köp & Sälj

Topp