När utvecklingskurvan planat ut, hur gör ni?

TinyTemper

Aktiv medlem
Lite uppgiven efter förmiddagens träning när det blev väldigt tydligt att min utvecklingskurva helt stagnerat. Jag gör samma fel hela tiden, noterar dem, men gör inget åt saken. Hur gör ni när det blir såhär? (Det enkla svaret är kanske att sluta gör fel, men det är inte så lätt när man befäst massa dumheter.) Går en kurs? Cyklar ihop med andra? Tar in en tränare? Gör upp någon slug plan själv? Cyklar mer? Själv vet jag inte riktigt hur jag ska komma vidare.

Ska väl tillägga att jag bara cyklar för att det är roligt och att jag inte har några ambitioner att tävla. (Men jag vill ändå bli bättre.)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Utveckling av vilken bit av cykling?

Gör en lista på 3 punkter du ska fokusera på framöver.

skjivert

Medlem
Tror alla dina alternativ är bra. Det lättaste av alternativen är nog att cykla med polare som är bättre än dig själv.
Det brukar agera sporrande på mig själv iaf.

H.

Aktiv medlem
Utan att veta vad det handlar om tror jag en generell lösning är att göra något annat när man fastnar. Sen efter en tid kan du prova igen och vem vet, då kanske det går bra.

Tex, om det är ett knix på en stig, eller ett hopp som du inte sätter, så kör bara något annat istället.

jonte987

Aktiv medlem
Ja, kör nåt annat. Jag har själv mest problem med att jag tappar känslan, för att jag cyklar för lite + är ingen naturbegåvning. Att mata samma samma grävda led med lift hjälper mig tillbaka tycker jag, och även pump det lilla jag testat.

TinyTemper

Aktiv medlem
Utveckling av vilken bit av cykling?

Gör en lista på 3 punkter du ska fokusera på framöver.
Tror det handlar mest om kurvtagningsteknik (när jag tänker efter). Att jag är ganska så frisk på bromsarna, fortfarande inte kan lyfta blicken, inte litar på cykel och däck osv. Misstänker att det där med blicken är lösningen på mycket.

Bengt-re

Aktiv medlem
Set lite press på dig - det kan göra nytta för är det brått så måste man göra vad man kan för att spara tid. Lite stravahets kan vara utvecklande.

Bengt-re

Aktiv medlem
Tror det handlar mest om kurvtagningsteknik (när jag tänker efter). Att jag är ganska så frisk på bromsarna, fortfarande inte kan lyfta blicken, inte litar på cykel och däck osv. Misstänker att det där med blicken är lösningen på mycket.
Farten är din vän! Är du rädd för att krasha så kör med mer skydd?

Raggamuffin

Aktiv medlem
Då är det bra att ta med någon som är snabb för att hen vet vad han gör och tittar på några åk. Det är ofta tydligt, sen får du några småsaker att tänka på, max 3 helt klart. Vrid höften, in med knäet, vikten fram / bak etc, sitter du mitt på sadeln osv.

Ustzeust

Aktiv medlem
Tror det var zakarias johansen som sa det i en film att nöta samma led är bra träning.

Har gjort så sällan bromsar i kurvorna längre vilket var mitt stora problem.

Tomcaten

Aktiv medlem
Generellt så bör man mixa upp och variera träningen när man har stannat på ett ställe. Jag tror att huvudet är trött på samma visa, samma trail/backe. Uppehåll kan också vara nyttigt.
Våga falla är bra också, en smäll mot höften är lite nyttigt för då vet man vart man nådde gränsen någonstans.
Nackdel med att köra i grupp nu i ditt fall är att det blir massa till kockar.

Du kan ju filma dig själv också om du inte redan gjort det?

VanGarg

Aktiv medlem
Tycker dethjälper att köra sessions/nöta. Alltså att vissa rundor bestämmer jag på förhand att något ska övas på, se ut ett ställe. Och så köra den sträckan/featuren massa gånger. Kan vara 50m stig med 2 kurvor exempelvis för att öva kurvtagning.
Avsevärd bonus om du kan ställa en videokamera av något slag o spela in dig själv. O så kollar du på videon mellan varje försök.
Nu när jag tänker efter så var det längesdan senast, får nog bli en omgång kurvtagning nästa tur!

ejma

Aktiv medlem
Gå segmentet du vill öva på åt båda hållen och bestäm vart du vill vara på stigen/vägen. Jag tycker att välja rätt linje är klart viktigare än att undvika rötter och stenar. En modern 29" sväljer rätt stora stenar utan problem. Mjuka ben och armar hjälper att svälja ojämnheter. På alpinskidor brukar man lägga vikten fram i ingång av svängen och sedan flytta trycket bakåt vid utgång för att få extra fart. Fungerar bra på cykel också. Det finns ganska många kurvtips på youtube om hur man behåller trycket på hjulen.
Strava kan hjälpa en del. Vilken fart håller de snabbaste på segmenten du är intresserad? Vart är du långsammare och varför?
Nyttigt att nöta backar både uppför och nedför.

TinyTemper

Aktiv medlem
Generellt så bör man mixa upp och variera träningen när man har stannat på ett ställe. Jag tror att huvudet är trött på samma visa, samma trail/backe. Uppehåll kan också vara nyttigt.
Våga falla är bra också, en smäll mot höften är lite nyttigt för då vet man vart man nådde gränsen någonstans.
Nackdel med att köra i grupp nu i ditt fall är att det blir massa till kockar.

Nu när du säger det, så tror jag att det hade varit nyttigt att se vart gränsen går. Har tillexempel lite för lätt att slänga ut innerbenet i kurvor när det känns lite läskigt (och då är det inte ens säkert att jag får släpp på cykeln). Får försöka kväva den reflexen.

H.

Aktiv medlem
Hur mäter du dina framsteg? Om du känner att du inte utvecklas, beror det på en känsla eller på att du faktiskt inte kör bättre/snabbare? Ibland kan man bli lurad. Tex kan det kännas som att man kör en kurva skitfort om man kommer in i hög fart och sladdar genom den, men om man breddar perspektivet så kanske totaltiden från 50m före kurvan till 50m efter kurvan går fortare om man sänker farten in i kurvan tex. Även fast känslan är att det går långsammare.

Så du bör ju ha något bra repeterbart sätt att mäta din utveckling på också.

Jag brukar köra strava och då köra samma sträcka om och om igen. Jag har ganska lång erfarenhet och kan ofta bedöma om det gått fort utifrån premissen om jag satt alla linjer som planerat tex, men jag anvämder ändå strava för att i efterhand verifiera om det faktiskt var så och hur mkt som skiljde de olika åken åt.

TinyTemper

Aktiv medlem
Hur mäter du dina framsteg? Om du känner att du inte utvecklas, beror det på en känsla eller på att du faktiskt inte kör bättre/snabbare? Ibland kan man bli lurad. Tex kan det kännas som att man kör en kurva skitfort om man kommer in i hög fart och sladdar genom den, men om man breddar perspektivet så kanske totaltiden från 50m före kurvan till 50m efter kurvan går fortare om man sänker farten in i kurvan tex. Även fast känslan är att det går långsammare.

Så du bör ju ha något bra repeterbart sätt att mäta din utveckling på också.

Jag brukar köra strava och då köra samma sträcka om och om igen. Jag har ganska lång erfarenhet och kan ofta bedöma om det gått fort utifrån premissen om jag satt alla linjer som planerat tex, men jag anvämder ändå strava för att i efterhand verifiera om det faktiskt var så och hur mkt som skiljde de olika åken åt.
Allt bygger egentligen på känslan jag har/får när jag tränar. (Just nu känns det hackigt, jag sätter ned en fot här och en fot där, det går långsamt, jag bromsar för mycket och på fel ställen osv osv.) Mitt sätt att mäta min utveckling på har hittills varit den årliga Åreveckan. Känns det bra då har jag utvecklats, känns det inte bra så är det bara att nöta mer i hemmabacken. Godtyckligt, ja.

H.

Aktiv medlem
Allt bygger egentligen på känslan jag har/får när jag tränar. (Just nu känns det hackigt, jag sätter ned en fot här och en fot där, det går långsamt, jag bromsar för mycket och på fel ställen osv osv.) Mitt sätt att mäta min utveckling på har hittills varit den årliga Åreveckan. Känns det bra då har jag utvecklats, känns det inte bra så är det bara att nöta mer i hemmabacken. Godtyckligt, ja.
Ok. Då antar jag att det är utförscykling det handlar om?

Är målsättbingen att köra fort så är flera råd som getts tidigare bra. Dvs, gå en bana/sektion och försök hitta bra linjer. Memorera hur du ska köra och försök sedan hålla dessa så bra som möjligt. Ta gärna tid på de olika varianterna för att lära dig vilka linjer som är snabba. Har du möjlighet kan det vara väldigt lärorikt att gå en bana med någon som är duktigare för att höra hur den personen cyklar genom en sektion. Försök sedan köra den linjen.

Om det inte handlar om tid, utan att bara rent allmänt klara av olika banor är det nog tyvärr mycket så att utveckling tar tid, men en god idé kan vara att utmana lagom. Dvs, ibland kanske det kan vara kul att ge sig på något monstersvårt för att ge sig själv en perspektivförskjutning. Plötsligt verkar det där vanliga inte så svårt längre. Men du bör inte alltid söka det svåraste eftersom det kommer förstöra ditt flyt och kanske bryta ner ditt självförtroende.

Vill du glänsa i en röd backe eller med nöd och näppe klara av en svart?

Gå också regelbundet tillbaka till banor/sträckor som du vet att du med lätthet klarar, och försök köra dessa snabbare/bättre.

Vad gäller kurvtagning så är ju det något som alla cyklister traglar med. Det går alltid att förfina.

TinyTemper

Aktiv medlem
Ok. Då antar jag att det är utförscykling det handlar om?

Är målsättbingen att köra fort så är flera råd som getts tidigare bra. Dvs, gå en bana/sektion och försök hitta bra linjer. Memorera hur du ska köra och försök sedan hålla dessa så bra som möjligt. Ta gärna tid på de olika varianterna för att lära dig vilka linjer som är snabba. Har du möjlighet kan det vara väldigt lärorikt att gå en bana med någon som är duktigare för att höra hur den personen cyklar genom en sektion. Försök sedan köra den linjen.

Om det inte handlar om tid, utan att bara rent allmänt klara av olika banor är det nog tyvärr mycket så att utveckling tar tid, men en god idé kan vara att utmana lagom. Dvs, ibland kanske det kan vara kul att ge sig på något monstersvårt för att ge sig själv en perspektivförskjutning. Plötsligt verkar det där vanliga inte så svårt längre. Men du bör inte alltid söka det svåraste eftersom det kommer förstöra ditt flyt och kanske bryta ner ditt självförtroende.

Vill du glänsa i en röd backe eller med nöd och näppe klara av en svart?

Gå också regelbundet tillbaka till banor/sträckor som du vet att du med lätthet klarar, och försök köra dessa snabbare/bättre.

Vad gäller kurvtagning så är ju det något som alla cyklister traglar med. Det går alltid att förfina.
Det handlar mest om att jag vill få till ökad fart och mer flyt :giggle:

Smiler

Medlem
Tiden på året kan ju spela in en del, det är kallt, halt och mörkt. inte lätt att prestera på topp helt enkelt. Du får ta det som en träning i pannbenstjocklek och tänka på att solen snart är tillbaka☀

Berk

Aktiv medlem
Tiden på året kan ju spela in en del, det är kallt, halt och mörkt. inte lätt att prestera på topp helt enkelt. Du får ta det som en träning i pannbenstjocklek och tänka på att solen snart är tillbaka☀
Bra poäng! Många hinder jag klarade på sommaren klarar jag inte nu. Jag tycker faktiskt om lite mer utmaning, så har ingen problem med det.

TinyTemper

Aktiv medlem
Säger som @Berk, du har en poäng där. Tänker dock att om jag blir bättre på det för årstiden något mer fostrande underlaget så kommer saker och ting att flyta på lite bättre i sommar ☺

H.

Aktiv medlem
Säger som @Berk, du har en poäng där. Tänker dock att om jag blir bättre på det för årstiden något mer fostrande underlaget så kommer saker och ting att flyta på lite bättre i sommar ☺
Så är det absolut. Det är mycket svårare så här års. Rullet är markant sämre vilket sänker farten och allt är halt och jäkligt. Mer kläder påverkar smidigheten och det är lätt att bli lite kall och stel.

Så det är fullt rimligt att inte klara alla sektioner nu, även om man klarat dem i somras. Om du däremot faktiskt klarar dem nu så vet du att det kommer gå lätt som en plätt att köra samma sträcka i vår.

Fundadores

Aktiv medlem
I vissa fall blir man inte bättre. Tycker det är skitkul att spela golf, har gått kurser, lektioner, tränat men fastnat som höghandikappare. Skulle behöva lägga så enormt mycket för att bli lite bättre så tycker inte det är värt det. Så länge man har kul så är det Ok.

TinyTemper

Aktiv medlem
I vissa fall blir man inte bättre. Tycker det är skitkul att spela golf, har gått kurser, lektioner, tränat men fastnat som höghandikappare. Skulle behöva lägga så enormt mycket för att bli lite bättre så tycker inte det är värt det. Så länge man har kul så är det Ok.
Sant, men jag är beredd att ge det massor av år till innan jag landar i den tanken (är lite envis också). Det kanske låter konstigt, men cyklingen känns FÖR rolig för att det inte skulle kunna gå att bli bättre :unsure:

Valhalla_

Aktiv medlem
Själv gör jag framsteg om jag tvingar mig själv att göra något lite utmanande. Skrämma mig själv lite lagom lite då och då. Sen är detta med att mixa upp och göra annat inte så dumt. Kör din vanliga runda åt andra hållet eller vad som helst.

Det där är utmärkt för man fattar inte hur tekniken ser ut förrän man ser det på film. Då blir det lättare att jämföra med hur duktiga åkare på youtube gör osv.

clara

Aktiv medlem
Just med kurvtagning tror jag man måste backa ibland och ta det tillbaka till koner på parkeringsplats där man kan träna tekniken utan att det kommer hala rötter och träd i vägen. Och filma så du kan jämföra med how to videos från Youtube.

erik h

Aktiv medlem
Utvecklas? Jag försöker att undvika att bli alltför mycket sämre för åren som går...

På trialstiden var det ju lite annat förstås. Titta på andra, försöka igen, sluta när man lyckades och spara den känslan i kroppen.

Och fundament. Det finns alltid sprickor att täta i din bottenplatta. Kör mer.

Senast ändrad:

katten

Aktiv medlem
Nu är jag inte någon utförsåkare så jag inte tekniken men: Varför inte helt byta disciplin ett tag? En annan sorts cykling så kanske du kommer tillbaka med lite andra skills och annat tänkande i huvudet. För mig är det bra för inspirationen att blanda olika cykelformer.

/A

(Men kan ju kräva ytterligare cykelinköp som man behöver budget och garageplats för)

Fundadores

Aktiv medlem
Nu är jag inte någon utförsåkare så jag inte tekniken men: Varför inte helt byta disciplin ett tag? En annan sorts cykling så kanske du kommer tillbaka med lite andra skills och annat tänkande i huvudet. För mig är det bra för inspirationen att blanda olika cykelformer.

/A

(Men kan ju kräva ytterligare cykelinköp som man behöver budget och garageplats för)
Pumptrack är ju bra för kurvtagning i varje fall för bikepark med berms. Bra träning för pumpning också. En DJ är ju inte någon svindyr cykel om man hittar en bättre begagnad.

TinyTemper

Aktiv medlem
Just med kurvtagning tror jag man måste backa ibland och ta det tillbaka till koner på parkeringsplats där man kan träna tekniken utan att det kommer hala rötter och träd i vägen. Och filma så du kan jämföra med how to videos från Youtube.
Att jag bara inte tänkt så långt, tack! Detta låter högst rimligt, och nyttigt. Blir ju dessutom större mängd teknikträning om jag håller mig på platten än om jag puttar upp och tekniktränar utför.

Karl-Luis

Aktiv medlem
Brukar utsätta mej för saker jag är osäker på men på en nivå där du kan vurpa om och om igen, mina hjän spöken kickar in när jag inte kan se landningen brukar då ta det lungt glida ner för stigen/spåret i lagom fart tillräckligt för att pumpa över eller ta sig förbi hindrerna.
Då vet jag ungefär vilken fart kurvor kräver, däcken jag har gillar att gräva ner sig ordentligt i en kurva så måste komma in med en manual när det är geggigt annars tar det enkelt stopp 😂😊
Hetaste tipset följ efter den bästa åkaren du känner eller vet, sen ger du dej fasiken på att se hans/hennes arsle (hålla rygg på). Du blir lagom stressad för att prestera mer och du har samtidigt någon som gör spårvalen,kurvtekniken och hoppen åt dej så du hinner anpassa din åkning för bästa resultat.

TinyTemper

Aktiv medlem
Hetaste tipset följ efter den bästa åkaren du känner eller vet, sen ger du dej fasiken på att se hans/hennes arsle (hålla rygg på). Du blir lagom stressad för att prestera mer och du har samtidigt någon som gör spårvalen,kurvtekniken och hoppen åt dej så du hinner anpassa din åkning för bästa resultat.
Sant, och ett bra tips! Det trista är att jag nästan alltid är själv bara. Men att ta rygg på någon bra löser ofta ett av mina större problem (som också troligen är roten till det onda), att inte glo ned i marken precis framför mig. Lättare att titta "rätt" med någon före.

TinyTemper

Aktiv medlem
Ha! Nu tror jag att jag kommit en bit på väg för att förstå varför min kurvtagning är så usel. Den där satans lilla ytterarmen (armbågen), den pekar ju helt fel. Borde armbågen inte rimligtvis peka mer ut, åt sidan än bakåt? Tänker att det går att sätta hårdare press på den sidan av styret då (och dessutom få bättre lut på cykeln)... Hur gör ni?
20210126_151350.jpg

Berk

Aktiv medlem
Ha! Nu tror jag att jag kommit en bit på väg för att förstå varför min kurvtagning är så usel. Den där satans lilla ytterarmen (armbågen), den pekar ju helt fel. Borde armbågen inte rimligtvis peka mer ut, åt sidan än bakåt? Tänker att det går att sätta hårdare press på den sidan av styret då (och dessutom få bättre lut på cykeln)... Hur gör ni?
Har du kanske för brett styre?

jolov

Aktiv medlem
Jag skulle nog vara lite försiktig med att försöka förenkla det till en sån grad att man drar slutsatsen "min kurvtagning är dålig för att jag har fel vinkel på armbågen"

Cykla med duktigare cyklister och se hur dom gör på dom stigar du cyklar i vanliga fall brukar kunna vara rätt hjälpsamt

H.

Aktiv medlem
Ha! Nu tror jag att jag kommit en bit på väg för att förstå varför min kurvtagning är så usel. Den där satans lilla ytterarmen (armbågen), den pekar ju helt fel. Borde armbågen inte rimligtvis peka mer ut, åt sidan än bakåt? Tänker att det går att sätta hårdare press på den sidan av styret då (och dessutom få bättre lut på cykeln)... Hur gör ni? Visa bilaga 466520
Väldigt svårt att bedöma på en stillbild. Hur fort det går, hur halt det är osv är rätt avgörande för vad som är lämplig position, och vilket behov av marktryck du behöver.

Har du en grusplan i närheten så kan ett bra tips vara att lägga ut grejer som en slalombana och försöka köra denna snabbare och snabbare tex. Kan även vara kul att försöka göra bara en kurva med "dödsgrepp" för att pressa dig att hantera tex släpp som du inte var beredd på.

TinyTemper

Aktiv medlem
Jag skulle nog vara lite försiktig med att försöka förenkla det till en sån grad att man drar slutsatsen "min kurvtagning är dålig för att jag har fel vinkel på armbågen"

Cykla med duktigare cyklister och se hur dom gör på dom stigar du cyklar i vanliga fall brukar kunna vara rätt hjälpsamt
Jag tror att det är en bidragande orsak (framgick nog inte när jag skrev först). 😊. Har en del annat att träna på gällande just kurvtagning.

TinyTemper

Aktiv medlem
Väldigt svårt att bedöma på en stillbild. Hur fort det går, hur halt det är osv är rätt avgörande för vad som är lämplig position, och vilket behov av marktryck du behöver.

Har du en grusplan i närheten så kan ett bra tips vara att lägga ut grejer som en slalombana och försöka köra denna snabbare och snabbare tex. Kan även vara kul att försöka göra bara en kurva med "dödsgrepp" för att pressa dig att hantera tex släpp som du inte var beredd på.
Jag kör på grusplan en del numera. Men ibland är det spännande att se om de hänt något med tekniken där man har mest användning för den (I skogen).

Tanken med bilden var mest för att visa hur jag menade.

Berk

Aktiv medlem
Hmmm, det har jag aldrig tänkt på bara! 🤔
Det kan såklart finnas många andra saker du skulle kunna förbättra. Men på bilden verkar styren mycket brett jämfört med dina axlar. Har själva märkt att några cm skillnad på styren kan göra en jättestor skillnad i cykelkänslan.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer