Någon här som fått plats med ett 27,5"-hjul bak i en gammal Scott Scale 26-tummare?

JTF

Ny medlem
Någon här som fått plats med ett 27,5"-hjul bak i en gammal Scott Scale 26-tummare?
Hej allihopa! :-)

Har en äckligt omodern Scott Scale 50 2011 som jag funderar på att "modda om" till grusvägsracer med 27,5"/650b-hjul och undrar om någon här gjort något liknande? Får det plats? Fram är irrelevant eftersom gaffel ändå ska bytas, så funderingarna gäller alltså bakhjulet.

Rent teoretiskt borde det ju gå, om man är beredd att samtidigt gå ner i däckvolym till max ca 2.0-2.1". Hade helst velat få in Race King 2.2" men det kan man väl fetglömma? :-/

Sixten Fors

Aktiv medlem
Det funkar, 50 mm i alla fall. Bredd är större problem än höjd har jag för mig.

Varför inte mäta på din cykel?

JTF

Ny medlem
Jo jag har redan mätt, och kommit fram till ungefär det jag och du skriver. Bara tänkte se om någon har gjort det IRL och kan bekräfta innan jag klickar hem hjul. Men ingen katastrof om inte Race King 2,2" får plats, Thunder Burt 2,1" kanske går att mejsla in istället...

Sixten Fors

Aktiv medlem
En kompis till mig som heter Johan köpte en 2012 Scale 26" HMF stl. Medium av mig för 3-4 år sedan. Han kör dubbla hjulset 559 och 584. Jag har själv satt dit hjulen men minns inte exakt vilka däck det var, det var minst 2,0. Sedan kanske cf och alu ramar är aningen olika. På min 26" alu Scale har jag aldrig använt 584 hjul.

MatteXC

Aktiv medlem
Ska du få plats på en alu scale från de åren får du nog kapa bort den där lilla "bryggan".

Jag har en 2010 och det är nästan för tight mot den med 26x2,2 raceking (de är rätt höga)

JTF

Ny medlem
@Sixten: Tack för input, ska fundera vidare.

@MatteXC: Jo, det är en alu-ram (stl M) och den där bryggan mellan stagen är väl det som tar i först på höjden ja.

Sixten Fors

Aktiv medlem
Bildbevis :)
Vit Scale 26 AL + svart/röd Scale 26 CF
2xScale_26.jpg

Mina ben + Scale 29 CF + Scale 26 CF
29_och_26_Scale.jpg

tmalm

Aktiv medlem
Kör 42mm dubbdäck på 28" i en gammal tjusexa...
De där bryggorna kan du såga bort med sticksåg om det skulle behövas.
/T

MatteXC

Aktiv medlem
Räcker nog att ta bort en del av bryggan, har för mig att den är rätt spetsig åt fel håll.

Intressant om det funkar, då kan jag nog tänka mig att 27,5 konvertera min Scale :)

LTS

Aktiv medlem
Vad är det för mening? Det blir knappt någon skillnad i storlek. 584 hette också 26" till marknadsförare hittade på ett nytt namn.

Sixten Fors

Aktiv medlem
LTS sa:
Vad är det för mening? Det blir knappt någon skillnad i storlek. 584 hette också 26" till marknadsförare hittade på ett nytt namn.
Meningen är om man gillar att köra smalare och lättare däck av annan typ, t.ex. för asfalt/grusåka då 559x60 = 584x50 = 622x30 på ett ungefär. I skogen är nog ändå 559x60 (26x2.4") det bättre valet.

JTF

Ny medlem
Sixten Fors sa:
LTS sa:
Meningen är om man gillar att köra smalare och lättare däck av annan typ, t.ex. för asfalt/grusåka då 559x60 = 584x50 = 622x30 på ett ungefär. I skogen är nog ändå 559x60 (26x2.4") det bättre valet.
+1

En annan orsak är att jag spanat in ett par snorbilliga men ändå inte blytunga 27,5"-hjul -> https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-wh-mt500-27.5-front-wheel-690262 och -> https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-wh-mt500-27.5-rear-wheel-690288 som har hyfsat moderna 24 mm innermått. Borde vara lagom för ca 50-53 mm-däck för att hålla Happykorrekt standard. :-)

Sixten Fors

Aktiv medlem
JTF sa:
En annan orsak är att jag spanat in ett par snorbilliga men ändå inte blytunga 27,5"-hjul -> https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-wh-mt500-27.5-front-wheel-690262 och -> https://www.bike-discount.de/en/buy/shimano-wh-mt500-27.5-rear-wheel-690288 som har hyfsat moderna 24 mm innermått. Borde vara lagom för ca 50-53 mm-däck för att hålla Happykorrekt standard. :-)
Inte snortunga @ 950 + 1100 = 2050 gram? Kanske dags att snyta sig om ditt snor väger mer än så? Mitt hjulset väger 1390 gram, inkl. tape och TL-ventiler. Det är 660 gram lättare.

Bilagor

JTF

Ny medlem
Nu var det priset och inte vikten som var av snor.
Och dina hjul kostar nog lite mer än 600 kr/st. Tror jag...

Det här projektet har ytterst begränsad budget, cykeln lever egentligen redan på "ekonomisk övertrassering" sedan några år... Men samtidigt vill jag inte heller köpa begagnat. I värsta fall kör jag vidare på de halvskeva original DT445-hjulen med hemska 19 mm bredd och 26"-däck. Eller säljer klabbet till någon nybörjar-ungdom i vår...

JTF

Ny medlem
Min egen definition av den rullande vikthetsen på två hjul. :-)

Elit/samlare/internetcyklist -> under 1300 gram/par
Köpstark motionär -> 1300-1500 gram/par
Medveten entusiast -> 1500-1700 gram/par
Lätta för att vara lågbudget -> 1700-1900 gram/par
Halvtunga lågbudget -> 1900-2100 gram/par
Blytunga lågbudget -> 2100 gram/par och uppåt...

Sixten Fors

Aktiv medlem
Originalhjulen (samma som dina) väger 860+1050=1910 gram och används till pendling på asfalt/grusväg med 2" RaceKing Protection.
A_Asfalt.jpg

Jo drygt 600 kr blev det nog för finhjulen som används för träning med Nobby Nic 2,25" TLR och snart Mk2 2,4" RaceSport
A_Trning.jpg

A_Trning2.jpg

...samt för tävling Rocket Ron 2,25" Liteskin.
A_tvling.jpg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer