Någon hjulbyggare i forumet?

Reibmob

Medlem
Hej på er!
Tänkte höra om någon i forumet bygger hjul. Är ute efter lättast möjliga mtb tubelessready 29' hjulpar för max 3000-5000. Någon som är bra på detta och är sugen på att bygga 3 hjulpar? Var viktmässigt och navmässigt tror ni man hamnar i denna prisklass? Ens lönt eller köpa färdig produkt???? Tacksam för råd!

Är ju just detta med nav som gör mig ambivalent, många lovordar just dt240 nav. Om man släpper något på just pris och högsta kvalitet vilka nav rekommenderas utöver 240? Finns ju en del lågpris som Novatec och Kriterium. Skit eller inte? Vad finns i mellansegmentet som är ok till vettigt pris och värt att bygga på.

Kollat lite på hjulpar med Bor 333 fälg med Novatecnav från superlight-bikeparts.de 1490g för 3000kr. Finns även på Kriteriumnav för några kronor till. Inga som har erfarenhet av dessa?

Reibmob skrev:
-------------------------------------------------------
> Kollat lite på hjulpar med Bor 333 fälg med
> Novatecnav från superlight-bikeparts.de 1490g
> för 3000kr. Finns även på Kriteriumnav för
> några kronor till. Inga som har erfarenhet av
> dessa?

Delvis som kommentar till din post längre upp.
I stället för DT240 kan du ju köra med DT 350 bak. Fortfarande lätt och mycket lika kvalitetsmässigt.
Fram är ju inte lika viktigt; Ett av de bättre Novatec-naven borde bli bra. Criterium; undrar om det inte är rebrandade Novatec-nav?

100 gr skiljer det i katalogvikt, inte helt försumbart Om man vill ha lätta hjul. De där grammes är svåra att spara någon annanstans.

lundatok skrev:
> 100 gr skiljer det i katalogvikt, inte helt
> försumbart Om man vill ha lätta hjul. De där
> grammes är svåra att spara någon annanstans.

Var hittar du de uppgifterna och vilken version av naven är det du jämför?
Antar att det är 240-naven du menar. 350-naven ligger väldigt nära Hope Pro2 Evo viktmässigt, kvalitetsmässigt är det väl mest en smaksak.

Hope-navet/naven kan man ju få i flera färger, om Reimob tycker det är ett plus.
Dessutom låter det mer, för den som tycker om ett högt sound.

Med tanke på Reimobs budget är har jag svårt att se att det skulle gå att bygga ett vettigt hjulpar med 240-naven och bra, hyggligt lätta fälgar, lättare ekrar än Sapim Race / DT Comp..

Tack för alla svar, fått en del att begrunda. Inte många hjulbyggare i forumet som är sugna på att bygga kan jag konstatera:(��

Kan nog bero på att det är svårt att konkurrera, både i pris och kvalitet med dom tyska webhjulbyggare som det redan länkats till...

hm skrev:
> Kan nog bero på att det är svårt att
> konkurrera, både i pris och kvalitet med dom
> tyska webhjulbyggare som det redan länkats
> till...

+1 Jo för ska man sätta sig o knopa ihop ETT hjulset så går det ju i alla fall en hel freda'kväll åt skogen, det vill man ju ha pröjs för o då blir kostnaden högre än om TS skulle beställa från ex. http://www.actionsports.de/en/wheels/wheelset-specials/mtb-disc-29er/?sPage=1&sSort=3

// L

Jag har en bra Lbs som fin justerar och fixar ekerspänningen för ca 100kr om jag varit nogran,har inte du någon?

Om du har köp lösa ekrar nipplar och fälgar å nav och pyssla ihop, sen fixar lbsen resten:-)

Att få tag på en hjulbyggare kan ju inte vara så svårt, det är väl bara att ringa runt till cykelhandlarna. Det hade varit bättre att fråga efter vem som bygger bra hjul.

Visst skulle jag kunna bygga hjulen åt dig, men jag skulle ta så lång tid på mig att det skulle bli dyrt och troligen inte bättre än om valfri lbs gjorde det.

En fråga, någon som kör på veltec hjul. Hittat en uppsättning från tysk sida med dt240s nav. Vikt ca1440. Pris ca 5000kr. Bra fälg??????

Tillbaka
Topp