Någon postade länk till karta över vindskydd och stugor - men jag hittar ej tråden igen.

coupas

Aktiv medlem
Någon postade länk till karta över vindskydd och stugor - men jag hittar ej tråden igen.
Kära forumister,

Jag misslyckades med att sätta ett bokmärke på denna fantastiska karta, vill minnas att det var google maps, där det fanns en fin sammanställning över alla vindskydd och lite stugor som finns i Sverige för övernattning. Med kommentarer på många av dem.

Vet ni vilken jag menar? Det var i förra veckan tror jag, eller tidigt denna vecka.

Tack på förhand om ni kan hjälpa mig med denna. Det var inte vindskyddskartan.se

D

Deleted member 68249

Guest
Kära forumister,

Jag misslyckades med att sätta ett bokmärke på denna fantastiska karta, vill minnas att det var google maps, där det fanns en fin sammanställning över alla vindskydd och lite stugor som finns i Sverige för övernattning. Med kommentarer på många av dem.

Vet ni vilken jag menar? Det var i förra veckan tror jag, eller tidigt denna vecka.

Tack på förhand om ni kan hjälpa mig med denna. Det var inte vindskyddskartan.se
Menar du kanske det här?

mzi

Aktiv medlem
Den där vindskyddskartan finns även som betalapp. Men jag tycker maps funkar minst lika bra.

sih

Aktiv medlem
Är det inte den appen som tagit bort eftersom de använde bilder från vindsskyddskartan utan att fråga?

Sarag

Ny medlem
Kära forumister,

Hej är nyfiken om du hittat den? Samma här så besviken när den inte dök upp på Google längre

jolov

Aktiv medlem
Hej är nyfiken om du hittat den? Samma här så besviken när den inte dök upp på Google längre
Skärmavbild 2021-09-14 kl. 15.08.11.png

heffe

Aktiv medlem
Inte den du söker, men som ff kan vara väldigt användbar imho
Finns mkt leder, vindskydd och stugor listade.

mzi

Aktiv medlem
Det är något som är off med den där trådarkeologin, jag vet inte varför det känns som Sara inte alls är så intresserad av det här vindskyddet egentligen.

mzi

Aktiv medlem
Men den där är väl de som försöker kapitalisera på andras arbete? Precis som en annan känd MTB-app.

desmo

Aktiv medlem
Informationen från vindkyddskartan har flyttat in hos; https://map.campwild.org/
Om det är bra eller inte vet jag inte. Jag vet bara att jag har svårt att hitta adressen när jag behöver den. Facebook-gruppen "Vindskydd i Norden" är typ "administratör" för den och godkänt flytten av information.

Lillen84

Ny medlem
Jag har börjat använda den här sidan det senaste; https://swetrails.com
Ganska basic men gillar att man enkelt kan ladda ner gpx filer över de leder som finns.
Ganska vandringsinriktad dock.

jansson99

Moderator
Forumvärd
Informationen från vindkyddskartan har flyttat in hos; https://map.campwild.org/
Om det är bra eller inte vet jag inte. Jag vet bara att jag har svårt att hitta adressen när jag behöver den. Facebook-gruppen "Vindskydd i Norden" är typ "administratör" för den och godkänt flytten av information.
Jag gissar att @Sarag har ett finger med i spelet av flytten av vindskyddskartan till campwild och vill därför att den även fortsättningsvis kan hittas. Hon är nog inte alls så ledsen och förvånad som hon vill påskina att den inte dök upp på Google längre.

desmo

Aktiv medlem
Jag gissar att @Sarag har ett finger med i spelet av flytten av vindskyddskartan till campwild och vill därför att den även fortsättningsvis kan hittas. Hon är nog inte alls så ledsen och förvånad som hon vill påskina att den inte dök upp på Google längre.
Jag har ingen aning. Ni som kan data kan kanske pussla ihop saker? Fult knep isåfall.
Själv gillade jag formatet på google-maps bättre!

WSMC

Aktiv medlem
Hmmm...the plot thickens....:cool:

mzi

Aktiv medlem
Googlekartan finns fortfarande kvar. Och länken som @desmo postade är jättemärklig.

desmo

Aktiv medlem
Googlekartan finns fortfarande kvar. Och länken som @desmo postade är jättemärklig.
Var är google-kartan?
Och vad är märkligt med länken jag postade? Jag tog bara informationen från fb-gruppen "Vindskydd i Norden". Det var iaf de/Petter som administrerade den google-karta jag tänker på. Sedan flyttade de över informationen till Campwild. I gruppen diskuterades det om det var klokt. Eller om risken är att det blir som det blev med dendär mtb-appen du syftar på.

Såhär stod det i ifb-gruppen iaf:
"För att ta del av uppdaterad karta över vindskydd och raststugor besöker du https://map.campwild.org/ Där kan du filtrera fram det du söker efter och även ladda ner de delarna som GPX eller KML för användning offline. Loggar du in med ditt googlekonto (i övre högra hörnet) kan du själv ladda upp nya platser eller göra ändringar på befintliga. Men gör gärna ett inlägg här i gruppen ändå för att få några glada tummar. Google kartan innehåller nu bara de obekräftade röda markeringarna. Även dessa kommer snart att flytta in till CampWild."

mzi

Aktiv medlem
Det blev något fel i ditt copy paste. Så även om länken ser rätt ut så är det den här du postade :

Edit:
Det blir ju konstigt med den här automatformatteringen av länkar! Så här ser länken ut i sin helhet.
https://l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fmap.campwild.org%2F%3Ffbclid%3DIwAR0v6EPzThRpEel1R-rUA91BQpj60pL8KrUTH3zjc90-vknUAaON_gZJyYU&h=AT2ptakwgByWhxts4THg71RvQm5DlH0oGCXHJfZ9PzIT0DhptbsiyTqzGU3rn-s5GPFDmc9b-6sqLje2lh79R66JLrjnfnae-H7KT3K1vtSn30yh5b5IH9dHbJ5tg5EzNw&__tn__=-UK-R&c[0]=AT2Ufsyglq15UVYNR-2tpc1ijdFDQczl6LxHcEJE9Mmu08-Yz70Pg5gsUwgD65dI4Bu_6X8IgGqRc_qyytqkG61CLHqzc_K6Dpj_ABWov0Bb1R2EWYoLpUpU-bMMbsn0ycUo1d3fZZcVBxk8eh2v0m3852-uly-nZm0

Senast ändrad:

desmo

Aktiv medlem
Det blev något fel i ditt copy paste. Så även om länken ser rätt ut så är det den här du postade :
Tack för förklaringen. Jag läste in något annat i ditt meddelande!

Den karta jag tänker på som "Vindskyddskartan" är denna (som är länkad ovanför):
Men mycket information har flyttat bort därifrån enligt det fb-inlägg jag kopierade. Så den går inte att använda längre. Utan de verkar flyttat all korrekt information till campwild som jag länkade.
Dock verkar det som att information från den ursprungliga google-kartan också finns hos https://vindskyddskartan.se/ (foton och information tex).
Om jag inte minns fel så tror jag att vindskyddskartan.se är en anledning till att informationen flyttades till campwild då vindskyddskartan.se använde informationen utan lov. Typ. Med reservation att jag inte minns bra eller har hört allt.

mzi

Aktiv medlem
Jag har bara kartan om ett lager jag slår på ibland, så jag har inte märkt att saker har försvunnit från den. Jag håller med om att det vore najs om man använde OSM eller så som bas för kartmaterialet istället för google.

AdamLR

Aktiv medlem
Vad var det för fel med att ringa den lokala orienteringsklubben som man gjorde förr i tiden? Vissa kan man t.o.m. maila nu för tiden.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vad var det för fel med att ringa den lokala orienteringsklubben som man gjorde förr i tiden? Vissa kan man t.o.m. maila nu för tiden.

Jag är lite inne på att cykla mellan Tranås och ner till Ronneby, har du lämpliga kontaktpersoner att ringa runt till så jag kan göra en egen karta med lite olika planeringsmöjligheter med?

AdamLR

Aktiv medlem
Jag är lite inne på att cykla mellan Tranås och ner till Ronneby, har du lämpliga kontaktpersoner att ringa runt till så jag kan göra en egen karta med lite olika planeringsmöjligheter med?
Haha, OK, jag backar! Jag rör mig bara till fots i skogen. Blir ett helt annat projekt när man täcker större ytor förstås.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer