Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?

fytric

Medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
Funderar starkt på det :-)
Kanske billigare att vara medlem i cykelföreningen , på sikt alltså .
 

NLC

Aktiv medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
Vad händer om man köper en komplett cykel av denne LBS och sen byter allt utom ramen till andra komponenter man köpt på nätet, kommer LBS:en ändå lika styvnackat peka på den citerade texten om "icke monterade delar" och vägra service? Om inte vad är skillnaden?
 

Kneecap

Aktiv medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
Tjena!

När det kommer in kunder med postordercyklar hos mig så ger jag dom onda ögat, sen servar jag deras cykel.och tar betalt och ser kanske lite gladare ut. Men att neka känns ju bara dumt. Om jag förstår det rätt så kommer nämnda butik få rätt bra konkurrens i området inom snart.
 

underscore

Ny medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> När det kommer in kunder med postordercyklar hos
> mig så ger jag dom onda ögat

Var jobbar du? Så man kan undvika er..

Edit: Såg nu att du jobbar på Sportson, Kalmar.
 
Senast ändrad:

silverman834

Ny medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
Snuten skrev:
-------------------------------------------------------
> Finns det inga dealz mellan lokala verkstäder och
> internetbutiker? Det borde väl vara grejen? Så
> kan man sälja lite småprylar som kan
> impulsköpas också.

Cyclecomponents har (eller har haft) sammarbete med en verkstad som jag tror är en kedja. Det var smidigt då lagerspänningen i ett bakhjul en gång plötsligt drog åt sig självt och jag inte kunde åtgärda det.
 

fytric

Medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!
>
> När det kommer in kunder med postordercyklar hos
> mig så ger jag dom onda ögat, sen servar jag
> deras cykel.och tar betalt och ser kanske lite
> gladare ut. Men att neka känns ju bara dumt. Om
> jag förstår det rätt så kommer nämnda butik
> få rätt bra konkurrens i området inom snart.


Ingen butik nämnd men aldrig fel med konkurrens. Dock ligger denna butik i byhålan och tror inte här kommer någon ny butik inom rimligt avstånd. Finns ju cykelcity samt nån butik i Malmö men då blir det inte lbs.
 

Tobias 74:a

Ny medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena!
>
> När det kommer in kunder med postordercyklar hos
> mig så ger jag dom onda ögat,

Och hur gör du med ögat i de fall du inte vet om det är postordercyklar du konfronteras med?
 

Arsozath

Aktiv medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
fytric skrev:
-------------------------------------------------------
> Döm om min förvåning när jag blev nekad
> bakväxeljustering på min cykel, med hänvisning
> till att den var köpt online. Någon som råkat
> ut för liknande sak?
> Referera hela tiden till canyon och om något
> skulle hända så var butiken ansvarig.
>
> "då gällande lagstiftning säger att det är den
> som utför monterings- eller justeringsarbetet på
> en omonterad cykel är ansvarig för eventuella
> garantier"
>
> Detta kan väl inte rimligtvis stämma, att
> lagstiftningen "förbjuder" service?
> Jaja skit i samma egentligen, förstår att
> butiken själv får bestämma om vilka cyklar de
> servar men då kunde de kanske bara sagt som det
> var. Fick växlarna justerade gratis hos en annan
> butik.
>
>
> Fredde

Sicka idioter. Du kom ju inte ens in med en OMONTERAD cykel. Och hänvisa till canyon är ju bara dumt, då dom till och med gör cyklar till world tour lag numera.
 

Kneecap

Aktiv medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> Kneecap skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > När det kommer in kunder med postordercyklar
> hos
> > mig så ger jag dom onda ögat
>
> Var jobbar du? Så man kan undvika er..
>
> Edit: Såg nu att du jobbar på Sportson, Kalmar.

Tjena!

För att jag ger onda ögat? Det ögat är inte speciellt ont. Se det som ett ont öga med en rejäl glimt i.
Jag tar inte mer betalt än om kunden köpt en cykel i butiken. Den enda skillnaden är att de som köpt cyklar o butiken har högre prioritet i verkstan. Jag gör ett precis lika bra jobb oavsett cykel.
Förra veckan hjälpte jag en kille med en Canyon att montera den och göra en bikefit. Är helt säker på att han fick nej i minst en annan butik, jag såg en potentiell framtida kund samt att han ville ju faktiskt göra av med pengar hos mig på en gång. Dumt att säga nej till sådana jobb om man har tid.
 

Patrol

Medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
Härligt Knäskål :D

Lite måste man ju få retas med folk som handlar på annat håll ?

Lika självklart borde ju vara att sagda cyklist faktiskt får hjälp, på samma villkor som övriga kunder.

Det står ju butikerna fritt att välja vilka de vill göra affärer med men som affärsman verkar det ju lite smått självmord att neka dem som handlat från andra butiker men faktiskt vill göra av med pengar hos dig med, det decimerar ju kundunderlaget rätt drastiskt och i förlängningen borde väl lönsamheten ta rätt mycket stryk..
 

underscore

Ny medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> underscore skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kneecap skrev:
> >
> --------------------------------------------------
>
> > -----
> > > När det kommer in kunder med postordercyklar
> > hos
> > > mig så ger jag dom onda ögat
> >
> > Var jobbar du? Så man kan undvika er..
> >
> > Edit: Såg nu att du jobbar på Sportson,
> Kalmar.
>
> Tjena!
>
> För att jag ger onda ögat? Det ögat är inte
> speciellt ont. Se det som ett ont öga med en
> rejäl glimt i.
> Jag tar inte mer betalt än om kunden köpt en
> cykel i butiken. Den enda skillnaden är att de
> som köpt cyklar o butiken har högre prioritet i
> verkstan. Jag gör ett precis lika bra jobb
> oavsett cykel.
> Förra veckan hjälpte jag en kille med en Canyon
> att montera den och göra en bikefit. Är helt
> säker på att han fick nej i minst en annan
> butik, jag såg en potentiell framtida kund samt
> att han ville ju faktiskt göra av med pengar hos
> mig på en gång. Dumt att säga nej till sådana
> jobb om man har tid.

Förstår inte varför man öht skall ge en kund onda ögat för att han inte köper allt hos en. Köper han inte cykeln hos er så har ni antingen fel utbud eller så är ni inte konkurrenskraftiga. Ifall man som LBS resonerar att det är bättre att konka än att styra upp sin verksamhet så är det ju självklart ett bra val om man vill se till att kunniga (?) fackmän tvingas byta yrke eller leva som parasiter på samhället.
 

Mange.

Aktiv medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
Kan ju tycka att om man köper cykeln online och sedan inte kan tillräckligt för justera växlar själv, då kan man räkna med att få en blick och ett skämt av lbs
 

Miss Lycka

Ny medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
Arsozath skrev:
-------------------------------------------------------
>
> Sicka idioter. Du kom ju inte ens in med en
> OMONTERAD cykel. Och hänvisa till canyon är ju
> bara dumt, då dom till och med gör cyklar till
> world tour lag numera.

De lär också betala ganska många Euro för att få leverera.
 

pewe

Aktiv medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
Det finns en jävla märklig kultur i vissa cykelaffärer. Alla vet ju att det säljs en massa cyklar och delar på nätet, varför då blunda för hur verkligheten ser ut? Serva på säger jag och gläds hur kundstocken växer. Sätt upp en lapp på skyltfönstret: "Vi monterar dina komponenter oavsett var de är köpta!"
 

fytric

Medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
Mange. skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan ju tycka att om man köper cykeln online och
> sedan inte kan tillräckligt för justera växlar
> själv, då kan man räkna med att få en blick
> och ett skämt av lbs


Detta kan ha med urval att göra, inte intresserad av att cykla på något alla andra har exempelvis. Inte om kunnande.
 

Mange.

Aktiv medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
Förvisso, men handlaren har redan uppfattningen att de cyklarna köps för att de är billigare och prisvärda . Men att neka, då är man ju inte riktigt med i matchen längre
 

Kneecap

Aktiv medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
underscore skrev:
-------------------------------------------------------

>
> Förstår inte varför man öht skall ge en kund
> onda ögat för att han inte köper allt hos en.
> Köper han inte cykeln hos er så har ni antingen
> fel utbud eller så är ni inte
> konkurrenskraftiga. Ifall man som LBS resonerar
> att det är bättre att konka än att styra upp
> sin verksamhet så är det ju självklart ett bra
> val om man vill se till att kunniga (?) fackmän
> tvingas byta yrke eller leva som parasiter på
> samhället.

Tjena!

OK.. För att tala klarspråk. JAG SKOJADE! Lär dig läsa mellan raderna.
Det har hänt, när jag känner kunden eller får en tydlig känsla av att kunden kan ta det, att jag fällt en bitsk men humoristisk kommentar när dom kommit in med nätköpt eller från en annan butik. Är det en ny kund skulle jag självklart inte göra det.

För att kunna driva en butik som går runt så måste man ha en viss vinst på varorna. Denna vinsten skall täcka personal, hyror, lagerkostnader m.m.
De flesta som köper på nätet köper där pga priset. Normala cykelbutiker kan inte konkurrera med priserna för vi har klart större fasta kostnader än nätbutiker.
Ta t.ex. Zipphjul, Cyclecomponents säljer ett par 404 för några hundralappar över inköpspris. Hur fasiken ska jag kunna konkurrera med det tycker du? Ska jag sälja dom med en hundralapp i vinst? Det täcker inte tiden det tar att beställa, plocka upp, kontrollera dom m.m. Dvs. jag går back på affären om jag ska priskriga med nätet. Däremot kan jag konkurrera genom att erbjuda montering av däck på hjulen och sen montera hjulen på cykeln. Det gör inte CC, om du inte är i Karlstad, då kanske dom hjälper till jag har inte koll på det.

När det gäller sortiment så kan vi inte heller hålla samma nivå som nätbutikerna pga utrymme, kundunderlag m.m.
Vi försöker dock så gott vi kan, har vi inte saker hemma så beställer vi gärna utan extra kostnad.

Vi försöker konkurrera medelst riktigt bra produkter, service, kunskap och gott (nymalet och nybryggt) kaffe. Inte med pris på produkter..
 
Senast ändrad:

underscore

Ny medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
Kneecap skrev:
-------------------------------------------------------
> Det har hänt, när jag känner kunden eller får
> en tydlig känsla av att kunden kan ta det, att
> jag fällt en bitsk men humoristisk kommentar när
> dom kommit in med nätköpt eller från en annan
> butik. Är det en ny kund skulle jag självklart
> inte göra det.

Okej. Du kanske är värsta Robert Gustafsson, vad vet jag.

> För att kunna driva en butik som går runt så
> måste man ha en viss vinst på varorna. Denna
> vinsten skall täcka personal, hyror,
> lagerkostnader m.m.
> De flesta som köper på nätet köper där pga
> priset. Normala cykelbutiker kan inte konkurrera
> med priserna för vi har klart större fasta
> kostnader än nätbutiker.
> Ta t.ex. Zipphjul, Cyclecomponents säljer ett par
> 404 för några hundralappar över inköpspris.
> Hur fasiken ska jag kunna konkurrera med det
> tycker du? Ska jag sälja dom med en hundralapp i
> vinst? Det täcker inte tiden det tar att
> beställa, plocka upp, kontrollera dom m.m. Dvs.
> jag går back på affären om jag ska priskriga
> med nätet.

Kan du inte komma på ett sätt att vara konkurrenskraftig så kan du inte, det är inte nätbutikerna eller kundernas fel eller problem.
 

Kneecap

Aktiv medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> Kneecap skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det har hänt, när jag känner kunden eller
> får
> > en tydlig känsla av att kunden kan ta det, att
> > jag fällt en bitsk men humoristisk kommentar
> när
> > dom kommit in med nätköpt eller från en
> annan
> > butik. Är det en ny kund skulle jag
> självklart
> > inte göra det.
>
> Okej. Du kanske är värsta Robert Gustafsson, vad
> vet jag.
>
> > För att kunna driva en butik som går runt så
> > måste man ha en viss vinst på varorna. Denna
> > vinsten skall täcka personal, hyror,
> > lagerkostnader m.m.
> > De flesta som köper på nätet köper där pga
> > priset. Normala cykelbutiker kan inte
> konkurrera
> > med priserna för vi har klart större fasta
> > kostnader än nätbutiker.
> > Ta t.ex. Zipphjul, Cyclecomponents säljer ett
> par
> > 404 för några hundralappar över inköpspris.
> > Hur fasiken ska jag kunna konkurrera med det
> > tycker du? Ska jag sälja dom med en hundralapp
> i
> > vinst? Det täcker inte tiden det tar att
> > beställa, plocka upp, kontrollera dom m.m.
> Dvs.
> > jag går back på affären om jag ska priskriga
> > med nätet.
>
> Kan du inte komma på ett sätt att vara
> konkurrenskraftig så kan du inte, det är inte
> nätbutikerna eller kundernas fel eller problem.

Tjena!

Läste du hela inlägget?
 

Frorre

Ny medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
underscore: Är du ett troll? Jag får lite för starka vibbar av det här och nu.
Kneecap: Härligt att det finns fler än mig i branchen med liknande filosofi, jag lever förhållandevis gott på att butiker i närområdet är "klassiska LBS:er" som inte tar i utomstående cyklar med tång. Självklart prioriterar jag egna cyklar, och egna kunder får ju jobbet gjort lite fortare emellanåt, samt kanske lite rabatt. Att neka tror jag aldrig leder någonvart, vill kunden ha billigast möjlig del är det i många fall nätet som gäller, vill kunden ha sin del NU för att kunna cykla efter jobbet, då är det en helt annan femma.
 

underscore

Ny medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
Nog förstår jag vad kneecap säger alltid. Men det är ju mer bortförklaringar/traditionsenligt gnäll än "yes, vi är skitglada över att fler folk cyklar och köper utrustning dom vill ha hjälp att serva och reparera". Vilket jag tycker är beklämmande.
 

Hasse#7

Aktiv medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
underscore skrev:
-------------------------------------------------------
> Nog förstår jag vad kneecap säger alltid. Men
> det är ju mer bortförklaringar/traditionsenligt
> gnäll än "yes, vi är skitglada över att fler
> folk cyklar och köper utrustning dom vill ha
> hjälp att serva och reparera". Vilket jag tycker
> är beklämmande.

Det var ju exakt det han sa. Den enda reservationen var ju att kommer det en stamkund som handlar mycket och eller köpt sin cykel här så prioriteras detta före. Så jobbar väl alla i alla branscher. Vårda dem som är lönsamma/pålitliga/långsiktiga/förtroendebyggande/rekommenderande mest.
 

Miss Lycka

Ny medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
Om priset är det viktigaste för postorderkunden så är det troligt att LBS:ens timpris på cirka 750:-/h blir ett diskussionsämne. Då ska tiden för mottagning-rep-utlämning också debiteras.
Det är inte gratis att ha butik och ta ut en skälig lön.
 

grump

Ny medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
Man köper en tjänst inte en produkt. Vill inte den som erbjuder tjänsten ge en bra kundservice är det upp till dem, bara att bojkotta och leta rätt på en mer kundvänlig serviceverkstad. Hur svårt kan det vara?
 

jaques

Medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
Känns som att underscore har en politisk agenda med sina inlägg. Men det är klart han blir nervös. Borgarna darrar nu när maktskiftet står för dörren. Med sossarna åter bakom rodret kommer alla köra scott scale och kneecap kommer vinna.
 

DT

Aktiv medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
Frorre skrev:
-------------------------------------------------------
> underscore: Är du ett troll?

Bajsar björnen i skogen? :-)
 

mikaeljc

Aktiv medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
Som fysisk handlare har du en unik konkurrensfördel jämfört med nätet. Du har konsumenten framför dej. Det ger unika möjligheter till mer och uppförsäljning. Detta kräver dock att du är en säljare och inte en ordermottagare. Självklart skall man sälja vissa konkurrensutsatta produkter med ett lågt TG för att få in konsumenterna i butiken. Det viktiga är dock att sälja något utöver det på varje kund. Men då går det inte att ha uttråkad, dryg, eller okunnig personal som dessutom inte förstår att deras absolut viktigaste uppgift är att sälja varor.
 

Tobias 74:a

Ny medlem
Någon som blivit nekad växeljustering på postordercykel?
jaques skrev:
-------------------------------------------------------
> Känns som att underscore har en politisk agenda
> med sina inlägg. Men det är klart han blir
> nervös. Borgarna darrar nu när maktskiftet står
> för dörren. Med sossarna åter bakom rodret
> kommer alla köra scott scale och kneecap kommer
> vinna.


Ja.


Juholts-tidsuppfattning.png
 
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer