Någon som har koll på hur allvarlig denna skada är?

KZLL

Medlem
Hej alla ni som har superkoll! Jag upptäckte just följande skada under bottom-bracketet på min cykel. Tänker självklart lämna in det på lagning, men är det någon som har koll på hur allvarligt detta är? Är det "var försiktig, sätt över en tejpbit och lämna in den inom någon månad"-skada eller är det en "Cykla absolut inte på cykeln innan du får det fixat"-skada? Ursäkta smutsen, men ville inte få rengöringsmedel runt sprickan.

Bilagor

• IMG_2154.jpg
    IMG_2154.jpg
    672.3 KB · Besök: 702

Freddie L

Aktiv medlem
Det blir nog mycket krafter där, så sätter du på en tejp och fortsätter cykla tror jag risken finns att sprickan växer relativt snabbt. Å andra sidan tror jag att du inte slår ihjäl dig om det går av heller (underförstått att du inte hoppar med cykeln) utan det lär mest bli lite svajigt.
Jag gissar att det är enklare att laga när det bara är en spricka än om det är två delar.
Vi provar att pinga in @Kid1000 så får du facit!

Woodknocker

Aktiv medlem
Rådet är att du aldrig ska cykla på en sprucken kolfiberram, om du sedan väljer att gå emot det får du väl försöka räkna på risker eller något? Jag vet inte hur många års utredning det skulle tagit av ett team av ingenjörer att komma fram till en procentsats. Sanningen.

Sedan att kolfibercykelcyklande blir dyrt med den sanningen är ju en helt annan fråga. Facts are facts

Woodknocker

Aktiv medlem
Det blir nog mycket krafter där, så sätter du på en tejp och fortsätter cykla tror jag risken finns att sprickan växer relativt snabbt. Å andra sidan tror jag att du inte slår ihjäl dig om det går av heller (underförstått att du inte hoppar med cykeln) utan det lär mest bli lite svajigt.
Jag gissar att det är enklare att laga när det bara är en spricka än om det är två delar.
Vi provar att pinga in @Kid1000 så får du facit!
Med stark betoning på killgissningen.

Freddie L

Aktiv medlem
Rådet är att du aldrig ska cykla på en sprucken kolfiberram, om du sedan väljer att gå emot det får du väl försöka räkna på risker eller något? Jag vet inte hur många års utredning det skulle tagit av ett team av ingenjörer att komma fram till en procentsats. Sanningen.

Sedan att kolfibercykelcyklande blir dyrt med den sanningen är ju en helt annan fråga. Facts are facts
Till skillnad från alucykelcyklande eller stålcykelcyklande?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer