Någon som har pejling på räsercüklar som vet vad detta är?

kebarb

Aktiv medlem
Hallå Happy!

En jag känner har denna till salu, och jag har precis 0 pejling på den här typen cyklar.

Tänke eventuellt köpa den och slänga på ett platt styre, och använda den för att ta mig runt på som vanlig hoj.
Förstår att pedalerna ryker direkt, men är det något annat man skall tänka på?

Hur gammal kan den vara? Det finns ingen mer fakta runt den vad jag vet. Och när jag försöker googla modellen hittar jag typ ingenting.

- Ramstorlek 53
- Vikt 7kg
- Shimano ultegra växlar.
- Shimano tiagra bromsar.
- Shimano 105bromsar och växlar
- Spedometer cateye
- Crankbrothers pedaler

Tacksam för inspel på vad detta kan vara, och vad det kan vara värt!

//K

cykel1.jpg
cykel2.jpg
cykel3.jpg
cykel4.jpg
cykel5.jpg

Senast ändrad:

Peth

Aktiv medlem
Det är en liten cykel, som blir ännu mindre när du byter till rakt styre. Den ser ut att vara gjord för folk som är runt 165 cm långa. Tänk på att du måste fixa nya bromshandtag och växelreglage. Bästa är nog att leta efter en cykel som är av en modell och storlek som du är ute efter redan från start.

Hasse#7

Aktiv medlem
Den påminner om en jag har. Min är en Brand-X från CRC. Fast min är betydligt större.

Peth

Aktiv medlem
Är det 105-reglage så är det en rätt gammal cykel, runt 10-15 år. Värd en tusenlapp eller två kanske.

ejma

Aktiv medlem
ST-5600 är från 2006 och det borde kunna stämma med resten av cykeln. Gissar att de flesta delarna är ca 2006-2008.
Cyklars värde faller idag snabbare än datorer och mobiltelefoner.

perzzon

Aktiv medlem
Visste inte ens att det gjordes Eastonmärkta räcrar. Ovan gissning på 10-15 år är nog inte tokig. Men den ser ju ut att vara i gott skick.

etnica

Aktiv medlem
Den går att sälja på Blocket för 5000:- lätt. Den är fortfarande mer värd än en ny Biltema hoj!

Ibland får faen happy släppa på sina konservativa tusen kronors priser. Folk åker till polisens auktioner och betalar 2-3k för skrotcyklar.

pedalerna ser realtivt nya ut och varför skulle de ryka, CB är ju bra skit..

ooms

Aktiv medlem
Ja, ultegra/105 och kolfiberram borde innebära att det går att få ut ca 5k för den, speciellt om den är i gott skick. Det som talar emot är väl att det i nån mening (för gemene man) är ett okänt cykelmärke.

Mayhem

Aktiv medlem
Har Easton överhuvudtaget tillverkade några landsvägsramar? Eller är det kanske en ram direkt från AliExpress där man gärna sätter EC90 dekaler på lite allt möjligt…

båtbensbudet

Aktiv medlem
De har iaf tillverkat ramar i alu lr var det bara rören? Det ligger oxå ganska nära till hands att tro att easton som då iaf förut försåg andra tillverkare med rör och gafflar för deras ramar skulle sadlat om från metall och gjort kolfiber ramar / rör i ngt tidigt skede. Men kan inte påminna mig att jag sett ngt sådant iofs

Kristoffer

Aktiv medlem
Easton har nog inget med ramen att göra.
Ser ut som en kinesram, inget fel i det.
Jag är inte så säker på att ett rakt styre gör den rolig, det är en racerdrama.

glitch

Aktiv medlem
Kinaram mitten slutet 2000-nånting.
Kanske pedalforce.
Ett par tusenlappar kan den vara värd.

kebarb

Aktiv medlem
Jag är en dvärgman, så liten ram är bra för mig.

Cykeln är inte i Sverige, men jag hittade INTENTING när jag googlade. kinaram är inte omöjligt då.

Den har legat ute länge till försäljning..

Men 3000/4000 är ett ok pris eller? jag förstår den inte går för 1000:-

kebarb

Aktiv medlem
Gällande pedalerna menar jag att jag behöver en brukshoj, så det blir plattisar. Alltid retar det någon.

Jag kanske skulle åka och kolla på hojen. Snubben som har den är lite längre än mig faktiskt, tror han är 175 typ.

Hur funkar det med utväxling på MTB bromshandtag och MTB växelreglage?

Om jag slänger på XTR eller XT broms och växelhandtag, kommer det då funka, förutsatt att det är likt antall kransar på kassetten?

Är utväxlingen på bromsar rimligt lik?

kebarb

Aktiv medlem
Är 7kg mycket eller lite på en sånhär hoj? Jag tycker det låter tungt, med tanke på att MTBs finns på runt 10kg?

Storleken är 53, vad det nu säger..

ostrand

Aktiv medlem
Är 7kg mycket eller lite på en sånhär hoj? Jag tycker det låter tungt, med tanke på att MTBs finns på runt 10kg?

Storleken är 53, vad det nu säger..
7 kg är jättebra.
53 passar cyklister som är ca 173 cm, plus/minus några.
För 3-4000 hade jag inte tvekat om den skulle passa i storlek.

AtEase

Medlem
7 kg är en lätt cykel, även om det finns forummedlemmar som bygger MTB som är lättare ;)
Jag har jobbpendlat en del på cykel med rakt styre och en del med bockstyre. Det senare är klart trevligare tycker jag. Behåll styret. Det är ju inte så att du behöver kontrollen ett brett styre ger?

ostrand

Aktiv medlem
Gällande pedalerna menar jag att jag behöver en brukshoj, så det blir plattisar. Alltid retar det någon.

Jag kanske skulle åka och kolla på hojen. Snubben som har den är lite längre än mig faktiskt, tror han är 175 typ.

Hur funkar det med utväxling på MTB bromshandtag och MTB växelreglage?

Om jag slänger på XTR eller XT broms och växelhandtag, kommer det då funka, förutsatt att det är likt antall kransar på kassetten?

Är utväxlingen på bromsar rimligt lik?
Geometrin är annorlunda på racer vs citybike vs MTB, så att sätta platt styre på den här kan bli sådär halvbra. Plus krånglet med att byta växlar. Så om du inte ska ha den som racer får den nog vara billigare om det ska löna sig rent ekonomiskt.

ooms

Aktiv medlem
Är det 10-delat funkar det inte alls att blanda lvg- och mtb-prylar, medan 9-delat ska funka om jag förstått rätt (men det finns andra som kan det bättre än mig). Broms lär väl behöva nån travel agent eller liknande, om det går öht.
Men som andra säger, ramen är gjord för bockstyre, att förstöra den med rakt styre blir bara fel både geometriskt och estetiskt.

kebarb

Aktiv medlem
Tror ni det är 10 delat på en så gammal hoj?

Trodde det var 8-delat på den tiden cykeln blev såld?

Gällande vad som är fel / rätt rent estetiskt oroar jag mig inte så mycket. Mer att jag tycker det vore kul att prova ett fulbygge. Jag gillar cyklar med relativt upprätt sittställning, så jag förstår att jag börjar i fel ände här. Men nu var ju just den cykeln ute till försäljning i närområdet och kanske till ett ok pris.

V-bromsar har större frigång, tänker jag rätt då om jag antar att handtagen har större utväxling? Eller sitter det inte alls i handtagen? Då borde det ju vara möjligt att använda V-broms handtag, om man vill det?

På vilket sätt blir geometrin helt fel när man slänger på ett platt styre? Jag ser framför mig att jag får en upprätt sittställning, påverkar det något annat som jag inte tänker på?

Ser också nackdelen med en kort ram här, då styret hamnar långt från styrröret. Jag har alltid gillat mer direkt styrning, så det är en god poäng där geometrimässigt. Men det hänger kanske ihop med gaffelns böjning också på ett sätt jag inte direkt kan föreställa mig eftersom det är 20 år sedan jag ens satt på en liknande hoj.

Tacksam för alla inspel här!

båtbensbudet

Aktiv medlem
10d kom runt 2000 för campa iaf. Visar sig att shimano inte hade 10d före 2003 så då är det nog 9d gissar jag.
Angående bromsreglagen brukar modulationen bli lidande men de brukar funka att bromsa med även om de inte drar rätt mängd vajer. Har haft en shimano hoj på det viset för länge sedan. Helt ok (men då visste jag ju inte bättre iofs :))
Om du inte är kinkig och tycker att en racer ska vara precis som du vill / har tänkt dig kommer det funka helt ok att ha ett rakt styre geometrimässigt.

Senast ändrad:

Berk

Aktiv medlem
Lite perspektiv: man får en nästan ny cykel med garanti och hydrauliska skivbromsar för 7099. Den här är XS (och dam som gör inte mycket), tror att Canyon skulle rekommendera M till dig, men även XS ramen är längre en lvgcykeln här för att ha en bra geometri med rakt styre:

Fishy

Aktiv medlem
Om du känner att det är långt avstånd till reglagen kan du först testa att byta till en kortare stam.
Ser ut som det sitter en 120 mm. stam på nu.
Går att hitta på köp och sälj för under hundringen.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer