Någon som kan förslå en tränings bike på asfallt mest!

Hej alla!

Jag cyklar året om på min Skeppshult STC cykel. Nu ska jag växla upp och träna landsvägscykling som träning, det är dax för en kombinerat cykel så att jag kan utveckla min träning och ha kul fortsat på en bra hoj, kanske en instegs cykel är rätt här. De blir tre långa pass i veckan nu och så vill jag fortsätta men opå en annan hoj. Har letat efter en cykel rätt länge nu, Märken som Canyon, Orbea, Merida, Specialized, Cube, Cannondale m m, och i slutet på veckan vill jag slå till på något bra, som håller våra slaskiga och kalla årstider. Kvalitet är jag ute efter.
Jag önskar en 28 tum för året runt träning, den ska naturligtvis vara snygg också. Inte över 13 500 kr eller cirka där. Trorr att det ska var ett rakt styre.
Kanske någon har en hoj att sälja så här in på hösten...

Vad skulle ni föreslå mig att jag köper?

D

Deleted member 43681

Guest
Hur lång är du?

velovin

Aktiv medlem
Storlekar kan skilja rätt mycket mellan olika tillverkare. Om du mäter längd och benlängd (innerbenlängd stående mot en vägg, hela långa vägen upp till sittbenen, googla) så kan du jämföra bättre mellan olika cyklar.

Magil

Medlem
Hej alla!

Jag cyklar året om på min Skeppshult STC cykel. Nu ska jag växla upp och träna landsvägscykling som träning, det är dax för en kombinerat cykel så att jag kan utveckla min träning och ha kul fortsat på en bra hoj, kanske en instegs cykel är rätt här. De blir tre långa pass i veckan nu och så vill jag fortsätta men opå en annan hoj. Har letat efter en cykel rätt länge nu, Märken som Canyon, Orbea, Merida, Specialized, Cube, Cannondale m m, och i slutet på veckan vill jag slå till på något bra, som håller våra slaskiga och kalla årstider. Kvalitet är jag ute efter.
Jag önskar en 28 tum för året runt träning, den ska naturligtvis vara snygg också. Inte över 13 500 kr eller cirka där. Trorr att det ska var ett rakt styre.
Kanske någon har en hoj att sälja så här in på hösten...

Vad skulle ni föreslå mig att jag köper?
Vilka underlag tänker du köra på? Är det enbart asfalt?

Jag har fått en hjärt sjukdom, det innebär hård träning för att få min hjärtmuskel att bli tränad. Jag har en lång fin slinga ut från Örebro o över många mil utan mycket som stör min åkning. Det är asfalt och jag kan ligga högt i puls hela tiden o jämt.
Därför mest asfalt, men visst kan jag tänka mig en hoj som är bredare. Jag måste ju göra denna träning så kul jag kan. Utveckla lusten att träna på just cykeln. Så det kan vara en Gravel bike, Hybrid men bra på asfalt också.
En med tålig tecknik,som jag kan utvecklas med hela tiden. Var lite inne på en Cube eller Canyon bike!
Har läst på men vet inte vad jag ska göra för val ändå. Jag har ju missat hela rean, vilket retar mig enormt.

Magil

Medlem
Jag har fått en hjärt sjukdom, det innebär hård träning för att få min hjärtmuskel att bli tränad. Jag har en lång fin slinga ut från Örebro o över många mil utan mycket som stör min åkning. Det är asfalt och jag kan ligga högt i puls hela tiden o jämt.
Därför mest asfalt, men visst kan jag tänka mig en hoj som är bredare. Jag måste ju göra denna träning så kul jag kan. Utveckla lusten att träna på just cykeln. Så det kan vara en Gravel bike, Hybrid men bra på asfalt också.
En med tålig tecknik,som jag kan utvecklas med hela tiden. Var lite inne på en Cube eller Canyon bike!
Har läst på men vet inte vad jag ska göra för val ändå. Jag har ju missat hela rean, vilket retar mig enormt.
Vad gäller rakt styre eller bockstyre skulle jag rekommendera bockstyre speciellt om du cyklar länge, på bockstyret kan du variera hur du håller händerna mer vilket faktiskt är värdefullt. Har rakt styre på min hybrid/gravel och saknar ibland möjligheten att byta handgrepp.

Ibland sägs det att en bra gravel med rätt däck rullar nästan lika lätt som en racer men det vet jag inte riktigt.... Kör jag samma asfaltsträcka med min Cube SL Road Race med 40mm däck går det definitivt tyngre än med racern. Dock med fördelen att du inte är låst till asfalt.

Har du fina asfaltrundor så köp en racer.

Bele

Aktiv medlem
Ska du cykla längre rundor är bockstyre att föredra, du kan variera handpositionen mer och du får också en bättre vinkel.

Du behöver inte reta dig så mycket över årets rea, i år var det inte så mycket då det har sålts osedvanligt många cyklar i år pga Corona.

Bele

Aktiv medlem
Vad gäller rakt styre eller bockstyre skulle jag rekommendera bockstyre speciellt om du cyklar länge, på bockstyret kan du variera hur du håller händerna mer vilket faktiskt är värdefullt. Har rakt styre på min hybrid/gravel och saknar ibland möjligheten att byta handgrepp.

Har du fina asfaltrundor så köp en racer.
Du var snabbare om bockstyre :-)

Eftersom det efterfrågades en cykel som klarar slaskig och kalla årstider går racer bort enligt min uppfattning.

Bengt-re

Aktiv medlem
Varför skaffa en ny/till hybridisch cykel? Är det inte bättre med en racer/gravel/cross?

Bengt-re

Aktiv medlem
Du var snabbare om bockstyre :-)

Eftersom det efterfrågades en cykel som klarar slaskig och kalla årstider går racer bort enligt min uppfattning.
Tja, men med 30-35mm däck, skärmar skivbromsar så duger det även i regn och slask. Inte lika roligt som en riktig racer, men roligare än en handledsmisshandlande hybrid.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer