Någon som köpt billig cykel i Malmö nyligen?

Fliken

Ny medlem
Klipp gärna in artikeln, så att man slipper öppna den sk*ttidningen i browsern och bjuda dem på besöksstatistik.

Carl A

Aktiv medlem
är ju det där eller liknande tillvägagångssätt en del poliser - felaktigt - säger de ej får tillämpa, då de menar det är fråga om brottsprovokation.

mzi

Aktiv medlem
Det där är inte brottsprovokation, det är bevisprovokation. Det får polisen göra.

pewe

Aktiv medlem
Tror faktiskt att jag sett den där Wiliern på Blocket för ett bra tag sedan. Vet inte varför, men säljaren kändes inte direkt som en cyklist. Var nära att jag slog till på den då priset var bra och cykeln fanns i Malmö

jonja

Aktiv medlem
Hur skyddar man sig från såna köp? Killen har ju antagligen ett fint köpekvitto? Räknas cykeln som stulen juridiskt när den har köpts för stulna pengar och inte stulits handgripligen? Kan man åka på häleri?

grump

Ny medlem
jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur skyddar man sig från såna köp? Killen har
> ju antagligen ett fint köpekvitto? Räknas cykeln
> som stulen juridiskt när den har köpts för
> stulna pengar och inte stulits handgripligen? Kan
> man åka på häleri?

Antagligen eftersom "i god tro" är avskaffat

telle

Ny medlem
Näää så kan det väl inte vara? Cykeln är ju inte stöldgods. Häleri är handel med stulna varor. Inte Handel med varor som köpts för stulna pengar...

JLarsson

Aktiv medlem
"När det gäller varor som någon säljer, men som den personen kommit över genom bedrägeri eller genom så kallat olovligt förfogande, gäller fortfarande god tro för köparen. Ett exempel på det är om någon säljer till exempel en båt som de hyrt. I detta fall har köparen rätt till varan eller rätt till ersättning/lösen om den ursprunglige ägaren kräver den tillbaka."

Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre

Carl A

Aktiv medlem
mzi skrev:
> Det där är inte brottsprovokation, det är
> bevisprovokation. Det får polisen göra.

det var just det jag skrev och menade. - bra gjort av polisen i detta fall!

(numer är ju inte heller terminologin bevisprovokation, utan mer "provokativa åtgärder")

TBone

Aktiv medlem
JLarsson skrev:
> "När det gäller varor som någon säljer, men
> som den personen kommit över genom bedrägeri
> eller genom så kallat olovligt förfogande,
> gäller fortfarande god tro för köparen. Ett
> exempel på det är om någon säljer till exempel
> en båt som de hyrt. I detta fall har köparen
> rätt till varan eller rätt till
> ersättning/lösen om den ursprunglige ägaren
> kräver den tillbaka."
>
> Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre

MEN:

3 § Även om förutsättningarna för godtrosförvärv enligt 2 § är uppfyllda, består ägarens rätt till egendomen, om egendomen har frånhänts honom genom att någon olovligen tagit den eller tilltvingat sig den genom våld på person eller genom hot som innebar eller för den hotade framstod som trängande fara. Kräver ägaren inte tillbaka egendomen från innehavaren inom sex månader från det att han fick eller måste antas ha fått kännedom om dennes innehav, får förvärvaren dock äganderätt till egendomen. Lag (2003:161).

JLarsson

Aktiv medlem
Att använda skimmade kreditkort kan ju knappast rubriceras som våld på person eller hot.

Vad som menas är ju att man skiljer mellan stöld och bedrägeri när det gäller huruvida god tro kan appliceras.

Snuten

Aktiv medlem
Från artikeln:

"– Jag har bidrag, socialbidrag 8000 kronor i månaden, kommer inte ihåg hur länge jag har haft det."

Kan man verkligen ha så mycket i socbidrag?

ratatosk

Ny medlem
Snuten skrev:
> Från artikeln:
>
> "– Jag har bidrag, socialbidrag 8000 kronor i
> månaden, kommer inte ihåg hur länge jag har
> haft det."
>
> Kan man verkligen ha så mycket i socbidrag?

Det beror ju på hur man räknar.
Hyra, medicin, läkarbesök, a-kasseavgift, el och hemförsäkring ska täckas. Därutöver har man en norm som ska täcka övrig livsföring. Den ligger på ca 3600:-
Om du då har en hyra på 4000, el hemförsäkring o a-kasseavgift på 400, och riksnormen på 3600, blir det ca 8000:-.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer