Någon som provat ultraljudstvätt av kjedor etc?

putchi

Medlem
Tvättade en kjedja i helgen och blev som vanligt geggig om händer mm. Visst går det hyffsat när man har kjedjelås och slänger ner den i en burk, men det är ändå inget som jag längtar efter. Sedan känns det som att det är mest smutsen på utsidan som försvinner och den spelar ju egentligen ingen roll, det är ju smutsen inne i rullarna som sliter på kedjan och den hoppar knappast ut bara för att man sköljer och borstar på utsidan.

Så frågan är, har någon testat ultraljudstvätt av kjedjor, typ http://www.kjell.com/?item=40491&path=93200000,95800000 ?

Eller är det bara grönare gräs på andra sidan och en pryl till som ska få plats någonstans?

pesam

Ny medlem
Inget slår en gammal hederligt mekanisk skrubbning.
Till kedjevård är ultraljudstvätten bortkastade pengar anser jag.
Förutsatt att det inte är för damm och ytligt sittande smuts för då kan den nog fungera.
/Pär

johanf

Medlem
Ultraljud har jag också funderat på.
Det borde fungera bra för att få skiten mellan länkarna som man inte får bort med mekanisk skrubbning.
Sen kan man ju förstås använda till annat också.
Som.....Kommer inte på nåt just nu :-)

ething

Aktiv medlem
Jag tror tidsvinsten p.g.a minskat motstånd är ungefär lika stor som strumpor med golfbollsyta på t.ex bockstensturen. Torka av och smörj, mer skall inte behövas!

eirisch

Aktiv medlem
Det ska fungera.

En fysiker-vän till mig (som tillbringar dagarna med att plaska med flytande kväve) såg min cykel och utbrast stolt att han kunde göra rent kedja, kullager och annat ordentligt i deras labb... med just ultraljud.
Det tog lite tid sa han, men löste up ALLT.

Så JA, det ska nog funka med rätt grejer!

Jag gissar dock att deras utrustning är rätt kraftfull!

// Erik

Aron

Moderator
Forumvärd
Jag slänger kedjan i en plastpåse. Sprayar 5-56 på kedjan några sekunder. Knyter åt och låter ligga över natten. Slänger ned kedjan i ultraljudstvätten några minuter. Äter en macka. Hänger upp på tork. Kollar på TV. Droppar lite olja på kedjan och låter den ligga i en ny plastpåse. Glömer bort kedjan. När jag behöver byta torkar jag av kedjan och monterar. Total tidsåtgång inklusive på- och avmontering 1.5 minut.

Blir den som ny? Nästan. Finns det roligare saker i livet än att skrubba skitiga kedjor? I mitt liv finns det.

Rippa

Ny medlem
Jag har tillgång till ultraljud. Det funkar hur bra som helst. Varmt vatten med lite avfettning i och alla cykeldelar blir plåtrena igen. Men inte f-n skulle jag orka hålla på att ultraljudstvätta kedjan i tid och otid. Trasa räcker bra. Men för helrenovering av gamla cyklar/komponenter är ultraljud suveränt smidigt.

Kashew

Aktiv medlem
Ska vi ta och ge den här tråden liv igen. Någon som har testat detta de senaste 10 åren? Nu vet jag inte om tekniken bakom tvättarna har ändrats men priserna har förhoppningsvis gått ner.

weldion

Aktiv medlem
Kör alltid kedjorna i ultraljudstvätt när jag byter kedja. Då är den i fint skick när den skall tillbaka på drivlinan igen.

Flurken

Aktiv medlem
Beställde en billig 6-liters från amazon. Tänkte hetvaxa kedjan på prov. Då måste altt fett tydligen bort. Tror ni det duger med typ t-röd i ultraljudsvätt eller behöver man något mer lösande, typ.. terpentin etc. Ju mindre stinkande desto trevligare..

bsandborgh

Aktiv medlem
I alla manualer till ultraljudstvättar står det att man inte får använda brandfarliga vätskor, typ alkohol, bensin etc. Bara vattenbaserade lösningsmedel.

• Gilla
Reactions: NLC

MickeNord

Medlem
Vi kör regelbundet med aceton o isopropanol i ultraljudsbad på jobbet. Inget börjar brinna, men utsug krävs

Flurken

Aktiv medlem
I alla manualer till ultraljudstvättar står det att man inte får använda brandfarliga vätskor, typ alkohol, bensin etc. Bara vattenbaserade lösningsmedel.
Manual, schmanual, vem läser sådana?

Skämt och sido är ju alltid frågan när sådant står om det är för att det är en verklig risk eller för att tillverkaren skall slippa skuld om någon klantar-till det.

glitch

Aktiv medlem
Vi kör regelbundet med aceton o isopropanol i ultraljudsbad på jobbet. Inget börjar brinna, men utsug krävs

Standard i varje kök......;-)
Isopropanol låter billigt också för en konsument givet att Kjell tar en hundring för 250 ml.

Kashew

Aktiv medlem
Kör alltid kedjorna i ultraljudstvätt när jag byter kedja. Då är den i fint skick när den skall tillbaka på drivlinan igen.

Hur mäter sig en ~600kr ultraljudstvätt mot Park Tools CM-5.2 Cyclone? Tänker iaf att min sambo och allt hennes guld kan ha nytta av ultraljudstvätten. Å andra sidan kan man nog också köra en Bismarck länk genom CM-5.2'an.

fhloston

Aktiv medlem
Jag har inte tvättat någon kedja, men jag köpte en sån här för att få plats med 180 mm bromsskivor i den. Skivor jag tidigare tvättat manuellt med diskmedel och bräkleen, släppte fortfarande smuts i ultraljudsbadet. Fascinerande att titta på, men den låter inget vidare.
(på pendlaren hade jag årligen återkommande problem med läckande OK, pga salt , och tyckte inte att jag fick rent skivorna helt)

Flurken

Aktiv medlem
Standard i varje kök......;-)
Isopropanol låter billigt också för en konsument givet att Kjell tar en hundring för 250 ml.
Kjell kanske inte är ’go to’ i detta fall. Runt 100kr litern för privatpersoner. Går ju att återanvända om man silar det tänket jag. Annars kanske t-röd går lika bra.

Luis biker

Ny medlem
111,67 € 35% DE DESCUENTO | Pinza Ultrasónica Industrial, 6L, DIGITAL, Grado de Control 180W, baño inoxidable cenza, tattoos, tattoos, implantes dentales
[URL unfurl = "true"] https://a.aliexpress.com/_BUplkH [/ URL]

AliExpress.

Bollox

Aktiv medlem
Jag vann bl.a. en ultraljudstvätt här på Happy (24 Storage tävling) o har testat den ett par gånger. Fungerar helt OK för att få bort det sista riktigt hårtsittande smuts. Dock rengör jag kedjan lite grovt innan.

skyhawk

Medlem
Ett sätt att inte skita ner tvätvätska så mycket är att använda mindre burkar med t.ex. lösningsmedel och/eller avfettning i som man ställer i ultraljudstvätten. Ljudvågorna går effektivt genom glasburkar och påverkar lösningsmedlet i glaburken där du lagt t.ex. en kedja kedjan kan sen flyttas till en annan burk för mer rengöring när det värsta är borta. Bara ett tips.

glitch

Aktiv medlem
Smat med kärlen! Dock har hans maskin lite mer tryck än min Kjelle tvätt =P

Flurken

Aktiv medlem
Nu jävlar tvättas det! Köpte en 6l från amazon för runt tusellappen. Skulle kollat måtten lite bättre. Klinga ryms, men skulle tagit större. Jävlar vad saker blir kliniskt rent med bara varmvatten och diskmedel. Varför håller jag på med disk och tvättmaskin? En ny värld har öppnats.

Hmm, är det coronatider som gör att man blir entusiastisk över rätt små saker?

glitch

Aktiv medlem
Nu jävlar tvättas det! Köpte en 6l från amazon för runt tusellappen. Skulle kollat måtten lite bättre. Klinga ryms, men skulle tagit större. Jävlar vad saker blir kliniskt rent med bara varmvatten och diskmedel. Varför håller jag på med disk och tvättmaskin? En ny värld har öppnats.

Länk? Kanske läge att uppgradera :)

rln

Aktiv medlem
Jag vet inte om denna tvätt är bra, men den verkar vara prisvärd.

Kashew

Aktiv medlem

Hur länge kör du maskinen? GCN Oliver kör i 10 min för att få ett resultat men räcker det för att den ska bli shiney?

Flurken

Aktiv medlem

Ta isf större än 6l

Flurken

Aktiv medlem
Hur länge kör du maskinen? GCN Oliver kör i 10 min för att få ett resultat men räcker det för att den ska bli shiney?
5 min räckte. Har inte kört kedjan ännu då jag inte vill köra den i vatten utan något som dunstar. Tänker testa sprit i glasburk, måste dock köpa spriten först..

Flurken

Aktiv medlem
Okay, jag kan ha varit lite överilad. :)
En kassett som suttit två år på mtb (till mitt försvar bodde på annan plats utan garage) blev inte ren. Bytte till maskindiskmedel i 15 min. Det var lite svart kvar, men det satt löst och torkades lätt bort med en trasa. Så.. bra fortfarande, men inte universums gåva till mänskligheten..

kroem

Aktiv medlem
Jag hoppa på tåget - köpte en 15l på Amazon. Nu jäklar! Vad ska jag tvätt?

Någon som vill ha kedjetvätt + vaxningsservice i centrala Stockholm? :)

Indurain

Medlem
Bortkastade pengar, lägg in kedjan i en glasburk med diesel, låt stå i 10minuter, plocka upp kedjan & torka av.

kroem

Aktiv medlem
Tar så lång tid att värma upp - doppvärmare löser det!
EC2392E7-184B-45C9-8E5A-C13210B10ED3.jpeg

Rent!
image.jpg

Flurken

Aktiv medlem
Nice. Jag brukar fylla vattenkokaren först och slå i det, lika mycket till kallvatten och det ligger vid 55-58 och lagom nivå.
Edit: rätt sugen på en anova när nuvarande lägger av

Kashew

Aktiv medlem
Jag kör
Nice. Jag brukar fylla vattenkokaren först och slå i det, lika mycket till kallvatten och det ligger vid 55-58 och lagom nivå.
Edit: rätt sugen på en anova när nuvarande lägger av
Jag kör samma Anova som Kroem och är riktigt nöjd. Vilken använder du idag?

kroem

Aktiv medlem
nufiken fråga; vad använder du för rengöringsmedel, och vad gör du med den smutsiga vätskan efter användning?
Nu har jag precis börjat och tror jag inte kan ge någon jätteutvärdering än, men köp något som heter Octopus (som är för skrivarhuvuden?) och Biltemas. Båda funka bra(blev rent...doh). Sen körde jag ett test på kedjor i T Röd, funka också väldigt bra :) Grejen är att jag vaxar kedjorna så dom är inte så skitiga, samt mest kört inne nu...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer