Namn på den där metallbygeln som håller i fotbromsstaven?

Gew

Medlem
Håller på att fixa upp en äldre cykel. Är nästan i hamn men upptäckte att den där U-formade grejen i metall som genom en skruv/mutter igenom "navbromssnurran" uti hjulet och en lindning runt nedre delen av ramen ser till att nämnda bromspinne inte "hugger" när man försöker fotbromsa.

Ja, ni förstår säkert genast vad jag menar. Ringde nyss vår LBS och med ovan förklaring tog det ändå ~30 sek innan det gick fram vad jag sökte, så framförallt efterfrågar jag nog vetenskapligt namn på "navbromssnurran", alltså den där klyckan i metall som tenderar "hugga" vid fotbromsningen om man inte håller fast den med hjälp av en sådan bygel. Sedan efterfrågar jag vetenskapligt namn på den här bygeln som jag har förlagt.

Jag var inne på att låta ett par buntband göra jobbet, men det var enl. LBS en dålig idé, och jag är nog vid eftertanke beredd att hålla med honom. Några centimeter hederligt spikband kanske är en bättre idé isåfall. Tjugo kronor ville LBS i alla fall ha, men jag tänkte om e.g. Biltemas sökmotor får en träff för halva den pengen så är jag villig att köra. Alla tips mottaget hjärtligt.

Senast ändrad:

BjornR

Aktiv medlem
Slangklämma gummi.

Gummiklämma

Något med gummi och klämma.

Senast ändrad:

Gew

Medlem
Får upp för mycket konstiga träffar på dessa söktermer, men det var ändå jättebra förslag.
Titta, det står "NOVO" med elegant typsnitt på min, är inte detta ett ganska legendariskt märke?

20140905_150036.jpg

Senast ändrad:

Prästbol

Aktiv medlem
Bromsarmsklämma är jag lärd att den heter, men har ingen aning om ifall det är rätt.

Det är mycket stora krafter den utsätts för, så den får inte ersättas med.något klenare eller glappa efter montering.

Goofy

Medlem
Tycker att en Selma inte var speciellt mycket, bättre att stödja en LBS än Biltema, men det är min åsikt

/s

Bromsarmsklämma eller BROMSBYGEL ROSTFRI 25.4MM beroende på vad leverantör /tillverkare kallar det.
Det viktiga är ju oavsett vad för metallklamma man använder att klamman sitter fast och bromsarmen inte kan röra sig överhuvudtaget.

Bilagor

• bromsbygelklamma 819296.jpg
    bromsbygelklamma 819296.jpg
    5.2 KB · Besök: 95

Gew

Medlem
Ni är ju kanonbra, här på Happy!
Nu har jag lärt mig begreppen #1) bromsarmsklämma och #2) bromsarm.

Nätcykelbutiker tycks ta 30~50 kronor för denna lilla plåtbit, och hos Biltema hittade jag inte ens något motsvarande i sortimentet, så jag tror att de tjugo kronor som killen på Cykel & Mopedhandlaren här i Umeå sa att det skulle gå på är riktigt väl spenderade, inte minst när jag i samma veva stödjer lokal LBS. Så, imorgon slår jag till och gör affär.

Tusen tack för all hjälp!

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer