Namninsamling för bygge av Bikepark i Täby

Hep

Aktiv medlem
Intressant, men lite mer info vore trevligt.
Är det bara ”vi har ingen lokal” och man vill att kommunen ska fixa, eller finns det konkreta planer som man vill att kommunen ska hjälpa till att förverkliga? Var i så fall?

Intressant, men lite mer info vore trevligt.
Är det bara ”vi har ingen lokal” och man vill att kommunen ska fixa, eller finns det konkreta planer som man vill att kommunen ska hjälpa till att förverkliga? Var i så fall?
Just nu håller vi på med namninsamlingen för att senare kontakta kommunen när vi kan bevisa att ett intresse finns. När vi kontaktar kommunen får vi se vad de vill, alltså om de vill låna ut mark eller möjligen även hjälpa till med finansiering eller bygge.

Valhalla_

Aktiv medlem
Men ni måste väl ha sett ut någon lämplig markplätt, kulle eller vad ni nu tänker er? Pratar vi bikepark för dh cykling eller är det mer bmx/dirt park eller liknande?
Jag tror ni måste ha en ordentlig plan innan ni kontaktar kommunen. Var tänker ni er göra detta, hur planerar ni dra lederna, vem bygger, hur mycket åverkan på mark, hur stort är intresset, har ni en förening som kommer stå för underhållet, gärna skisser som illustrerar vad ni ämnar göra, osv. Kommunen lär väl inte tänka åt er i alla fall.

ooms

Aktiv medlem
Ja, låter som en lite konstig ände att börja i. Man kan ju inte bara komma med en namninsamling ”titta, många vill ha det här, vad tänker ni göra?”

Hep

Aktiv medlem
Jag tror att kommunen kommer reagera ungefär som vi gjort här. "Låter ju kul, men vad är det, hur gör man och var kan en sån byggas och kosta?" Om ni tar fram tillräckligt konkreta idéer så att vi gringubbar här på Happy är nöjda, så kommer nog kommunen vara mer medgörliga också. Så använd oss som testpanel.

Lite frågor för att jag ska förstå var den skulle kunna ligga:
Hur stor yta behövs - som minst, rimligt och drömscenario?
Vad för underlag bör det vara där nu - asfalt, skog, äng, oviktigt?
Geografi - småkuperat, platt, rejäl backe eller vad är önskvärt?
När den är byggd - vad för typ och mängd underhåll krävs?
Hur känslig är en bikepark? Behöver den övervakas och stängslas in? Riskerar den att sabbas helt om någon kommer dit oh "leker lite" med några crossmoppar?

Tolka inte mina frågor enbart som gnäll. Jag kan Täby och grannkommunerna rätt bra och har och har haft en del med kommunerna att göra. Allt från föreningen "Handling förvandling" som bara riktigt gamla täbybor minns, till ledskötsel, detaljplanearbete och liknande. Initiativet är som sagt väldigt spännande, men jag tror det behövs väldigt mycket mer konkreta planer och helst förslag innan man försöker leta fram var kommunhuset ligger numera.

Hep

Aktiv medlem
En sak till förresten. Måste det vara just i Täby Kommun, eller funkar det i grannkommunerna? Just Täby har väl minst yta oanvänd och kastar inte heller pengar omkring sig.

ejma

Aktiv medlem
Väsjöbacken har en bikepark som ligger några minuter bort från Täby. Vad skulle en anläggning i Täby tillföra som inte den kan?

Utan engagemang från Täby MTB, Täby slalomklubb och gärna fler tror jag intresset blir minimalt.

TS kanske har bra kontakter. Någon lyckades övertala kommunen att bygga en skatepark utanför Åva gymnasium.

Bsk

Aktiv medlem
Jag tror att kommunen kommer reagera ungefär som vi gjort här. "Låter ju kul, men vad är det, hur gör man och var kan en sån byggas och kosta?" Om ni tar fram tillräckligt konkreta idéer så att vi gringubbar här på Happy är nöjda, så kommer nog kommunen vara mer medgörliga också. Så använd oss som testpanel.

Lite frågor för att jag ska förstå var den skulle kunna ligga:
Hur stor yta behövs - som minst, rimligt och drömscenario?
Vad för underlag bör det vara där nu - asfalt, skog, äng, oviktigt?
Geografi - småkuperat, platt, rejäl backe eller vad är önskvärt?
När den är byggd - vad för typ och mängd underhåll krävs?
Hur känslig är en bikepark? Behöver den övervakas och stängslas in? Riskerar den att sabbas helt om någon kommer dit oh "leker lite" med några crossmoppar?

Tolka inte mina frågor enbart som gnäll. Jag kan Täby och grannkommunerna rätt bra och har och har haft en del med kommunerna att göra. Allt från föreningen "Handling förvandling" som bara riktigt gamla täbybor minns, till ledskötsel, detaljplanearbete och liknande. Initiativet är som sagt väldigt spännande, men jag tror det behövs väldigt mycket mer konkreta planer och helst förslag innan man försöker leta fram var kommunhuset ligger numera.
Nu bor jag inte i närheten men de två sista punkterna tror jag är superviktiga. Även vem som förväntas stå för underhållet? Kommunen, nån klubb eller annan lösning?

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer