[Namninsamling] - Yttrande mot cykelförbud i Tivedens nationalpark

Bra initiativ! Möjligen tveksamt om det där med regelefterlevnad (kan spä på att MTB-cyklister är laglösa ... men kanske inte) men annars bra skrivet. Och byt ut /Örebron/Örebro/ bara.

bluetail

Aktiv medlem
Klart man är med :)

Ska bli riktigt intressant att se hur det går!

JPL

Aktiv medlem
Bra jobbat, väl formulerat. Mitt namn är även det stansat.

ason

Ny medlem
Går detta igenom kan det bli prejudicerande.

Skrev givetvis på.

arcamone

Aktiv medlem
Påskrivet och separat yttrande skickat. Lite ska registratorn ha att göra.

/David, stugcyklist

Rippa

Ny medlem
oxr skrev:
-------------------------------------------------------
> 420 underskrifter på ett dygn är väl rätt
> okej?

421 nu. Ytterst, ytterst välformulerat Oskar. Hatten av!

EST

Aktiv medlem
Tror även att Annie Söderberg fixat så att Bicycling hört av sig får se vad det kan bli :)
Sen har min far jobbat inom turism länge han drev Stavsjö vandrarhem där bland annat Ceres challange utgick ifrån & han sa att det är alltid bra att få med sig turistföreningen & friluftsfrämjandet på såna saker de smäller högt så nån som orkar eller har några kontakter där???

staine

Aktiv medlem
Jag skrev på, man vet aldrig, en dag blir man kanske sugen på att ta reda på var Tiveden ligger!

staine

Aktiv medlem
Kan man nånstans förresten påvisa att en skog blivit helt söndertrashad av cyklister? Slitage, ja, av naturen överallt där det finns människor och djur, Men alternativet, att spärra av skogar helt, för både djur och folk, för att inte förstöra dom, verkar koko.

Uakeem

Medlem
Väldigt bra skrivet, tycker balansen i tonen är fantastisk. Skarp, samarbetsvänlig men inte undanfallande. Skriv självklart under.

En viktig faktor som inte nämnts är effekten på turismnäringen. Kan vi i Sverige erbjuda öppna och välskötta naturstigar, lockar det turistande stigcyklister från England, Danmark, Tyskland, Österrike och fler länder, både inom och utanför EU. Det är positivt för närliggande orter eftersom turister behöver övernattningsmöjligheter, mat och förnödenheter etc.

Imho så kan stigar utan tvekan delas med olika turistkategorier, det handlar bl a om att ha ett tydligt regelverk hur möten eller passeringar ska hanteras, och att visa tillbörlig respekt för den andre stigbrukaren.

Men, vi får inte glömma att vi alla åsamkar ett slitage i naturen och det skulle ge positiva signaler till NVV och länstyrelser med en gemensam ideell förening för vandrare/stigcyklister som aktivt ser efter och underhåller stigar och rastplatser. På NVV kan ideella föreningar söka bidrag för sina projekt så det behöver kanske inte kosta mycket mer än den tid vi är beredda att offra.

Jag har definitivt tid över att ge något tillbaka till stigarna och naturen.

katten

Aktiv medlem
oxr skrev:
> REMISSVAR

>
> En annan aspekt att tänka på är att leder som
> inte används växer igen, vilket man kan se gott
> om exempel på längs med Bergslagsleden. Cykling
> hjälper alltså till att hålla lederna öppna,
> vilket är till gagn för vandrare och minskar
> behovet av skötsel i form av röjning. Tanken på
> att separera leder för å ena sidan cyklister och
> å andra sidan vandrare är därför en dålig
> idé av flera skäl. Båda grupperna behövs för
> att lederna ska kunna hållas öppna. För
> vandrarnas del är cyklisterna viktiga för att
> hålla leder som ligger kanske en hel dagetapp
> bort öppna, då en cyklist lätt tar sig dit på
> ett par timmar. Att hålla alla leder öppna för
> flera grupper gör dessutom att utbudet av leder
> blir större och att slitaget på varje led
> minskar.
>

Det är ett viktigt argument för oss som ligger utanför storstaden tycker jag. Där jag bor så har kommunen märkt upp stigar (och underhåller märkningen) i ett fint skogsområde strax utanför stan. Men på slutet av sommaren så växer det hallonsnår över stigen ändå. Om vi sköter oss fint så underhåller vi stigarna så att också andra får ett attraktivt område att vandra i.

Det är synd att ingen av de etablerade organisationerna vill organisera stigscyklisterna. Man skulle ju tycka att det vore perfekt för friluftsfrämjandet att bredda sin bas tex. Stigcykling är liknar att gå på tur med skidor i fjällen - samma sätta att röra sig aktivt i naturen. Cykelfrämjandet verkar mest vara intresserade att folk skall cykla till jobbet. Sedan är det viktigt att vi värnar allemansrätten i allmänhet - det är inte bara vi cyklister som är lite trängda där idag.

/Andreas

Ceciliasod

Ny medlem
Jag har läst vad folk har skrivit i den här namninsamlingen och det är ju inte så att man vill mota bort cyklister. Här finns massor av cykelvägar som går både upp och nerför. Däremot ska man inte cykla på vandringslederna I NATIONALPARKEN! Här går upp emot 100.000 personer varje år. När du går en slinga möter du under högsäsong ett trettiotal personer (man kan gå både med och motsols) Skulle en cyklist komma farandes längs leden är det mycket stor risk för olyckor då det är både trångt, halt, och mycket kuperat med sprickdalar och förkastningar. Då pratar vi inte OM en olycka kan ske utan NÄR!
Det är planerat en cykelled för mountainbikes där inte det är någon typ av vandring eller ridled. Var kan jag inte i nuläget inte säga då jag inte har nya kartan framför mig.

Aron

Aktiv medlem
Hej Cecilia,

Det finns många olika sätt att uppleva naturen vissa gör det helst till fots, andra på grusad cykelväg och några från cykelsadeln på en stökig stig. Varför är det ena rätt och det andra fel?

Jag förstår att det kan kännas läskigt när någon kommer farande på cykel, men cyklisten har mycket bättre kontroll på sitt ekipage än du tror. Jag har cyklat MTB i snart tio år och inte hört talas om en endaste kollision mellan MTB-cyklister och fotgängare. Och då cyklar jag framförallt i Hellas som är Sveriges absolut mest högtrafikerade friluftsområde både vad gäller stigcyklister och flanörer. Din oro är förståelig, men den är faktiskt inte befogad.

Senast ändrad:

oxr

Aktiv medlem
Då är det viktigt att cyklister inte kommer farande, utan visar hänsyn till andra som finns på stigen.

Det är viktigt att komma ihåg att syftet med en särlagstiftning i en NATIONALPARK inte är att åstadkomma en trafikreglering på vandringsleder. Syftet med möjligheten till inskränkningar av den grundlagsbefästa allemansrätten är att det kan vara nödvändiga för att skydda viktiga naturvärden. Det är ju uppenbarligen inte fallet här, utan lagen utnyttjas på ett slarvigt sett för att komma åt något annat än det lagen är avsedd att skydda.

Stigcykling är en ny form av vandring. Den hör hemma på vandringsleder. I lagstiftningen görs i grunden ingen skillnad på att färdas till fots eller till cykel. Sen måste man naturligtvis bete sig även i en skog. Cyklister får inte utsätta vandrare för fara, lika lite som vandrare får knuffa av andra vandrare från en spång som är för smal.

Det är dags att sluta se den här konflikten och i stället se möjligheterna. Det finns massor man kan göra både för att minska slitaget och minska konflikter mellan olika sätt att ta sig fram. Vi vill ju alla njuta av naturen, oavsett om vi väljer att beträda den med stövlar, foppatofflor, löparskor eller däck.

oxr

Aktiv medlem
En annan sak, Cecilia. Med cykel öppnas en fantastisk möjlighet att nå delar som annars är otillgängliga. Det blir möjligt att på några timmar nå platser som annars hade krävt en dag till fots. Helt plötsligt blir det ju då realistiskt att kunna smyga djupt in i skogen för att titta på till exempel orrspel tidiga morgnar.

Foxis

Aktiv medlem
Som en parantes finner jag det oerhört konstigt att myndigheter, markägare och intresseföreningar som representerar den traditionella sidan i frågan väldigt sällan är intresserade av ett samarbete med stigcyklister.

Jag tror vi är väldigt många som har ganska mycket energi och vilja att lägga på stigvård och översyn. Varför inte nyttja denna resurs till allas gagn?

Istället vill man förbjuda en hel grupp som är lika stora naturdyrkare som vandrarna, samtidigt som en hel del stigar och spänger faktiskt är väldigt dåligt underhållna även ur vandringsperspektiv.

Konstigt som sagt, men kanske förståeligt då man har med läskiga nymodigheter att göra. :)

Kristoffer R

Aktiv medlem
Geekstremist skrev:

> Imho så kan stigar utan tvekan delas med olika
> turistkategorier, det handlar bl a om att ha ett
> tydligt regelverk hur möten eller passeringar ska
> hanteras, och att visa tillbörlig respekt för
> den andre stigbrukaren.
>

+1

ÅL1

Ny medlem
Skriver man "långt gående" eller långtgående ? Det senare känns bättre. Kolla i början av texten

Påskrivet!

Trampedalen

Ny medlem
Väldigt bra skrivelse!

Bekanta ord för allmänheten som kanske förklarar synen på cyklar?
Vandringsled, bilväg, cykelbana, cykelställ.

oxr

Aktiv medlem
Geekstremist skrev:
> Imho så kan stigar utan tvekan delas med olika
> turistkategorier, det handlar bl a om att ha ett
> tydligt regelverk hur möten eller passeringar ska
> hanteras, och att visa tillbörlig respekt för
> den andre stigbrukaren.

Egentligen behövs inga regler. Man skrämmer inte sina medmänniskor utan visar respekt. Punkt. Och där är vi många cyklister som måste skärpa oss. Förbudsivern kommer inte från ingenstans.

Atlas

Aktiv medlem
Ceciliasod skrev:
> Jag har läst vad folk har skrivit i den här
> namninsamlingen och det är ju inte så att man
> vill mota bort cyklister. Här finns massor av
> cykelvägar som går både upp och nerför.
> Däremot ska man inte cykla på vandringslederna I
> NATIONALPARKEN! Här går upp emot 100.000
> personer varje år. När du går en slinga möter
> du under högsäsong ett trettiotal personer (man
> kan gå både med och motsols) Skulle en cyklist
> komma farandes längs leden är det mycket stor
> risk för olyckor då det är både trångt, halt,
> och mycket kuperat med sprickdalar och
> förkastningar. Då pratar vi inte OM en olycka
> kan ske utan NÄR!
> Det är planerat en cykelled för mountainbikes
> där inte det är någon typ av vandring eller
> ridled. Var kan jag inte i nuläget inte säga då
> jag inte har nya kartan framför mig.

Hej Cecilia,

välkommen till HappyMTB! Min gissning är att du hittat hit först idag och för att kommentera just den här petitionen. Inget fel med det i sig även om jag inte kan hålla med dig i din uppfattning. För att du skall kunna uppleva ett annat perspektiv på frågan så föreslår jag att du tillåter dig själv en tur med cykel i skogen. Här finns garanterat både cykel och sällskap att tillgå - säg bara till!

I övrigt så undrar jag om du till dags dato har upplevt något av det du uppmålat som (inte ens en risk utan) ett faktum, nämligen olyckorna som kommer när det cyklas på lederna? Eller finns det annat belägg för uttalandet än en känsla?

I all välmening och som sagt, med önskan om en härlig tur på MTB i skogen
/Atlas

Kristoffer R

Aktiv medlem
oxr skrev:
> Geekstremist skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Imho så kan stigar utan tvekan delas med olika
> > turistkategorier, det handlar bl a om att ha
> ett
> > tydligt regelverk hur möten eller passeringar
> ska
> > hanteras, och att visa tillbörlig respekt för
> > den andre stigbrukaren.
>
> Egentligen behövs inga regler. Man skrämmer inte
> sina medmänniskor utan visar respekt. Punkt. Och
> där är vi många cyklister som måste skärpa
> oss. Förbudsivern kommer inte från ingenstans.

Egentligen rätt. Men jag tror att en formell "code of conduct" bland stigcyklister skulle vara bra och underlätta. Jag har själv i år börjat med att alltid stanna vid möte med vandrare. Det har gett bra resultat. Det intressanta är att jag vid flera tillfällen fått roliga uppmaningar som "ladda på lite" eller "vad sakta det går".

@Cecilia: Välkommen! När jag själv vandrar märker jag tydligt att de cyklister jag stöter på är väldigt försiktiga och hänsynsfulla. Jag cyklar mycket på stigar i och runt Göteborg och olyckorna som händer är att man ramlar själv som cyklist och fotgängare. Det är faktiskt en stor fördel om det finns cyklister på lederna vid en eventuell nödsituation, mer ju mer oländigt och oåtkomligt det är. Ta nu chansen du får att cykla skog, det vore kul att höra hur det går. Bor du i Gbg kan jag guida dig.

Med tanke på Cecilias inlägg och oxr's kommentar - här är nuvarande Säkerhet & Regler ursaxat från sverigesnationalparker.se:

"I nationalparken är det är inte tillåtet att:

* göra upp eld annat än på särskilt anvisade plaster
* ställa upp husvagn över natt
* tälta eller uppföra vindskydd, koja, gömsle eller liknande anordning
* framföra motordrivet fordon annat än på anvisade vägar
* parkera annat än på anvisad plats
* framföra motorbåt eller annan motordriven farkost
* förstöra eller skada fast naturföremål eller ytbildning
* fiska utom i Stora Trehörningen och då mot lösande av fiskekort
* medvetet störa djurlivet
* medföra ej kopplad hund
* rida
* anordna orienteringskontroller eller snitslade spår
* plocka blommor, mossor, svamp eller lavar samt gräva upp växter
utan Naturvårdsverkets tillstånd företa vetenskapliga undersökningar"

Cykling är alltså inte förbjudet men vi måste självklart följa reglerna som alla andra. (Oxr, det finns ju redan regler så varför inte uppdatera gamla eller lägga till några nya för oss om det förbättrar relationerna?)

Förutom att visa hänsyn till varandra måste vi respektera att visa tider på året inte passar bra när marken är extra känslig för slitage och erosion. Punkten gällande ytbildning är något stigcyklister och fotvandrare måste ta i särskilt beaktande med tanke på långsamväxande lavar och mossor.

Senast ändrad:
Bara en tanke men kanske ett steg i rätt riktning hur vi ökar chansen till gemensamt utnyttjande av befintliga stigar:

Fotvandrare har exempelvis leden markerad medsols, stigcyklisterna motsols, på så vis ser vederbörande varandra från längre avstånd och hinner justera hastighet, alternativt stanna upp för att släppa förbi den som ges företräde.

Vad som är viktigt i detta exempel är att det vid möte förekommer ögonkontakt mellan vederbörande, istället för att stigcyklisten plötsligt kommer upp i rygg på vandrare och "skrämmer" dem oavsett om cyklisten redan anpassat farten av hänsyn till de gående.

I vissa terrängavsnitt finns det kanske anledning att dela upp spåret och göra en omväg för cyklisten, exempelvis stenrösen eller trånga klyftor. Detta förutsätter dock att länsstyrelsen ger grönt ljus för skapandet av omvägar. Finns det inte utrymme för en alternativ stig, då får cyklisten hoppa av och dra alternativt bära cykeln.

Vad gäller vår framfart i skogen tycks en del motståndare resonera som om vi fullfartstränar inför enduro eller långlopp för jämnan. (Om det råkar vara ngn här som gör det frekvent och med liten hänsyn till natur eller djur :/...)

Jag kan bara tala för mig själv men när jag är ute på långturer så är min snitthastighet sällan mer än 9-12 km/h, dels för att terrängen begränsar farten men också för min egen säkerhets skull, jag vill ju inte ramla i skogen 3 mil ifrån närmaste bebyggelse.

När jag är ute på kortare turer för mer teknisk cykling och stigbus, ser jag till att göra det på dedikerade stigar, eller i områden med öppen terräng så att det inte blir några obehagliga överraskningar för andra stigutnyttjare.

EST

Aktiv medlem
> Cykling är alltså inte förbjudet men vi måste
> självklart följa reglerna som alla andra.

Lite det som är liksom det är tillåtet att cykla där men de som jobbar med det trodde ar det inte vart det så de bara skrev in ett förbud vad jag lan förstå. Å jag har frågat den ansvarige tre gånger till anledningen utan ar få ett svar. Lite skrämmande att man bara gör för att man tror. Har själv även blivit utskälld av parkarbetare för att jag cyklar där. Å vi gör runda sladdmärken på stranden. Ju säker med en cykel. Känner å vet även om andra som blivit utskälld på samma ställe av folk som jobbar med skogen i detta område. Så det känns lite sådär att de själva har då dålig koll på vad som gäller, den ena trodde att cykling var förbjuden i alla nationalparker. Så kanske lägga lite pengar på internutbildning eller vad vet jag.

oxr

Aktiv medlem
Geekstremist, allt du skriver är relevant. Förslagen är definitivt värda att fundera på, men det finns ingen anledning att föra in det i föreskrifter utan är sånt som är en del av förvaltningen. Den görs med fördel i samverkan med aktiva cyklister.

En förutsättning för att det ska vara möjligt är dock att det inte finns ett förbud. Det enda ett förbud åstadkommer är att omöjliggöra den sortens konstruktiva lösningar som du föreslår.

OrjanX

Aktiv medlem
Påskrivet. Dock tycker jag att formuleringar kring regelefterlevnad är mindre bra. Låter som vi MTB:are har svårt att följa regler.

EST

Aktiv medlem
Personligen kan jag ha svårt att följa regler som ingen kan förklara för mig om varför de uppkommit. Å detta är åtminstone den tredje nationalparken som fått cykelförbud inom ett år i Örebro.En av de andra var i liknande marker som endast nästan består av berg & personligen har jag mycket svårt att förstå vad vi skulle ha sönder på ett berg om man håller sig på stigarna.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer