Nån som cyklat MTB i Les Deux Alpes? Nu med lite bilder därifrån.

Peter_K

Ny medlem
Som rubriken säger, nån som varit där och kört? Jag hittade http://www.2alpes-vtt.com efter lite letande. Verkar finnas en hel del banor där enligt kartorna. Frågan är om det är franska MTB-rutter (vilket alltför ofta visar sig vara grusväg) eller om det är roliga stigar?

Några rekommendationer på stigar att köra där? Hur är DH-banorna? Brake bumps-party eller någorlunda välunderhållna?

Går det att köpa liftkort som gäller för både sommarskidåkning och MTB? Enligt websidorna verkar det krävas två separata men jag har inte snokat alltför mycket.

Senast redigerad av en moderator:

planton

Medlem
Var där för ett par år sedan och då var utbudet-av stigar inte så mkt att ha... Dock fanns det då en del guldkorn men som jag inte kommer ihåg vad de heter just nu... På båda sidor om byn finns det utmanande banor och då kunde man köpa ett kombi kort så att man både kunde trampa och cykla...
Då Alpe d'Huez ligger ett stenkast från Les 2 Alpes så ta en sväng dit också... Betydligt bättre med fler stigar...

Peter_K

Ny medlem
Det verkar som att de satsat rätt mycket de senaste två åren. Här finns massvis med byggda spår och man kan åka från där glaciären börjar på 3200 meter ner till byn på 1600 meter. Spåren är i grymt bra skick, väldigt få brake bumps och ruggigt bra formade berms och hopp. Det mesta är väldigt tillrättalagt och tekniskt enkelt, tror inte jag såg en enda rot på de banor vi körde. Om man gillar naturliga stigar är det här fel ställe att åka till. Om man gillar att pressa i berms, testa lite hopp och lek är det ett riktigt bra ställe.

Lite bilder (photo credit: Ripzalot).

Vi började med lite OT-aktivitet på lördagsmorgonen. Jag på ett underlag som liknade hockeyrink.
IMG_3697.jpg ht=544

MTB var roligare en dag som denna.
IMG_3119.jpg ht=544

Landskapet var rätt imponerande.
IMG_3164.jpg ht=544

En fotograf som stod vid ett av hoppen. Tyvärr ville han ha 18 Euro för en digital kopia av bilden vilket känns rätt dyrt.
foto.jpg ht=485

G njuter av livet.
IMG_3296.jpg ht=544

T ser också ut att trivas rätt bra.
IMG_3127.jpg ht=544

Jag testar ett av droppen i bike parken.
IMG_3708.jpg ht=544

Eftersom det funkade finfint bestämde jag mig för att köra ett lite större nästa gång vi kom dit. Av någon anledning bestämde jag mig för att större dropp kräver högre fart utan att egentligen fundera över hur mycket längre jag hade att falla innan landningen kom. Sagt och gjort, högre fart blev det.
mindrebra.jpg ht=544

Den uppmärksamme tittaren noterar att jag är ganska precis rakt över landningen när bilden tas. Jag har fortfarande rätt bra fart framåt och landar strax till höger om R som står och filmar i röd tröja. Landningen är rätt platt...

Filmen finns här:

Manji

Medlem
Holy monkey! Hur gick det efter den där nose manualen?
Annars mkt fina bilder. Utsikten är minst sagt magnifik!

Mvh

-M-

Peter_K

Ny medlem
Jag var rätt snurrig ett tag efter landningen. Nu ömmar revbenen på vänster sidaen del, jag har blåmärken och skrapsår lite överallt och en muskel i höger axel är inte alls glad. Bortsett från det gick det finfint :) Cykeln klarade sig bortsett från att ett av dreven på kassetten böjdes riktigt ordentligt. Jag fattar inte riktigt hur det kunde bli så men det är en billig del att byta så jag är rätt nöjd.

Manji

Medlem
Ja, kunde gått betydligt värre. Såg inte alls skönt ut att landa direkt :-)
Men det är bara på´t igen!
Önskar själv man hade sådana där bra möjligheter till träna drop och annat skojs...

Mvh

-M-

Nissen

Aktiv medlem
Ojuste att visa skidbilder såhär innan ens försäsongen har börjat. Nu måste man ju plocka fram laggen och flexa lite på dem för att komma i stämning... :-)

Snygga bilder annars! Jag blir så klart sugen att dra till Alperna och rulla lite utförs. Någon gång i framtiden så!

Jerry

Aktiv medlem
Shit vilken vurpa tur att både du och hojjen verkar ha klarat er någorlunda skapligt ur det hela.

Annars var det grymma bilder, vilket landskap!

TBone

Aktiv medlem
Halvtrist landskap... Ynf!

Ingen dålig vurpa heller, tur att den kom med på film och att det inte blev värre blesyrer. Det är när man tittar på hur hojjen flyger omkring som man inser att man kanske inte måste vara sååå nojjig när man packar hojen för flyget. ;-)

Westman

Aktiv medlem
Shit, det stället hamnade på todo-listan direkt!! Grymt landskap, fina stigar. Några jättefina bilder också minsann!

Jäklar, bra laddat i droppet, tur du klarade sig såpass bra ändå, det var en bra vurpa det där. Ganska korta och branta landningar i förhållande till dropphöjden på dom där, så förstår att du blev lurad.

mattel

Aktiv medlem
jajävlar peter.. skönt att det gick bra med kropp och hoj, såg inte alltför bekvämt ut ändå. hoppas att det känns bra även om någon dag.

skidbilden gjorde mig glad även om det saknades lite mjuksprut från skidorna. :)

Peter_K

Ny medlem
Angående skidåkningen så var det skönt att lite snökontakt igen men det var väääldigt hårt. Borde slipat kanterna bättre.

Nissen: Om du är sugen på Alperna, tveka inte. Jag kan i princip garantera att det är värt det :)

Les Deux Alpes ska helt klart besökas igen, även om jag är sugen på att åka en sväng till Alpe d'Huez också efter vad planton skrev. Liftkort kostade förresten 17 Euro för en dag med bara MTB-åkning och av någon anledning 32 Euro om man ville åka både skidor och MTB. Konstigt att de tar så mycket extra för skidåkningen.

Efter det där droppet känns det som att det är färdig-droppat för mig i år :) Roadgapet i Chatel som var säsongens mål får nog vänta till nästa år...

JojjeM

Aktiv medlem
Tror jag måste blocka Peter_K. Alldeles för mycket grymma bilder :)
Tur att du klarade dig bra efter omständigheterna. Såg riktigt läskigt ut.

/Johan

Peter_K

Ny medlem
Kroppen känns fortfarande ungefär som om jag blivit påkörd av ett tåg :) Men det tar sig, det har blivit stadigt bättre sen i lördags så det går på rätt håll.

Mjuksprut från skidorna får nog vänta ett tag till tyvärr :) Håller tummarna för att det blir en säsongs-start som liknar förra årets. Apropå sånt så börjar Easyjet flyga Stockholm-Genève i slutet på oktober. När jag kollade priserna verkade det gå på runt 120 CHF tur-och-retur inkl. skatter, dvs 700 kr totalt. Någorlunda vettiga tider också för att göra helg-avstickare.

bigmollo

Aktiv medlem
Härliga bilder och en ohärlig vurpa. Skönt att du klarade dig hyffsat bra ändå.
/J

mattel

Aktiv medlem
Peter_K skrev:
-------------------------------------------------------
> Apropå sånt så börjar Easyjet flyga
> Stockholm-Genève i slutet på oktober. När jag
> kollade priserna verkade det gå på runt 120 CHF
> tur-och-retur inkl. skatter, dvs 700 kr totalt.
> Någorlunda vettiga tider också för att göra
> helg-avstickare.

japp, jag har sett det. :) 30 euro enkel väg så runt 700-750 spänn t/r ink alla avgifter dessutom är det direktflighter istället för mellanlandningar. sweet!

du kanske får guida lite skidor i vinter peter. :)

Peter_K

Ny medlem
Jerry och JojjeM och bigmollo och Westman och några till skrev:
> bilder

Jag ska hälsa fotografen att bilderna är uppskattade :)

mattel skrev:
> du kanske får guida lite skidor i vinter peter. :)

Det ska nog kunna ordnas! :)

Jag har lite halvt om halvt siktat in mig på ett Stockholmsbesök i november nån helg. Behöver få lite koll först på hur läget med nya acceleratorn är innan jag bokar nåt. Hör av mig när jag vet mer.

Timothy

Ny medlem
Aj det ser ont ut!
Det ser ut som du hinner tänka i luften;
- Häpp, det här går ju fint!
- Nu går jag snart ner för landning!
- Men, jag skulle ju landa där, vad platt det är här!

Peter_K

Ny medlem
Timothy: Typ nåt sånt :) Jag trodde att det skulle ordna sig ungefär fram tills jag fick styret i magen. Efter det var det två ord som snurrade i huvet: 'Smärta' och 'idiot'.

lundatok: Jag är oskyldig! Däremot tror jag att en av mina elever från skidskolandet i vintras är inblandad i produktionen.

Tomtefar

Ny medlem
Snygga bilder och en rejäl krasch! Tycker cyklingen ser betydligt trevligare ut än skidåkninen, men "there is a time and place for everything".

Är du återställd till lite mer cykling den 31e? Isåfall kommer jag gärna och kör en sväng.

Pelle Hå

Aktiv medlem
Oh, aj, aj, ouf! Det där såg mindre skönt ut.
Fina miljöer.

Krya på dig, Peter "Bender" _K.

JojjeM

Aktiv medlem
Peter_K skrev:
> ett av dreven på kassetten
> böjdes riktigt ordentligt. Jag fattar inte
> riktigt hur det kunde bli så ...

Ser ut som att hojen landar ganska panghårt på typ bakväxeln vid 26 sekunder. En sten på rätt ställe skulle nog kunna böja det hårdaste kassettdrev. (eller om växeln trycktes in så hårt att drevet för aktuell växel följde med).

/Johan

Atlas

Aktiv medlem
solklar "dagens film"! Skönt att se att du laddar (och överlever) Peter. Grymt impad.

Peter_K

Ny medlem
Tomtefar skrev:
> Är du återställd till lite mer cykling den 31e?

Det är ett måste eftersom jag ska köra med två kompisar hela den helgen... :) Var är du då?

Pelle Hå skrev:
> Krya på dig, Peter "Bender" _K.

Hahahaha! :) Jag tänkte faktiskt på http://happymtb.org/forum/read.php/1/931387/ när jag låg och kved i gräset och kippade efter luft. Det var ungefär samma känsla som när jag såg proffsen köra uppför Col du Joux-Plan i Dauphine Libere för några år sen. Dvs "jäklar vad glad jag är att jag inte är hucker-proffs/lvg-proffs".

Johan: Låter inte helt orimligt. Det konstiga är bara att växelörat är rakt och att växeln verkar överlevt utan skavanker. Kanske bara ren tur i och för sig...

Atlas skrev:
> Grymt impad.

Nja, jag känner mig fortfarande mest korkad över att jag gjorde som jag gjorde. Jag lärde mig i och för sig förhoppningsvis nånting av det... Säg till förresten om du har nåt bra ställe jag dit kan skicka filmerna från årets Salève-besök. Eller PM:a en mailadress så kan jag skicka via http://www.skickafilen.se

Nissen

Aktiv medlem
Peter_K skrev:
> Apropå sånt så börjar Easyjet flyga
> Stockholm-Genève i slutet på oktober. När jag
> kollade priserna verkade det gå på runt 120 CHF
> tur-och-retur inkl. skatter, dvs 700 kr totalt.
> Någorlunda vettiga tider också för att göra
> helg-avstickare.

Det där lät väldigt intressant! Förbered dig på PM med frågor om vettigt boende kring de bra orterna :-)

Fjärdebrunn

Aktiv medlem
Satan Peter. Hucka loss så där på gamla dar kan bara betyda att du krisar svårt =D

Hur blir det nu med söndagsturen?

Eric W

Aktiv medlem
Ser grymt najs ut! Vad är de för lagg du har gått och skaffat? Är de rocker på dem, eller vad är de jag ser? Just fräna Mtb bilder också :)

Hoppas inte krashen satte sig allt för hårt i psyket! Såg hårt ut! Hoppas du håller i hop!

erik h

Aktiv medlem
Läskigt att se hur armarna viks ihop där i landningen, tufft läge. Modigt att ge dig på såna där dr0p, vuxne karl! Vad är det man säger om revbensbrott, det blir bättre i tre dagar, sen börjar det?

Skönt däremot att se att det blir ordning på mörk materia och att det dyker upp lite fler dimensioner snart, hoppas ni får ihop det. Jag har längtat länge efter lite fler dimensioner och den där mörka materian som gravitationsförklaring tycker jag känns lite oseriös.

Peter_K

Ny medlem
Fjärdebrunn skrev:
> Satan Peter. Hucka loss så där på gamla dar kan
> bara betyda att du krisar svårt =D

Det var definitivt inte planerat att det skulle bli så stort...

> Hur blir det nu med söndagsturen?

Den är tyvärr körd om det inte händer ett mindre mirakel :( Jag har ordinerat mig själv hög-intensiv vila i TV-soffan tills kroppen känns OK igen.

Eric W skrev:
> Ser grymt najs ut! Vad är de för lagg du har
> gått och skaffat?

Mina gamla Völkl Mantra som går in på fjärde säsongen nu :)

> Är de rocker på dem, eller vad är de jag ser?

Det du ser är mitt ruggiga skär jag får på is och hur mycket mina grymma benmuskler trycker igenom skidorna! ;)

(mer troligt är att det är de halvsunkiga färgerna i bilden och kameravinkeln som gör att det ser ut som det gör :)

> Hoppas inte krashen satte sig allt för hårt i
> psyket! Såg hårt ut! Hoppas du håller i hop!

Just nu känner jag mig rätt psykad av den, men det ordnar sig nog.

erik h skrev:
> Läskigt att se hur armarna viks ihop där i
> landningen, tufft läge. Modigt att ge dig på
> såna där dr0p, vuxne karl!

Klantigt/korkat snarare än modigt om du frågar mig...

> Vad är det man säger om revbensbrott, det blir bättre i tre
> dagar, sen börjar det?

Nånting i den stilen verkar obehagligt sant. Det blev stadigt bättre fram till igår, då blev det sämre igen. Ska försöka ta mig till nån sorts läkare idag och få lite koll på det.

> Skönt däremot att se att det blir ordning på
> mörk materia och att det dyker upp lite fler
> dimensioner snart, hoppas ni får ihop det.

Antar att du menar anti-materia? Vi får väl se vad det blir av det. Till att börja med ska strålen åka ett helt varv runt acceleratorn innan vi ens börjar fundera på att accelerera den mer. Så du får nog vänta ett tag till :) Men hittills ser det lovande ut:
LHC_Inj.jpg ht=538

erik h

Aktiv medlem

TBone

Aktiv medlem
Är det inte Higgspartikeln man är ute efter eller är det en annan "apparat" för det?

Peter_K

Ny medlem
Aha, jag har dålig koll på vad folket på teori-avdelningen spånar fram. Är ju bara vanlig ingenjör som inte förstod vad jag skulle ha för nytta av fysik-kurserna på universitetet...

Higgs är en av de teorierna man ska testa. De olika experimenten letar efter olika saker. Atlas och CMS är de som man bedömer har bäst chanser att påvisa Higgs. LHCb är designad för att leka med anti-materia och i ALICE ska det krockas bly-joner (nån gång i framtiden, dit är det en bra bit än).

Atlas

Aktiv medlem
Jag letar som fan och lovar berätta när jag ser na´. Tack för förtroendet.

Timothy

Ny medlem
Peter_K skrev:
> Antar att du menar anti-materia? Vi får väl se
> vad det blir av det. Till att börja med ska
> strålen åka ett helt varv runt acceleratorn
> innan vi ens börjar fundera på att accelerera
> den mer. Så du får nog vänta ett tag till :)
> Men hittills ser det lovande ut:

Det ser ut som den gula pricken ska flyttas lite neråt vänster, då går det nog bättre ska ni se. Hade varit intressant hur det ser ut med en annan device vald också? Annars ser det rätt lovande ut!

Peter_K

Ny medlem
Tack för tipset! Ska hälsa det till folket i kontrollrummet :) Alla andra kameror hade varit utan prick eftersom strålen dumpades strax efter denna kameran. Bara ett väldigt tidigt test, vi har en bit kvar till att köra ett helt varv.

Jilster: Bara att sätta igång och bygga :) Jag kan berätta över en kaffe vilka instrument du kan behöva för att hålla koll på strålen och hur man kan bygga kontrollsystemet runt dem. Rätt enkelt.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer