Nån som uppgraderat till singelklinga med Sunrace 11-50?

Har bytt ut mitt 2X11 med shimano XT 8000 series med 11-42 kassett till singelklinga med en Sunrace 11-50 bak. Fungerade inget vidare med den longcage jag har. Enl prover andra gjort ska det inte funka heller nåt vidare. Om man skruvade ut B-skriven rätt för att kunna växla upp på 50-klingan blev avståndet för stort mellan guide-hjulet och de minsta dreven i kassetten och det ville inte växla där. Investerade i en ny special-cage från Garbaruk som var framtagen för detta. Snygg o dyr.. Fungerar mycket bättre, men inte bra nog tyvärr. Fortfarande lite tvekan mellan minsta dreven. Vad göra? Andra diametrar på guide och pulley? Cagen som synes på bilden har utrymme för betydligt större hjul. Framför allt tension-wheel. Har ett litet lagerglapp dessutom på båda dessa hjul, kanske det som spökar? Kanske byta till andraoch bättre hjul i cagen?

Ni som uppgraderat till singelklinga och stor kassett bak minimum 50 på största, men behållit shimanohub bak. Hur har ni gjort?

Snyggt tycker jag det blev i alla fall

Bilagor

• Sunrace 11-50 .jpg
    Sunrace 11-50 .jpg
    218 KB · Besök: 50
Jag körde 11/50 bak och 36 fram tidigare. Med Shimano XT M8000 SGS växel bak.

Har inte sunrace, hade en ZTTO kassett. Väldigt likvärdig men hälften så lätt i vikt.

Hade inga problem att växla upp o ned. Den gillade inte alltid största kuggen när man trampade bakåt, men det var inte hela världen.

Kanske kan vara bra med bild med kedjan på största drevet bak också? Jag har kört en annan 11-50 11sp-kassett med omodifierad SLX medium cage och skaplig växling men kommer nog hålla mig till 11-46 för att jag inte behöver det omfånget och vill ha lite bättre växlingar

Har Shimano M8000 med gs-cage dvs. medium, ZTTO 11-50 och WolfToth cage. Växlar fenomenalt bra, lika eller bättre än original XT 11-42 kassett. Jag tycker att ditt vajerhölje ser långt ut och beskriver en ganska tvär böj, kolla så att det helt enkelt inte är hög friktion i vajern som ställer till det.

Frenisse sa:
Har Shimano M8000 med gs-cage dvs. medium, ZTTO 11-50 och WolfToth cage. Växlar fenomenalt bra, lika eller bättre än original XT 11-42 kassett. Jag tycker att ditt vajerhölje ser långt ut och beskriver en ganska tvär böj, kolla så att det helt enkelt inte är hög friktion i vajern som ställer till det.

Håller med. Så såg det ut från fabrik (Scott). Har en ny sats vajer o hölje på hyllan, ville inte byta förrän allt fungerar. Just nu sitter en ganska simpel vajer i. Original med teflon gick trögt som....

Alfakrull sa:
Kanske kan vara bra med bild med kedjan på största drevet bak också? Jag har kört en annan 11-50 11sp-kassett med omodifierad SLX medium cage och skaplig växling men kommer nog hålla mig till 11-46 för att jag inte behöver det omfånget och vill ha lite bättre växlingar

Bifogar önskad bild. Mediumcage som du nämner skulle vara bättre än loncage till denna kassett, men jag har inte själv provat. Jag behöver dock omfånget. 11-42 fungerar i de flesta fall, men ibland blir det tuuungt..

Bilagor

• Sunrace 11-50_2 .jpg
    Sunrace 11-50_2 .jpg
    203.6 KB · Besök: 52
Grebbestadsbon sa:
Var inne på detta med goatlink, men såg nåt prov på youtube som gjorde det värre.

Jag har 10-delat 11-42 som växlingen var skit på med enbart garbaruk cage+kasett

Köpte en goatlink och problemet var nästan puts väck. Lite struligt mellan 2 kugg längre ner och kuggar bakåt på högsta, men tror mitt öra kan vara lite stukat. Inte riktat med verktyg efter byte.

Goatlinken gjorde dock underverk för mig.

Har med funderat på att korta kedjan. Den jag kör på nu är en gammal "testkedja" så bara o klippa. Har en ny guldkedja som väntar i lådan.

Tillbaka
Topp