Nån som vill välja en MTB åt mig?

FGSuperman

Medlem
Vill inleda med att be om ursäkt. Det finns redan en miljard trådar där folk vill ha tips angående köp av ny cykel men dessa slutar ofta i förvirring (eller så är jag bara för dum). Jag söker nu ett allvetande cykelorakel som helt enkelt kan välja ut några bra cyklar åt mig.

Har cyklat en hel del touring genom åren men i takt med att dubbelhakorna, ölmagen och håravfallet ökar tänkte jag kombinera mitt cykelintresse med en mindre ålderskris och omfamna det här med MTB.

Jag hann knappt avsluta meningen ”Jag tänkte skaffa en mountainbike” innan sambon himlade med ögonen och sa åt mig att ”bara köpa en MTB och inte nörda ner mig”. Därav denna tråd.

Jag kommer att cykla 50 % grusväg och 50 % stigar, alltså inget jätteavancerat downhilltjofräs. Min budget är cirka 15k. Tänkte mig en hardtail, 29” och därefter har jag ingen aning. Nån som orkar förbarma sig över mig och bara bestämma nåt? Gärna en modell som finns att köpa nu och som man inte behöver vänta på i ett halvår.

Tack!

jonte987

Aktiv medlem
Vitus sentier
Orbea Laufey
Trek Rescoe 7 (inte 6)

Om inte stigarna är väldigt enkla. Då kanske nåt somr roligare på grus funkar

Den försts börjar bli till åren men kanske ändå bäst som allround till priset?

Sulfaten

Aktiv medlem

FGSuperman

Medlem
Oj, tack för MÅNGA tips! Trek Roscoe 7 verkar ju tyvärr vara svår att få tag på för tillfället. Kona har jag ju sedan tidigare och två personer har föreslagit detta så det kanske är ett tecken att jag borde välja det…

FGSuperman

Medlem
Ser att Meridan väger mer än två kilo mindre än Kona Honzo. Spontant känns ju en lätt cykel bättre och kvickare än en tyngre. Finns det några nackdelar med en lättare cykel?

Marklyft

Aktiv medlem
Ser att Meridan väger mer än två kilo mindre än Kona Honzo. Spontant känns ju en lätt cykel bättre och kvickare än en tyngre. Finns det några nackdelar med en lättare cykel?
Eventuellt klenare konstruktion. Stig cyklar gjorda för att gå i stökigare terräng brukar vara tyngre för att de behöver vara stadigare, medans cross country cyklar som inte tar lika mycket stryk, kan byggas lättare.

Olmo

Aktiv medlem
En Kona Honzo som några redan skrivit. Inom din budget, finns att prova i lokala affärer (om du bor i någon storstan), och med lite skicklighet och lite grövre däck klarar du det mesta. Bra kompromiss mellan stig och grusväg, samt en bra plattform till framtida uppgraderingar.

Kruwgah

Aktiv medlem

Nej bara fördelar.

Förstår inte hur folk kan tipsa om en cykel på 15kg. Hur bygger man ens en HT på 15kg, sitter det monterat på betongblock någonstans på den?

50% grus 50% stig och inget "downhilltjofräs" är ju 100% XC.

jonte987

Aktiv medlem
Nästan alla nya cyklar möjligen utom rena xc cyklar verkar väga runt 15 kg. Det finns anledning att fundera över det men jag hade tvekat att jämföra honzo med en cykel med gaffelvinkel på 70grader.

erolwi

Aktiv medlem
Bara så att trådstartaren är med. Det som rekommenderats ovan är grovt sett två cykeltyper; XC cyklar som är lätta kvicka men blir nervösare på teknisk stig och utför. Det andra är stig(trail) cyklar som är mer kapabla men samtidigt tyngre och trögare. Båda falangerna har sina supportrar och generellt ganska oförstående för varandra.

XC hojar har typiskt 100-120’mm slaglängd på gaffeln, troligen ingen dropperpost och brantare framgaffelvinkel (68-71 grader).
Stighojar har typiskt 130+mm gaffel, flackare än 67 graders gaffelvinkel, är tyngre och har kralligare däck.

Jag tycker att för det du beskriver du ska cykla kommer en XC hoj vara roligast. Den kommer vara kvickast och mest responsiv på väg och snabba stigar. Dagens XC cyklar är ändå otroligt mer kapabla än gårdagens (+10 år gamla) och man kunde cykla allt med dem.

Klorofylltalibanen

Aktiv medlem
Bara så att trådstartaren är med. Det som rekommenderats ovan är grovt sett två cykeltyper; XC cyklar som är lätta kvicka men blir nervösare på teknisk stig och utför. Det andra är stig(trail) cyklar som är mer kapabla men samtidigt tyngre och trögare. Båda falangerna har sina supportrar och generellt ganska oförstående för varandra.

XC hojar har typiskt 100-120’mm slaglängd på gaffeln, troligen ingen dropperpost och brantare framgaffelvinkel (68-71 grader).
Stighojar har typiskt 130+mm gaffel, flackare än 67 graders gaffelvinkel, är tyngre och har kralligare däck.

Jag tycker att för det du beskriver du ska cykla kommer en XC hoj vara roligast. Den kommer vara kvickast och mest responsiv på väg och snabba stigar. Dagens XC cyklar är ändå otroligt mer kapabla än gårdagens (+10 år gamla) och man kunde cykla allt med dem.
Medhåll på allt.
Men jag skulle vilja tillägga att med dagens mer kapabla cyklar så borde folk samtidigt uppmanas att släppa sargen och våga testa sina gränser lite. Jag är en lönnfet 40årskris som knappt vågat prova på nånting tidigare i livet. Vad jag "vågar" och den kick det ger mig att kasta mig ut för lite brantare backar får mig att tro att många som ska köpa sin första cykel skulle tycka att det var roligare att köpa en cykel med 130+ slaglängd. Eller så är det bara att jag tycker att "grusväg" är en nödvändig transportsträcka till det roliga.

Raftö

Aktiv medlem
Här mitt råd: https://www.allebike-sports.com/svSE/Shop/MB31/MB31_MTB/Royal_Dropper_Deore_|_Black?id=C20091
Tyvärr ej i lager som hos många andra men ring och hör vad de säger om leveranstider.
Denna vill jag lyfta fram igen bland alla andra tips pga fin geometri, ok vikt, ok spec och ok pris. Sätt upp dig på listan så dyker den nog upp snart.

När folk här pratar om vinklar hit och dit så missar vi som är nya på mtb hur viktigt det är just för oss. Vi behöver lugna men roliga cyklar för vi har vare sig teknik eller styrka för att kompensera för nervösa eller trista sådana.

erolwi

Aktiv medlem
Medhåll på allt.
Men jag skulle vilja tillägga att med dagens mer kapabla cyklar så borde folk samtidigt uppmanas att släppa sargen och våga testa sina gränser lite. Jag är en lönnfet 40årskris som knappt vågat prova på nånting tidigare i livet. Vad jag "vågar" och den kick det ger mig att kasta mig ut för lite brantare backar får mig att tro att många som ska köpa sin första cykel skulle tycka att det var roligare att köpa en cykel med 130+ slaglängd. Eller så är det bara att jag tycker att "grusväg" är en nödvändig transportsträcka till det roliga.
Jag har två hardtails. En ”modern”, lång och flack (Pole Taival) samt en lite traditionell kort brant (Surly Karate Monkey). Den moderna klättrar bra och riktigt skoj utför när det går över 25 km/h. På allt annat är den som en släde och inte särskilt rolig. Surlyn är däremot riktigt kvick och skoj och väl så kapabel så länge det går under 25. Kollar man på statistiken så är ju tiden man ligger över 25 i skogen inte många procent så jag väljer Surlyn till allt utom ren utförsåka.

jonte987

Aktiv medlem
Utan att ha testat så tror jag att BMC Two stroke ovan funkar som XC trots sina 67 grader HTA. Det går bra att cykla med 70 grader också men varför skulle man köpa en sån 2022?

johan44

Aktiv medlem
Nej bara fördelar.

Förstår inte hur folk kan tipsa om en cykel på 15kg. Hur bygger man ens en HT på 15kg, sitter det monterat på betongblock någonstans på den?

50% grus 50% stig och inget "downhilltjofräs" är ju 100% XC.
Konan är ju coolast men håller med, vad är det som väger nästan 15 kg på Unit? Supertunga hjul/däck? Stålram iofs men 520 är fina rör...

FGSuperman

Medlem
Tack igen för bra tips och intressant diskussion. Dessvärre (?) slog jag näven i bordet igår och bestämde mig för en Kona Honzo som nu är på väg.

Det blir mycket fokus på geometri men eftersom jag aldrig haft en ”riktig” MTB innan och egentligen inte har nåt att jämföra med så tror (och hoppas) jag att det ändå blir bra. Har fräst runt i skogen på en femväxlad stadscykel emellanåt så det kan ju knappast bli värre!

Emil777

Aktiv medlem
Tack igen för bra tips och intressant diskussion. Dessvärre (?) slog jag näven i bordet igår och bestämde mig för en Kona Honzo som nu är på väg.

Det blir mycket fokus på geometri men eftersom jag aldrig haft en ”riktig” MTB innan och egentligen inte har nåt att jämföra med så tror (och hoppas) jag att det ändå blir bra. Har fräst runt i skogen på en femväxlad stadscykel emellanåt så det kan ju knappast bli värre!
Bra val !
Den är snygg, passar klockrent på stigar och fanns att få medsamma.

Vet inte vilken spec den har men om du fastnar för mtb så kanske en sänkstolpe för sadeln kan vara nästa grej att uppgradera med. Sen en däck-korv (t ex cush core eller liknande) för bakhjulet.
Osv osv osv...

Bikeam

Aktiv medlem
Honzo säkert bra val, skiljer sig en del från den jag rekommenderade. 😅

Bootzipper vs. Honzo.png

jonte987

Aktiv medlem
Jag fattar inte, det går väl hur bra som helst. Jag kör runt på dryga 69 på stans knöligaste stigar utan problem och njuter av en allert cykel.

Ja, det går bra med damcykel men jag rekommenderar ändå inte en damcykel till nån som frågar efter MTB.

Om jag vill rekommendera en flatbar gravel / vasa-raket så berättar jag väl vad det är jag rekommenderar istället på att spekulera i varför den väger annorlunda än en trail.

DarthVidar

Aktiv medlem
Ja, det går bra med damcykel men jag rekommenderar ändå inte en damcykel till nån som frågar efter MTB.

Om jag vill rekommendera en flatbar gravel / vasa-raket så berättar jag väl vad det är jag rekommenderar istället på att spekulera i varför den väger annorlunda än en trail.
Om du tycker att en damcykel är jämförbar med en mtb med 70 graders HA vad gäller kapacitet att cykla i skogen så tycker jag att du är lite fel ute faktiskt.

Vill inleda med att be om ursäkt. Det finns redan en miljard trådar där folk vill ha tips angående köp av ny cykel men dessa slutar ofta i förvirring (eller så är jag bara för dum). Jag söker nu ett allvetande cykelorakel som helt enkelt kan välja ut några bra cyklar åt mig.

Har cyklat en hel del touring genom åren men i takt med att dubbelhakorna, ölmagen och håravfallet ökar tänkte jag kombinera mitt cykelintresse med en mindre ålderskris och omfamna det här med MTB.

Jag hann knappt avsluta meningen ”Jag tänkte skaffa en mountainbike” innan sambon himlade med ögonen och sa åt mig att ”bara köpa en MTB och inte nörda ner mig”. Därav denna tråd.

Jag kommer att cykla 50 % grusväg och 50 % stigar, alltså inget jätteavancerat downhilltjofräs. Min budget är cirka 15k. Tänkte mig en hardtail, 29” och därefter har jag ingen aning. Nån som orkar förbarma sig över mig och bara bestämma nåt? Gärna en modell som finns att köpa nu och som man inte behöver vänta på i ett halvår.

Scott scale 980 skulle passa dig perfekt!

öanisse

Ny medlem
Utan att ha testat så tror jag att BMC Two stroke ovan funkar som XC trots sina 67 grader HTA. Det går bra att cykla med 70 grader också men varför skulle man köpa en sån 2022?
Jag har en twostroke byggd primärt för XC, supernöjd. Lätt och rapp på platten, men ändå "trygg" nedför med sina 67 graders gaffelvinkel. Enda nackdelen med twostroken är att små 2.35 däck är max vad som får plats i ramen.

Sen körs ju twostroken i världscupen, så visst funkar den för XC.😉

Köp & Sälj

Topp