Nav, lager, kulor, hilfe

Flurken

Aktiv medlem
Nav, lager, kulor, hilfe
Föll i träsket och köpte en begagnad lansvägshoj då jag är i exil i Skåne. Okänd ålder på hjulen, byggda på mallorca av vad jag antar är en munk sittandes på en bergstopp. Det är dura ace 7800-nav. Det var ett irriterande ljud från framhjulet, till och med mer störande än min nära-döden-andning. (Någon idiot har placerat en jävla massa höjdskillnader här). Anywho, tog isär och fettade om navet, var ganska torrt. Dock känner man att det hackar-till ibland ändå. Bara att acceptera eller byter man kulor? Kan ju lika gärna vara en skada i lagerbanan. Dock såg allt fint ut för ögat, även om jag tycker att det rymms fler kulor. Var 14 st, förutsätter att det är korrekt.

Tacksam er professionella bedömning.

Salabaladala

Aktiv medlem
Nav, lager, kulor, hilfe
Nej det ska inte hacka så. Det är inte så att du spänt konorna för hårt? Om dom sitter som dom ska så tycker jag att du slänger kulorna, gör rent från allt gammalt fett och hivar i nya kulor på båda sidorna. Det är 14 per sida, totalt 28, på framnavet. Besikta slitaget på lagerbanan också så du har lite koll på hur slitaget, känn med fingret eller en tandpetare eller nåt. Ett matt spår där kulorna rullar är normalt och går väl an, men jack eller ojämnheter är inte bra.

Kulor köper du förslagsvis i hundrapack på tradera eller ebay.

Senast ändrad:

Flurken

Aktiv medlem
Nav, lager, kulor, hilfe
Tackar. Jag provar byta kulor. Aldrig gjort detta förut, var jättenoga att inte dra år för hårt. Bara fingerkraft tills det inte glappade.

Salabaladala

Aktiv medlem
Nav, lager, kulor, hilfe
Flurken sa:
Tackar. Jag provar byta kulor. Aldrig gjort detta förut, var jättenoga att inte dra år för hårt. Bara fingerkraft tills det inte glappade.
När man drar åt stoppmuttern så händer det lätt att konmuttern skruvas åt hårdare. Kan vara det.

kais01

Aktiv medlem
Nav, lager, kulor, hilfe
det var väl något fel på banor eller kulor redan innan?

du har förstås tänkt på att inte blanda kulor från olika lager, inte blanda nya med gamla.

Flurken

Aktiv medlem
Nav, lager, kulor, hilfe
Jag är som sagt novis på detta, men är van att meka.
Hacket jag kände initialt kom inte på varje varv då jag snurrade hjulet. Dessutom ett ’klinkande’ ljud som jag antog var kulor som ramlade omkring.

Separerade sidorna under rengöring.

Efteråt försvann ’klinkandet’ men det intermittenta hacket är kvar.

Fixerade konan ordentligt innan åtdragning av låsmutter.

Tog inte bort packningen av rädsla för att paja den, så jag kunde inte inspektera banan till hundra. Kände dock inget med finger eller tops. Får väl prova byta kulor som föreslaget.

Edit: autokorrekt

Senast ändrad:

glitch

Aktiv medlem
Nav, lager, kulor, hilfe
Brukar dras ihop ytterligare av qr en. Ska liksom precis pytteglappa när allt är rätt "spännt" så att det sitter perfekt i drop out en åtdraget.

HåkanC

Aktiv medlem
Nav, lager, kulor, hilfe
Flurken sa:
Föll i träsket och köpte en begagnad lansvägshoj då jag är i exil i Skåne. Okänd ålder på hjulen, byggda på mallorca av vad jag antar är en munk sittandes på en bergstopp. Det är dura ace 7800-nav. Det var ett irriterande ljud från framhjulet, till och med mer störande än min nära-döden-andning. (Någon idiot har placerat en jävla massa höjdskillnader här). Anywho, tog isär och fettade om navet, var ganska torrt. Dock känner man att det hackar-till ibland ändå. Bara att acceptera eller byter man kulor?
och
Flurken sa:
Får väl prova byta kulor som föreslaget.
Lagerkulor utan fett kan låta en del, bar att du har fettat in dem,
men jag skulle justera lagerspelet riktigt noggrant och prova en gång till innan jag bytte kulorna

Smidigast tycker jag det går genom att använda ramen, såsom det står beskrivet hos Parktool,
men det är jag det..

Sätt fast hjulet på 'utsidan' av bakgaffeln (vänd på snabbkopplingen).

Justera som vanligt

Hela artikeln: http://www.parktool.com/blog/repair-help/hub-overhaul-and-adjustment

/Håkan

Flurken

Aktiv medlem
Nav, lager, kulor, hilfe
Aha! Att qr drar åt tänkte jag inte alls på. Tack för tipsen glitch och HåkanC.

Senast ändrad:
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer