Navaxel bak till gammal fransk racercykel

tehy

Ny medlem
Hej forumet!

Letar efter en navaxel bak till min Peugeot Course PH10
Det är ett 700C hjul, Atom nav med 5-växlad frikrans och snabbkoppling.
Cykeln är från 1979-1983 ungefär.
Se bilder.

Axelns bredd är 133,6mm
Diameter ≈ 10mm (9,3mm där det är inte gängad), verkar vara tätare än M10

Har några frågor:
  1. Har ni tips på var kan jag hitta en sådan?
  2. Går det att såga av rester om jag hittar ett bredare nav?
  3. Är det bara mina koner som kommer passa just detta nav eller dom är i princip samma? (ifall detta är udda gängdimension)
  4. Ska jag kanske leta efter något annat istället? Typ en begagnad hjul eller ett navaxeln som har muttrar istället för snabbkoppling eller något annat?
Cykeln är servad i våras av Thomas på Custom Cyklar i Hägersten, Stockholm. Då bytte han frikrans bl a. Så vore kul att rädda hjulet.

Ska vara mycket tacksam för alla tips och råd! Vill inte sluta cykla nu under pandemin:)

Bilagor

Senast ändrad:

bsandborgh

Aktiv medlem
En sökning på ”atom hub” på eBay ger flera träff. Det är den vägen jag skulle gå. Lösa framaxlar hittar jag men inga bakdito. Så du får nog köpa komplett nav och plocka över axeln till ditt hjul. Det är ju billiga grejer.

tehy

Ny medlem
Bump. Letar efter den fortfarande. pilxtr15 hade inte sån tyvärr. Och Frankrike svarar inte.
Vart kan jag vända mig i Sverige? Eller var kan jag köpa 700C bakhjul till en gammal fransk roadie?
Synd att Easy Recycling säljer bara "hela" cyklar och tillåter inte att gräva in i sina berg av skrot.
No juice med cykelköket heller.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer