Navigering för randonneurer?

Kerberos

Medlem
Hittills har jag klarat mig fint med skrivna vägnoter och en ihopvikt karta i ryggfickan. Det funkar bra för (halv)långa breveter i någorlunda bekanta trakter. Om man vill köra andra breveter i helt okända trakter eller något i stil med Stockholm – Göteborg funkar detta inte. Jag är rätt okunnig om GPS:er och nedladdning av GPS-spår etc, men inser att det nog behövs eftersom jag ofta kör ensam.

Var börjar man? Vad skall man skaffa? Hur navigerar ni?

Tacksam för tips så att jag har vintern på mig att vela mellan olika alternativ…

K.

Murdock

Aktiv medlem
Garmin 830 var mitt val (1030+ fanns inte annars hade jag köpt den). Den klarar av att navigera till en adress du knappar in vilket är bra när man är vilse. Jag prenumererar på RideWithGPS för att skapa mina egna rutter och använder heatmappen i Strava som stöd.

Denna guide är toppen:

uandt

Aktiv medlem
Hittills har jag klarat mig fint med skrivna vägnoter och en ihopvikt karta i ryggfickan. Det funkar bra för (halv)långa breveter i någorlunda bekanta trakter. Om man vill köra andra breveter i helt okända trakter eller något i stil med Stockholm – Göteborg funkar detta inte. Jag är rätt okunnig om GPS:er och nedladdning av GPS-spår etc, men inser att det nog behövs eftersom jag ofta kör ensam.

Var börjar man? Vad skall man skaffa? Hur navigerar ni?

Tacksam för tips så att jag har vintern på mig att vela mellan olika alternativ…

K.
Jag började som du fast med stöd av kartor i telefonen. Det blev lite fel ibland men spela roll...

Sen lärde jag mig importera spåren på min uråldriga garmin 800. Funkar fint förutom att batteriet i datorn oftast tog slut innan turen var över men vi det laget var oftast sista stämpling nådd så spela roll...

Nu har jag skaffat en polarklocka som kan följa spår. Eller breadcrumbs som en del kallar det. Jag gillar den eftersom jag slipper ha en störande cykeldator att titta på. När jag misstänker att det är dags att svänga tittar jag på klockan då och då. Det blir såklart fel ibland då med men spela roll...

fhloston

Aktiv medlem
Jag slänger in Karoo 2 som ett alternativ.
Om du inte behöver Garmins ekosystem för att logga turen är den bra för navigering. Dock är en powerbank ett måste för långturer.

Se denna tråd för mer info

n3wton

Aktiv medlem
Det finns ett gäng olika alternativ som säkert fungerar tillfredsställande. Det är lite svårt att vara nyanserad när man som i mitt fall bara kört ett system, men jag kan ju iallafall beskriva mitt tillvägagångssätt och vad jag uppskattar med det.

Kör idag med Wahoo Elemnt Roam. Inställningar sköts huvudsakligen från telefonen och grafiken är rejält enkel med bara några få färger. Funktionaliteten är, förutom något synkroniseringsbekymmer någon enstaka gång, riktigt bra. Har ganska ofta cyklat med folk som virrat bort sig i vägvisningen på sina Garmin 1030, när jag själv legat bakom och inte alls fattat varför de inte svängde till höger för 100 meter sedan. Det kan såklart bero på annat än att just en 1030 inte skulle vara bra, men jag upplever det ganska simpla gränssnittet hos Wahoo som en bra grej, både för dagligt handhavande men också under navigering.

Man kan enkelt ladda ner gpx-filer och lägga in direkt i Wahoo-appen. För spontana turer brukar jag antingen sno någon annans tur från Strava, alternativt rita en egen rutt i Strava (på datorn) om jag ska cykla långt eller på nya vägar, vilket fungerar mycket bra och funktionen är ganska intuitivt och snabb. Dessa rutter sparar jag därefter under Routes i Strava, varpå man får upp dem i Wahoo-appen.

Vid cykling kan man därefter synka turen antingen från telefonen eller direkt i enheten.

Det enda negativa jag upplever med Wahoo (Roam och äldre Elemnt) är att jag inte riktigt är kompis med knapparna. On-knappen är lite av en röv, men den används sällan som tur är.😛

Edit: Kom på en sak till. Förr, på min första Elemnt, körde jag ibland vägvisning genom att bara skriva in en adress, ungefär som en bil-gps. Det gick alltid fullständigt åt skogen, bokstavligt talat. Gpsen valde rakaste vägen och ofta slutade det med en liten skogsstig trots att man satt på landsvägscykel. Har otaliga gånger trampat in på en lovande grusväg med rando-hojen, för att efter ett par kilometer hamna på en av skogsmaskiner sönderkörd leråker. Eftersom den funktionen var totalt värdelös så har jag idag inte ens vågat använda den på nya Roamen, så jag kan inte uttala mig om hur det funkar där.

Senast ändrad:

Raggamuffin

Aktiv medlem
Garmin i strömsparläge håller sig väldigt länge imho.
Använder en gammal 810 som fungerar utmärkt än och en 1030.
Med 1030 är det väldigt enkelt att skapa rutt på Strava, stjärnmärka och wips så är de i datorn.

n3wton

Aktiv medlem
Garmin i strömsparläge håller sig väldigt länge imho.
Använder en gammal 810 som fungerar utmärkt än och en 1030.
Med 1030 är det väldigt enkelt att skapa rutt på Strava, stjärnmärka och wips så är de i datorn.
+1! Just det där med synkningen av gpser och Strava fungerar ju helt grymt numer och verkar funka fint både hos Wahoo och Garmin. Många saker är ju jäkligt fina idag alltså, värt att komma ihåg när man någon enstaka gång får bekymmer med synkningen.

Bengt-re

Aktiv medlem
+1! Just det där med synkningen av gpser och Strava fungerar ju helt grymt numer och verkar funka fint både hos Wahoo och Garmin. Många saker är ju jäkligt fina idag alltså, värt att komma ihåg när man någon enstaka gång får bekymmer med synkningen.
Synkningen har blivit väldigt mycket stabilare. För några år sedan var det rätt eländigt dock.

Raemoe

Aktiv medlem
Telefonen har funkat utmärkt för mig (RidewithGPS) förutsatt att jag hållit den laddad. Den delen har jag (nästan) alltid lyckats med!

DH

Aktiv medlem
Sagt det förut och säger det igen!
Wahoo cykeldator + Komoot programvara så har du en toppenlösning. Du kommer undra vad du höll på med tidigare?

Kerberos

Medlem
Där fick jag lite att fundera på..!
Tack för tips så här långt. Det var precis vad jag var ute efter för att kunna börja orientera mig både bland produktutbud och i världen, så att säga. 😋

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer